Wil ik net dit bericht posten, zie ik Petra's on-topic waarschuwing. Sorry, maar het was zo'n lap tekst die ik net neergetikt had, dat ik hem toch ff kwijt wil
DejaVu schreef:Een paar jaar(5/6?) geleden was er een behoorlijke NW storm hier in NL waardoor de boulevard van Scheveningen onder water stond, tegels uit de boulevard werden geslagen, dakpannen(ook van mijn gebouw) door de straten heen ed. Geen stroomuitval want hier ligt alles gewoon onder de grond en de dijken zorgde ervoor dat het water niet de transformatorhuisjes instroomde. Maar inderdaad de gemeente ruimt het gewoon op binnen 3 dagen, in mijn straat lagen 3 bomen op de grond en hup daar kwam een mannetje van de gemeente en alles werd doorgezaagd en afgevoerd. Gelijk die veegwagentjes erachteraan en klaar.
Hou er wel rekening mee dat als er gewoon goede waterbescherming was en de electriteitskabels onder de grond lagen NYC bijvoorbeeld alleen last zou hebben van de wind en dan krijg je een soortgelijke situatie.
Er is iets wat mij al jaren afvraag(ik lig er niet van wakker, wees gerust). Waarom bouwen Amerikanen in Tornado gebieden (meestal) huizen van hout? Waarom geen constructies die tegen tornado's zijn bestemd? Beton en steen.
Ook voor Scheveningen geldt: ja, heel vervelend en even wat werk, maar ik geloof niet dat er nou veel Nederlanders zijn die daar nog levendige herinneringen aan hebben. Allemaal toch relatief beperkte ellende zeg maar.
Wat de rest van je betoog betreft: nu komen we in een ander soort discussie terecht. Geloof ik, ik erger me helemaal kapot aan al die schots en scheve stroompalen waarvan er geen twee hetzelfde zijn: de een heeft een kastje zus, de ander een kabeltje zo, het is echt ongelooflijk primitief en het is denk ik ook voor de overheden hier wel duidelijk dat dat echt niet zo kan blijven. Maar ja, het geld groeit ze hier niet bepaald op de rug en er is heel erg veel inhaalwerk te doen, dus dit is niet iets dat binnen tien jaar opgelost gaat worden.
Tornado-alley: ja, is toch ook net wat anders dan Europa. Geen projektontwikkelaars die hele vinex-lokaties uit de grond stampen, maar particulieren die van hun zuurverdiende centjes een huis (laten) bouwen. Dat mag vooral niet te veel kosten en is ook echt niet bedoeld om de rest van je leven in te slijten, dus wat kun je verwachten (nog even los van het feit dat er niet veel vaklui te vinden zijn die ervaring hebben met steen-bouw, dat de bouwmaterialen niet direkt voorhanden zijn, én dat tornado alley een enorm groot gebied is waar de grote meerderheid van de bewoners waarschijnlijk never nooit van zijn leven een tornado van dichtbij heeft meegemaakt).
Ik woon in een prachtig en uniek huis waar mensen echt even wat langer naar kijken als ze langs rijden, maar de huiseigenaar doet 0,0 aan onderhoud, dus ik vrees dat het er over 20 jaar niet meer staat. Zó denken mensen hier: je zet het neer, je geniet ervan en als het op is, dan bouw je weer wat anders. Ruimte zat. Gelukkig zie je tegenwoordig wel veel meer gebruik van kunststof in nieuwe huizen, maar mijn prachtige huis is daar helaas niet mee geholpen