Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Frankenstorm (Sandy)

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
dimona
Amerika-expert

Re: Frankenstorm (Sandy)

Bericht door dimona »

DejaVu schreef:Kijk bijvoorbeeld naar Haren, het is geen natuurramp, maar een dag daarna stond het vol met camera's en journalisten en mensen in Haren ruimden alles op, de glaszetter zette al het glas in de kozijnen en om 12 uur gingen de winkels gewoon open misschien met een bordje "let niet op de rommel" maar ze gingen open.

Een dorp Dejavu, één dorp. Even de bezem er door en het is klaar. Ik geloof dat de klap toch wel een stukje langer nadendert als het hele land onder water zou staan, denk je niet? In kleine gemeenschappen werken dat soort zelfredzaamheids-principes toch en stuk efficiënter dan als mensen afhankelijk worden van hulp van buitenaf. Zie je Amsterdammers trouwens ook hun stoep schoonvegen na de Vrijmarkt? Welnee joh, laat de gemeente dat maar opknappen, daar betalen we toch belasting voor? Maar goed, ik dwaal af :)
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Een paar jaar(5/6?) geleden was er een behoorlijke NW storm hier in NL waardoor de boulevard van Scheveningen onder water stond, tegels uit de boulevard werden geslagen, dakpannen(ook van mijn gebouw) door de straten heen ed. Geen stroomuitval want hier ligt alles gewoon onder de grond en de dijken zorgde ervoor dat het water niet de transformatorhuisjes instroomde. Maar inderdaad de gemeente ruimt het gewoon op binnen 3 dagen, in mijn straat lagen 3 bomen op de grond en hup daar kwam een mannetje van de gemeente en alles werd doorgezaagd en afgevoerd. Gelijk die veegwagentjes erachteraan en klaar.

Hou er wel rekening mee dat als er gewoon goede waterbescherming was en de electriteitskabels onder de grond lagen NYC bijvoorbeeld alleen last zou hebben van de wind en dan krijg je een soortgelijke situatie.

Er is iets wat mij al jaren afvraag(ik lig er niet van wakker, wees gerust). Waarom bouwen Amerikanen in Tornado gebieden (meestal) huizen van hout? Waarom geen constructies die tegen tornado's zijn bestemd? Beton en steen.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Bralo20 schreef:
RiverCola schreef:@LeenG: Zijn schilderijen heeft hij inmiddels. Hij heeft iemand kunnen bereiken die hem naar binnen kon laten. Verder is het natuurlijk uiterst onzeker of zijn vlucht zal vertrekken, en of hij erop kan. JFK zou weer open zijn vandaag, maar de details ken ik niet. Zijn vlucht vertrekt, naar ik vermoed, over een uur of 10. Hij vliegt op Brussel. Het wordt allemaal erg spannend. Kan hij, als hij vandaag niet kan vliegen, een andere vlucht krijgen waardoor hij alsnog op tijd hier is? Als hij het niet gaat redden, blazen we de opening dan af? Of verplaatsen we die een week? Of laten we het doorgaan en beamen we zijn schilderijen op een muur (niet erg leuk voor hem, om niet bij zijn eigen opening te zijn...)?

Laten we maar hopen dat het allemaal, min of meer, gaat lopen zoals aanvankelijk gepland.
Welke maatschappij? Vluchten vanuit JFK naar BRU vandaag:

AA172: JFK-BRU - CANCELLED
SN502: JFK-BRU - CANCELLED
DL140: JFK-BRU - CANCELLED

Status voor morgen, 1 november:

AA172: JFK-BRU - SCHEDULED
SN502: JFK-BRU - SCHEDULED
DL140: JFK-BRU - SCHEDULED

Vanuit EWR zou United wel opereren, de vlucht vanuit BRU is trouwens vertrokken:

UA960: EWR-BRU - SCHEDULED
9W227: EWR-BRU - CANCELLED

Voor morgen gaan beide vluchten echter wel door, dus in principe, tenzij er nog iets gebeurt in JFK/EWR zullen morgen alle vluchten tussen BRU, JFK en EWR gewoon doorgaan (al dan niet met eventuele vertragingen)
Dank voor de informatie Bralo. Dit is/was zijn vluchtnummer: U4VD8Q. Hij heeft het steeds over Brussels Airlines, maar ik ga ervan uit dat dit een United vlucht is?

Ik heb 'm voorgesteld Toronto, Washington en ook EWR uit te zoeken. Anders wordt het een vlucht op vrijdag, maar dan wordt het zeer de vraag of hij nog op tijd zal zijn voor de opening, aangezien hij nog van Brussel naar Rotterdam moet reizen en zijn schilderijen in elkaar moet zetten.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Dat is geen vluchtnummer, maar een confirmation number.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Nou inderdaad Deja, dat dacht ik precies zo haha. Paranoia kwam bij mij op, je komt echt over alsof het einde der tijden nadert Wallstreet...
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Dat vermoedde ik al..... ga nu bellen met Brussels Airlines.
Fisherman
Amerikakenner

Bericht door Fisherman »

Wij hebben de storm ook overleefd!

Ik woon nog geen 30 minuten van de Jersey shore en ben gisteren even een kijkje wezen nemen in Belmar NJ en was helemaal spraakeloos :shock: ! Het leek wel een oorlogsgebied daar, alles compleet verwoest. Ocean Ave is niet eens meer te zien, alleen maar zand, stukken boardwalk etc etc. De hele boardwalk (zo'n 1.5 miles lang) is verdwenen en delen van de boardwalk liggen zelfs 5 straten verderop :shock: . Ook staat de helft van Belmar en Spring Lake nog onder water.
Dat was echt schrikken om alles zo verwoest te zien omdat wij daar in de zomer zeker 2 keer in de week naar het strand gaan. Ook de toiletgebouwen en speeltoestelen naast de boardwalk waar mijn kinderen altijd op speelden lagen en dreven door de straten.

Seaside Heights ( bekend van "Jersey Shore") is ook compleet verwoest, o.a beide pieren met attracties zijn ingestort en verwoest.

De hele Jersey Shore is 1 grote ravage, Ik kan het niet geloven :( .

Bij mij thuis weinig schade alleen een boom om en geen stroom sinds maandagavond. Wel ontzettend veel wegen afgesloten door bomen en overstromingen, ook zijn alle scholen nog zeker tot volgende week gesloten en mogen kinderen vandaag niet de straat op om te gaan trick or treating omdat er nog steeds veel bomen,takken en elektriciteitskabels kunnen vallen.
Halloween word waarschijlijk verplaatst naar zaterdag hoorde ik.

Hoorde ook dat we nog wel een week zonder stroom kunnen zitten :?

Zal proberen wat foto's van Belmar en mijn omgeving te plaatsen als ik de kans heb!
"It's Great to be Here. It's Great to be Anywhere." Keith Richards
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ziva schreef:Nou inderdaad Deja, dat dacht ik precies zo haha. Paranoia kwam bij mij op, je komt echt over alsof het einde der tijden nadert Wallstreet...
Bij mij kwam manisch op, niet paranoia :wink: Af en toe vind ik ook wel dat je héél erg ver doorschiet Wallstreet, in je positiviteit over Amerikanen en je negativiteit jegens Europeanen/Nederlanders/Belgen, in de manier waarop je reageert, en de hoeveelheid van je reacties. Pas op dat het forum, maar ook je fascinatie met Amerika, je niet opslokt.
Leef je leven hier en hou Amerika op een gezonde afstand, zolang je er niet woont. :wink:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Genoeg meta discussie, graag weer on topic

Jeroen, ik zag gisteren foto's van Seaside en de achtbaan in zee :(. Ik kan me voorstellen dat het erg schokkend is om in het echt te zien.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wil ik net dit bericht posten, zie ik Petra's on-topic waarschuwing. Sorry, maar het was zo'n lap tekst die ik net neergetikt had, dat ik hem toch ff kwijt wil :oops:

DejaVu schreef:Een paar jaar(5/6?) geleden was er een behoorlijke NW storm hier in NL waardoor de boulevard van Scheveningen onder water stond, tegels uit de boulevard werden geslagen, dakpannen(ook van mijn gebouw) door de straten heen ed. Geen stroomuitval want hier ligt alles gewoon onder de grond en de dijken zorgde ervoor dat het water niet de transformatorhuisjes instroomde. Maar inderdaad de gemeente ruimt het gewoon op binnen 3 dagen, in mijn straat lagen 3 bomen op de grond en hup daar kwam een mannetje van de gemeente en alles werd doorgezaagd en afgevoerd. Gelijk die veegwagentjes erachteraan en klaar.

Hou er wel rekening mee dat als er gewoon goede waterbescherming was en de electriteitskabels onder de grond lagen NYC bijvoorbeeld alleen last zou hebben van de wind en dan krijg je een soortgelijke situatie.

Er is iets wat mij al jaren afvraag(ik lig er niet van wakker, wees gerust). Waarom bouwen Amerikanen in Tornado gebieden (meestal) huizen van hout? Waarom geen constructies die tegen tornado's zijn bestemd? Beton en steen.
Ook voor Scheveningen geldt: ja, heel vervelend en even wat werk, maar ik geloof niet dat er nou veel Nederlanders zijn die daar nog levendige herinneringen aan hebben. Allemaal toch relatief beperkte ellende zeg maar.

Wat de rest van je betoog betreft: nu komen we in een ander soort discussie terecht. Geloof ik, ik erger me helemaal kapot aan al die schots en scheve stroompalen waarvan er geen twee hetzelfde zijn: de een heeft een kastje zus, de ander een kabeltje zo, het is echt ongelooflijk primitief en het is denk ik ook voor de overheden hier wel duidelijk dat dat echt niet zo kan blijven. Maar ja, het geld groeit ze hier niet bepaald op de rug en er is heel erg veel inhaalwerk te doen, dus dit is niet iets dat binnen tien jaar opgelost gaat worden.

Tornado-alley: ja, is toch ook net wat anders dan Europa. Geen projektontwikkelaars die hele vinex-lokaties uit de grond stampen, maar particulieren die van hun zuurverdiende centjes een huis (laten) bouwen. Dat mag vooral niet te veel kosten en is ook echt niet bedoeld om de rest van je leven in te slijten, dus wat kun je verwachten (nog even los van het feit dat er niet veel vaklui te vinden zijn die ervaring hebben met steen-bouw, dat de bouwmaterialen niet direkt voorhanden zijn, én dat tornado alley een enorm groot gebied is waar de grote meerderheid van de bewoners waarschijnlijk never nooit van zijn leven een tornado van dichtbij heeft meegemaakt).

Ik woon in een prachtig en uniek huis waar mensen echt even wat langer naar kijken als ze langs rijden, maar de huiseigenaar doet 0,0 aan onderhoud, dus ik vrees dat het er over 20 jaar niet meer staat. Zó denken mensen hier: je zet het neer, je geniet ervan en als het op is, dan bouw je weer wat anders. Ruimte zat. Gelukkig zie je tegenwoordig wel veel meer gebruik van kunststof in nieuwe huizen, maar mijn prachtige huis is daar helaas niet mee geholpen :sadcry:
Bralo20
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Bralo20 »

RiverCola schreef:
Dank voor de informatie Bralo. Dit is/was zijn vluchtnummer: U4VD8Q. Hij heeft het steeds over Brussels Airlines, maar ik ga ervan uit dat dit een United vlucht is?

Ik heb 'm voorgesteld Toronto, Washington en ook EWR uit te zoeken. Anders wordt het een vlucht op vrijdag, maar dan wordt het zeer de vraag of hij nog op tijd zal zijn voor de opening, aangezien hij nog van Brussel naar Rotterdam moet reizen en zijn schilderijen in elkaar moet zetten.
De snelste/beste manier om met Brussels Airlines te werken is via Twitter als hij dit gebruikt. Je kan hen bereiken via @FlyingBrussels op Twitter. Kim (Social Media Manager) & Claudia (de 2 dames die de account beheren) zijn erg behulpzaam en slagen er vaak in om met de beste oplossing naar boven te komen, als ze hem kunnen helpen zullen ze dit wss ook doen. En ze spreken bij mijn weten al zeker 3 talen: Engels, Nederlands en Frans.

Ter Info, Brussels Airlines zal morgen naar JFK vliegen dus als hij confirmed raakt op die vlucht kan hij morgen reeds naar Brussel vliegen waarna hij vrijdagochtend in het land is.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Volgens mij had Petra het over de "discussie" over Wallstreet. :)
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Fisherman schreef:Wij hebben de storm ook overleefd!

Ik woon nog geen 30 minuten van de Jersey shore en ben gisteren even een kijkje wezen nemen in Belmar NJ en was helemaal spraakeloos :shock: ! Het leek wel een oorlogsgebied daar, alles compleet verwoest. Ocean Ave is niet eens meer te zien, alleen maar zand, stukken boardwalk etc etc. De hele boardwalk (zo'n 1.5 miles lang) is verdwenen en delen van de boardwalk liggen zelfs 5 straten verderop :shock: . Ook staat de helft van Belmar en Spring Lake nog onder water.
Dat was echt schrikken om alles zo verwoest te zien omdat wij daar in de zomer zeker 2 keer in de week naar het strand gaan. Ook de toiletgebouwen en speeltoestelen naast de boardwalk waar mijn kinderen altijd op speelden lagen en dreven door de straten.

Seaside Heights ( bekend van "Jersey Shore") is ook compleet verwoest, o.a beide pieren met attracties zijn ingestort en verwoest.

De hele Jersey Shore is 1 grote ravage, Ik kan het niet geloven :( .

Bij mij thuis weinig schade alleen een boom om en geen stroom sinds maandagavond. Wel ontzettend veel wegen afgesloten door bomen en overstromingen, ook zijn alle scholen nog zeker tot volgende week gesloten en mogen kinderen vandaag niet de straat op om te gaan trick or treating omdat er nog steeds veel bomen,takken en elektriciteitskabels kunnen vallen.
Halloween word waarschijlijk verplaatst naar zaterdag hoorde ik.

Hoorde ook dat we nog wel een week zonder stroom kunnen zitten :?

Zal proberen wat foto's van Belmar en mijn omgeving te plaatsen als ik de kans heb!
Fijn dat jullie er "goed" vanaf zijn gekomen. Hopelijk hebben jullie snel weer stroom.
De beelden van New Jersey op tv zijn echt schokkend. Kan me voorstellen als je het met je eigen ogen ziet het helemaal niet te bevatten is.
dafkapin
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dafkapin »

een kennis van mij die afkomstig is van Belmar is op dit moment in Europa met haar man (werkreis). De kinderen logeren dan normaal gezien bij haar ouders, in Belmar. Gelukkig hebben de ouders besloten om deze week naar het huis van mijn kennis te gaan, om zo het ergste van de storm te ontwijken. Ze hebben vandaag vernomen dat er blijkbaar veel schade is aan het huis van de grootouders, dus een wijze beslissing geweest.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Ik zit vandaag ziek te zijn op de bank, dus alle tijd om tv te kijken. Wat een beelden zeg! Sprak gisteren een moeder bij school, schoonouders uit Long Island met een huis aan het water, zelf afkomstig uit een kustplaatsje in NJ waar nu weinig meer van over is, ze was behoorlijk aangeslagen. Iedereen in de familie leek ongedeerd, maar wat een enorme schade.
Terug in Texas!
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Heb beelden opgezocht van Seaside, NJ en herinnerde me dat ik jaren geleden in die achtbaan heb gezeten die nu in de oceaan ligt.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Er is iets wat mij al jaren afvraag(ik lig er niet van wakker, wees gerust). Waarom bouwen Amerikanen in Tornado gebieden (meestal) huizen van hout? Waarom geen constructies die tegen tornado's zijn bestemd? Beton en steen.DejaVu
Amerika-expert

Partner van: De commissie DejaVu
Privébericht
Nou Dejavu. Dat is heel makkelijk hoor. Dan zou iedereen in een bunker moeten wonen.
Het maakt niet uit of je in hout, beton of baksteen woont.
Een tak boort zich bijv dwars door baksteen heen. Een tornado is alles verwoestend en zuigt alles weg, incl je dak, ramen deuren etc
Je zou dan dus betonnen (Gewapend) daken hebben, zware stalen deuren en kogelwerend glas etc.
Dat is niet te betalen en niet om aan te zien.
Ik heb een bovengrondse tornado shelter In het huis ingebouwd 7x7x7 foot van zwaar bewapend beton met stalen deur. Kostte mij $3500 om te laten bouwen.
Dar zit ik wel in bij een tornado. Laat de rest maar wegblazen. Dat boeit me niet

Met hout bouwen heeft trouwens grote voordelen want je kan enorm creatief bouwen en het is relatief goedkoop want er is hier hout zat.
Reden dat men in nederland met beton bouwt is dus omdat bij jullie amper hout is.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ok, dat is duidelijk.

Wat ik dan niet begrijp is dat ze in orkaangebieden, de staten aan de golf van mexico, ook met hout bouwen.

Je kan met steen en beton alles maken wat je met hout ook kan maken dus qua creativiteit maakt het niet uit. Het is duurder om te bouwen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het is duurder, en het waait ook weg.

(in grote delen van Vlaanderen zie je trouwens, net als in Nederland, de typische (klei)bakstenen huizen. In de Ardennen zie je dan weer de 'rotsblokken' huizen. Dus ook daar zie je dat men bouwt met wat voorhanden is, want dat zal het goedkoopste zijn.)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

"Sandy slechts voorproefje van wat komen gaat"

http://www.demorgen.be/dm/nl/5396/Extre ... gaat.dhtml

Btw, kan best zijn dat ik de laatste tijd nog al enthousiast en veel reageerde op het forum. Ik ging er vanuit dat er 22oktober een nieuwe trekking zou geweest
zijn, vandaar dat ik meer tijd op het forum doorbracht. . . Ik weet wel dat ik een vrij uitgesproken mening heb en een grote voorliefde voor de VS,
maar om hiervoor als manisch en paranoia bestempeld te worden? :roll:

Toch bedankt voor het advies om het een beetje los te laten zolang ik er niet woon. Maar waar het hart van vol is loopt de mond van over... :mrgreen:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer