Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Branden in Californie

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Branden in Californie

Bericht door Pete.Z »

http://www.cnn.com/2007/US/10/22/wildfire.ca/index.html

Loopt weer redelijk uit de hand daar, zijn er eigenlijk mensen van het forum nu die kant op?
Al een kwart miljoen mensen geevacueerd bij San Diego hoorde ik net op de radio?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik las er net nog over op het blog van de familie Van Brande:
http://vanbrandekes.blogspot.com/
Die foto's tonen aan in welke 'smog' die mensen die niet geëvacueerd zijn, moeten leven... Moet vreselijk zijn!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Dit:
Afbeelding

is in ieder geval al veranderd in dit:

Afbeelding
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

kastelke schreef:Ik las er net nog over op het blog van de familie Van Brande:
http://vanbrandekes.blogspot.com/
Die foto's tonen aan in welke 'smog' die mensen die niet geëvacueerd zijn, moeten leven... Moet vreselijk zijn!
What's in a name.....
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Wij zien hier veel beelden op televisie en het is echt heel erg om te zien allemaal. Het gebied is zo bekend voor ons ook, zo akelig allemaal. Wij hebben een paar keer de Pacific Coast Highway gereden en er ook twee keer overnacht op Malibu Beach RV Park.

Onwerkelijk, maar voor Californiërs weer niet helemaal omgewoon als ik de blog van de Van Brandes zo lees?
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

[quote="Mack"]Dit:
Afbeelding

is in ieder geval al veranderd in dit:

Afbeelding[/quote

17 miljoen dollar in puin
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Vreselijk elk jaar weer die bosbranden in o.a. Zuid California. Zoveel natuur die verloren gaat en zoveel mensen van huis en haard verstoten.

Als ik de getallen lees, schrik ik toch behoorlijk: 1 dode, 20 gewonden, 300.000 mensen al geëvacueerd. 1000 vierkante km land verwoest, 650 huizen en zo'n 100 bedrijven. Het is nogal wat.

Hopelijk krijgt men gauw deze branden onder controle.
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Misschine zit er toch wel iets in die waarschuwingen voor Wereldwijde Opwarming!

Brandweerlieden hebben nog nooit zulke branden gezien.

En het is hier in de VS in het zuiden ongekend droog.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Lanni
Amerikafan

Bericht door Lanni »

nieuwenoord schreef:Wij zien hier veel beelden op televisie en het is echt heel erg om te zien allemaal. Het gebied is zo bekend voor ons ook, zo akelig allemaal. Wij hebben een paar keer de Pacific Coast Highway gereden en er ook twee keer overnacht op Malibu Beach RV Park.

Onwerkelijk, maar voor Californiërs weer niet helemaal omgewoon als ik de blog van de Van Brandes zo lees?
Ja het is allemaal zo onwerkelijk als je de nieuwsbeelden nu ziet, want het komt me nu allemaal zo bekend voor. Normaal is het zo'n "ver van je bed show". Maar nu ik er pas geweest ben ziet het er heel anders uit. Zag bij CNN een special over Pepperdine University (bij Malibu RV park naast) dat de brand naderde. Zo lig je daar op het strand, zo staat alles in de hens. Maar dat hadden we ook al met San Bernadino, we waren er nog geen week langs of alles stond er in de hens...je kunt je bij sommige delen nieteens voorstellen dat het daar nog kan fikken.(zoals dat laatste), het is daar al zo dor...
Ik volg het nu toch meer dan normaal, apart is dat toch...
RichardPhotography
Amerika-ontdekker

Bericht door RichardPhotography »

Wij gaan zondag naar LA en blijven daar dan tot 1 november.
Daarna staat San Diego in de planning.

Is het misschien verstandig om San Diege over te slaan en hier aan het einde van onze vakantie pas heen te gaan?

Hopelijk dat alles dan weer helemaal onder controle is.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Op dit ogenblik lijkt het me verstandig, maar ik neem aan dat je ter plekke een beter beeld van de situatie zal krijgen.
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Het is verschrikkelijk, wat daar allemaal gebeurt. Een paar weken geleden waren wij nog in San Diego en omgeving. Ook in het plaatsje Julian, dat ten noordoosten van San Diego ligt. Een paar jaar geleden heeft het daar ook zo gebrand en zojuist lees ik, dat Julian ontruimd is en dat er geen water meer is.

Web 2.0 ingezet tegen Californische bosbranden met een aantal interessante links. Zoals bijvoorbeeld KPBS-nieuws. Daar weer een link naar San Diego County Fires. Als ik dat landkaartje zie, dan schrik ik toch wel van de omvang van de branden.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Ik woon in Orange, op ongeveer 7 kilometer van het vuur in Orange County, ook wel "Santiago Fire" genoemd. Mijn huis (en mijn werk) staan beiden ver genoeg binnen de bebouwde kom dat we totaal geen gevaar lopen, maar de rook is erg vervelend.

De luchtkwaliteit is nu vergelijkbaar alsof je continue in een kroeg zit waar gerookt wordt, om je een idee te geven. Er valt overal as, en als je normaal gewend bent om heuvels te zien rondom Orange County, dan geeft het wel een heel raar gevoel dat die heuvels er plots niet meer zijn. Ze zijn er natuurlijk wel, maar een dikke grijze nevel aan rook belemmerd het zicht.

We krijgen hier ook de rook van de vuren rondom Lake Arrowhead, omdat de wind nog steeds uit het Oosten komt. En alhoewel het liggen van de wind een stuk beter is voor de branden zelf, betekend dat al die rook nu blijft hangen, of dat het maar heel langzaam overwaait, wat vervolgens weer inhoud dat er een hoop troep en as naar beneden komt.

Alles zit onder een laag zwarte stof bij mij in de tuin. Het doet je realiseren dat je dat ook allemaal inademt, en het geeft je tevens een klein beetje een idee hoe slecht roken (en meeroken vooral) wel niet is bijvoorbeeld. Als je daar een praktijkvoorbeeld van wil hebben, dan zou je NU eens in Zuid California moeten rondlopen. ;)

Ik heb besloten onze auto's niet te wassen. Dat doe ik over twee weken wel, als alle troep uit de lucht verdwenen is..... dan maar een tijdje met een smerige auto rondrijden. Het heeft nu toch geen enkele zin. ;)

De lucht aan de zuidelijke horizon van Orange County is grijs-geel. De zon was vanmorgen nog fel Oranje door alle rook..... wel een mooi gezicht, maar je weet dat die rook onder andere afkomstig is van een groot aantal huizen.

De I-5 zo'n 20 km ten zuiden van waar ik woon is vanmorgen lange tijd afgesloten geweest vanwege een nieuw vuur. De Media maakten deze foto, en dat geeft je een beetje een idee hoe de lucht er hier uit ziet. In het Noorden van OC, waar ik woon is het ietsje beter, maar ik werk dus in het zuiden van OC waar alle rook lijkt neer te komen momenteel....

Afbeelding

In San Diego is het allemaal nog een stukje erger. We volgen het nieuws hier op de voet natuurlijk, en alle nieuwszenders hebben continue live verslagen uit San Diego, hier uit Orange County en uit Los Angeles natuurlijk.

Het kaartje uit de post hieronder is indrukwekkend. Ook voor de brand nabij Orange County is zo'n kaartje gemaakt door OC Register:

http://www.ocregister.com/article/map-s ... nge-county

Afbeelding

Ik woon zelf NET buiten het kaartje, iets ten westen van de El Modeno High school.
"I reject your reality, and substitute my own!"
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Verchrikkelijk zeg..het ziet er allemaal bijzonder angstaanjagend uit.
Ik ben opgegroeid in Zuid Frankrijk, en daar was het ook elke zomer flink raak, maar nooit op zo'n grote schaal als nu in Califormia.

brrr..veel sterkte met alle rook in ieder geval

(en het zet de droogte waar we hier last van hebben - vanaf volgende week wordt water gerantsoeneerd in sommige counties!- echt totaal in perspectief
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Bedankt voor je update. Het is toch verschrikkelijk deze enorme brand.

Veel sterkte de komende tijd voor iedereen die daar woont.

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Ik hoorde vandaag op de radio dat de opname van o.a. CSI en 24 stil gelegd zijn omdat men niet op de filmlocatie kan komen.
Move79
Amerika-newbie

Bericht door Move79 »

We zijn net een maand terug van onze geweldig trip naar deze regio.
Verschrikkelijk voor al die mensen daar. Inderdaad vroeger "ver van m'n bed show" maar nu zo bekend.
Ik wil graag iets voor de mensen daar doen... heb zojuist een donatie gedaan bij het amerikaans rode kruis.. Alle beetjes helpen toch?
http://www.redcross.org
Maurice
Amerika-ontdekker

Bericht door Maurice »

Ben net 2 dagen terug uit Californie, ik verbleef in Long Beach (LA) en kon de branden goed ruiken. In de straten hing ook een mist van rook.

Toen ik dinsdag weer vertrok zag ik vanuit het vliegtuig overal rookpluimen om de stad heen. Gelukkig zijn de branden weer aan het
minderen.
els70
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door els70 »

Vreemd. In California was er veel sneller en betere hulp dan in Louisana (destijds met Katerina)
De rijkdom en de bevolking zal er wel wat mee te maken hebben zeker :(
Lanni
Amerikafan

Bericht door Lanni »

Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer