Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikanen leven korter dan andere westerlingen.

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
DejaVu
Amerika-expert

Re: Amerikanen leven korter dan andere westerlingen.

Bericht door DejaVu »

BMI is hip en cool ;)

Ik vraag mij altijd af wie die mensen zijn die gemeten worden. Stel met zo'n huidplooi komt er dan een mannetje langs en zegt "mogguh, ik kom even uw vette lijf meten".
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Het juiste van dit rapport vond ik nou eigenlijk juist dat er niet alleen gekeken is naar "dikke Amerikanen". Al zijn sommige punten wel relateerbaar wellicht.
Maar punten als kindersterfte, jonge zwanger schappen, HIV/AIDS, drugs & crime related en chronische longziekten. En het onderzoek is juist vergeleken met landen die ook landelijke diversiteit kennen. Net als in Amerika. Door de jaren heen wordt het in die andere landen juist beter en Amerika blijft achter. Je kunt wel zeggen bij mijn vrienden zie ik dat niet, maar als er verderop in jouw stad de drug gebruikers onder de brug slapen wil dat niet zeggen dat omdat jij dat niet ziet, het probleem er niet is. En dit onderzoek van het National Institute of Health toont dat nou juist aan naar mijn mening.

Hier de opsomming uit het onderzoek zelf.
1. Adverse birth outcomes: For decades, the United States has expe- rienced the highest infant mortality rate of high-income countries and also ranks poorly on other birth outcomes, such as low birth weight. American children are less likely to live to age 5 than chil- dren in other high-income countries.
2. Injuries and homicides: Deaths from motor vehicle crashes, non- transportation-related injuries, and violence occur at much higher rates in the United States than in other countries and are a leading cause of death in children, adolescents, and young adults. Since the 1950s, U.S. adolescents and young adults have died at higher rates from traffic accidents and homicide than their counterparts in other countries.
3. Adolescent pregnancy and sexually transmitted infections: Since the 1990s, among high-income countries, U.S. adolescents have had the highest rate of pregnancies and are more likely to acquire sexually transmitted infections.
4. HIV and AIDS: The United States has the second highest preva- lence of HIV infection among the 17 peer countries and the highest incidence of AIDS.
5. Drug-related mortality: Americans lose more years of life to alcohol and other drugs than people in peer countries, even when deaths from drunk driving are excluded.
6. Obesity and diabetes: For decades, the United States has had the highest obesity rate among high-income countries. High prevalence rates for obesity are seen in U.S. children and in every age group thereafter. From age 20 onward, U.S. adults have among the high- est prevalence rates of diabetes (and high plasma glucose levels) among peer countries.
7. Heart disease: The U.S. death rate from ischemic heart disease is the second highest among the 17 peer countries. Americans reach age 50 with a less favorable cardiovascular risk profile than their peers in Europe, and adults over age 50 are more likely to develop and die from cardiovascular disease than are older adults in other high-income countries.
8. Chronic lung disease: Lung disease is more prevalent and associ- ated with higher mortality in the United States than in the United Kingdom and other European countries.
9. Disability: Older U.S. adults report a higher prevalence of arthritis and activity limitations than their counterparts in the United King- dom, other European countries, and Japan.
En dit als laatste.
COSTS OF INACTION
The consequences of not attending to the growing U.S. health disad- vantage and reversing current trends are predictable: the United States will probably continue to fall further behind comparable countries on health outcomes and mortality. In addition to the personal toll this will take, the drain on life and health may ultimately affect the economy and the pros- perity of the United States as other countries reap the benefits of healthier populations and more productive workforces. With so much at stake, especially for America’s youth, the United States cannot afford to ignore its growing health disadvantage.
In het onderzoek worden ook punten van actie naar voren gebracht, hoe men dit in de toekomst kan gaan verbeteren. En dat is een goed iets lijkt me. Als je zaken niet kunt herkennen en voor al niet wilt erkennen, kun je ze ook niet veranderen of verbeteren. Maar hopelijk is het een stap in de goede richting en wordt er wat mee gedaan.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

kastelke schreef:
Ziva schreef:Ja maar dit is toch idioot? Laat ze toch gezonde dingen desnoods subsidie geven en die junkfood ketens extra laten betalen ofzo.
Dat is overheidsinmenging, en daar zijn best wel wat mensen allergisch voor. :mrgreen:
Valt wel mee met die allergie: landbouwsubsidies in de VS zijn drie keer zo hoog als in de EU: http://vollegrondsgroentenet.com/nieuws ... ger-dan-eu

Dat heeft echter vooral zijn weerslag op de prijs van de biefstuk :?
handige_har

Bericht door handige_har »

subsidies op goedkoop voedsel en hogere belasting op fastfood :thumbup:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Als "de overheid" zich gaat bemoeien met dingen als de grootte van soda's en dingen als kinderkados bij menus gaat verbieden (Happy Meal, Kindersurprise) dan denk ik dat de overheid ook wel kan stimuleren dat mensen meer groente gaan eten door inderdaad landbouwsubsidies en hogere belastingen op fastfood.

Dat mensen allergisch zijn ervoor is jammer dan maar het is in ieders belang dat het aantal mensen met overgewicht wordt teruggedrongen.
Gast

Bericht door Gast »

Ik denk dat het ingebakken zit in de cultuur om Fastfood te eten. Het scheelt tijd, geen zin in koken, geen boodschappen doen etc.

Mensen weten op een gegeven moment ook niet meer hoe ze moeten koken. Gaan 's ochtend langs de McDonalds voor ontbijt, 's middags fastfood (niks mee van huis) en 's avonds na een lange dag werken als beloning wederom takeout. Als ze dan al zelf koken is het vaak weer die hamburger en frites. En ik denk dat die liters cola ook niet helpen.

Stel je geeft 20 dollar uit voor 4 personen bij McDonalds, daar kun je toch wel een maaltijd voor op tafel zetten? (ben al lang niet meer bij McDonalds geweest, dus geen idee van de prijzen op dit moment...). Ik zie hier kip in de aanbieding voor 99 cent/lb, ijsbergsla voor 99 cent, aardappelen voor 1,49 voor 5lb, diepvriesgroenten 99 cent, peren 99 cent lb. bij de Kroger. Cantaloupe meloen 99 cent, champignons 69 cent, uien 3lb 59 cent bij de Aldi. Dat is toch een stuk gezonder.

En dan mensen die allerlei dieetpillen slikken om maar af te vallen. Zoals ook een van mijn buurvrouwen. Maar zij rijdt elke ochtend nadat ze haar dochter naar de bus brengt met de auto (is 3 minuten lopen) naar de McDonalds om daar een large Cola te halen. Ze is dit zo gewend, dat ze niet meer zonder kan (haar eigen woorden). Ik heb wel eens gevraagd waarom ze dan geen fles in de koelkast heeft staan. Haar antwoord was dat ze dat wel heeft, maar dat dat niet zo lekker is als halen......
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Post van cincijansen doet me denken aan de "grote big mac menu maar wel met cola light want moet aan de lijn denken" bestelling :lol:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ach, wat is je ideale gewicht? Mijn moeder had haar ideale gewicht in de hongerwinter van 1944 toen zij ook nog eens bevallen is van mijn broer. Zware botten zegt ze altijd om dat te verklaren. Nu ze 100 is, zit ze waarschijnlijk ook op haar ideale gewicht, hoewel, ze is een stuk kleiner geworden (groei als een koeienstaart, naar beneden, zegt ze).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef:Ik ken niemand, die heel veel overgewicht heeft, maar ik denk dat dat ook sneller buiten de grote steden voorkomt.
Zeker, en toch ook in de downtowns van grotere steden. In veel Amerikaanse steden wonen arme African Americans vaak in of dichtbij downtown. En laat dat nu net zijn waar veel toeristen hun eerste indruk krijgen. En dat gaat zeker ook op voor Atlanta. Een goede vriend van me is huisarts in downtown Atlanta en zijn patienten zijn voor 95% zwart. Het enige dat hij zo'n beetje elke dag zegt is: u bent te zwaar, u moet gezonder eten en meer bewegen. Hij wordt er bijna moedeloos van. Diabetes is onder deze bevolkingsgroep een enorm probleem, maar ook pijnlijke gewrichten en dan met name de knieen. En het ergste is dat veel kinderen van African American ouders ook al veel te zwaar zijn, en als je als kind al zwaarlijvig bent, wordt het nog veel moeilijker om dat als volwassene kwijt te raken. En hij zegt dat het vooral met oprechte onwetendheid te maken heeft. Ik denk dat dat misschien wel klopt. Maar In andere delen van de stad zie ik dan weer juist het tegenovergestelde: veel fitte en ook slankere mensen. Misschien wel slanker dan in NL het geval is. Het is gewoon echt een land van uitersten, ook op dit punt.
"Keep Georgia On Your Mind"
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Staceybeesie schreef:Je kunt wel zeggen bij mijn vrienden zie ik dat niet, maar als er verderop in jouw stad de drug gebruikers onder de brug slapen wil dat niet zeggen dat omdat jij dat niet ziet, het probleem er niet is.
Dat klopt (al hebben we hier in ons dorp geen brug). Enige wat ik aan het lijstje nog kan afdoen voor de VS, is dat armoede groter is onder nieuwe (illegale) immigranten, maar hun levenssituatie als individuen wel verbetert, terwijl de statistiekjes blijven aangeven dat de groep (van steeds andere individuen) achterblijft. In de EU speelt dat minder (hoewel Londen een schoolvoorbeeld is van hetzelfde verschijnsel).

@DejaVu: daarom drink ik nooit Coca Cola Light. Kijk maar naar de mensen die dat spul drinken en het is overduidelijk dat je er dik van wordt.

Gr., Flipje
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Consumptie van kunstmatige suiker kan mogelijk de onmiddellijke calorie-inname verlagen, maar wanneer de tong zoetheid proeft en het lichaam geen calorieën krijgt van suiker dan raakt het in de war, zegt Purdue University. Als gevolg daarvan gaan mensen die light frisdrank drinken meer voedsel eten tijdens de maaltijden en kunnen zelfs onbewust gaan snaaien tussen de maaltijden door. Terecht werd de consumptie van twee of meer blikjes frisdrank gekoppeld aan een 500 procent toename van de tailles volgens een onderzoek van het University of Texas Health Science Centre
Amerikanist
Amerikafan

Bericht door Amerikanist »

Als ik aan gezondheidsproblemen in de VS denk, denk ik meteen aan HFCS. Ben blij dat die troep hier gemakkelijker te vermijden is.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Amerikanist schreef:Als ik aan gezondheidsproblemen in de VS denk, denk ik meteen aan HFCS. Ben blij dat die troep hier gemakkelijker te vermijden is.
Nou, check de labels dan nog maar eens goed: glucose-fructosestroop zit echt in heel veel produkten. Wat mij betreft is HFCS trouwens weer typisch zo'n voorbeeld van een voedingsingredient waar ineens heel veel aandacht voor is, omdat het zogenaamd DE oorzaak is van alle ellende. Beetje overdreven anti-hype weer als je het mij vraagt.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Je moet eens kijken hoeveel zout ergens in zit, zowel in de VS als in de EU. Zelfs in zoete producten stoppen ze zout en bij die kant-en-klaar maaltijden word je helemaal gek.
Amerikanist
Amerikafan

Bericht door Amerikanist »

dimona schreef: Nou, check de labels dan nog maar eens goed: glucose-fructosestroop zit echt in heel veel produkten. Wat mij betreft is HFCS trouwens weer typisch zo'n voorbeeld van een voedingsingredient waar ineens heel veel aandacht voor is, omdat het zogenaamd DE oorzaak is van alle ellende. Beetje overdreven anti-hype weer als je het mij vraagt.
Het is zeker niet zeldzaam hier, maar suiker is in Europa in veel mindere mate vervangen door HFCS dan in de VS het geval is. Het zal misschien niet de hoofdoorzaak zijn, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een van de weinige wezenlijke verschillen is tussen het Amerikaanse en het West-Europese dieet. En obesitas en diabetes komen in Amerika toch beduidend meer voor.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, zout en suiker, dat zijn wat mij betreft ook wel zo'n beetje de grootste boosdoeners. Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig wel steeds meer produkten met minder zout/suiker vind in de reguliere schappen van de supermarkt:

Ketchup kan ik tegenwoordig in zowel zoutloze als suikerloze versie kopen (helaas niet allebei).
Ingeblikte doperwten en maïs hebben een minder-zout-versie.
Appelmoes is er tegenwoordig in unsweatened-variant.

En in steeds meer Aziatische restaurants kun je ook sojasaus krijgen met minder zout.

Het bewustzijn begint langzaam door te dringen....
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Amerikanist schreef:Het zal misschien niet de hoofdoorzaak zijn, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een van de weinige wezenlijke verschillen is tussen het Amerikaanse en het West-Europese dieet. En obesitas en diabetes komen in Amerika toch beduidend meer voor.
Het wezenlijke verschil is de kwantiteit.
ninchursanga
Amerika-ontdekker

Bericht door ninchursanga »

Ik denk dat de lagere levensverwachting ook een beetje ermee te maken heeft dat er in de VS - door de opzet van de gezondheidszorg - minder aan preventie gedaan wordt. Bij een stelsel zoals in Nederland of andere Europese landen hebben zorgverzekeraars toch interesse om hun 'klanten' gezond te houden en ervoor te zorgen dat ze niet (weer) ziek worden.
In Nederland waren veel meer dingen volledig van het ziekenfonds vergoed, omdat het ook onder preventie viel. Zoals de jaarlijkse check-up bij de vrouwenarts. Of als ik aan mijn moeder denk, die kanker heeft gehad en nu toch wel behoorlijk in de gaten wordt gehouden.
Hier in de V.S. merk ik dat ik zelf een stuk minder naar de doctor ga, omdat het gewoon iedere keer geld kost. Zelfs voor de jaarlijkse check-up, borstkankeronderzoek, etc. moet ik iedere keer bij betalen.
Raar vond ik trouwens ook dat bijv. de gynaecologe het niet nodig vond ook maar een onderzoek te doen, toen ik vertelde dat wij kinderen in de planning hebben. Ze wilde me niet eens voor SOAs testen, vond ze niet nodig want ik was toch getrouwd :? En daar zouden ze dan wel voor testen als ik een zwanger geraakt ben.
Osteoporose zit bijv. ook in mijn familie en de huisarts in Nederland vond de frequentie onder directe familieleden hoog genoeg om mij goed in de gaten te houden. Dat vonden ze hier ook niet nodig, dwz. onderzoeken, behandelingen die preventief zijn daar moet ik een groot gedeelte zelf van betalen.
Als je dan nog een laag inkomen hebt kan ik me goed voorstellen dat mensen gewoon niet naar de doctor gaan en gezondheidsklachten dan onnodig verergeren.
ninchursanga
Amerika-ontdekker

Bericht door ninchursanga »

yarrah schreef:Dat de amerikaan gemiddeld korter leeft, vind ik niet raar. Het verbaast me steeds weer dat ze nauwelijks de auto uitkomen en eten naar binnenschuiven waar je bang van wordt.
Waarom eten ze niet gezonder en bewegen wat meer is dat echt zo moeilijk?
En gezond leven begint bij jezelf en niet pas als je met 120 kilo naar een huisarts gaat die je moet vertellen dat je toch echt wat aan je eetgedrag moet veranderen en wat meer moet bewegen.

Sorry, maar ik snap het echt niet!!
Zo makkelijk is dat hier ook weer niet. Ongezond eten is toch erg goedkoop, en makkelijk verkrijgbaar. In sommige plekken moet je voor een gezonde optie toch goed zoeken. Veel mensen groeien ook zo op en weten niet beter.
En meer bewegen is ook vaak lastig omdat echt alles voor auto's uitgelegd en gebouwd is. Ik was in het begin ook erg erop gericht veel te bewegen en niet alles met de auto te doen, maar het is echt lastig. Boodschappen op de fiets? Hier staat niet eens een fietsenrek voor de supermarkt en ik kan dus die fiets nergens kwijt. Postkantoor? Het zelfde verhaal. Naar de bank? Daar hebben ze alleen een drive-through en ook al doe ik het, maar als voetganger/fietser sta je wel verschut als je daar 'in de rij' gaat staan.
Waar ik woon, hebben we niet eens een stoep/voetgangers pad en als ik de stad in wil lopen moet dat op de weg en da's niet ongevaarlijk.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik ben het helemaal met je eens Ninchursanga. De maatschappij is gewoon zodanig ingericht dat lichaamsbeweging veel minder een deel is van het dagelijks leven dan in Nederland. Je kinderen naar school brengen, even brood halen bij de bakker, even naar de bibliotheek, het zijn allemaal dingen die in Nederland relatief dichtbij zijn en die alleen maar lastig zijn om met de auto te doen. Bovendien zijn er stoepen om op te lopen en fietsstroken om op te fietsen. In de VS is er best bewustzijn, maar lichaamsbeweging is hier een geplande aktiviteit, die ingeperst wordt tussen alle andere aktiviteiten. Ik loop hier wel eens een rondje om een (aangelegd) meer als het mooi weer is en als het dan toevallig lunchpauze is, dan stikt het er van de joggers en wandelaars - ik ben alleen wel de enige die daar in zijn gewone kloffie loopt, want als de Amerikaan tijd inruimt voor lichaamsbeweging, dan dient dat ook gelijk in sporttenue te gebeuren :D

Ook wat het eten betreft zie ik best een hoop mensen die daar heel bewust mee omgaan en die elke avond zelf een gezonde maaltijd op tafel zetten. Maar je moet er wel wat voor doen en het is niet goedkoop. Je realiseert het je misschien niet als je door een Nederlandse supermarkt loopt, maar het wordt de Nederlander best gemakkelijk gemaakt om een gezonde maaltijd te koken. De halve groentenafdeling ligt vol met voorgesneden groente: nasigroente, bamigroente, voorgesneden prei, boerenkool, andijvie, worteltjes, bieten, geschilde krieltjes; je hoeft het maar in een pan te gooien met een pakje honig en voilà, klaar ben je. Als ik hier boerenkool wil eten, sta ik eerst een half uur kool van de stengels te stropen; de meeste mensen hebben daar helemaal geen tijd voor.

Gebrek aan kennis is wel een groot probleem als het om gezonde voeding gaat. Ik denk dat de overheid daar echt heel zwaar op zou moeten inzetten de komende jaren, en dat geldt trouwens ook voor Nederland!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer