Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Frankenstorm (Sandy)

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
choco
Amerikafan

Re: Frankenstorm (Sandy)

Bericht door choco »

Ik heb gelukkig ook nog stroom. De lichten begonnen om 22.00u wat te flikkeren, maar alles bleef gelukkig aan. Alle bomen in het parkje naast mijn huis staan ook nog overeind.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Hier in mijn brokje Brooklyn is het allemaal meegevallen. In de plaatselijke blog een paar foto's over omgevallen bomen, maar de bomen voor ons apartementsgebouw hebben zover ik uit het raam kan zien slechts 1 tak verloren. Auto lijkt ook ongedeerd. Alleen geen kranten dinsdagochtend. Maar goed dat het internet gewoon werkt.

En zelfs de zon nu af en toe. Plus de verwarming is aan het aanslaan. Geluk gehad. Op naar de volgende!

Hoorde overigens dat het in North Carolina (Asheville) sneeuwde en dat het daar rond de nul graden C is. Toch maar goed dat we naar Brooklyn zijn vertrokken indertijd!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Ook hier is het ontzettend meegevallen. De beelden van de kust en New York zijn wel indrukwekkend, maar ook daar had ik eigenlijk erger verwacht.
Afbeelding
Arlette
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Arlette »

Wat erg allemaal, je hoort er wel van op het nieuws en zo maar als je dan hier op het forum de "avonturen" van de forummers leest, dan zou je bijna beginnen huilen. Jullie zitten ginder zo ver en we kunnen niet helpen. :crybaby: We kunnen alleen maar zeggen dat we met jullie meeleven en hopen dat voor iedereen overal alles goed meevalt :thumbup: ?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ook wij zijn er ongedeerd uitgekomen, alle bomen staan nog en de electriciteit is een paar keer een paar minuten uitgeweest, maar dat was het. Er zijn wel veel wegen overstroomd en onbegaanbaar hier en aardig wat bomen om in de buurt zei Rick, dus we hebben geluk gehad.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
stijnj
Amerika-ontdekker

Bericht door stijnj »

Hallo,

Blij te horen dat het voor de meesten hier nog wel meevalt.

Mijn broer vertrekt normaal gezien morgen vanuit Zaventem naar NY (als de vlucht doorgaat -> heeft er iemand al info gevonden of de vluchten van morgen doorgaan?).
Zal er iets te beleven zijn in NY voor hem en zijn vrienden? Of is het nu eerder een "doodse" stad?

Thx,

Stijn
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Tsja. Volgens mij is er genoeg te doen, maar dat is waarschijnlijk niet wat je broer in gedachten had. Moeilijk te zeggen of zijn vlucht doorgaat; goed de berichten in de gaten houden!

http://www.fly.faa.gov/flyfaa/flyfaaind ... 0&ARPT=JFK
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Ik zit met het hetzelfde: het plan was om donderdag naar New York te gaan met 2 vriendinnen. Die vriendinnen vliegen donderdag vanaf Schiphol. Zij hadden contact gehad met KLM, en KLM had gezegd dat de vlucht hoogstwaarschijnlijk wel door gaat, maar dat ze de vlucht info in de gaten moeten houden. Maarja, als de metro's niet of nauwelijks rijden, dan wordt het wel lastig, want we zitten in het hotel in Brooklyn. Wij gaan vandaag even afwachten en kijken morgen hoe de situatie is.
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

ik zag net beelden op CNN van een ziekenhuis dat geëvacueerd werd, oa pasgeboren en zelfs couveuse baby's. Zo zielig.

sterkte iedereen! Gelukkig valt het bij de forumleden hier nogal mee. :thumbup:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Pas als je leest wat er bij anderen gebeurd is, realiseer je je hoeveel geluk je hebt gehad. In onze county zijn maar liefst 52 bomen op huizen gevallen (en nog veel meer "gewoon" om)! Hier vlakbij ook een. Gelukkig niemand gewond daardoor. Ik las inderdaad ook over dat ziekenhuis, de generator werkte niet. En die brand in Queens met meer dan 50 huizen verwoest. Er zijn miljoenen mensen zonder stroom en enorme overstromingen in de kustgebieden, maar ook bij de grote rivieren. De waarschuwingen waren duidelijk niet overdreven, helaas :(.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Bij de beelden van die brand in Queens zag ik ongeveer dezelfde beelden als na de vuurwerkramp in Enschede. Dat is heftig daar zeg. Ook die explosie van dat transformatorhuisje zal veel mensen die kriebels hebben gegeven.Een stuk uit de telegraaf.
Als gevolg van de storm zitten dinsdag ruim 8 miljoen mensen zonder stroom in het noordoosten van de Verenigde Staten. Daarvan wonen er 2 miljoen in de staat New Jersey. De gouverneur van deze staat, Chris Christie, heeft gezegd dat Sandy „een onvoorstelbare verwoesting” heeft veroorzaakt langs de kust. Mensen in overstroomde plaatsen moeten worden geëvacueerd met behulp van de Nationale Garde. In de stad New York zitten 750.000 mensen zonder stroom.

De burgemeester van de stad, Michael Bloomberg, zei dinsdag op een persconferentie dat Sandy in New York 10 levens heeft geëist. Hij vreest dat het dodental zal oplopen. Elders in de gelijknamige staat vielen nog eens vijf doden.

Bloomberg zei dat het busvervoer dinsdag weer beperkt op gang komt, maar de metro niet. Die zou pas binnen 4 tot 5 dagen kunnen gaan rijden. Wanneer vliegtuigen weer kunnen landen en starten is nog niet bekend. In Atlantic City, aan de getroffen kust van New Jersey, zou het vliegverkeer dinsdag 19.00 uur onze tijd weer op gang kunnen komen.
Men spreekt inmiddels al over 26 doden door Sandy
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Zojuist op de NL tv(EenVandaag) dat de VU sinds Irene al bezig is om te kijken wat voor deltaplan voor NYC nodig is. Over een paar maanden gaan ze het presenteren en Sandy heeft het nut ervan nogmaals aangetoond. Volgens de onderzoeker zijn er alleen 2 problemen:

- Geld(multi-miljardenproject)
- Cultuur(in NL regelt de overheid het en in USA regelt iedereen het zelf wel). Hij zei daarvoor trouwens dat er vroeger op een Amerikaanse manier werd gedacht aan verdediging zoals constructies verhogen en versterken(wat doen we als het water er is) en niet op een Nederlandse preventieve manier(hoe houden we het water weg).

Vervolgens zei die dat het niet meer te houden is want je kan niet steeds honderdduizenden mensen evacueren en Wallstreet ed sluiten.
heidem
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door heidem »

choco schreef:Ik zit met het hetzelfde: het plan was om donderdag naar New York te gaan met 2 vriendinnen. Die vriendinnen vliegen donderdag vanaf Schiphol. Zij hadden contact gehad met KLM, en KLM had gezegd dat de vlucht hoogstwaarschijnlijk wel door gaat, maar dat ze de vlucht info in de gaten moeten houden. Maarja, als de metro's niet of nauwelijks rijden, dan wordt het wel lastig, want we zitten in het hotel in Brooklyn. Wij gaan vandaag even afwachten en kijken morgen hoe de situatie is.

Als het een vlucht naar JFK Airport is, de verwachting is dat het morgen weer open gaat.
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Wij zouden morgenavond vanaf JFK terug moeten vliegen, ik begrijp ook dat de planning is dat JFK morgen weer opengaat, maar goed dat is de planning ... Ik hoop het dus echt, anders zitten we hier nog wel even, denk ik. De laatste berichten over de subway is dat die voorlopig niet gaan rijden, uiteindelijk zoveel mogelijk als wel kan, in combinatie met bussen, opgelost gaat worden. In Lower Manhattan ligt zoveel water in de subway-tunnels, dat zal nog wel even gaan duren. Dus tsja, is het leuk om naar New York nu te gaan ... ? Het is vooral lastig met vervoer, schat ik in. Alle winkels lijken morgen weer gewoon open te gaan. Dat willen ze ook allemaal, maar hun 'personeel' heeft OV nodig om de stad in te kunnen. Veel restaurants zijn open in ieder geval. Ik denk dat in Lower Manhattan eea nog wat lastig begaanbaar zal zijn, al zal het water vast snel zakken.

Het is momenteel ongelooflijk druk op straat, zowel verkeer als heel veel mensen. Zowel toeristen die hun hotelkamer wel zat zijn (zoals wij) maar blijkbaar ook veel locals die geen stroom, tv en internet hebben en dus de straat op gaan om te kijken wat er allemaal aan nieuws is (tenminste, dat werd net op tv gezegd). Het weer is ook prima, zagen net zelfs zonnetje doorkomen, dat zal snel verbeteren dus.

Edit: zie net op nieuws dat het 4-5 dagen naar verwachting gaat duren voordat subway weer rijdt volgens schema, en vanaf 17:00 vandaag weer 'limited buses'. Hier de link: http://www.nbcnewyork.com/news/local/Fl ... 59011.html
Laatst gewijzigd door MattRob op 30 okt 2012, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Bralo20
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

choco schreef:Ik zit met het hetzelfde: het plan was om donderdag naar New York te gaan met 2 vriendinnen. Die vriendinnen vliegen donderdag vanaf Schiphol. Zij hadden contact gehad met KLM, en KLM had gezegd dat de vlucht hoogstwaarschijnlijk wel door gaat, maar dat ze de vlucht info in de gaten moeten houden. Maarja, als de metro's niet of nauwelijks rijden, dan wordt het wel lastig, want we zitten in het hotel in Brooklyn. Wij gaan vandaag even afwachten en kijken morgen hoe de situatie is.
Volgens de laatste info van de FAA is het nog niet zeker wanneer de luchthavens in de NYC area openen... Van alle luchthavens in de regio zou La Guardia de meeste schade opgelopen hebben en aan de foto's te zien die de ronde doen lijkt het daar nog een zwemvijver te zijn. Men hoopt dat JFK morgen geopend kan worden al is dit nog niet zeker aangezien ook JFK vrij zware schade heeft opgelopen door de storm. Voordat de getroffen luchthavens geopend kunnen worden moeten ze door een controle van de FAA geraken waarna eventueel (beperkte?) service gestart kan worden.

De vluchten tussen BRU / JFK uitgevoerd door SN en 9W zijn alvast geschrapt voor morgen. AA en DL staan als "scheduled", idem dito voor UA naar EWR en IAD die momenteel ook als "scheduled" staan, ook de vlucht van US naar PHL staat momenteel als "scheduled".

Of JFK en EWR morgen opengaan is nog af te wachten, de beste info vind je hierover terug op de website van de FAA: http://t.co/PhZAAbMs Het is in dit geval de FAA die haar fiat moet geven tot het heropenen van de luchthavens na een grondige inspectie en testen van alle installaties.
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

En zo ziet de luchthaven van La Guardia er momenteel uit:

Afbeelding

Foto: Jetblue
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Het is hier nu bijna 48 uur geleden dat het begon te regenen en het is sindsdien niet meer opgehouden. Ik krijg dus nog om de haverklap flood warnings op mijn telefoon. Ik ben nog niet naar buiten geweest; geen idee hoe het er uit ziet. Heb ook weinig zin om in de weg te gaan lopen van eventuele hulpdiensten, dus ik ga morgen de schade in de omgeving wel eens bekijken. 10% (15.000) van de huishoudens in onze county zat daarstraks nog zonder stroom, maar ik geloof dat het over het algemeen reuze meevalt met de schade.

Edit: ik krijg net een sms waarin staat dat er in onze county nog 12 scholen zonder stroom zitten; om 6 uur wordt besloten of de scholen morgen opengaan of niet. Nou, zo gaan die 5 inclement weather days er wel snel doorheen :D
Bralo20
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

Nog een kleine update over JFK:

Blijkbaar zouden er grote brokstukken verspreid liggen (inclusief enkele boten!) over JFK dewelke nog opgeruimd dienen te worden, erger is het echter gesteld met de zogenaamde "navaids" (navigatiehulp), deze zouden volledig buiten werking zijn en ook hier wordt volop gewerkt om dit terug operationeel te krijgen.

Krijgt men de installaties niet aan de praat zou JFK wel eens voor een langere periode gesloten kunnen blijven. Al vermoed ik dat in dat geval het leger wel tijdelijke installaties zal plaatsen zodat de operaties terug kunnen starten.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Katja schreef:Hier ziet alles er wonderbaarlijk goed uit buiten. Vannacht goed geslapen en weinig gemerkt. Nu maar eens bedenken wat we allemaal gaan doen de komende dagen.
Er zijn wat kleine dingetjes geweest in Toronto (iemand dood omwille van een reclamebord dat op haar terecht gekomen is, en hier en daar wat wateroverlast), maar verder niks bijzonders in deze omgeving.
Voor vandaag hadden ze nog heel wat regen voorspelt. Is weet niet hoe het in Toronto is, want dat is 35km verder, maar sinds vanmorgen is het windstil, en is er geen druppel regen meer gevallen. Gevaar voor overstromingen is hier ook geweken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
sep
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door sep »

Gisteren schreef ik over mijn dochter die in Harlem zat. Vandaag heb ik haar gesproken: ze heeft eigenlijk helemaal geen overlast ervaren. Wel een stevige wind, maar lang niet zo erg als een aantal jaar geleden toen ze op station Utrecht strandde door een heftige storm. Nu is ze, lopend, onderweg van haar 'schuiladres' in Harlem, naar haar kamer in de Lower East Side. Tweeëneenhalf uur lopen, maar ze was het binnenzitten meer dan zat. Ze beschreef het als onwerkelijk, bijna niets gemerkt te hebben van een orkaan terwijl op een uurtje afstand alles ondergelopen is.

Nu maar hopen dat de vluchten vanaf JFK weer snel starten, evt vanaf een andere locatie. Want anders wordt het wel nijpend....maar ja, het is overmacht. En toch veel minder erg dan als je fysiek getroffen bent natuurlijk. Dat wens je niemand toe.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer