Ik had jouw eerste post van de 12e gemist...
OK, eerst Big Island.
Jullie komen om 14 uur aan. Autohuur gaat per 24 uur. Dus als je om 15 uur de auto ophaalt, en je levert hem de dag van vertrek in om 15 uur, dan huur je dus 7 dagen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat 7 dagen huren in verhouding méér kost dan 6. Wat voor offerte heb je en voor wat voor soort auto en bij welke verhuurder? Neem anders een cocktailtje minder...
De luchthaven ligt buiten Kona zelf. Rond de luchthaven valt niet heel veel te beleven, dus je zal toch naar Kona willen (of ergens anders heen).
Als je zelf geen snorkelspullen hebt kun je die voor de hele week huren. Bv. bij Snorkel Bob (
http://snorkelbob.com/bigisland-store-locations/) in Kona.
Ik loop even jouw lijstje af:
Volcano NP: Een must. Er lopen meerdere wandelpaden die je ook kunt combineren tot 1 grote. Wij hebben een combinatie gemaakt van 6 trails en daar 1 rondwandeling van 13 km van gemaakt. Daarbij bezoek je ook een lavagrot (tube). Aan te bevelen, maar een korter stukje lopen kan natuurlijk ook. Het Visitor Center vertoont een mooie film. Jaggar Museum is ook een must. Niet alleen het museum zelf waar je alles leert over vulkanen, maar hier heb je het mooiste uitzicht op de actieve krater. 's Avonds heengaan om de gloed van het lavameer te kunnen zien. Dan heb je ook nog de Chain of Craters Road die helemaal naar de kust loopt. Check ook van te voren of je ergens stromende lava kunt zien. Momenteel is die pukkel behoorlijk actief.
Captain Cook: Ik neem aan het monument. Dat ligt behoorlijk afgelegen en is niet met een gewone auto bereikbaar. Check hier:
http://www.to-hawaii.com/big-island/att ... nument.php
Rainbow falls/Boiling pots/Pe'epe'e falls/Wai'ale falls: Liggen allemaal vlak bij elkaar. De eerste is de mooiste.
Kahalu'u beach (op Big Island; er is er nl. ook eentje op Oahu): Vonden wij erg leuk. Relatief druk, maar vanuit Kona makkelijk te bereiken.
Kapoho tide pools: Veel rustiger, want afgelegen. Er zijn meer bezienswaardigheden in deze regio.
Black Sand Beach: Daar kom je eigenlijk langs als je van Kona naar Volcano rijdt. Ik zou er ook niet méér van maken dan alleen een tussenstop.
Hapuna Beach: Heb ik geen ervaring mee; wij zijn op Mauna Kea Beach Park gebleven. Deze 2 stranden worden als de "beste" van BI beschouwd.
Waipi'o Valley: Is eigenlijk alleen goed te bekijken met een tour, want de weg naar beneden (30-35% enkelbaans) is voor gewone stervelingen off-limits. Vereist absoluut een 4x4. Is wel erg mooi. Neem de vroege tour, dan is de kans op goed (=droog) weer het grootst.
Mauna Kea: Tsja, eigenlijk ook een must. Ook hier zou ik een tour willen aanbevelen, want ook hier heb je, officieel, een 4x4 nodig om naar de top te kunnen. Met die tour ga je dan tegen het vallen van de avond naar boven om de ondergaande zon te zien, en later wordt een telescoop opgesteld voor de stargazing. Saturnus met zijn ringen is dan goed te zien! Voordeel van de tour is dat die pas in de middag vertrekt en je dus 's ochtends nog tijd hebt voor andere zaken.
Akaka falls. Erg mooi. Als je dan toch in de buurt ben kun je deze botanische tuin wellicht inlassen: Hawai’i Tropical Botanical Garden. Erg de moeite waard.
Kealakekua bay: Zie Captain Cook.
Manta Ray snorkelen: Hebben wij niet gedaan, dus we moeten zeker nog een keer terug...
Met ziplines hebben wij geen ervaring. Heb je misschien bij een ander gelezen?
Ik doe een voorzichtig voorzetje voor Big Island:
Dag 1 (aankomst): Auto halen (

), overnachting Kona. Beetje rondkijken, eventueel snorkelspullen huren. Manta Ray Night Snorkeling?
Dag 2: Kahalu'u beach / Black Sand Beach, overnachting Volcano. Weet niet of een tour naar Captain Cook in te passen is.
Dag 3: Volcano NP. De hele dag! Overnachting Volcano.
Dag 4 & 5: Eventueel nog een dagdeel Volcano NP. Verder Puna (Kapoho tide pools) en Hilo met al zijn watervallen. Overnachting Volcano. Door hier te blijven heb je 's avonds extra mogelijkheden om naar de lavagloed te kijken. Het regent hier namelijk ook nog wel eens. Maar je kunt de laatste 2 nachten ook iets zoeken in Hilo. Ik ben flexibel...
Dag 6: Dwars over het eiland naar Waikoloa voor 2 nachten. 's middags Mauna Kea en stargazing?
Dag 7: Noord Kohala met Hapuna Beach / Mauna Kea Beach Park .
Dag 8: Waipi'o tour en daarna richting eindhalte.
Best een vol programma zo. Als jullie alles helemaal anders willen kan dat natuurlijk ook...