Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Negatieve berichting over Amerika in Nederlandstalige pers

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Negatieve berichting over Amerika in Nederlandstalige pers

Bericht door sweatbox »

Niet waar, het was wel degelijk in het nieuws.

http://news.google.com/news/story?ncl=d ... -US&ned=us
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

sweatbox schreef:Niet waar, het was wel degelijk in het nieuws.

http://news.google.com/news/story?ncl=d ... -US&ned=us
Okay, maar niet op de voorpagina's dacht ik en zelf Fox heeft niet uitgehaald, dus wat de Televaag schrijft is zoals meestal erg overdreven.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bovendien is het niet waar, het Amerikaanse publiek is helemaal niet woest, zoals uit dit artikelvan Time blijkt:
There's been a big fuss this week because Michelle Obama wore shorts. She's worn shorts before — to walk the dog, do stuff around the White House. But the photos of her wearing them in that iconic descending-from-Air-Force-One-onto-the-tarmac setting proved too much for the media. Obamas? Check. Summer news doldrums? Check. Controversy? Close enough. It was a story.

And people reacted. The Today Show's poll on whether she should have shown that much thigh got one of the show's biggest responses ever, with 83% pro-shorts.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

Petra/VS schreef:Bovendien is het niet waar, het Amerikaanse publiek is helemaal niet woest, zoals uit dit artikel van Time blijkt:
Dit is een onderzoek naar aanleiding van berichten in de Amerikaanse media dat het publiek woest was. Niet iets dat de Telegraaf heeft verzonnen dus, zoals jij suggereert
Newsweek vroeg zich op de 19e augustus al af wie er outraged was.

Mooie quote:
Many people seem to believe that Michelle Obama should never wear shorts in public. She didn't exactly wear a pair of Daisy Dukes. If she chose to wear shorts that short, we could understand the drama. In all fairness, Michelle Obama's shorts were mid-thigh length.
Laatst gewijzigd door sweatbox op 24 aug 2009, 07:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Als ik lees "Het Amerikaanse publiek is woest", dan verwacht ik toch zeker "in de wandelgangen" gehoord te hebben over datgene, waar men woest over is. Dat is niet het geval. We hebben het over een publiek van honderden miljoenen mensen. De Today Show heeft een enorm publiek en als 83% daarvan voor de shorts waren, is het Amerikaanse publiek niet "woest". Er zullen allicht groepen zijn, die hier nachten van wakker liggen, maar als je het over "het publiek" hebt, heb je het over het gros van de mensen, die zoiets aanschouwt. In mijn ervaring is het "Amerikaanse publiek" net zo, zo niet meer, divers in zijn/haar meningen, als het "Nederlandse publiek". Een artikel als dit in de Telegraaf bevestigt het vooroordeel "Amerikanen zijn preuts" in mijn ogen, terwijl het gros dat in dit geval dus niet is. M.a.w. ik vind dit een goed voorbeeld van negatieve berichtgeving over Amerika in de Nederlanstalige pers.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

http://frontpage.fok.nl/nieuws/118575/- ... serij.html

Ook weer jammer dat het zo wordt gebracht. In het bronartikel lees ik alleen dat er sommigen in de Bush regering waren die van mening waren dat Rowling hekserij aanmoedigde. Maar ik lees niets over beschuldigen en sommigen staat ook niet gelijk aan de VS. Maar de reacties onder het bericht zegt meteen weer genoeg helaas.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

OscarG schreef: Maar de reacties onder het bericht zegt meteen weer genoeg helaas.
Dat is ook typisch FOK! Overal tegen aan schoppen. Ik lig vaak in een deuk bij de comments en kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat mensen sommige dingen echt geloven/denken :P
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Daar heb je ook gelijk in! Maar het is wel jammer dat die berichtgeving altijd wel weer zo stereotype moet zijn :)
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Vandaag in Het Nieuwsblad:
Zesjarige geschorst voor picknick-bestek
Een zesjarige jongen riskeert een verblijf van 45 dagen in een strafinstelling... omdat hij zijn schoollunch wilde opeten met een picknick-bestek.

De Amerikaanse Zachary Christie haalde 's middags zijn eigen mes en vork boven en daarmee overtrad hij de nultolerantieregels van de school. Zijn bestek werd beschouwd als gevaarlijk materiaal.

De jongen werd geschorst en doorverwezen naar een school voor moeilijke kinderen. Zachary begrijpt dat wapens niet thuishoren in een school, maar vindt dat hij onheus behandeld wordt.

'Het is niet eerlijk', aldus de verbaasde jongen. 'Ik wilde er enkel mijn middagmaal mee opeten.'

Een leerkracht merkte het bestek op en trok ermee naar de directeur, die Zachary's moeder ontbood. Zij reageerde bijzonder kwaad en besloot om haar zoon thuis te onderwijzen als de regeling niet aangepast wordt.
ivb (daily mail)
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 102009_027
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Hij had een multi-tool bestek geval bij zich waar waarschijnlijk ook een mes in zit, maar is absurd om een kind van 6 zo aan te vallen, Amerika op zijn smalst :shock:
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Dat is inderdaad een lichtelijk overdreven reactie. Maar zo ken ik er helaas wel meer:
Een nichtje van mij had een paar jaar terug haar marshmellow gun mee naar school genomen. Dat klinkt als heel wat, maar het is dus in feite gewoon een propjesschieter waar je marshmellows in kon done. Het was rond Halloween, en ze wilde het laten zien aan de andere 11-jarige meisjes in de klas. Het is natuurlijk niet slim, maar goed. Kinderen zijn kinderen. Werd haar moeder midden op de dag gebeld of ze wel wist dat haar kind met een gevaarlijk wapen op school rondliep. Nu is mijn schoonzus alleen (helaas voor de school) niet iemand die zich het kaas van het brood laat eten, en het einde van het liedje was dat de school excuses aan haar dochtertje heeft moeten aanbieden voor de "traumatische ervaring". ;)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ging om een soort lepel waarin een mes en vorm ingebouwd zitten. Een lepel met tandjes dus.

Schoolbestuur is teruggekrabbeld na de sensatie.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Een spife?

Afbeelding

Lijkt me vrij onschuldig.. net als een spork trouwens:
Afbeelding
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Gisteren was het ook hier op het journaal en het zag er uit als een "Swiss Army Knife" waar inderdaad een soort van picknick bestekje inzat, maar ook een mes. En in wezen zag het eruit als een gewoon zakmes. En die zijn inderdaad streng verboden op die school. De straf zelf was overtrokken, maar de berichtgeving in de NL media klopte ook niet helemaal.
"Keep Georgia On Your Mind"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Inderdaad, hier is hij met dat apparaatje:
Afbeelding

Er is zelfs een website opgezet om hem te helpen en inmiddels is de schorsing ook opgeheven.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Zo'n zakmes is in NL toch ook verboden op school, of niet? In mijn tijd (en school) was dat elk geval wel.

Gr., Flipje
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Toch was het wel een interessante discussie vond ik. Ik was het zeker niet eens met de schorsing van 45 dagen, dat is gewoon buitensporig en een berisping was mijns inziens ook voldoende geweest. Maar een zakmes op school mag nou eenmaal niet en dat hadden de ouders ook kunnen weten. Zeker in een land als Amerika, waar men door wapens op school door schade en schande wijzer is geworden. Op deze school gold bovendien een "zero tolerance" beleid dat zeer duidelijk was gecommuniceerd naar de ouders toe.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

De manier waarop het bericht het nederlandse artikel wordt gemeld, doet het lijken of het gaat om iets heel anders. Met "picknick bestek" denk ik aan een soort plastic bestek, niet het soort zakmes waarmee deze jongen op school kwam.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Inderdaad, dat had ik dus ook.

Bij "picknick bestek" denk ik inderdaad niet aan een zakmes-set, en dat is wel wat dit is. Daar moet je je kind inderdaad niet mee naar school sturen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

DixieChick schreef:Bij "picknick bestek" denk ik inderdaad niet aan een zakmes-set, en dat is wel wat dit is. Daar moet je je kind inderdaad niet mee naar school sturen.
Precies en daarom past dit voorbeeld dus ook zo goed in dit draadje. Nou okee, echt negatief is het ook niet, maar een beetje tendentieus is het wel.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer