Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Varkens-& Mexicaanse griep/Novo-Fluenza/influenza A (H1N1)

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Gerd
Amerikakenner

Re: Varkens-& Mexicaanse griep/Novo-Fluenza/influenza A (H1N1)

Bericht door Gerd »

ANY schreef:Het eerste geval is er hier in de county.
Als de symptomen in veel gevallen mild zijn is het denk ik moeilijk in te schatten of iemand deze griep heeft of niet. Afgelopen week was mijn jongste ziek met koorts, keelpijn, hoofdpijn. Dan vraag ik me af hij ook een milde vorm van deze griep had, of wat 'gewoons'.
Wordt het bij jullie dan niet onderzocht of het de Mexicaanse griep is of niet ?

Vandaag is er hier in Belgie een kind ziek geworden , dat net drie dagen terug is uit Amerika . De school is gesloten en er is aan de ouders gevraagd om de kinderen thuis of tenminste uit de buurt van andere personen te houden .
Ze kunnen dat toch niet onder controle houden ? Ik hoor hier zeggen dat het zich echt wreed aan het uitbreiden is ? Ik vraag me nu af of je dat nog kunt krijgen als je het al gehad hebt ?
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik ben niet met hem naar de dokter geweest. Als het erger geworden was zou ik dat natuurlijk wel gedaan hebben. Ik heb hem alleen uit school thuisgehouden.
Er worden bij verdenking natuurlijk wel een 'nasal swab' gedaan. Maar er zijn vast heel veel mensen die het wel gehad hebben maar niet erg genoeg ziek geweest om naar de dokter te gaan.
Als je het gehad hebt kun je het niet nog een keer krijgen, tenzij het virus muteerd zodat je er weer vatbaar voor kunt zijn.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Gerd schreef:Vandaag is er hier in Belgie een kind ziek geworden , dat net drie dagen terug is uit Amerika . De school is gesloten en er is aan de ouders gevraagd om de kinderen thuis of tenminste uit de buurt van andere personen te houden
Ongelofelijk.. hier in Hawaii zijn er 104 gevallen (dat was de teller gisteren, en dat met slechts 1 miljoen mensen, dus een veel groter ratio dan in landen als België of Nederland), er zijn hier scholen bij waar meer dan 10 kinderen ziek zijn geworden, er zijn ouders die zich er niet druk om maken maar ook ouders die hun kinderen uit voorzorg thuis houden en ouders die graag willen dat de scholen gesloten worden (bv als vervroegde vakantie), maar er wordt hier helemaal niets gedaan. Het enige in het openbare leven waar je merkt dat men voorzichtig is, is dat je bij een aantal winkels anti-bacteriële doekjes kunt krijgen aan de ingang.

Ook lees ik veel in een paar forums, specifiek voor mensen uit hawaii, en daar heeft het overgrote deel zoiets van 'ach het zal allemaal wel'.. ik snap echt niet waarom men zo 'careless' er mee omgaat hier in Hawaii (en wellicht de VS ook), het heeft een potentieel om erg dodelijk te zijn en velt voornamelijk gezonde en sterke mensen.. ik vind het persoonlijk best eng en ik baal er soms echt van dat ik niet in Nederland zit, daar had ik me echt een stuk zekerder gevoeld, hier heb ik echt het idee dat men er niets aan doet om het te voorkomen.

Overigens vraag ik me af hoeveel mensen het gehad hebben, maar het niet weten dat het H1N1 was.. ong. de helft van de bevolking hier (volgens statistieken) heeft geen zorgverzekering en als ze zijn zoals mijn schoonmoeder, dan gaan ze niet naar de dokter bij een griepje omdat het teveel kost. Ik heb al genoeg verhalen gehoord van mensen die gewoon ziek naar hun werk zijn gegaan, persoonlijk vind ik dat belachelijk maar ja, ze hebben het geld nodig. (overigens, er zijn natuurlijk ook mensen die sowieso niet naar de dokter gaan bij een griep ook al zijn ze verzekerd (doe ik normaal gesproken ook niet maar ik zou het nu wel doen ivm de H1N1)).
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

jiejie schreef:ik vind het persoonlijk best eng en ik baal er soms echt van dat ik niet in Nederland zit, daar had ik me echt een stuk zekerder gevoeld, hier heb ik echt het idee dat men er niets aan doet om het te voorkomen.
Jeetje, echt??? Serieus nu. Ik kan me dit dus echt niet voorstellen. Dit is het land van voorkomen. Hoeveel Nederlanders heb ik al niet gelezen, die die antibacteriele doekjes in supermarkten belachelijk vonden. Terwijl juist op supermarktkarretjes honderden, zo niet duizenden bacillen zitten. Ik kan me echt, echt, echt 100% niet voorstellen, dat je je in Nederland zekerder zou voelen. Op het gebied van voorkomen heb ik alle vertrouwen in het Amerikaanse systeem.
Overigens vraag ik me af hoeveel mensen het gehad hebben, maar het niet weten dat het H1N1 was.. ong. de helft van de bevolking hier (volgens statistieken) heeft geen zorgverzekering en als ze zijn zoals mijn schoonmoeder, dan gaan ze niet naar de dokter bij een griepje omdat het teveel kost. Ik heb al genoeg verhalen gehoord van mensen die gewoon ziek naar hun werk zijn gegaan, persoonlijk vind ik dat belachelijk maar ja, ze hebben het geld nodig. (overigens, er zijn natuurlijk ook mensen die sowieso niet naar de dokter gaan bij een griep ook al zijn ze verzekerd (doe ik normaal gesproken ook niet maar ik zou het nu wel doen ivm de H1N1)).
Opeens is er ook veel meer "gewone" griep in een seizoen, dat dat juist minder zou moeten worden. Waarom? Lijkt me duidelijk, mensen gaan sneller naar de dokter om te kijken of ze H1N1 hebben. Wij kregen vandaag weer een email van de superintendant, al zijn er maar een paar gevallen in dit miljoenengebied. Laat je kinderen thuis als ze ziek zijn, was je handen etc. etc. Ik zie hier niet, dat men het lichtelijk opvat. Wel, dat er geen paniek wordt gezaaid. Maar goed ook, want je wilt geen "Boy who cried wolf" gedoe. Als het echt ernstig wordt, wil men wel, dat iedereen daar serieus op reageert.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Petra/VS schreef:Jeetje, echt??? Serieus nu. Ik kan me dit dus echt niet voorstellen. Dit is het land van voorkomen. Hoeveel Nederlanders heb ik al niet gelezen, die die antibacteriele doekjes in supermarkten belachelijk vonden. Terwijl juist op supermarktkarretjes honderden, zo niet duizenden bacillen zitten. Ik kan me echt, echt, echt 100% niet voorstellen, dat je je in Nederland zekerder zou voelen. Op het gebied van voorkomen heb ik alle vertrouwen in het Amerikaanse systeem.
Sja, kan er niets aan doen maar zo voel ik het wel. In Nederland had ik me geen zorgen gemaakt, en dat doe ik hier helaas wel. Wellicht heeft dat te maken met de goede ervaringen die ik in Nederland heb gehad, ik weet het niet. Hoe dan ook, het aantal griep gevallen in deze staat, zo las ik net, stijgt momenteel met ongeveer 10% per dag, terwijl het in Nederland erg stil is wat betreft nieuwe besmettingen. Je zegt wel het land van voorkomen maar ze (mijn staat dan toch in ieder geval) doen momenteel vrij weinig om het te voorkomen.. kijk bijvoorbeeld wat voor drastische maatregelen Mexico had genomen, het heeft zijn vruchten wel afgeworpen want opeens waren er een week lang geen nieuwe besmettingen meer. Hier hoor je heel veel mensen zeggen dat ze de scholen onveilig vinden, omdat er al veel kinderen ziek zijn geworden, ik hoor verhalen dat er niet goed schoongemaakt in bv de toiletten en klaslokalen van de kinderen en men weigert de scholen dicht te doen en eens goed te ontsmetten, sja, ik kan dat niet voorkomen noemen. Ik krijg er echt het gevoel bij dat met het gewoon over zich heen laat komen, ik heb heel erg het idee dat men erg laks is op het moment.

Ook zo iets, zit net een verhaal te lezen over dat ze proberen erachter te komen met wie bepaalde mensen in aanraking zijn gekomen, dat moeten de 6 (!) healthinspectors doen die dit eiland rijk is (er wonen hier zo'n 1 miljoen mensen), de 52 overige ziektes die ze normaal gesproken onderzoeken (zoals mazelen, rode hond, hepatitis A, meningitis en dergelijke) worden nu onderzocht door de 'state's veterinary medical officer'.. er wordt gesproken van dat die 6 inspecteurs tegen een burnout aan zitten (kan ik me voorstellen) maar waarom nemen ze dan geen nieuwe mensen aan, er zijn nog heel wat mensen (ook in de gezondheidszorg) die zonder werk zitten, plus daarbij lijkt het me niet dat je een speciale opleiding moet hebben want het werk dat ze beschrijven is als volgt:
Step 1: Swine flu patient is confirmed after reviewing an average of 90 positive swine flu tests each day by the state lab, Clinical Laboratories of Hawaii, Diagnostic Laboratory Services, Kaiser Permanente or Tripler Army Medical Center.
Step 2: Find the patient. This can be as simple as a phone call or as complicated as finding their last known address and showing up on their doorstep after hours or on a weekend.
Step 3: Interview patient using an eight-page medical questionnaire. Interviews typically last 20 to 30 minutes.
Step 4: Now the hard work begins. Investigators have to track backward seven days before the symptoms appeared and trace every person who came in contact with the swine flu patient. As few as five people and as many as 100 are typically identified.
Step 5: People who came in contact with the initial patient and exhibit flulike symptoms are urged to notify their physician, get tested and stay home from work or school.
Step 6: Start over again with the next person who tested positive for H1N1.
Lijkt mij dat ze echt wel war meer mensen kunnen aannemen. Je hoeft echt geen dokter te zijn hiervoor denk ik, en in de snelheid waarmee het momenteel gaat is het vechten tegen de bierkaai.

Petra/VS schreef:Opeens is er ook veel meer "gewone" griep in een seizoen, dat dat juist minder zou moeten worden. Waarom? Lijkt me duidelijk, mensen gaan sneller naar de dokter om te kijken of ze H1N1 hebben. Wij kregen vandaag weer een email van de superintendant, al zijn er maar een paar gevallen in dit miljoenengebied. Laat je kinderen thuis als ze ziek zijn, was je handen etc. etc. Ik zie hier niet, dat men het lichtelijk opvat. Wel, dat er geen paniek wordt gezaaid. Maar goed ook, want je wilt geen "Boy who cried wolf" gedoe. Als het echt ernstig wordt, wil men wel, dat iedereen daar serieus op reageert.
Daar zul je inderdaad wel gelijk in kunnen hebben dat het lijkt dat er meer is, puur omdat men zich sneller laat controleren. Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die zich niet laten controleren, de daadwerkelijke aantallen kunnen nog vele malen groter zijn.
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Ik lees hier alles met grote belangstelling , want wij moeten ook nog vertrekken naar Amerika en ik moet zeggen dat ik toch wel wat bang ben hoor :(
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Gerd schreef:Ik lees hier alles met grote belangstelling , want wij moeten ook nog vertrekken naar Amerika en ik moet zeggen dat ik toch wel wat bang ben hoor :(
Wij zitten nu in Amerika. Eens je hier bent, zal je niet ongerust meer zijn, je hebt namelijk geen tijd om er aan te denken :)
Nee, serieus, als je echt ongerust bent, neem dan tamiflu mee. Ik weet dat er mensen zijn die zullen zeggen dat je dat niet zomaar mag innemen. Maar: als het je minder ongerust maakt, de dokter het heeft voorgeschreven (moet wel) en het soms ook preventief gegeven wordt...
Wij hebben het zelf bij, maar alleen als voorzorg. We nemen het niet preventief in.

Carine
Groetjes,
Carine
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Er zijn nu ongeveer 12000 bevestigde gevallen in de VS. Op de 300 miljoen inwoners, achttien daarvan zijn overleden. Bedenk je, dat bij de "gewone" griep, je er niet eens over nadenkt, terwijl daaraan ook mensen overlijden (en niet alleen oude mensen en babies, helaas). De meeste mensen laten zichzelf er niet eens tegen inenten in Nederland. Het is puur psychologisch. Bij een gewone griepepidemie zou je niet eens weten, hoeveel zieken er zijn in je omgeving. Bovendien zijn de aantallen, die je ziet, cumulatief, het gros daarvan is alweer beter. Als er nu honderden doden zouden vallen zou ik me ook zorgen maken, maar dat is tot dusver met deze griep niet het geval.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Er nog steeds meer Amerikanen besmet met TBC, dan dat er zijn met deze nieuwe griep. En de gevolgen van TBC zijn veel erger voor een individu. Dus op dit eigenste moment zou je in Amerika met meer schrik moeten rondlopen voro TBC-besmetting, dan dat je bang moet zijn voor de griepbesmetting. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Emenem
Amerikakenner

Bericht door Emenem »

Dat zal een hele geruststelling zijn voor Gerd. :D
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

kastelke schreef:Er nog steeds meer Amerikanen besmet met TBC, dan dat er zijn met deze nieuwe griep. En de gevolgen van TBC zijn veel erger voor een individu. Dus op dit eigenste moment zou je in Amerika met meer schrik moeten rondlopen voro TBC-besmetting, dan dat je bang moet zijn voor de griepbesmetting. ;-)
Dat vind ik persoonlijk nou niet echt een eerlijke vergelijking.. om besmet te raken met TBC moet je ten eerste bloodgesteld worden aan actieve TBC en er zijn echt niet veel mensen die met actieve TBC rondlopen. Mijn vrouw, bijvoorbeeld, is positief op TBC getest geworden maar ze heeft inactieve TBC, dat is niet besmettelijk en daar kan je heel oud mee worden zonder iemand te besmetten en dit is een versie die niet alleen in Amerika veelvuldig voorkomt, maar over de gehele wereld (1/3 van de wereldbevolking heeft dit, om wat preciezer te zijn). TBC kun je daarnaast heel goed genezen dmv een medicijnenkuur (bij beide varianten), terwijl je H1N1 over je heen moet laten komen omdat er voorlopig geen medicijnen bij helpen (bij Tamilflu, bijvoorbeeld, heb je soms baat als je dit in het begin gebruikt van de griep (meestal zelfs niet eens), in een later stadium werkt het niet helemaal meer en moet je het sowieso wel over je heen laten komen). Daarbij kun je op TBC getest worden en met 48 uur weet je het resultaat door middel van de skinreading, als je je op H1N1 laat testen weet je pas dat je het hebt op het moment dat je of bijna beter bent, of tussen 6 planken ligt, de testen hiervoor duren een stuk langer namelijk.

Persoonlijk vind ik niet dat je H1N1 met ziektes zoals TBC moet gaan vergelijken want dan kun je het net zo goed gaan vergelijken met HIV, HV, Hepatitis A, Meningokokken, Zoster en weet ik wat nog meer.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

TBC kun je daarnaast heel goed genezen dmv een medicijnenkuur (bij beide varianten)
Behalve de resistente vorm van TB die op veel plaatsen de kop opsteekt.

Ja, er zijn veel ziektes die de mensen bedreigen en waar je veel minder over hoort. Er is een nieuw virus ontdekt dat op Ebola lijkt in Afrika, en in Egypte zijn een paar gevallen van vogelgriep.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

kastelke schreef:Er nog steeds meer Amerikanen besmet met TBC, dan dat er zijn met deze nieuwe griep. En de gevolgen van TBC zijn veel erger voor een individu. Dus op dit eigenste moment zou je in Amerika met meer schrik moeten rondlopen voro TBC-besmetting, dan dat je bang moet zijn voor de griepbesmetting. ;-)
Het wordt er hier niet beter op :wink:
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Petra/VS schreef:Er zijn nu ongeveer 12000 bevestigde gevallen in de VS.
Volgens een berichtje dat gisteren op nu.nl stond zou het werkelijk aantal mensen in Amerika dat de ziekte heeft volgens het CDC wel eens 200.000 kunnen bedragen.
WASHINGTON - Het aantal gevallen van de Mexicaanse griep in de Verenigde Staten is opgelopen tot boven de tienduizend. Volgens cijfers die de Amerikaanse ziektebestrijding CDC maandag vrijgaf, hebben 10.053 mensen in het land het virus onder de leden.
De CDC gaat ervan uit dat het werkelijke aantal besmettingen nog veel hoger ligt.
Slechts bij een op de twintig gevallen wordt de ziekte daadwerkelijk geconstateerd, aldus de dienst. Dat zou betekenen dat in werkelijkheid meer dan 200.000 Amerikanen zijn besmet. Door de ontdekking van een geval in de noordelijke staat Alaska is het zogeheten H1N1-virus nu vastgesteld in alle vijftig staten van de VS.

Koploper
De dodelijke ziekte is in de Verenigde Staten vaker vastgesteld dan in enig ander land. Volgens de meest recente cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hebben meer dan 15.000 mensen in vijftig tot zestig landen de Mexicaanse griep opgelopen.

In Nederland zijn tot dusver drie griepgevallen geconstateerd.
© ANP

Martin
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

En voordat het uitgevonden werd, dat dit een nieuw virus was, hebben een heel aantal mensen het waarschijnlijk ook onbewust gehad en van de ongeveer 12000 bevestigde gevallen is een groot gedeelte alweer beter. Zelfs 200.000 is maar een klein percentage van de Amerikaanse bevolking. Hoeveel virussen waaien er wel niet rond, waar je op je vakantie goed ziek van kan worden (het norovirus komt meteen in me op). Goed je handen wassen en je niet in grote mensenmassa's begeven is nog altijd het beste advies. Ik zie hier in mijn omgeving mensen niet bij bosjes neervallen en hoor dat van niemand van mijn Facebook vrienden bijvoorbeeld, die over het hele land verspreid wonen. Maar ja, als je je er erg druk om maakt, moet je niet op vakantie gaan, want dan is je vakantie verpest.
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Ja dat is natuurlijk ook waar Petra .
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Wij zijn net terug en ik heb me geen moment ongerust gemaakt.
Wat mij wel op viel, dat er nu wel heel goed handen gewassen werd na een toilet bezoek.
Soms wel een beetje overdreven, 2 tot 3 keer met zeep, volgens mij is 1 keer wel voldoende.
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Ik denk dat je in het vliegtuig het meeste risico loopt op besmetting :|
Handen wassen is natuurlijk iets dat je altijd zou moeten doen na een wc-bezoek hé ? :wink:
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

Maar 1 keer lijkt me voldoende, toch. :wink:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Grappig, dat is me nog niet opgevallen. Nu ga ik daar extra op letten, natuurlijk ;).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer