Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Varkens-& Mexicaanse griep/Novo-Fluenza/influenza A (H1N1)

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
jiejie
Amerika-expert

Re: Varkens-& Mexicaanse griep/Novo-Fluenza/influenza A (H1N1)

Bericht door jiejie »

Petra/VS schreef:Een school sluiten heeft vergaande gevolgen, niet alleen voor de kinderen, die instructie missen, maar voor de werkende ouders, die dan opvang moeten zoeken. Ieder jaar worden halve klassen ziek met griep (serieus, twee jaar geleden bijvoorbeeld was er in een week in februari 60% absentie op de school van onze jongste door griep, een kind overleed er helaas ook aan), dan worden scholen ook niet gesloten. Toen bleek, dat deze variant van H1N1 milder was, dan verwacht, is dus besloten de scholen niet te sluiten. Ziek worden alleen is daar geen reden voor, alleen als die ziekte ernstig blijkt.
Ik ben dus ook maar blij dat de ouders zelf besloten hebben om hun kinderen thuis te houden. Waarom risico's nemen... de VS was toch zo van preventie? Je ziet er echt helemaal NIETS van terug.
Petra/VS schreef:En daarom zou je dus eigenlijk die milde variant willen hebben, zodat je antistoffen tegen tenminste een deel van het virus opbouwt, of niet? Het gaat om nu, niet om in de winter en nu is deze griep geen reden om scholen te sluiten. De mensen, die eraan zijn overleden hier in de VS hadden voor het overgrote deel wel al medische complicaties. Als deze griep in de winter erger terugkomt, zal er dan heus alsnog besloten worden scholen te sluiten (als dat al nut heeft, want als volwassenen het hebben en naar hun werk gaan wordt het net zo hard zo verspreid).
Umm.. nee, ik wil het liever helemaal niet krijgen, ik woon hier boven een carehome waar het ernstige complicaties kan betekenen, en mijn vrouw is zwanger en ik zie niet graag dat zij nu ziek wordt. De variant die de levens heeft genomen is exact hetzelfde virus dat soms mild is... er is in dat opzicht geen andere variant. Je zegt nu wel dat mensen voor het overgrote deel complicaties hadden, maar dat is helemaal niet waar. Lees dit artikel anders eens, hoewel het de Honolulu Advertiser is, het is een artikel dat geschreven is door de Associated Press. Halverwege zul je dit stukje tegen komen:
Still, about half of the people who have died from swine flu were previously young and healthy — people who are not usually susceptible to flu. Swine flu is also crowding out regular flu viruses.
Zeg dan niet dat het niet waar is, het wordt nota bene door het WHO zelf gezegd en die gasten weten heus wel waar ze over praten denk ik zo.
Petra/VS schreef:Geloof me, ik vind het vooruitzicht van een ernstige griepepidemie ook doodeng, maar ik ben blij, dat er niet onnodig paniek wordt gezaaid nu. Dan zal iedereen hopelijk, mocht het straks nodig zijn, de waarschuwingen ernstig en serieus opnemen en niet denken: "Oh, de vorige keer viel het ook wel mee".
Dat 'de vorige keer viel het ook mee' gedrag is nu al aan de gang bij veel mensen. Veel mensen hebben nu al zoiets van, ach zo'n vaart zal het niet lopen, terwijl er aan alle kanten door de medische wereld juist gezegd wordt dat het risico zeer groot is dat het wel zo'n vaart zal lopen, dat de winter nog moet komen, met alle gevolgen van dien. We kunnen natuurlijk fijn met z'n allen onze hoofden in het zand steken, maar ondertussen zijn er hier in Hawaii, bijvoorbeeld, weer 100 nieuwe gevallen bij in slechts een week. In Brazilië, zo is ontdekt, hebben ze nu een nieuwe variant van dit virus ontdekt, het is onduidelijk of hij wel of geen kwalijke gevolgen kent maar feit is wel dat het virus zich blijkbaar heel erg gemakkelijk aanpast, en hoe wil je dat dan dadelijk tegengaan als er verschillende varianten zijn waar geen vaccines tegen beschikbaar zijn? Het wordt zo alleen van kwaad tot erger. Zoals ik al zei, we kunnen onze hoofden in het zand stoppen en denken dat het allemaal wel los loopt, maar zouden ze er niet gewoon beter aan doen om te proberen het virus gewoon helemaal te stoppen met alle mogelijke middelen? Dan heeft dat maar een impact. De impact wordt vele malen groter als men veel lichamen ter aarde moet brengen (en dan maar gelijk een ander 'leuk' gegeven: vorige week, na een begrafenis, kwam ik te weten dat de uitvaartondernemers hier al flink extra kisten aan het maken zijn, 'just in case'... fijn vooruitzicht).
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Maar wat heb je eraan om je er zo druk om te maken? Ik heb 9/11 hier in Washington meegemaakt en wekenlang niet geleefd, omdat ik zo bang was voor de volgende terreuraanslag. Daarna kwam de sniper, die om ons heen links en rechts mensen doodschoot. Na 25 jaar hier gewoond te hebben, weet ik, dat er eerder overdreven wordt gereageerd, dan omgekeerd. Misschien is het daarom wel, dat ik me *op het moment* niet zo druk probeer te maken om deze griep. Ik ben iemand, die zich heel makkelijk de ergste scenario's voor kan stellen en dan wekenlang met een angstbrok in mijn keel rondloopt. Ik probeer me het gezegde van de bijbel voor te houden: "Who of you, by worrying, added an hour to his life?" Ik probeer van dag op dag te leven. Want net zo goed heeft een kennis net uitgevonden, dat ze vergevorderde kanker heeft en die weet nu niet eens of ze de winter gaat halen. Maar wij benaderen dit duidelijk allebei anders, dus let's agree to disagree (trouwens ik ontken niets, ik had het over degenen, die *in de VS* aan de griep zijn overleden, alle persberichten uit de verschillende staten, die ik daarover heb gelezen, geven aan, dat het gros van die mensen wel al bestaande medische condities had).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Hear, hear. Ik heb het idee dat je eerder aan bloevatvernauwing doodgaat als gevolg van het tobben over alle manieren waarop je dood kunt gaan dan aan de griep zelf. Ik probeer het niet te bagatelliseren, maar ik ga er ook mijn leven niet voor op z'n kop zetten. Als het mijn tijd is om te gaan, dan is dat maar zo. Zet dat maar op mijn grafsteen.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Hier staat uitgebreidt besproken waarom de scholen niet gesloten worden; http://www.cdc.gov/media/pressrel/2009/s090505.htm
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

De impact wordt vele malen groter als men veel lichamen ter aarde moet brengen (en dan maar gelijk een ander 'leuk' gegeven: vorige week, na een begrafenis, kwam ik te weten dat de uitvaartondernemers hier al flink extra kisten aan het maken zijn, 'just in case'... fijn vooruitzicht).
Een goede ondernemer ziet overal kansen ... toch?

Ik ben het met Loek en Petra eens. Natuurlijk kan je voorzichtig zijn en bepaalde mensenmassa's vermijden en goed voor jezelf zorgen. Maar ik verloor mijn eerste echtgenoot die nooit ziek was door een ongeval, Albert verloor zijn vrouw door een hersenbloeding en nu leven we! En goed ook, want je weet nooit wanneer het over is.

Mijn oude wijze vader had maar één lijfspreuk: Een mens lijdt vaak het meest door hetgene wat hij vreest (...........) dat nimmer op komt dagen.
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Nederland koopt griepvaccins voor hele bevolking

Uitgegeven: 18 juni 2009 18:03
Laatst gewijzigd: 18 juni 2009 18:46

DEN HAAG - Nederland koopt 34 miljoen vaccins tegen de Mexicaanse griep (officieel: Nieuwe Influenza A (H1N1)). Dat heeft minister Ab Klink (Volksgezondheid) donderdag besloten. Deze week sluit hij contracten met fabrikanten.

Omdat dit najaar een griepgolf verwacht wordt, is met de leveranciers afgesproken dat de vaccins uiterlijk eind dit jaar klaar moeten zijn.

Met de hoeveelheid vaccins kunnen alle Nederlanders tweemaal een prik krijgen. Een prik geeft niet de garantie op volledige bescherming tegen de Mexicaanse griep.

Voor de zekerheid is voor de hele bevolking vaccin ingeslagen, omdat nu nog niet duidelijk is of dit voor bepaalde groepen mensen overbodig is. Vaccins die overblijven gaan tegen kostprijs naar landen die geen vaccins hebben.

Voorrang

Of iedereen meteen een prik krijgt of dat mensen die extra risico lopen voorrang krijgen, is nu nog niet te zeggen. Dat hangt af van de ontwikkeling van het griepvirus.

Waar Nederland de vaccins inkoopt en hoeveel dat kost, maakte het ministerie van VWS niet bekend. Klink had eerder al een optie genomen op 34 miljoen vaccins na een advies van de Gezondheidsraad om de hele bevolking in te enten.

© ANP

Bron: nu.nl
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik ben het aan de ene kant ook eens met Petra en Loek: je kan je er wel druk over maken, maar wat schiet je daar mee op. In dit kader moet ik denken aan het gedicht 'De tuinman en de dood' van P.N. van Eyck (overigens is later gebleken dat hij het idee voor dit gedicht, inclusief de vlucht naar Isphahaan, had "geleend" van oudere bronnen.)
Een Perzisch Edelman:

Vanmorgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
Mijn woning in: "Heer, Heer, één ogenblik!

Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot,
Toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.

Ik schrok, en haastte mij langs de andere kant,
Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.

Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan,
Voor de avond nog bereik ik Ispahaan!" -

Vanmiddag (lang reeds was hij heengespoed)
Heb ik in 't cederpark de Dood ontmoet.

"Waarom," zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt,
"Hebt gij vanmorgenvroeg mijn knecht gedreigd?"

Glimlachend antwoordt hij: "Geen dreiging was 't,
Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,

Toen 'k 's morgens hier nog stil aan 't werk zag staan,
Die 'k 's avonds halen moest in Ispahaan."
Aan de andere kant kan ik de bezorgheid delen van anderen. Voor degenen in Amerika die zwanger zijn en de Mexicaanse Griep oplopen, is wellicht het volgende bericht uit de Volkskrant interessant. Volgens dit bericht wordt in Nederland het advies gegeven om aan zwangeren die deze griep oplopen een virusremmer te verstrekken.
'Virusremmer voor zwangere met griep'
Van onze verslaggeefster Maud Effting
Gepubliceerd op 17 juni 2009 20:02, bijgewerkt op 18 juni 2009 11:02

AMSTERDAM - Er zijn aanwijzingen dat zwangere vrouwen een verhoogd risico lopen op ernstige Mexicaanse griep. Dat zegt Roel Coutinho, directeur van het Centrum Infectiebestrijding van het RIVM. ‘Het advies is om zwangeren die ziek worden in ieder geval te behandelen met virusremmers’, aldus Coutinho. Volgens hem zijn de aanwijzingen gebaseerd op een aantal gevallen in de VS.

Een vrouw draagt een mondkapje om zich te bechermen tegen de Mexicaanse griep. (ANP) Bij normale wintergriep wordt het gebruik van virusremmers bij zwangere vrouwen afgeraden. Remmers als Tamiflu (van de fabrikant Roche) en Relenza (van Glaxo Smith Kline) zijn niet getest bij zwangere vrouwen, waardoor effecten onbekend zijn. Omdat nu sprake is van een pandemie, wegen volgens het Europees Geneesmiddelenbureau (EMEA) de voordelen op tegen de risico’s, en luidt het advies om de middelen te gebruiken. Dit geldt alleen tijdens de pandemie. Hetzelfde geldt voor pasgeboren baby’s en kinderen tot 1 jaar.

Proefdieren
De virusremmers zijn wel getest bij zwangere proefdieren, zegt een woordvoerster van fabrikant Roche. Volgens haar zijn daarbij geen afwijkingen waargenomen. ‘Er zijn geen data dat het niet zou kunnen’, aldus de woordvoerster.

‘Zwangere vrouwen hebben meer kans dat een griep ernstiger verloopt’, zegt viroloog Ab Osterhaus. ‘Maar dat geldt ook voor een willekeurige griep. Ze hebben iets meer kans op complicaties.’

Kans klein
Over het effect van de Mexicaanse griep op het ongeboren kind is weinig bekend. Bij ‘normale’ griep is de kans over het algemeen klein dat er iets gebeurt met de foetus, zegt Osterhaus. ‘We zien maar heel sporadisch een effect.’ Zodra er een vaccin beschikbaar is, moeten zwangeren volgens hem wel worden ingeënt.

Volgens het RIVM zijn er nu 83 Nederlanders besmet met het virus. Sinds dinsdag zijn er vijf nieuwe gevallen bijgekomen, vier daarvan in Amsterdam. De patiënt die sinds vrijdag op de intensive care ligt, verblijft daar nog steeds. In de EU is het aantal besmettingen gestegen tot 2.603. Dat is ruim het dubbele van een week geleden. De meeste besmettingen zijn in Engeland, Spanje en Duitsland. Wereldwijd zijn zo’n 36 duizend mensen besmet.

Martin
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Petra/VS schreef:Maar wat heb je eraan om je er zo druk om te maken?
Dat vind ik ook, dat heeft helemaal geen zin. Met deze griep is het volgens mij belangrijk om je te blijven informeren en verder zie je het wel. Paniek is al helemaal nutteloos en verspilling van energie.
"Keep Georgia On Your Mind"
Gerd
Amerikakenner

Bericht door Gerd »

Jet Air biedt hier ondertussen reizen aan naar Mexico , Dominicaanse en Jamaica waar de tweede persoon maar 1 € moet betalen . Deze aanbieding is geldig augustus , september , oktober .
Ze krijgen hun reizen niet verkocht .Ik vind het wel heel erg voor de mensen die van het toerisme moeten leven .
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

In Nederland is inmiddels de grens van 100 besmettingen gepasseerd. Het zijn er volgens de RIVM nu 102.

Martin
peet
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door peet »

Hier in de omgeving is de paniek inmiddels al lang verdwenen. Er zijn hier in Oneonta en in omliggende dorpen al tientallen besmettingen. Wat wel voor problemen zorgde op sommige scholen vanwege de exames op de highschools.

Ik vind het toch wel een beetje overdreven zoals er op de griep gereageerd werd. Het is een soort griep. Er gaan elk jaar 2000 mensen dood ten gevolgen van de griep. Waarom zou deze nu anders. Waarom moeten we nu horen dat er, weet ik waar, iemand is overleden aan deze griep.
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Every day is a gift, not a given right
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Gerd schreef:Jet Air biedt hier ondertussen reizen aan naar Mexico
Heb net een reis naar Mexico geboekt inderdaad, een geweldige deal. Mijn moeder zei wel: "moet je nou zo nodig naar Mexico?" Maar aan de andere kant: ik woon zelf in het land met de meeste besmettingen en daar hoor je dan weer niemand over. Overigens is het toerisme in Mexico alweer behoorlijk bijgetrokken en zal het voor het hoogseizoen (in het najaar) naar verwachting weer normaal zijn.
"Keep Georgia On Your Mind"
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik heb vanmorgen met mijn huisarts gesproken. Ik had hem gevraagd om medicatie (preventief, voor het geval ik ze nodig zou hebben) omdat ik binnenkort voor ruim een maand naar het zuidwestenn en met name LA vertrek en ik medicijnen slik die mijn afweersysteem afbreken waardoor ik erg vatbaar ben voor vanalles en nog wat.

Ik krijg dus niks mee, ondanks het verhoogde risico dat ik loop. Mijn dokter vertelde me dat rond oktober een 'grote' griepgolf van deze griep verwacht wordt en dat is nog voordat het vaccin vrijkomt. Alle tamiflu (het enige middel dat tegen de griep werkt) moet als het ware gehamsterd worden voor wanneer het echt nodig is. Alleen mensen die de griep hebben opgelopen en mensen in hun naaste omgeving krijgen dan het medicijn. Hij vond het erg vervelend voor me maar het is een soort protocol.

Ik kreeg de bekende tips: Niet te dicht bij (grote groepen) mensen komen, vaak je handen wassen, niet in je ogen vrijven (zeker niet in het vliegtuig) en eventueel een montkapje dragen (hij vond dat heel normaal en logisch, ik....zie mezelf al lopen :roll: ). Mocht ik de griep toch oplopen dan moet ik maar vertrouwen op de Amerikaanse zorg welke erg goed is. Hij vertelde dat ze daar heel snel kunnen testen of je de griep hebt en je ook zo snel mogelijk willen behandelen om verdere verspreiding zo minimaal mogelijk te houden.

Ik kreeg wel het gevoel dat ook de medici zich zeker wel zorgen maken. Anders had hij me heus dat receptje wel gegeven.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

RiverCola schreef:Hij vertelde dat ze daar heel snel kunnen testen of je de griep hebt
Dat duurt hier anders bijna een week in mijn staat. Althans, dit is wat ze hier in de kranten schrijven.

Geef mij Zuid Korea dan maar, die hebben thermal scanners staan op de luchthavens, en hebben er 5 mensen uit Hawaii uitgepikt die zich niet ziek voelde, maar wel een verhoogde temperatuur hebben/hadden. Blijkt dus dat ze dragers zijn van het virus, ze zijn positief getest. Ze zijn nu in quarantine geplaatst en hoe je het ook bekijkt, dat land doet er tenminste iets aan. Als de VS en andere landen hier ook gelijk mee waren begonnen, dan had het allemaal niet groot hoeven te zijn.

Edit: mogelijk duurt het testen iets langer zelfs, dit is wat ik zojuist las van iemand die in de lokale krant een berichtje achter liet:
I went into the hospital on Saturday with flu symptoms and was diagnosed with Influenza A with H1N1 not being ruled out. I didn't receive any follow-up calls and decided to investigate on my own. After calling 211 a free hotline, I was directed to call the Department of Health. I was told that they are so backed up that my results would not be known for a while. Apparently they are still trying to confirm tests that were done in the earlier part of June. If I do have H1N1 I'll probably never know until after my symptoms are gone. For the most part I have isolated myself and am presently taking Tamiflu. In my case I didn't leave the country, but I did interact with several people who were on trips from abroad. However, none of them showed signs of the flu. I'm thinking that I was more likely exposed because I use public transportation and there are many passengers coughing and sneezing on board. I tried to take the necessary precautions, but even I got sick. Be careful! ALOHA
Laatst gewijzigd door jiejie op 25 jun 2009, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

peet schreef:Ik vind het toch wel een beetje overdreven zoals er op de griep gereageerd werd. Het is een soort griep. Er gaan elk jaar 2000 mensen dood ten gevolgen van de griep. Waarom zou deze nu anders. Waarom moeten we nu horen dat er, weet ik waar, iemand is overleden aan deze griep.
Wellicht dat het nu wat overdreven lijkt, maar de verwachting is dat je in de winter, tijdens de echte griepgolf van deze griep, een vele malen groter dodenaantal zult gaan krijgen, en dit juist bij de gezonde mensen. Dat is nu net waar men zich nu zorgen om maakt, en dat vergeten een heleboel mensen.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Dat duurt hier anders bijna een week in mijn staat. Althans, dit is wat ze hier in de kranten schrijven.
Er is een snelle test waarmee je kunt zien of iemand griep heeft. Je kunt hiermee niet zien welke soort griep, maar dan kun je de behandeling er wel op afstemmen en Tamiflu geven. Om te zien om welke soort griep het gaat duurt wel langer. Daarom zie je dat soort berichten in de krant.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Op die manier... stom dat ze dat dan niet gewoon gelijk in de krant schrijven, het zou het een en ander wat gemakkelijker te begrijpen maken :S
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

stom dat ze dat dan niet gewoon gelijk in de krant schrijven
Waarschijnlijk nemen de journalisten zich niet de tijd om er wat diepen in te duiken. Hier is wat meer info als je er wat meer over wilt lezen:

http://www.labtestsonline.org/understan ... lance.html
http://www.labtestsonline.org/understan ... ample.html
bentlebee
Amerika-ontdekker

H1N1/Swine Flu/Varkens Griep

Bericht door bentlebee »

Ik zag dat de thread gesloten was en heb er zelf maar 1 geopend om jullie op de hoogte te houden. Eer gisteren is de 2 persoon het slachtoffer geworden van de H1N1 zoals de varkens griep hier officieel wordt genoemd. het was een 30 jarige vrouw die al sinds begin v/d maand in het zhks lag in een wijk bij Orlando. Vele scholen zijn dicht geweest en weer geopend en ze vermoeden dat tegen het najaar de griep meer slachtoffers zal eisen maar dat is wereldwijd.
Wij wonen hier in de Tampa Bay area ong. 45 min. van Orlando en in onze county is nog geen school gesloten maar in Hillsborough county (Tampa) zijn verschillende scholen tijdelijk gesloten geweest. erg druk maakt niemand zich, maar iedereen is wel voorzichtig. Kussen als welkomst wordt hier zelden of nooit gedaan, maar wel de bekende "hugs", dus dat is al beter ter bescherming. Sommige scholen hadden zelfs handen schudden verboden tijdens de graduation ceremonies om zoveel mogelijk besmetting te voorkomen. Ik hoorde dat een vriendin van mijn moeder die bij Brooksville een huis heeft, wel terug naar Nederland is gekomen met griep verschijnselen maar of ze dat hier opgelopen heeft is moeilijk te zeggen.

* Note mod,
naar hier verplaatst uit het Florida topic.
Vriendelijk verzoek om geen nieuwe draadjes te starten over een al bestaand en nog zeer aktief onderwerp.
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

http://www.hln.be/hln/nl/4311/Mexicaans ... omer.dhtml

Ik weet effe niet meer hoe ok die link moet verkleinen :oops:
Groetjes,
Carine
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer