Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Branden in Californie

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

els70 schreef:Vreemd. In California was er veel sneller en betere hulp dan in Louisana (destijds met Katerina)
De rijkdom en de bevolking zal er wel wat mee te maken hebben zeker :(
Dat zou je kunnen denken. Het zou ook kunnen dat men een wijze les geleerd heeft van Katrina.

Zelf denk ik dat dat het is.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Toch schijnt er vanuit de Amerikaanse media kritiek te zijn op de Californische autoriteiten mbt de hulpverlening.

bron
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Coyote schreef:
els70 schreef:Vreemd. In California was er veel sneller en betere hulp dan in Louisana (destijds met Katerina)
De rijkdom en de bevolking zal er wel wat mee te maken hebben zeker :(
Dat zou je kunnen denken. Het zou ook kunnen dat men een wijze les geleerd heeft van Katrina.

Zelf denk ik dat dat het is.

Roland
Ik denk dat het een combinatie is van deze factoren. Op de eerste plaats heeft men veel meer ervaring met het bestrijden van wildfires dan met een overstroming zoals Katrina. Hoewel dit veel groter was dan vorige jaren, is men elk jaar op de Westkust alert en actief in het bestrijden van wildfires.

Ten tweede gaat het in CA voor een groot deel over mensen die meer mogelijkheden hebben om te evacueren, om zelf maatregelen te nemen, etc etc. En dat heeft te maken met de economische situatie in dat gebied. Dat betekent ook dat de steden zelf meer mogelijkheden hebben om een ramp te bestrijden.

En volgens mij is dat het belangrijkste verschil, in Louisiana kon de locale regering het niet aan en was er met name kritiek over het uitblijven van federale hulp. Ik heb het allemaal niet zo goed gevolgd, maar in CA was er volgens mij minder behoefte aan federale hulp, omdat de locale en regionale diensten beter geschikt waren om een dergelijke ramp aan te kunnen.

Het is volgens mij niet zo dat Bush national guards heeft gestuurd om mensenn te evavueren, of voedselpakketten en water binnen korte tijd verschafte, etc etc.

Het is een geheel andere situatie. En een ander verschil is ook de aard van de ramp zelf. Een watersnood moet je anders aanpakken dan een wildfire. Ik ben geen rampendeskundige, maar het lijkt me dat een brand meer potentie heeft tot rampzalige gevolgen dan een watersnood. Om het even kleinschalig te bekijken, ik heb liever een overstroming in mijn huis, waarbij ik waterschade oploop, dan een brand waarbij alles tot as vergaat.

Maar ik denk dat het wel zeker verschil maakt waar in Amerika een ramp gebeurt. In Seattle hadden wij een kleine overstroming (vgl bij Katrina), met toch hele zware gevolgen, maar de City of Seattle heeft daar adequaat op kunnen reageren zonder federale hulp. Seattle kon mensen in een hotel zetten en daarvoor betalen, terwijl hun huizen werden drooggemaakt. Wij konden mensen geld teruggeven, plus de meerderheid had ook een goede verzekering, etc etc.
SEEING IS BELIEVING
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Er zijn natuurlijk een heleboel verschillen tussen New Orleans en Californie. Bij een brand zijn de meeste wegen nog begaanbaar, bij een overstroming kun je alleen bootjes gebruiken, bijvoorbeeld.

En hoewel de Republikeinen dat zullen ontkennen, er zit natuurlijk ook iets van klassenstrijd in: de blanke, wat rijkere inwoners van Californie (die bovendien een belangrijk kiezersblok zijn, Californie heeft een van de grootste aantallen kiesmensen bij een presidentsverkiezing) krijgen sneller aandacht van de federale regering onder de Huidige Bewoner, dan de arme, niet-blanke, minder stemmende New Orleansers.

Overigens, ik heb dit stukje gemaakt voor het Agrarisch Dagblad, ik ga dit weekeind of begin volgende week nog eens verder zoeken in dit onderwerp.

Branden treffen landbouw in Zuid-Californië

sacramento - Wie aan Zuid Californië denkt, denkt niet meteen aan landbouw, het gebied waar op dit ogenblik grote branden woeden is het meest bekend voor zijn stranden en huizen van rijke filmsterren. Maar “in de streek rond San Diego, bijvoorbeeld, worden meer dan 200 verschillende landbouwproducten verbouwd”, zegt Dave Kranz, woordvoerder van de California Farm Bureau Federation. “De helft van alle avocado’s in Californië komt daar vandaan.” Andere producten zijn bloemen en planten, citroenen, fruit en groente.
Daarnaast zijn er nog een redelijk aantal melk- en slachtveebedrijven in de zeven ‘counties’ waar de branden woeden, plus de nodige paarden en zelfs wat geiten. En natuurlijk wijndruiven.
Hoe groot de schade precies zal zijn is op dit ogenblik nog niet te bekijken, volgens Kranz, “veel mensen zijn geëvacueerd en we zullen pas meer weten over een paar dagen, als de branden onder controle zijn en de wind is gaan liggen en iedereen weer thuis is.”
Melkveehouders lijken er op dit ogenblik nog goed vanaf te zijn gekomen, boeren melden voornamelijk wat stormschade aan hun gebouwen. Hun grootste probleem is de afvoer van de melk, omdat wegen versperd zijn. Maar er wordt hard aan gewerkt om ervoor te zorgen dat de melktrucks toch de boerderijen kunnen bedrijven.
Vleesveehouders maken zich zorgen, omdat de branden de toch al schaarse begroeiing heeft verwoest. Zij zullen extra hooi moeten kopen of hun koeien verkopen.
Het Farm Bureau meldt dat er ook 52 geiten verbrand zijn in een stal bij Malibu. Het Bureau noemt dat ironisch, omdat de eigenaar de geiten verhuurde aan landeigenaren om kreupelhout te verwijderen, om zo de kans op brand te verminderen. (Corr)

De California Farm Bureau Federation volgt de branden op de voet: http://www.cfbf.com/
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Interessant stukje Benno. Je weet dat de agrarische wereld altijd mijn interesse heeft!
Phil
Amerika-ontdekker

Bericht door Phil »

voor de belgen onder ons: vanavond op VTM in telefacts een reportage over Belgen die hun huis verloren hebben in de branden van vorige week

en vanavond op de vrt, op een :20u35: reportage over belgen die hun geluk elders in de wereld gaan zoeken, oa een koppel dat naar florida verhuist
Life can't get better!
enger003
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door enger003 »

Wij kunnen hier in Nederland ook Belgie ontvangen hoor...
Dus, bedankt voor de tip.
Eric
kijk ook eens op mijn weblog:
http://engers.web-log.nl
Phil
Amerika-ontdekker

Bericht door Phil »

yep, de reportage op vrt kan inderdaad ook in Nederland bekeken worden

maar de 1e reportage (over de branden) wordt uitgezonden op vtm, en dat is een lokale zender die enkel in vlaanderen wordt uitgezonden
Life can't get better!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Het is inmiddels bekend, dat een van de branden door een jongen is aangestoken, die met lucifers speelde. Naar zijn zeggen per ongeluk, maar je zult toch al die verwoesting op je geweten hebben! bron
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Wat bezielt zulke knapen? Worden ze nu aangestoken (lijkt wel een woordspeling) door de andere branden om dit te doen?

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer