Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Varkens-& Mexicaanse griep/Novo-Fluenza/influenza A (H1N1)

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
georgesken
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Dodelijk griepvirus in Mexico.

Bericht door georgesken »

EU Health Commissioner Androulla Vassiliou warned citizens to avoid travelling to areas where a health threat is posed by swine flu.

"I would try to avoid non-essential travel to the areas which are reported to be in the centre of the cluster," she said in a video statement.

She said the precaution was necessary "in order to minimise the personal risk and to reduce of the potential risk to spread the infection to other people."

Als het aantal besmettingen de komende dagen exponentieel toeneemt, begin ik toch wat te vrezen. Wij vertrekken op 20 mei, dit zal wel tijd genoeg zijn om alles onder controle te krijgen, maar zij die volgende week ofzo vertrekken kunnen denk ik wel eens in problemen gaan komen.
1992: Florida, 2004: LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston, 2024: 9d Vegas, 2024: WAS+NY
trapson
Amerikafan

Bericht door trapson »

Wat is er precies zo gevaarlijk aan deze griep ?
En kun je er zelf iets tegen doen preventief ?
Wij gaan ook over 5 weken en was niet van plan om dingen te gaan annuleren....

heb al wat gevonden :
Wat is varkensgriep

Varkensgriep is een luchtweginfectie bij varkens, veroorzaakt door het type A influenza virus. Het veroorzaakt seizoensgebonden uitbraken van griep onder varkens. Vergelijkbaar met griep onder mensen treedt dit met name op in de winter. Er zijn verschillende subtypes van het virus in varkens gevonden. De op dit moment veel voorkomende variant is het H1N1 subtype. De H en N van Influenza A-virus H1N1, staan voor twee manieren waarop het virus kan aanvallen. De N staat voor hemagglutinatie (bloedstolling) en de N neurotoxine (zenuwstelsel). Dit houdt in dat er bloedstollingsproblemen en problemen met het zenuwstelsel kunnen optreden als er sprake is van een besmetting met varkensgriep. Dit wil niet zeggen dat elke patiënt die problemen ook krijgt. Het is ook niet zo dat elke patient aan varkensgriep overlijdt. De hoeveelheid virus waarmee men bemset raakt is ook van invloed. Als het lichaam antistoffen kan aanmaken zal de patient gewoon weer herstellen.In de afgelopen jaren werden mensen sporadisch met dit virus besmet. Nu echter is er een variant van het virus dat mensen veel sneller besmet en hen ook ziek maakt.

Het virus geeft binnen vier dagen verschijnselen van griep; koorts, hoesten, verlies van eetlust, spierpijn e.d. Soms treedt ook keelpijn, misselijkheid en braken en diarree op. De ziekte kan mild verlopen, maar in Mexico zijn al meer dan 70 mensen aan de ziekte overleden.

Varkensgriep komt wereldwijd voor. Op dit moment heerst er een epidemie bij mensen in Mexico. In de Verenigde Staten zijn er besmettingen vastgesteld bij mensen die terugkeerden vanuit Mexico. Ook in Frankrijk en Nieuw Zeeland zijn er mogelijk besmettingen.

Preventie

Algemene hygiënemaatregelen spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van besmetting. Omdat de overdracht van het virus door hoesten, direct contact en via voorwerpen plaatsvindt, zijn de volgende maatregelen in gebieden, waar de ziekte voorkomt of wordt vermoed, zinvol:

1. Bezoek geen varkensboerderijen.
2. Vermijd zieke mensen, speciaal zij die hoesten.
3. Vermijd niet-noodzakelijke massabijeenkomsten in Gebieden waar varkensgriep onder mensen wordt gemeld.
4. Was regelmatig de handen zorgvuldig met zeep of handalcohol. Vooral vóór het (bereiden van) eten en na toiletbezoek.
5. Bereid voedsel zorgvuldig. Zorg dat vlees voldoende verhit is.

Als U toch ziek wordt, blijf dan thuis en waarschuw de huisarts

Het gebruik van mondmaskers valt te overwegen, zeker op plaatsen in Mexico waar grote aantallen mensen samenkomen.

Hoe wordt je besmet?

Mensen die nauw contact hebben met zieke varkens lopen risico. Op dit moment worden in Mexico ook relatief veel gevallen gezien van overdracht van mens op mens. Reizigers ván en naar Mexico lopen daarom nu ook risico, met name als zij in contact komen met patiënten met griepachtige verschijnselen. Besmetting van mens tot mens vindt, net als bij het reguliere griepvirus, vooral plaats door hoesten. Het is ook mogelijk dat bij het aanraken van een patiënt het virus via de handen in de slijmvliezen van mond neus of ogen terecht komt en zo een besmetting veroorzaakt. Varkensgriepvirus is een aerogeen virus (door de lucht), via aanhoesten, vocht (ook van de slijmvliezen), algemeen contact (omhelzen, aanraken, kussen, handen schudden, in elkaars omgeving zijn). Om besmetting van griepsoorten te voorkomen is het beter om openbare gebouwen en mensemassa’s te vermijden. Varkensgriep kan overgebracht worden door mensen en door varkens.
Normaal gesproken worden mensen niet besmet met het varkensgriepvirus. Slecht sporadisch wordt bij hen een infectie gevonden, meestal bij personen die nauw contact hebben gehad met zieke varkens. Tijdens eerdere uitbraken werden soms echter ook besmettingen gezien bij mensen die contact hadden met patiënten met varkensgriep. Op dit moment zijn er nog geen gevallen van besmettingen met varkensgriep bekend in Europa.

Het virus kan niet worden overgebracht door het eten van varkensvlees, als dit op de juiste wijze wordt bereid en voldoende lang verhit.

Wat zijn de verschijnselen?

Koorts, lusteloosheid, geen eetlust, keelpijn, koorts, hoesten, verkoudheid, loopneus. Sommige patiënten hebben ook last van dunne ontlasting en overgeven.

Waarom en wanneer is varkensgriep dodelijk?

Soms verloopt de ziekte zo heftig dat de patiënt al overlijdt voordat het afweersysteem het virus heeft kunnen bevechten. Dan gaat het om een gemuteerd virus dat bivoorbeeld ook van mens op mens overdraagbaar is. Omdat ons afweersysteem het virus niet herkend moet het eerst afweerstoffen aanmaken tegen de nieuwe indringer. Niet iedereen overlijdt aan varkensgriep, maar helaas wel een deel van de patiënten.

Helpt vaccinatie?

Vaccinatie tegen varkensgriep blijkt wel effectief. Vaccinatie is vooral zinvol bij mensen die niet besmet zijn met het virus.

Varkensgriep behandeling

Omdat het een virus betreft kan varkensgriep zelf niet behandeld worden met antibiotica. Een arts zal daarom vooral proberen de complicaties te behandelen, zoals hoge koorts of andere problemen. Mensen die binnen 4 dagen na terugkeer uit Mexico koorts krijgen (>38,5°C) moeten contact opnemen met hun huisarts, en melden dat zij recent zijn teruggekeerd uit Mexico. Zij moeten wel thuisblijven om te voorkomen dat de ziekte zich verspreidt.

Zeer waarschijnlijk is het H1N1 virus dat de huidige epidemie veroorzaakt, gevoelig voor antivirale middelen en deze kunnen dan worden gebruikt bij de behandeling van de ziekte.
hier nog een linkje waar er precies gevallen bekend zijn :
http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8& ... 66,360&z=1

en nog maar ff voor de zekerheid gebeld met onzereisverzekering: alle medische kosten zijn gewoon gedekt !
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik heb bovenstaande artikel gelezen, totdat ik aankwam bij nummer 5; "Bereid voedsel zorgvuldig. Zorg dat vlees voldoende verhit is".

Ja, vlees moet altijd voldoende verhit zijn, maar deze griep kun je niet krijgen van varkensvlees eten. Ook het stukje van de H en de N klopt volgens mij niet maar dat zoek ik even op.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Het stukje over de H en de N klopt inderdaad niet;
De H staat voor hemagglutinin, een eiwit, de nummers voor het type eiwit. 1, 2, en 3 veroorzaken griep infecties in mensen. http://www.rcsb.org/pdb/static.do?p=edu ... b76_1.html

De N staat voor neuraminidase. Dit is een eiwit dat het virus nodig heeft om nieuwe viruscellen los te laten. http://en.wikipedia.org/wiki/Viral_neuraminidase

Nog een interessante uitleg; http://users.rcn.com/jkimball.ma.ultran ... ml#a_virus

De beste informatie over deze griep kun je vinden op de CDC website, cdc.gov
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Als ik dit jaar naar Amerika zou gaan, zou ik met de feiten die nu bekend zijn, zeker nog vertrekken. Maar als er opeens duizenden nieuwe gevallen bijkomen per dag in de streek waar ik naartoe ga, zou ik toch serieus beginnen twijfelen. Maar ik denk niet dat het zover zal komen.
georgesken
Amerikakenner

Is er eigenlijk al een vaccin ontwikkeld tegen dit specifiek griepvirus?
1992: Florida, 2004: LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston, 2024: 9d Vegas, 2024: WAS+NY
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Het schijnt dat de gewone griepprik helpt, maar ze zijn nog volop bezig met het onderzoek van deze specifieke variant. Het is denk ik nog te vroeg..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Van http://cdc.gov/swineflu/key_facts.htm;
Is the H1N1 swine flu virus the same as human H1N1 viruses?
No. The H1N1 swine flu viruses are antigenically very different from human H1N1 viruses and, therefore, vaccines for human seasonal flu would not provide protection from H1N1 swine flu viruses.
Nee dus, die griepspuit die we afgelopen winter gehad hebben zou niet helpen tegen dit virus.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

NvR78 schreef:Lekker is dat, dus ook geen malls bezoeken, niet uit eten en niet naar pretparken?
Dat wordt een leuke vakantie...
Dan lijkt de kans op besmetting me nog groter in het vliegtuig,met 250 man in een afgesloten ruimte.....
Ik vlieg terug via Houston,en daar is de griep ook al gesignaleerd zag ik net.....mondkapje mee dan maar. :mrgreen: :wink:

Maar serieus, maak je niet zo druk, lekker op vakantie gaan, de kans is gering, en als je al griep krijgt kan je gewoon behandeld worden met tamiflu en andere virus remmers, het is niet zo dat je onmiddelijk dood neervalt!
snamesoc
Amerika-ontdekker

Bericht door snamesoc »

Hoi,

Wij vertrekken volgende week naar Las vegas, en maken een rondrit richting San Francisco.

Ik kijk nog even uit hoe de situatie gaat evolueren. Op dit moment zijn er in de states 40 gevallen bekend. Op een totale populatie van bij 300 miljoen mensen lijkt mij dit vrij beperkt te zijn :wink: . Ook de ernst van de gevallen word omschreven als "mild".

Toch volg ik de situatie op de voet via de site van de wereldgzondhedsorganisatie http://www.who.int/csr/disease/swineflu/en/index.html, Center of Disease control http://wwwn.cdc.gov/travel/contentSwineFluUS.aspx en http://www.cdc.gov/swineflu/index.htm. Maar ook het reisadvies van de europese commissie http://europa.eu/rapid/showInformation. ... anguage=en en het ministerie van buitenlandszaken http://www.diplomatie.be/nl/travel/default.asp.

Ik probeer mij dus zo goed mogelijk te informeren. Moest ik nu morgen vertrekken, ik zou niet echt weten wat ik moet doen omdat je niet kan voorspellen hoe dit allemaal verder zal evolueren. Gelukkig kan ik nog een weekje uitkijken. Ofwel sterft alles een stille dood, ofwel zullen de gevallen exponentieel gaan toenemen.

Duimen maar dat het allemaal een storm in een glas water zou zijn.

Peter
Afbeelding
georgesken
Amerikakenner

** WHO kondigt fase 4 van het pandemieplan af:

kleine clusters met beperkte mens op mens overdracht

De Wereldgezondheidsorganisatie kondigt fase 4 van het internationaal Pandemieplan af.
Fase 4 betekent dat er kleine cluster(s) met een beperkte overdracht van mens op mens
bestaan, maar dat de verspreiding zeer lokaal is, wat suggereert dat het virus nog niet goed is
aangepast aan de mens. Deze clusters werden opgemerkt in Mexico en de Verenigde Staten.
De Europese Commissie en haar agentschappen, het Europees Centrum voor ziektebestrijding
(ECDC) en WHO monitoren, net als de Belgische autoriteiten, de laatste ontwikkelingen op
internationaal en Europees niveau nauwkeurig.
Alle lidstaten worden aangespoord om hun operationele pandemiedraaiboek fase 4 te
ontplooien.

** NIET NAAR MEXICO EN VS ALS HET NIET NODIG IS
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
Minister van Gezondheid Laurette
Onkelinx (PS) raadt niet-noodzakelijke
reizen naar Mexico en de VS af.
Onkelinx volgt daarmee het advies van
het Interministerieel Commissariaat
Influenza.

Het Interministerieel Commissariaat
Influenza onderzoekt intussen zes
mogelijke gevallen van de Mexicaanse
griep in ons land. Eén eerder verdacht
geval is intussen loos alarm gebleken.
Dat is bekendgemaakt na afloop van het
kernkabinet.

De zes verdachte gevallen zijn drie
kinderen en drie volwassenen. Zij
worden behandeld met antivirale
middelen.

** JETAIR info <Maandagavond 27 april 2009

Gewijzigd reisadvies Mexico - Reizen naar Yucatan

Wij werden zopas in kennis gesteld van het aangepaste reisadvies van de FOD Buitenlandse Zaken, met betrekking tot reizen naar Mexico :
"Niet-essentiële reizen worden afgeraden. Er is recent een menselijke variant van de dodelijke varkensgriep uitgebroken in Mexico. De FOD Buitenlandse Zaken herinnert eraan dat de burger zelf verantwoordelijk is voor de beslissing al of niet naar Mexico af te reizen."

Wij hebben de volgende beslissingen genomen :
• De operaties gaan onveranderd door, met twee vluchten per week (dinsdag, vrijdag) uit Brussel naar Cancun op het schiereiland Yucatan. De eerstvolgende vlucht heeft plaats morgen, dinsdag 28 april.
• Hiertoe werd beslist omdat de touroperator en luchtvaartmaatschappij de vluchten blijven uitvoeren om de reizigers die ter plaatse zijn na het beëindigen van hun vakantie terug te vliegen.
• Conform de aanbeveling van de FOD Buitenlandse Zaken bieden wij de reizigers die de komende dagen moeten afreizen de mogelijkheid om :
- zoals voorzien af te reizen en hun geboekte vakantie op te nemen
- ofwel hun vakantie zonder kosten te wijzigen naar een andere vakantiebestemming of een later afreisdatum, of te annuleren.
Deze regeling geldt voor vakantiegangers met afreis op dinsdag 28 april en vrijdag 1 mei, naar Cancun.

Wij benadrukken ondertussen dat de situatie in Yucatan normaal blijft en dat de vakantiegangers er een volledig normale vakantie beleven. De badplaatsen in Yucatan (Cancun en Playa del Carmen) bevinden zich immers op 1250 km afstand van de hoofdstad Mexico-City, waar de griep plaats vindt.

Over volgende afreizen (dinsdag 5 mei en volgende) zal later deze week een beslissing genomen worden, in functie van de verdere evolutie van het reisadvies. Ondertussen blijven reserveringen voor vakanties in Yucatan onveranderd mogelijk. De enkele tientallen nieuwe reserveringen die wij vandaag hiervoor noteerden, bewijzen dat de Belgische vakantiegangers nog altijd interesse hebben voor deze vakantieregio.X

Ik begin mij nu toch stilaan zorgen te maken...
Hopelijk onterecht...
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Pete.Z schreef:Maar serieus, maak je niet zo druk, lekker op vakantie gaan, de kans is gering, en als je al griep krijgt kan je gewoon behandeld worden met tamiflu en andere virus remmers, het is niet zo dat je onmiddelijk dood neervalt!
Vind ik toch lichtelijk naief. Je weet nu nog helemaal niet dat die "kans zo gering is". Het is nog maar net echt begonnen en nu zijn er vele honderden, zo niet duizenden mensen besmet geraakt en je weet nog niet of dit een tweede SARS gaat worden. Ik ben ook niet voor paniekvoetbal, maar om het nu al af te doen als een "niks aan de hand" vind ik ook weer wat anders.
"Keep Georgia On Your Mind"
Rene1964
Amerikafan

Bericht door Rene1964 »

We hebben het nu dus over vele honderden of enkele duizenden gevallen.

Als we ons beperken tot de USA hebben we het over een populatie van rond de 300 miljoen mensen als ik me niet vergis.

Natuurlijk is het goed om waakzaam te blijven maar ik vind dat er wel heel erg "paniekerig" over wordt gedaan....

Ik ga gewoon op vakantie op 18 mei, zoveel is zeker. Flu of geen flu. Tegen die tijd zullen er in Europa ook ongetwijfeld nog meer gevallen bekend zijn, daar kan je op wachten. Niks om voor thuis te blijven dus....
Reisblog Amerika vakantie 18 t/m 28 mei 2009:
http://reneusa2009.blogspot.com
georgesken
Amerikakenner

Rene1964 schreef:Natuurlijk is het goed om waakzaam te blijven maar ik vind dat er wel heel erg "paniekerig" over wordt gedaan....
Ik vrees juist dat dit 'paniekerig' gedoe wel eens het probleem zou kunnen worden. In een (misschien) overdreven reactie zouden ze wel eens uit paniek echt een reisVERBOD kunnen opleggen als het aantal besmettingen ginderachter snel zou toenemen om de verspreiding in Europa zo minimaal mogelijk te houden...
Jochen79
Amerika-ontdekker

varkensgriep

Bericht door Jochen79 »

Hey iedereen,

Wij vertrekken op 29 mei naar Californië, Nevada, Utah en Arizona.
Gezien er afgeraden wordt om nu te vertrekken naar deze gebieden en Mexico, wil ik graag even vragen hoe jullie dit alles zien ivm de varkensgriep. Zijn er mensen onder jullie die annuleren? Wat met hotels die geboekt zijn onder promo, zonder mogelijkheid om te annuleren?

Ik word er beetje nerveus van, eerlijk gezegd!

Mvg,
Jochen.

* Opmerking moderator - Marco:
Dit bericht werd als een nieuw onderwerp geplaatst over de varkensgriep en heb het, omdat dit topic daar al over gaat, hieraan toegevoegd.
José
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door José »

Vanncohtend zat ik te denken;

Wat als er nou gevallen worden ontdekt in NL en BE.
Zouden de Amerikanen dan niet zoiets hebben van; laat die Europeanen maar lekker thuis blijven?

Pfoeh.. Ik wordt meteen nerveus van dit soort "gedoe"
Reisverslag juni 2009:
http://mark-jose-usa09.reismee.nl

Reisverslag mei 2008:
http://mark-jose.reismee.nl
pollyblue
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door pollyblue »

als iedereen nu eens voor te beginnen kalm zou blijven... en daarbij bedoel ik niet alleen mensen op dit forum. de media bespeelt ons en wil ons bang maken. ik hou het ook wel in de gaten, maar trap niet in die val.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Bandido schreef:
Pete.Z schreef:Maar serieus, maak je niet zo druk, lekker op vakantie gaan, de kans is gering, en als je al griep krijgt kan je gewoon behandeld worden met tamiflu en andere virus remmers, het is niet zo dat je onmiddelijk dood neervalt!
Vind ik toch lichtelijk naief. Je weet nu nog helemaal niet dat die "kans zo gering is". Het is nog maar net echt begonnen en nu zijn er vele honderden, zo niet duizenden mensen besmet geraakt en je weet nog niet of dit een tweede SARS gaat worden. Ik ben ook niet voor paniekvoetbal, maar om het nu al af te doen als een "niks aan de hand" vind ik ook weer wat anders.
Hoeveel inwoners heeft mexico?
En daarvan zijn er 100 overleden....ik noem dat een klein risico,of eigenlijk geen risico.

Als ik het me goed herinner was SARS nou ook niet echt levensbedreigend,en zeker geen wereldwijde uitbraak met miljoenen doden,toch?
Dus dat vind ik een slecht voorbeeld.

Ik vlieg morgen lekker naar Phoenix,en maak me verder niet druk over een griepje,want uiteindelijk is het exact dat,een griepje.....
klaus
Amerikafan

Bericht door klaus »

Ondertussen zijn alle risicogevallen in België negatief uitgekomen. Hier is er dus nog niemand besmet met dat nieuwe soort griep.

Hoewel ik waakzaam blijf, heb ik er wel vertrouwen in dat het allemaal niet zo'n vormen zal aannemen dat er internationale reisverboden zullen komen op lange termijn. Nu doen ze dit preventief omdat ze uiteraard inschattingen moeten maken en verdere onderzoeken nodig zijn.

Paniek kan nog de grootste bedreiging zijn, en er wordt erg veel misse informatie verspreid die razendsnel mensen doet panikeren, terwijl dit ook niets helpt.
georgesken
Amerikakenner

Pete.Z schreef: Hoeveel inwoners heeft mexico?
En daarvan zijn er 100 overleden....ik noem dat een klein risico,of eigenlijk geen risico.

Als ik het me goed herinner was SARS nou ook niet echt levensbedreigend,en zeker geen wereldwijde uitbraak met miljoenen doden,toch?
Dus dat vind ik een slecht voorbeeld.

Ik vlieg morgen lekker naar Phoenix,en maak me verder niet druk over een griepje,want uiteindelijk is het exact dat,een griepje.....
Daar draait het ook helemaal niet om. Het is inderdaad bij wijze van spreken maar een 'griepje' en voor een gezonde mens zeker niet levensbedreigend aangezien er al genoeg middelen zijn om dat griepje te bestrijden in onze beschaafde wereld.

Alles draait erom om de wereldwijde verspreiding van dit virus te beperken en te voorkomen dat dit virus zo in streken komt waar het potentieel wel veel slachtoffers kan maken.

Ik ben helemaal niet bang voor het virus zelf dus, ik begin alleen meer te vrezen dat er een effectief 'plezier'reisverbod zit aan te komen naar streken waar redelijk wat besmette mensen zijn als de komende dagen zou blijken dat het aantal besmettingen vrij snel stijgt.

We zitten nu aan veiligheidsniveau 4, nog ééntje erbij en we kunnen onze vakantie op onzen buik schrijven...
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer