Eindelijk doet GM wat ik al een beetje hoopte en dat is namelijk zich aan de markt aanpassen. Het is leuk dat mensen voor een goedkoper alternatief kunnen kiezen, maar tegelijkertijd hoop ik wel dat er ook nog een Amerikaanse autobranche overblijft. Met deze stap is de kans daarop groter.
1 nadeel: wanneer Amerika minder olie gaat verbruiken zijn landen als Irak/Saoedi-Arabië en voor een klein deel Iran minder afhankelijk van de VS
Weer een aantal iconen van de Amerikaanse autocultuur die geen opvolgers krijgen, en zelfs eerder uit productie gaan:
Geen opvolgers voor fullsize SUV’s van GM
28 oktober 2008 · Tekst Nic de Boer
General Motors komt niet met opvolgers voor de grote Chevrolet Tahoe Suburban, GMC Yukon en Cadillac Escalade. Ook verschillende midsize-SUV’s gaan voortijdig uit productie.
In Amerika zijn de grote SUV’s uit de gratie. Het volk is geschrokken van de hoge brandstofprijzen van de laatste tijd en daarmee is dit type auto uit de gratie geraakt. In een artikel in de New York Times geeft GM-godfather Bob Lutz aan dat er geen opvolgers komen voorde auto’s op het CXX-platform: dat zijn de Chevrolets Tahoe en de nóg grotere Suburban, de GMC Yukon en zijn grote broer XL en de Cadillac Escalade, die ook bij ons te koop is.
“Het is vandaag de dag niet te verantwoorden om een paar miljard dollar uit te geven om opvolgers te ontwikkelen voor die modellen,” verklaart Lutz. Vorig jaar werden in Janesville, die met negentig jaar de oudste GM-fabriek is, maandelijks nog 20.000 Tahoe’s, Suburbans en Yukons gemaakt. Nu zijn dat er nog honderd per maand. Nog voor Kerstmis, rolt daar de laatste auto van de band. Dan wordt de productie verplaatst. De opvolgers voor de fullsize SUV’s stonden gepland voor 2012. Nu is het maar de vraag of de huidige mastodonten niet voortijdig uit productie gaan.
Al eerder heeft GM aangegeven dat in december ook de wat kleinere Chevrolet Trailblazer en zijn zustermodellen GMC Envoy en Saab 9-7X uit productie gaan. Bij Chysler is aangekondigd dat de Aspen de Dodge Durango hun levenscyclus niet volmaken en binnenkort uit productie gaan. Saillant detail: ook de onlangs geïntroduceerde hybrides worden al meteen weer naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.
En is hoeveel procent van Amerika werkeloos ?
Was toevallig op CNN(tv):Een deel van de "schuld" ligt ook bij de bonden die behoorlijk hun best hebben gedaan:Een Chevy kost $1200 aan personeelskosten,een Toyota (waar geen bonden zijn) $200....(en volgens mij ging dat alleen maar over pensioenkosten e/d)
Dacht dat er deze maand weer 500.000 werklozen bijgekomen zijn, maar het klopt dat de ondergang enorme gevolgen heeft, maar wat doen, belastinggeld pompen in ondernemingen die te arrogant zijn om te concurreren, CEO's die in prive vliegtuigen om geld bietsen en geen plannen hebben om de problemen op te lossen. Een oplossing is ook lastig nu, zelf Toyota ging met hun nieuwe fabriek is ons mooie Texas de boot in met bouwen van Tundra's. Denk dat nu snel hybrides bouwen lastig word en een nieuwe auto heeft 2 jaar ontwikkeling nodig? Obama, werk aan de winkel
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.