Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

zware tornado in Joplin Missouri

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: zware tornado in Joplin Missouri

Bericht door ned in MO »

Vannacht om 1.30 am ging ineens de weerradio en dan zit je verdwaast rechtop in bed. TV aan en er was een tornado warning in Webster county (waar ik woon). Het was echter aan de zuidoost kant en ik woon aan de zuidwest kant.
Heb mij dus maar omgedraaid en ben weer gaan slapen :lol:
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Oh ik ken dat gevoel! Wij hebben ook een weerradio.
Je schrikt je echt lam. Het geluid is ook echt heel doordringend.
Gelukkig was het al weer niet aan jullie kantje. Beter 1 keer teveel wakker gemaakt, dan 1 keer niet als het wel nodig is.
Al denkt mijn man daar vaak anders over , hahaha.
Georgie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Georgie »

Bah wat lijkt me dat akelig! Wij hebben in California 1 keer het rivier alarm gehoord, ons dorp is daar wel eens overstroomd. Maar ons huis stond vrij hoog op de heuvel dus dat scheelde wel.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Ladybug
Amerika-ontdekker

Bericht door Ladybug »

Ook wij volgen hier continu het weer. Zitten nu in LA en gaan vanaf vandaag de Route 66 volgen richting Chicago. Dat betekent dat we eind volgende week Oklahoma City zullen benaderen en daarna door het getroffen gebied zullen gaan. Ik vraag me nu wel af of dit verstandig is of dat we de route moeten omgooien? We wachten maar even af! :? Gelukkig hebben we geen hotels hier vastgelegd, behalve dat we vliegen vanaf Chicago en daar 4 nachten hotel wel al hebben vastgelegd.
Voor de mensen in het getroffen gebied, veel sterkte de komende tijd!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Nee hoor, de route om gaan gooien is grote onzin. Als donkere wolken zich samenpakken, dan gewoon de lokale radio aanzetten en je weet wat er gebeurt. Als het een tornado watch is, gewoon doen waar je zin in hebt, tot het gaat stormen.
Als je economie hier lamgelegd werd elke keer dat er een watch zou zijn, gebeurde er de halve lente niets hier :lol:

Wel komt je langs Joplin over route 66. Kun je de ravage zelf waarnemen
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

ned in MO schreef:
Wel komt je langs Joplin over route 66. Kun je de ravage zelf waarnemen
Dat lijkt me heel indrukwekkend om te zien, als je daar langs komt. Al zou ik nooit als ramptoerist gezien willen worden. Zou je als buitenstaander een steentje bij kunnen dragen als je daar komt, helpen met de ravage opruimen oid?
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, CT, RI
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

De route omgooien vanwege tornadodreiging heeft m.i. weinig zin. Het gebied dat je dan zou moeten vermijden is gigantisch groot. Bovendien is de kans erg klein dat je een tornado tegenkomt. Zelfs mensen die daar actief naar op zoek zijn, lukt dat vaak niet.

Fijne reis verder.
Groet,

Old Faithful
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

@ Sophie. Iedereen die wil helpen kan helpen, in persoon of monetair.
Als er mensen in Nederland willen doneren dan moet dat ook kunen natuurlijk. Ik ben best bereid om dat persoonlijk namens het AA forum te gaan brengen.
Misschien best een goed idee. Het alles amerika forum helpt slachtoffers in Joplin Missouri. Beetje media aandacht erbij en er zou best wel eens aardig wat opgehaald kunnen worden. Vrijwilligers in Nederland? (en toestemming van Dennis natuurlijk)

Op het moment heeft men veel behoefte aan flessen water en nieuw ondergoed en sokken etc). Ook moeten duizenden mensen onderdak gebracht worden wat natuurlijk ook een klus is.
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Ik vraag me trouwens ook af wat je precies moet doen als er een tornado warning komt?
Stel dat ik in een motel zit en er plots zo een warning komt, moet je dan gewoon afwachten en aan het raam kijken wat er gebeurt (of er ergens ene de grond raakt) of wat anders ?

Bart
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Ik zou in mijn auto stappen en heel hard de andere kant op rijden :?
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Haha dat dacht ik ook al te doen Hans, maar misschien is dat helemaal de foute beslissing :mrgreen:
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Georgie
Amerika-expert

Bericht door Georgie »

Ik zou als ik daar zou wonen inderdaad voor een schuilkelder zorgen, en daar in gaan zitten. Maar als ik onderweg zou zijn, heel gauw toch de andere kant op rijden denk ik, of ergens onderdak proberen te zoeken waar een schuilkelder is.

Mark, je zou proberen zoiets te kunnen doen, maar weet inderdaad niet of dat mag. Ik weet dat goede doelen reclame iig niet mag.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Dude schreef:Haha dat dacht ik ook al te doen Hans, maar misschien is dat helemaal de foute beslissing :mrgreen:

Nee hoor, blijven zitten is fout want je Motel is weg bij een F5, heeft je Motel een kelder is dat een optie of een shelter zoeken, die zijn over het algemeen waar de meeste auto's staan na een waarschuwing, maar ik zou mijn boeltje pakken en wegwezen, heb het een keer gedaan toen ik er een had op 50 mile afstand, ik was zo 100 mile de andere kant op.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Mijn buurman had laatst een goed idee, ik ben een oude ambulance aan het slopen en we kunnen een kuil graven, gooien de box (achterste gedeelte) in de kuil en maken een grotere opening in het dak, goedkope schuilkelder, redneck way

Afbeelding
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Je weet nooit hoe sterk een tornado is. De F5 is zeldzaam. De meesten zijn F0,1 en 2

Wat te doen.
Ga het liefst onder de grond,als je in een motel bent en je weet het tijdig, ga naar de begane grond en zoek een locatie die klein is (want stevig). blijf weg van ramen (glas) en bescherm jezelf met dekens etc

Zit je in je motelkamer en is de tornado daar, ga dan in de badkamer in de badkuip zitten met dekens over je heen (matras is nog beter.

Zit je in de auto? (nooit onder een viaduct!!) Daar wordt je onder vandaan gezogen. Je kan beter uitstappen en de greppel of sloot induiken. Hoe lager bij de grond hoe beter. De meeste mensen gaan namelijk dood door rondvliegend materiaal. Een stuk boomstam door je borstkas voelt niet lekker. Blijf dus zo laag mogelijkbij de grond.
Kan je niet uit de auto? blijf ook dan zo laag mogelijk in de auto zitten met de gordel om
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Texas Boy schreef:Mijn buurman had laatst een goed idee, ik ben een oude ambulance aan het slopen en we kunnen een kuil graven, gooien de box (achterste gedeelte) in de kuil en maken een grotere opening in het dak, goedkope schuilkelder, redneck way

Afbeelding
tot het gaat regenen. Dan loopt A de box vol en B roest dat ding dan zo weg.
Eerst goed in de teer zetten dus.
Je kan ook een van die septic tanks (vd camping) leegmaken en daar induiken als het moet
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

ned in MO schreef:tot het gaat regenen. Dan loopt A de box vol en B roest dat ding dan zo weg.
Eerst goed in de teer zetten dus.

Nee hoor, hebben ze luiken voor uitgevonden en deze box is al 25 jaar buiten, kan wel tegen wat water.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Ik kom net uit de kelder, waar ik een uur heb gezeten vanwege een tornado warning hier in KC. Er zijn een paar touchdowns geweest.
Ik kreeg eerst een mailtje van the weather channel met de warning, gelijk de tv aangezet en meer dan 'touchdown in Belton' (nog geen 10 minuten hier vandaan) hoorde ik niet voor het tornado alarm af ging. Snel paspoort, laptop en hond gepakt en ik heb me in de badkamer in de kelder geïnstalleerd (ondergronds, geen ramen). Uiteindelijk is er in mijn suburb zo te zien geen touchdown geweest, en de touchdowns die er zijn geweest waren god-zij-dank niet heftig. We hadden hier wel hagel ter grote van golfballen, dus ik ga straks maar eens kijken of we schade hebben aan de siding/het dak.

De dichtstbijzijnde touchdown die ik heb kunnen vinden op het moment die bevestigd is:
Afbeelding

Blauwe is waar ik ongeveer woon, groene pijl is de tornado.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Iemand van het Amerikaanse Mustangforum woont in Joplin en liet weten dat zijn huis en zijn drie Mustangs compleet verwoest zijn, maar dat hij en zijn familie het overleefd hebben. Dat is wel heftig.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

het spookt nu ook in de buurt van Rolla geloof ik.
Eerder was hier in Republic (net ten westen van springfield hagel de size of baseballs.

PS: Hans, graaf ze. Toch is zo'n kkist ergens buiten niet geheel ideaal. Je moet er een binnenshuis hebben.
Bouw hem dus onder de fundering van je nieuwe loghome dat je wil bouwen
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer