Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Osama Bin Laden is dead

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
gleuknie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Osama Bin Laden is dead

Bericht door gleuknie »

Ik schaam me totaal niet als ik zeg dat ik blij ben dat deze man eindelijk dood is. Ik vind zelfs dat hij er nog te makkelijk van af is gekomen. Liever had ik gezien dat hij net als Saddam Hoessein ook gevangen was genomen, zodat hij nog tijdenlang in een cel zijn zonden had kunnen overdenken alvorens hij de doodstraf zou krijgen.
thebruins schreef:blijkt wel dat beide kampen op dat gebied qua mentaliteit niet heel veel van elkaar verschillen.
Ik vind dit erg kortzichtig gedacht. Het grote verschil is namelijk dat er destijds gefeest werd om de dood van vele onschuldige mannen, vrouwen en kinderen en nu wordt er in Amerika gefeest om de dood van een vreselijke terrorist die schuldig is aan de meest ernstige misdrijven.
Groetjes René

2009: Zuidwest-V.S. en Hawaii. Foto's: http://www.youtube.com/watch?v=x7AM-aOKxBM" onclick="window.open(this.href);return false;
2011: 4 weken V.S.: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 05#p554595" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: Denver - S.F.?
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Dento schreef:Pakistaanse nieuwszenders hebben nu ook foto's vrijgegeven van wat een dode Osama bin Laden zou zijn. Voor degenen die de foto's plus enkele beelden van na de aanval van de Pakistaanse TV zender willen zien kunnen hier terecht.
De foto's zijn gephotoshopt http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 110502_017
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

gleuknie schreef:
thebruins schreef:blijkt wel dat beide kampen op dat gebied qua mentaliteit niet heel veel van elkaar verschillen.
Ik vind dit erg kortzichtig gedacht. Het grote verschil is namelijk dat er destijds gefeest werd om de dood van vele onschuldige mannen, vrouwen en kinderen en nu wordt er in Amerika gefeest om de dood van een vreselijke terrorist die schuldig is aan de meest ernstige misdrijven.
Ik vind het dan weer kortzichtig om te feesten voor iets wat een kleine zet is in een veel grotere en complexe oorlogssituatie die al heel veel onschuldige mensenlevens heeft gekost, niet alleen de 3000+ slachtoffers van 9/11, maar ook de vele militaire en burgerslachtoffers (Amerikaans, Afghaans, Pakistaans,...)
Dit soort volksfeesten brengt niemand niet dichter bij een duurzame oplossing, integendeel, het vergroot volgens mij de martelarenstatus van Osama alleen maar bij zijn achterban, het gooit alleen maar olie op het vuur. Daarom vind ik zo'n feesten niet gepast.
Laatst gewijzigd door LeenG op 02 mei 2011, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

LeenG schreef:
Dento schreef:Pakistaanse nieuwszenders hebben nu ook foto's vrijgegeven van wat een dode Osama bin Laden zou zijn. Voor degenen die de foto's plus enkele beelden van na de aanval van de Pakistaanse TV zender willen zien kunnen hier terecht.
De foto's zijn gephotoshopt http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 110502_017
Ha! Kijk aan - ik had al ergens een beetje twijfel erbij, want als de Amerikaanse troepen er verantwoordelijk voor zijn, en zijn lichaam mee hebben genomen, hoe kan de Pakistaanse TV zender dan zo snel al over foto's beschikken. Ergens vond ik het ook al vreemd dat zijn mond na zijn dood er precies hetzelfde uitzag als in bekende foto's van hem - dit verklaart het dus.
LeenG schreef:Dit soort volksfeesten brengt niemand niet dichter bij een duurzame oplossing, integendeel, het vergroot volgens mij de martelarenstatus van Osama alleen maar bij zijn achterban, het gooit alleen maar olie op het vuur. Daarom vind ik zo'n feesten niet gepast.
Klopt, het levert geen directe oplossing op, maar het geeft alle mensen die iemand hebben verloren op 9/11 of in Afghanistan - en het overgrote deel van de Amerikaanse bevolking in het algemeen - wel het gevoel van voldoening, afsluiting en gerechtigheid waar ze zo naar zochten. En dan vind ik het niet gek dat dit soort vreugde wordt geuit.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Misschien niet gepast, maar wel voorstelbaar. Hoewel er een goede kans is dat Al Qaeda te zijner tijd weer zal proberen aanslagen te plegen, is dit toch de meest gevoelige slag die je de organisatie op dit moment had kunnen toebrengen en hopelijk zal het even duren voordat ze die te boven komen. Amerikanen hebben bijna tien jaar lang in angst geleefd voor een nieuwe aanslag, dan mag je best even los gaan om je stress kwijt te raken.

Edit: Jinx, Dento. :lol:
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

thebruins schreef:
Op het eerste zicht begrijp ik dat mensen juichend op straat komen, maar het geeft toch een beetje een wrang gevoel want het doet mij net iets te hard denken aan juichende massa's in Arabische landen wanneer een westers doelwit geraakt wordt.
Precies dit. Dat Osama er niet meer is, vind ik helemaal niet erg. Maar uit de foto's die je hier en daar ziet van feestelijkheden etc..., blijkt wel dat beide kampen op dat gebied qua mentaliteit niet heel veel van elkaar verschillen.
Hm, ik vind wel dat er wezenlijk verschil is. De mensen, die in Washington feest vieren, hebben de pijn van 9/11 van heel dichtbij meegemaakt en vrijwel iedereen kent hier wel iemand, die op die dag een geliefde is verloren. De mensen, die na 9/11 in de Arabische landen feest gingen vieren deden dat puur, omdat onschuldige mensen werden gedood. Deze man heeft heel wat levens op zijn geweten ook in Europa. Op een kleinschalige manier kunnen we inderdaad over een soort bevrijd gevoel spreken. Reken maar, dat Hitlers dood ook werd gevierd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
LeenG
Amerika-expert

Bericht door LeenG »

Petra/VS schreef:Hm, ik vind wel dat er verschil is. De mensen, die in Washington feest vieren, hebben de pijn van 9/11 van heel dichtbij meegemaakt en vrijwel iedereen kent hier wel iemand, die op die dag een geliefde is verloren. De mensen, die na 9/11 in de Arabische landen feest gingen vieren deden dat puur, omdat onschuldige mensen werden gedood. Deze man heeft heel wat levens op zijn geweten ook in Europa.
zo kan je net zo goed oordelen dat een gemiddelde Palestijn of Irakees die op 9/11 feest vierden, dat deden omdat in hun leefwereld Amerika schuldig is aan de dood van hun geliefden. In de hoofden van veel Arabieren is Amerika (of het Amerikaans buitenlands beleid) net zo goed een terroristische organisatie.

Perceptie is aan beide zijden bijzonder subjectief maar het verdriet om iemand dierbaar te verliezen is aan beide zijden dan weer even groot.
Bertorelli
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Bertorelli »

De dood van Osama Bin Laden is voor Al Qaida een mentale slag die nu is uitgedeeld.
Aan de ene kant zullen er ongetwijfeld mafketels in het Midden-Oosten opstaan en wraak willen nemen.
Aan de andere kant waren er nog maar weinig regimes die nog met Bin Laden geassocieerd wilden worden.

Osama was toch vanaf 2001 het gezicht van 9/11 en zolang hij nog vrij rondliep was er een status quo.
Het kan nu dus ook een mooi moment zijn om het hoofdstuk 9/11 af te sluiten en verder te kijken naar de toekomst.

Het zal ook van invloed zijn op de toestand in Afghanistan en er misschien voor zorgen dat de westerse troepen eerder vertrekken omdat een van de belangrijkste doelen is weggevallen.

Laten we hopen op het beste.

Bert
1995 TX/LO/MS/AL/AR
2003 NV/AZ/UT/CA
2007 AZ/NV/UT/CO
2008 FL/GE/SC/TN
2009 CA/NV/ID/WY/UT/AZ
2011 FL/GE/AL/MS/LO/TN/SC
2012 FL
2013 AZ/NV/UT/WY/MN
2015 WA/OR/ID/MN
2016 NY/VT/NH/ME/MA/RI/CT/NJ/MD/VA/WV/OH/IN/MI
2017 CA/OR/NV
2018
2019
2022
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Persoonlijk kan Ik me de gevoelens van mijn mede-Washingtonians en de New Yorkers vooral heel goed voorstellen. Ik liet ook geen traan, toen Timothy McVeigh, die de terreuraanslag in Oklahoma op zijn geweten had, geelectrocuteerd werd. Misschien maakt mij dat barbaars, so be it. Mark Twain zei het goed:
‎"I've never wished a man dead, but I have read some obituaries with great pleasure."
— Mark Twain
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Rudolfje
Amerikafan

Bericht door Rudolfje »

Ik kan me de reactie van de Amerikanen zeer goed voorstellen, wat zouden wij Hollanders doen in een vergelijkbaar geval. Als je hier met mensen spreekt over 9/11 dan hoor je de verhalen over hoe men dacht dat de 3de wereld oorlog was uitgebroken. Dat men niet wist hoeveel vliegtuigen er nog meer gekaapt waren en dat er plots geen enkel vliegtuig meer in de lucht was behalve gevechtsvliegtuigen. Ook zijn er nog immer veel Amerikanen bang om naar het buitenland te reizen omdat men bang is dat men belaagt wordt of erger.

Kortom voor mij goed niews dat gevierd mag worden en wat de gevolgen zullen zijn is afwachten.
Matrox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Matrox »

Petra/VS schreef:Persoonlijk kan Ik me de gevoelens van mijn mede-Washingtonians en de New Yorkers vooral heel goed voorstellen. Ik liet ook geen traan, toen Timothy McVeigh, die de terreuraanslag in Oklahoma op zijn geweten had, geelectrocuteerd werd. Misschien maakt mij dat barbaars, so be it. Mark Twain zei het goed:
‎"I've never wished a man dead, but I have read some obituaries with great pleasure."
— Mark Twain
Belangrijk verschil hier vind ik dat McVeigh berecht was, en dan wil ik het verder helemaal niet hebben over de doodstraf an sich. Maar inderdaad, het citaat van Twain geeft akelig precies de ambivalentie van mijn gevoel in deze weer.

Los daarvan vraag ik me af of dat dumpen in zee nou wel zo'n goed idee was. Het argument dat men zich aan de Islamitische regels wilde houden snijdt volgens mij geen hout. Dan had het lichaam ritueel gereinigd moeten worden en in doeken gewikkeld in de aarde begraven moeten worden.
Kan me goed voorstellen dat ze geen bedevaartsoort willen creëren, maar voor een beetje complotdenker (en daar heeft de VS toch niet bepaald een tekort aan) is dit natuurlijk 'gefundeness fressen'. Aan de andere kant fabriceert dat soort mensen hetzij linksom dan wel rechtsom toch wel zijn eigen waarheid, dus misschien zal het uiteindelijk niet veel verschil zal maken.
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
Stan
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Stan »

Dit is natuurlijk prachtig nieuws en waarschijnlijk een opluchting voor de nabestaanden. Het mooie is ook dat Obama geen rechts retoriek meer over zich heen kan krijgen dat hij 'soft on terrorism' zou zijn. Want zijn incompetente voorganger was het in ruim zeven jaar niet gelukt om Bin Laden te vangen, laat staan te doden. Voor Obama dus een mooi weekend: eerst grootverdiener Donald Trump in zijn hoek gezet en nu het succes met de dood van Bin Laden. Heel voorzichtig trekt de economie weer aan. Obama is zo'n slechte president nog niet!
Our most basic common link is that we all inhabit this small planet. We all breathe the same air, we all cherish our children's futures and we are all mortal - John F. Kennedy, 10 juni 1963.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

ALS Bin Laden nog zou leven, en zo'n onzin bericht wordt de wereld in gestuurd, dan stuurt hij toch dadelijk weer een video boodschap uit?
Of hebben complotdenkers daar dan ook weer een reden voor om te bedenken waarom Bin Laden graag samenwerkt met de Amerikanen om hem dood te laten lijken?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Petra/VS schreef:...Timothy McVeigh, die de terreuraanslag in Oklahoma op zijn geweten had, geelectrocuteerd werd.
Timothy McVeigh kreeg een dodelijke injectie
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Oh ja, dat is waar ook en ik realiseerde me, dat ik zijn naam misspelde, ik heb het aangepast.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Ik weet niet hoe het in andere delen van Amerika is, maar hier op de radio zender die ik altijd luister krijgt het veel aandacht.
En bellen veel mensen heel emotioneel op. Van mannen die in Irak gediend hebben tot vrouwen van overleden militairen en mensen die geliefden bij 9/11 verloren hebben. Moet zeggen dat ik best gevoelig ben voor al die emotie en ik eigenlijk zo'n saamhorigheid alleen nog in Amerika zo heb gezien.
Op Facebook heel veel soort gelijke berichten en een bepaalde trots op het land dat dit dan toch een feit is.
(al zou ik zelf ook graag foto's en bewijs willen zien eerlijk gezegd. Het op zee begraven klinkt een beetje vaag vind ik)

Was vanmorgen even op pad en onderweg ook een aantal wagens gezien met een grote Amerikaanse vlag wapperend.
Het samen staan we sterk gevoel, leeft voor mijn gevoel weer helemaal op. En dan heb ik de tv vandaag nog niet eens aan gehad.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

De intentie van de actie was om Bin Laden levend te pakken te krijgen (althans zo zegt men). Het is daarbij echter op een vuurgevecht uitgedraaid, waarbij hij om het leven is gekomen.

Er wordt nu heel verontwaardigd gedaan over het feit dat men hem gedood heeft, maar hoe vaak gebeurt het niet bij arrestaties dat de politie op verzet stuit, er een vuurgevecht plaats vindt waarbij de verdachte om het leven komt?

In principe is dat precies hetzelfde wat hier nu ook is gebeurd.

Waar je eventueel vraagtekens bij kunt plaatsen is of het écht altijd de bedoeling is geweest om hem levend te pakken, of dat er gewoon sprake was van een executieteam.

Maar hoe dan ook, laten we eerlijk zijn: als Bin Laden gevangen was genomen en ergens berecht zou zijn dan zou daar ook de doodstraf uit zijn gekomen en zou het ook tot zijn dood hebben geleid. Als hij in Amerika berecht zou dan zou de "War Crimes Act of 1996" worden ingeroepen op basis waarvan de doodstraf zou kunnen worden gegeven: er was immers sprake van een "grave breach of the Geneva Conventions [...] committed against persons or property protected by the Convention: willful killing, torture or inhuman treatment, including biological experiments, willfully causing great suffering or serious injury to body or health". In zulke gevallen is de doodstraf toegestaan als deze "grave breach" geleid heeft tot de dood van een of meer slachtoffers- en reken maar dat die in het geval Osama bin Laden zou zijn gegeven.

Elke vorm van berechting die hij zou hebben gekregen zou een farce zijn geweest want de uitkomst zou al lang vantevoren vast hebben gestaan, en er zou echt geen sprake zijn geweest van een "fair trial", hoe hard je daar ook om zou hebben geroepen, en hoe goed men ook zijn best zou hebben gedaan om het daarop te laten lijken.

En dat alles ook nog eens in de veronderstelling dat alles vannacht echt zo gebeurd is als nu naar voren komt. Er zitten toch wel een aantal aspecten aan het verhaal die wel erg toevallig zijn, en wel heel goed uitkomen, ook qua timing...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

Had het liever anders gezien:

-Berechtiging voor intnl tribunaal
-Doodstraf nooit

Ik begrijp heel goed waar de sentimenten (vreugde over dood OBL, de juichende menigte) vandaan komen, vind het echter niet tonen van respekt en begrip voor het leven.
Het is een oneindige spiraal die je niet doorbreekt met gevoelens van vergelding en haat. Hoe moeilijk dat soms ook is.

De uiterlijke wereld is een reflektie van de innerlijke wereld (zowel op individueel als wereld level). De verandering kan dus alleen vanuit ieders individu komen. Ook al is het moeilijk, echt sterk ben je als je vergeving en liefde kunt aanvaarden en voelen.

Life is One!

Encinitas
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

En dat alles ook nog eens in de veronderstelling dat alles vannacht echt zo gebeurd is als nu naar voren komt. Er zitten toch wel een aantal aspecten aan het verhaal die wel erg toevallig zijn, en wel heel goed uitkomen, ook qua timing...
Zoals de uitzending van Donald Trump onderbreken en vervolgens 3 kwartier wachten tot de president in beeld komt :lol:

Ik las net dat ze de aanval heel goed voorbereid hadden en een kopie van het huis van bin laden hadden gemaakt om te trainen. De aanval kwam met speciale helicopters die ook door pakistan niet zijn waargenomen.
De operatie is door een speaciale seal unit gedan die meestal geruisloos komt en ook weer geruisloos gaat.
Dit keer dus iets minder geruisloos dan normaal :wink: er is een miljard dollar per jaar budget voor deze eenheden
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Staceybeesie schreef:Ik weet niet hoe het in andere delen van Amerika is, maar hier op de radio zender die ik altijd luister krijgt het veel aandacht.
Hier ook, en ja, natuurlijk lost dit het conflict niet op en volgens mij heeft niemand dat ook beweerd. Maar een nieuwe aanslag ergens ter wereld was er toch wel gekomen, hoe dan ook. Maar de dood van Bin Laden is wel een enorme genoegdoening voor al die slachtoffers en hun nabestaanden. En een flinke opsteker voor Amerika als geheel, of zoals iemand op TV zei: "America needed some good news." En ja, in politiek opzicht was dit de week van Obama. En ik hoorde een econoom op FOX zeggen dat dit zelfs een positief effect op de economie kan hebben, zo ingrijpend is dit nieuws in de VS ontvangen.
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer