Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikanen leven korter dan andere westerlingen.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Re: Amerikanen leven korter dan andere westerlingen.
Even
, maar boerenkool (kale) is hier echt de "up and coming" groente. Niet in stamppot, maar wel in allerlei recepten en bij restaurants. Vroeger kon je het nauwelijks ergens vinden. Dat gezegd heb je hier ook zat groentes kant en klaar, maar je betaalt er wel meer voor. Het is ook moeilijk de verschillen tussen regio's in te schatten. Supermarkten hebben de produkten, die verkopen. Als je in het midden van West-Virginia bent, ik noem maar wat, maar vooral omdat Jamie Oliver daar ook werkte, is er veel minder keuze aan vers en gezond, dan hier aan de kust (ik ben nu in noord Massachusetts in een klein stadje, maar de keuze aan gezond eten is enorm).

Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ik wil hier toch even op reageren: ik vind juist dat in Amerika meer preventief word gedaan. Bij de verzekering waar ik werk is alles wat preventief is zonder "co-pay", juist om te voorkomen dat men NIET naar de dokter gaat. Ook zit er een gratis lidmaatschap voor een fitnnes-center gekoppeld aan de verzekering, om members, zoals ze bij ons heten te stimuleren om te gaan bewegen. Ook krijgen bedrijven een bepaald percentage van betaalde premies terug als hun medewerkers een gratis consult doen bij hun huisarts met BMI, of men rookt, etc.ninchursanga schreef:Ik denk dat de lagere levensverwachting ook een beetje ermee te maken heeft dat er in de VS - door de opzet van de gezondheidszorg - minder aan preventie gedaan wordt. Bij een stelsel zoals in Nederland of andere Europese landen hebben zorgverzekeraars toch interesse om hun 'klanten' gezond te houden en ervoor te zorgen dat ze niet (weer) ziek worden.
In Nederland waren veel meer dingen volledig van het ziekenfonds vergoed, omdat het ook onder preventie viel. Zoals de jaarlijkse check-up bij de vrouwenarts. Of als ik aan mijn moeder denk, die kanker heeft gehad en nu toch wel behoorlijk in de gaten wordt gehouden.
Ik ben verzekerd via mijn echtgenoot, heb een eigen bijbetaling van $1000, maar alles preventief valt daar niet onder en hoef dan ook nooit bij te betalen. Het is dus verschillend per verzekering en ik meen dat er geen co-pay gerekend mag worden als het preventief is, een onderdeel van "Obamacare".Hier in de V.S. merk ik dat ik zelf een stuk minder naar de doctor ga, omdat het gewoon iedere keer geld kost. Zelfs voor de jaarlijkse check-up, borstkankeronderzoek, etc. moet ik iedere keer bij betalen.
Dit zou voor mij reden zijn om een andere arts te zoeken; is niet echt iets "Amerikaans".Raar vond ik trouwens ook dat bijv. de gynaecologe het niet nodig vond ook maar een onderzoek te doen, toen ik vertelde dat wij kinderen in de planning hebben. Ze wilde me niet eens voor SOAs testen, vond ze niet nodig want ik was toch getrouwdEn daar zouden ze dan wel voor testen als ik een zwanger geraakt ben.
In mijn familie is er veel reuma en helaas ook beginnende klachten en door een bloedonderzoek kon dit getest worden, idd werden er sporen van reumatische arthrose gevonden; was voor mijn verzekering preventief en geen bijbetaling. Afhankelijk van het contract van de werkgever met de verzekering of dit soort benefits vergoed worden.Osteoporose zit bijv. ook in mijn familie en de huisarts in Nederland vond de frequentie onder directe familieleden hoog genoeg om mij goed in de gaten te houden. Dat vonden ze hier ook niet nodig, dwz. onderzoeken, behandelingen die preventief zijn daar moet ik een groot gedeelte zelf van betalen.
Het probleem is ook vaak dat men helemaal niet verzekerd is, omdat dat niet verplicht en als men het wel is, zulke slechte benefits heeft dat men idd niet gauw naar de dokter zal gaan, pas in het uiterste geval naar de ER, wat stukken duurder is, dan preventief onderzoek. Men betaald dan vaak de rekening niet en deze kosten moeten toch berekend worden, dus non-profit hospitals krijgen vaak vergoedingen hiervoor. Door iedereen te verzekeren met minimale kosten voor preventief onderzoek, hoopt Obama dat de kosten zo gespreid worden en heallthcare een stuk goedkoper kan worden. Het zijn vaak de verzekeringsmaatschappijen die een slechte naam hebben, providers kunnen er ook wat van;onnodig testen, onnodige vervolgafspraken, zoals bloedonderzoek-uitslag berekenen als een normaal "consult" etc.Als je dan nog een laag inkomen hebt kan ik me goed voorstellen dat mensen gewoon niet naar de doctor gaan en gezondheidsklachten dan onnodig verergeren.
Als ik morgen boodschappen ga doen, dan zal ik er eens wat beter op letten, maar zo uit mijn hoofd beslaat de afdeling kant-en-klaar-groentes hier met name sla in allerlei variaties en combinaties, en gesneden champignons. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat boerenkool ook voorgesneden in een zak wordt verkocht, maar dat ziet er lang niet zo fris uit als de verse boerenkool en bovendien hebben ze de stelen ook gewoon meegesneden, wat in de stamppot niet echt lekker is. Maar goed, nu ga ik échtPetra/VS schreef:Dat gezegd heb je hier ook zat groentes kant en klaar, maar je betaalt er wel meer voor.

Probleem van die kant-en-klaar spullen is natuurlijk dat het hooguit 1 à 2 dagen in de schappen kan blijven liggen, dus je moet er wel een fatsoenlijke afzetmarkt voor hebben, wil je dat als winkel een beetje serieus kunnen aanpakken.
Ik ben net klaar met het invullen van een digitaal onderzoek over mijn leefstijl opgezet door mijn Amerikaanse gezondheidsverzekeraar. En dat is 1 van de vele dingen waar ik voor gevraagd wordt of waar ze proberen mij te stimuleren gezond te leven. Dus net als Wiepster ervaar ik ook juist meer preventie want ik heb in Nederland echt nog nooit van mijn verzekeraars uitnodigingen voor workshops, cursussen of andere activiteiten gehad. Ik kreeg net nog van hen binnen dat ik me kon opgeven voor een workshop "omgaan met stress" en dan hoef ik niets te betalen ook nog.
Ging ik in Nederland naar de dokter voor mijn grote teen (bij wijze van spreken) dan liep ik naar binnen, zei dat mijn grote teen pijn deed, werd er even naar gekeken en werd vervolgens bepaald wat ik moet doen om te pijn weg te krijgen (medicijnen of een operatie) en stond ik na 5 minuten weer buiten. In Amerika ga ik voor diezelfde teen maar dan word ik eerst gewogen, mijn bloeddruk wordt gemeten, enorm vaak wordt er bloed afgenomen en onderzocht, daarna gepraat over de klachten (heel uitgebreid), daarna een behandelplan, gevolgd door een hele reeks adviezen om te voorkomen dat die teen weer pijn gaat doen. Ik ben echt bij een gemiddeld doktersbezoek minimaal 30-45 minuten kwijt, ook voor kleine dingen.
Dus ik denk dat die preventie groter is maar dan wel voor die mensen die dus goed verzekerd zijn. En dat is dus het probleem, veel mensen zijn of goed verzekerd of niet of amper verzekerd. Een middenmoot is er niet echt volgens mij.
En qua gezond eten, ik blijf het zeggen... de prijzen van groenten en fruit zijn te hoog in verhouding tot fastfood bende. En de porties eten zijn ook behoorlijk groot waarbij je ook vaak "beloond" wordt voor het nemen van een nog grotere portie door een korting op de prijs. Dat mogen ze van mij wel aanpakken.
Ging ik in Nederland naar de dokter voor mijn grote teen (bij wijze van spreken) dan liep ik naar binnen, zei dat mijn grote teen pijn deed, werd er even naar gekeken en werd vervolgens bepaald wat ik moet doen om te pijn weg te krijgen (medicijnen of een operatie) en stond ik na 5 minuten weer buiten. In Amerika ga ik voor diezelfde teen maar dan word ik eerst gewogen, mijn bloeddruk wordt gemeten, enorm vaak wordt er bloed afgenomen en onderzocht, daarna gepraat over de klachten (heel uitgebreid), daarna een behandelplan, gevolgd door een hele reeks adviezen om te voorkomen dat die teen weer pijn gaat doen. Ik ben echt bij een gemiddeld doktersbezoek minimaal 30-45 minuten kwijt, ook voor kleine dingen.
Dus ik denk dat die preventie groter is maar dan wel voor die mensen die dus goed verzekerd zijn. En dat is dus het probleem, veel mensen zijn of goed verzekerd of niet of amper verzekerd. Een middenmoot is er niet echt volgens mij.
En qua gezond eten, ik blijf het zeggen... de prijzen van groenten en fruit zijn te hoog in verhouding tot fastfood bende. En de porties eten zijn ook behoorlijk groot waarbij je ook vaak "beloond" wordt voor het nemen van een nog grotere portie door een korting op de prijs. Dat mogen ze van mij wel aanpakken.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat we bijvoorbeeld in LA en NYC wel echt moesten zoeken naar wat gezond voedsel.. wij waren er natuurlijk op vakantie en dan doe je niet zo moeilijk over een Mac'je hier of een Burger Kingetje daar, maar dat het echt overal makkelijk te krijgen is voor weinig geld is wel een feit.
Het volgende schreef ik op onze blog bij ons bezoek aan het vrijheidsbeeld:
Op het eiland valt verder dan het schitterende beeld niet veel te beleven, behalve (natuurlijk) eettentjes en restaurants. Ongelofelijk wat Amerikanen om 10 uur in de ochtend naar binnen werken. Complete menu's inclusief een emmer frisdrank. Ik ben al blij als ik 's morgen een kop yochurt naar binnen werk
.
Misschien is het ook wel gewoon cultuur..?
Het volgende schreef ik op onze blog bij ons bezoek aan het vrijheidsbeeld:
Op het eiland valt verder dan het schitterende beeld niet veel te beleven, behalve (natuurlijk) eettentjes en restaurants. Ongelofelijk wat Amerikanen om 10 uur in de ochtend naar binnen werken. Complete menu's inclusief een emmer frisdrank. Ik ben al blij als ik 's morgen een kop yochurt naar binnen werk

Misschien is het ook wel gewoon cultuur..?
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Dat valt mij ook altijd zo op: welke Amerikaanse serie, reality soap, afslankprogramma ik ook bekijk, men drinkt frisdrank uit enorme bekers of glazen, soms wel van een liter!
Als je de hele dag door zulke enorme hoeveelheden frisdrank naar binnen werkt zal je niet lang slank blijven. Als sommige mensen alleen die frisdrank nu eens weglaten vallen ze al automatisch kilo's af.
Als je de hele dag door zulke enorme hoeveelheden frisdrank naar binnen werkt zal je niet lang slank blijven. Als sommige mensen alleen die frisdrank nu eens weglaten vallen ze al automatisch kilo's af.
in NYC zijn er tentjes waar ze boerenkool-cocktails serveren 

Maar weet je zeker dat daar frisdrank in zit? Ik zie om mij heen ook overal mensen met van die joekels van bekers, maar daar zit altijd óf koffie óf water in. En als ik iemand over de vloer krijg en ik vraag wat hij/zij wil drinken, dan is dat 99 van de 100 keer ook water. Kinderfeestje? alle kinderen willen watervana schreef:Dat valt mij ook altijd zo op: welke Amerikaanse serie, reality soap, afslankprogramma ik ook bekijk, men drinkt frisdrank uit enorme bekers of glazen, soms wel van een liter!

Maar inderdaad: de Amerikaan gaat nergens heen zonder zo'n enorme beker, dat vind ik ook altijd wel opvallend. Zit je in een vergadering, komt iedereen binnen met een joekel-formaat beker. Alsof het Echt Niet mag gebeuren dat je ineens dorst krijgt en dan niks bij de hand hebt

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Of ook nog: suikerrijke frisdrank zit gratis bij je eten bij, voor een flesje water moet je $2.5 extra betalen.Ziva schreef: En de porties eten zijn ook behoorlijk groot waarbij je ook vaak "beloond" wordt voor het nemen van een nog grotere portie door een korting op de prijs.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ik vind het op zich niet eens erg om te moeten betalen voor water, maar als je in een restaurant water bestelt, dan krijg je een beker chloorwater. Ik (en ook mijn kinderen) krijg dat echt niet weg bij mijn eten. Ander water hebben ze niet, zodat ik noodgedwongen dan toch maar naar de frisdrank grijp (ook voor de kinderen).
-
- Amerika-expert
Als je bijv. bij Subway. Panera of de Mac om een "cup for water" vraagt krijg je die eigenlijk altijd gratis. En kun je die beker bij vullen bij de soda machine. Er zit een klein tapje water in 1 van de andere taps.meestal in de lemonade tap.
In restaurants met bediending is water eigenlijk altijd gratis. Wel inderdaad de chloor versie, maar ik vraag er altijd een lemon bij en dat maakt het ietsjes beter van smaak.
In restaurants met bediending is water eigenlijk altijd gratis. Wel inderdaad de chloor versie, maar ik vraag er altijd een lemon bij en dat maakt het ietsjes beter van smaak.
Inderdaad! Mijn man loopt altijd rond met een grote McDonalds beker. Hij koopt een ijsthee (zonder zoet) en hergebruikt die beker een paar dagen voor zijn ijswater. Alleen maar omdat hij nog altijd geen goed alternatief heeft gevonden wat hem bevalt voor zijn ijswater, waar het niet te snel in smelt.Maar weet je zeker dat daar frisdrank in zit? Ik zie om mij heen ook overal mensen met van die joekels van bekers, maar daar zit altijd óf koffie óf water in.![]()
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
In de gevallen die ik gezien heb op tv was het inderdaad frisdrank maar ik geloof direct dat sommige mensen er water in hebben. Als er koffie in die enorme bekers zit lijkt me dat ook niet echt lekker. Toch heb ik zelf heel vaak gezien in Amerika dat mensen bij bijvoorbeeld een fastfood restaurant eerst een enorm grote beker cola leegdronken en daarna nog voor een gratis refill gingen. Ik begrijp niet hoe ze dat wegkrijgen (en dan heb ik het niet eens over het aantal calorieën )dimona schreef:
Maar weet je zeker dat daar frisdrank in zit? Ik zie om mij heen ook overal mensen met van die joekels van bekers, maar daar zit altijd óf koffie óf water in. En als ik iemand over de vloer krijg en ik vraag wat hij/zij wil drinken, dan is dat 99 van de 100 keer ook water. Kinderfeestje? alle kinderen willen water![]()
Ik vind de glazen in restaurants ook altijd zo groot. Als ik een cola neem ben ik altijd blij als hij eindelijk leeg is. En als je dan even de andere kant op kijkt staat er ineens weer een vol glas voor je neus. Zonde want dat laat ik meestal staan.
- Bandido
- Amerika-expert
Tja, ook zoiets Nederlands; het hoeft natuurlijk niet perse op.vana schreef:Als ik een cola neem ben ik altijd blij als hij eindelijk leeg is.

Maar goed, ik zie de meesten hier gewoon water nemen bij het eten. Bij de meeste fastfoodketens (waar ik nooit kom) zal dat overigens wel anders zijn. Water is over het algemeen gratis en dat is iets wat ik in Amerika altijd erg kan waarderen. In NL moet je daar apart voor betalen, en als je kraanwater bestelt, krijg je meestal een scheef gezicht.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Grappig, ik heb altijd moeite met het kleine glaasje dat je in Europa krijgt (altijd al gehad, zelfs voor ik ooit voet op Amerikaanse bodem zette). Ik drink heel veel water en daardoor misschien heb ik ook sneller dorst en zo'n klein glaasje cola light of water doet het hem dan echt niet! Ik liep vroeger altijd met flessen Spa Blauw rond. Hier hoeft dat niet. Ik kan zelfs gewoon een Starbucks binnenlopen en om een water vragen. Die komt gratis en er wordt gevraagd welke groottevana schreef: Ik vind de glazen in restaurants ook altijd zo groot. Als ik een cola neem ben ik altijd blij als hij eindelijk leeg is. En als je dan even de andere kant op kijkt staat er ineens weer een vol glas voor je neus. Zonde want dat laat ik meestal staan.

De inkomenstegenstellingen in de VS zij gewoonweg erg groot. En heel veel arme sloebers kanen troep (vetten, suikers) bij het leven en bewegen bijna niet. Dat trekt het gemiddelde omlaag. Hogere inkomens leven stukken gezonder (gevarieerd eten, bewustzijn wat betreft gezondheid en veel meer beweging).
Volgens mij is dit maar net wat je verwacht en wilt zien. Want /juist/ in NYC en LA heb je een enorm aanbod aan fantastische restaurants. Ik heb al vele bezoeken naar de USA overleefd zonder ook maar een keer bij een Mac, BK, Wendy's oid geweest te zijn, behalve dan voor koffie onderweg als er echt niets anders was.Jaydee. schreef:Ik moet wel eerlijk zeggen dat we bijvoorbeeld in LA en NYC wel echt moesten zoeken naar wat gezond voedsel.. wij waren er natuurlijk op vakantie en dan doe je niet zo moeilijk over een Mac'je hier of een Burger Kingetje daar, maar dat het echt overal makkelijk te krijgen is voor weinig geld is wel een feit.
En juist in NYC en LA kun je elke dag genieten van allerlei verschillende soorten restaurants met fantastisch eten. Tripadvisor is your friend. Voor een prima en helemaal niet overmatige lunch (het /kan/ natuurlijk wel, maar dat doe je zelf) kun je terecht bij honderden deli's, broodjeszaken zoals ABP (Au Bon Pain), sushi tentjes, etc. En een goede espresso koop je inmiddels ook op bijna elke straathoek.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Inderdaad, in de metropolen moet het echt niet moeilijk zijn. Er zijn ook "fast food" saladerestaurants, zoals Chop't en Noodles & Company serveert gezonde pastagerechten om een paar alternatieven te noemen. Zelfs bij de "ouderwetse" fast food ketens zijn salades te krijgen, dus ook daar hoef je niet ongezond te eten. Er zijn trouwens tegenwoordig ook een aantal Europese ketens hier vertegenwoordigd, zoals Pret A Manger en Le Pain Quotidien.
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik kom er een beetje laat bij, maar ik vroeg me bij het lezen van dit rapport wel af in hoeverre er gecontroleerd is voor "health disparities", d.w.z ongelijkheden tussen bevolkingsgroepen wat betreeft gezondheid. De VS is een land dat in vergelijking met andere westerse landen grote health disparities kent (tussen die verschillende bevolkingsgroepen, waar men het al over had), en het is dan ontzettend interessant om te roepen dat "de" Amerikaan korter leeft, maar als je geen rekening houdt met de al bestaande gezondsheidskloof tussen de verschillende populaties in de VS, dan is zo'n onderzoek niet heel veel waard. Je mag door die kloof mijn insziens namelijk niet eens echt generaliserend spreken over de gezondheid van de Amerikaan, want die is er gewoon niet.
Interessant is ook dat men dan toch weer naar overgewicht/obesitas wijst als oorzaak, terwijl ik de laatste tijd ook juist meer tegengeluid hoor. Zo hebben een aantal onderzoekers hele activistische stukken geschreven over waarom de BMI feitelijk maar een lukraak opgelegde maat is, en dat het causale verband tussen overgewicht en gezondheid ook niet altijd even duidelijk aan te tonen is.
Sorry als ik hier een beetje laat inval, maar ik heb zit sinds kort op een NIH grant over health disparities, en dit is dus een beetje mijn stokpaardje. Hier in Georgia is de kloof ontzettend schrijnend, zoals Bandido ook al aangaf, en dat heeft met zo ontzettend veel factoren te maken (SES, geschiedenis van segregatie, armoede, gebrek aan betaalbare gezondheidszorg, vooroordelen aan de caregiver's kant, gebrek aan juiste kennis onder de "patient" over gezond eten, etc), dat het niet alleen aan een kapstop op te hangen is.
Interessant is ook dat men dan toch weer naar overgewicht/obesitas wijst als oorzaak, terwijl ik de laatste tijd ook juist meer tegengeluid hoor. Zo hebben een aantal onderzoekers hele activistische stukken geschreven over waarom de BMI feitelijk maar een lukraak opgelegde maat is, en dat het causale verband tussen overgewicht en gezondheid ook niet altijd even duidelijk aan te tonen is.
Sorry als ik hier een beetje laat inval, maar ik heb zit sinds kort op een NIH grant over health disparities, en dit is dus een beetje mijn stokpaardje. Hier in Georgia is de kloof ontzettend schrijnend, zoals Bandido ook al aangaf, en dat heeft met zo ontzettend veel factoren te maken (SES, geschiedenis van segregatie, armoede, gebrek aan betaalbare gezondheidszorg, vooroordelen aan de caregiver's kant, gebrek aan juiste kennis onder de "patient" over gezond eten, etc), dat het niet alleen aan een kapstop op te hangen is.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Plus genetische verschillen!
Ik had dat verschil tussen bevolkingsgroepen ook al aangegeven. De verschillen zijn zo groot, en zelfs binnen een kleine regio kan er een groot verschil zijn. Als je hier kijkt, onze county staat volgens de Robert Wood Johnson Foundation op de tweede plaats in New York voor gezondheids indicatoren, een county verder staat op nummer 41. Er werd oa gekeken naar roken, overgewicht, activiteit, alcohol gebruik, sterftegevallen, prematuur geboorte, tiener zwangerschap, screenings zoals mammagrafie, en aanbod van gezond voedsel.
Ik had dat verschil tussen bevolkingsgroepen ook al aangegeven. De verschillen zijn zo groot, en zelfs binnen een kleine regio kan er een groot verschil zijn. Als je hier kijkt, onze county staat volgens de Robert Wood Johnson Foundation op de tweede plaats in New York voor gezondheids indicatoren, een county verder staat op nummer 41. Er werd oa gekeken naar roken, overgewicht, activiteit, alcohol gebruik, sterftegevallen, prematuur geboorte, tiener zwangerschap, screenings zoals mammagrafie, en aanbod van gezond voedsel.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"