Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
batterijen in Amerikaanse vliegtuigen (uit Volkskrant)
-
- Amerika-newbie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 26 nov 2007, 19:29
batterijen in Amerikaanse vliegtuigen (uit Volkskrant)
Accent Vliegveiligheid
AMSTERDAM Katapulten, prikstokken voor vee, soldeerlampen, sabels, scalpels, skistokken, biljartkeus, lacrossesticks, skateboards, numchucks, kubatons, kano- en kayakpeddels, hengels, slaghoedjes, verfverdunner, brandblussers, aanstekers die op pistolen lijken en besmet bloed. Schier oneindig is de lijst van vuur- en schietwapens, puntige, stompe of scherpe voorwerpen danwel ontplofbare, ontvlambare of giftige stoffen die een vliegtuigpassagier wordt geacht liefst thuis te laten. Voor Amerikaanse luchtreizigers is daar met ingang van het nieuwe jaar een categorie verboden goederen bijgekomen: batterijen.
Het Amerikaanse ministerie van Vervoer staat niet langer toe dat passagiers losse lithiumbatterijen in hun koffer stoppen. Het gaat om de oplaadbare batterijen die moderne gadgets als de digitale foto- en videocamera, laptops of mediaspeler van stroom voorzien.
Deze mini-accu’s mogen alleen nog in de handbagage mee en dan alleen nog onder strikte voorwaarden. Zo moeten de batterijen in het apparaat zitten waarvoor ze zijn bedoeld óf in de verpakking waarin ze zijn gekocht. Worden ze los vervoerd – bijvoorbeeld als reserve-exemplaar – dan moeten ze in een plastic zak worden vervoerd en moeten de contactpunten worden afgedekt. De regels stellen ook nog beperkingen aan het gewicht van de batterijen, zo staat op de website Safetravel.dot.gov. Een passagier mag niet meer dan twee batterijen bij zich hebben.
De maatregel is opgesteld na een brand die vorig jaar uitbrak aan boord van een transportvliegtuig op de luchthaven van Philadelphia. De federale luchtvaartautoriteiten zeiden na een uitvoerig onderzoek niet te kunnen uitsluiten dat het vuur is ontstaan door een ontregelde batterij. De blussystemen in vliegtuigen blijken niet te zijn berekend op dit soort kortsluitingen.
De nieuwe regels gelden niet voor Nederland. Volgens een woordvoerder van luchthaven Schiphol beslist de inspectie voor de luchtvaart van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wat er aan boord van vliegtuigen mag worden meegenomen. De inspectie zegt dat Nederland zich richt op de regels die elke twee jaar in internationaal verband worden opgesteld door de International Civil Aviation Organisation (ICAO). ‘Elk land en elke luchtvaartmaatschappij kunnen los daarvan besluiten tot strengere regels’, zegt een woordvoerder.
Schiphol laat het aan de vliegbedrijven over om passagiers te waarschuwen voor de nieuwe regels in de Verenigde Staten. ‘Iemand die naar de VS reist, kan het beste even op de website van zijn vervoerder kijken.’
Peter van Ammelrooy
AMSTERDAM Katapulten, prikstokken voor vee, soldeerlampen, sabels, scalpels, skistokken, biljartkeus, lacrossesticks, skateboards, numchucks, kubatons, kano- en kayakpeddels, hengels, slaghoedjes, verfverdunner, brandblussers, aanstekers die op pistolen lijken en besmet bloed. Schier oneindig is de lijst van vuur- en schietwapens, puntige, stompe of scherpe voorwerpen danwel ontplofbare, ontvlambare of giftige stoffen die een vliegtuigpassagier wordt geacht liefst thuis te laten. Voor Amerikaanse luchtreizigers is daar met ingang van het nieuwe jaar een categorie verboden goederen bijgekomen: batterijen.
Het Amerikaanse ministerie van Vervoer staat niet langer toe dat passagiers losse lithiumbatterijen in hun koffer stoppen. Het gaat om de oplaadbare batterijen die moderne gadgets als de digitale foto- en videocamera, laptops of mediaspeler van stroom voorzien.
Deze mini-accu’s mogen alleen nog in de handbagage mee en dan alleen nog onder strikte voorwaarden. Zo moeten de batterijen in het apparaat zitten waarvoor ze zijn bedoeld óf in de verpakking waarin ze zijn gekocht. Worden ze los vervoerd – bijvoorbeeld als reserve-exemplaar – dan moeten ze in een plastic zak worden vervoerd en moeten de contactpunten worden afgedekt. De regels stellen ook nog beperkingen aan het gewicht van de batterijen, zo staat op de website Safetravel.dot.gov. Een passagier mag niet meer dan twee batterijen bij zich hebben.
De maatregel is opgesteld na een brand die vorig jaar uitbrak aan boord van een transportvliegtuig op de luchthaven van Philadelphia. De federale luchtvaartautoriteiten zeiden na een uitvoerig onderzoek niet te kunnen uitsluiten dat het vuur is ontstaan door een ontregelde batterij. De blussystemen in vliegtuigen blijken niet te zijn berekend op dit soort kortsluitingen.
De nieuwe regels gelden niet voor Nederland. Volgens een woordvoerder van luchthaven Schiphol beslist de inspectie voor de luchtvaart van het ministerie van Verkeer en Waterstaat wat er aan boord van vliegtuigen mag worden meegenomen. De inspectie zegt dat Nederland zich richt op de regels die elke twee jaar in internationaal verband worden opgesteld door de International Civil Aviation Organisation (ICAO). ‘Elk land en elke luchtvaartmaatschappij kunnen los daarvan besluiten tot strengere regels’, zegt een woordvoerder.
Schiphol laat het aan de vliegbedrijven over om passagiers te waarschuwen voor de nieuwe regels in de Verenigde Staten. ‘Iemand die naar de VS reist, kan het beste even op de website van zijn vervoerder kijken.’
Peter van Ammelrooy
-
- Amerika-expert
- Berichten: 18393
- Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
- Locatie: Oakville, Ontario
- Contacteer:
Re: batterijen in Amerikaanse vliegtuigen (uit Volkskrant)
***Er is reeds een draadje rond het vervoeren van batterijen:
http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 10&t=13231
Daarom gaat hier een slotje op.
elke
moderator***
http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... 10&t=13231
Daarom gaat hier een slotje op.
elke
moderator***
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON