MartinCalifornië roept noodtoestand uit om droogte
Uitgegeven: 27 februari 2009 23:15
Laatst gewijzigd: 27 februari 2009 23:15
AMSTERDAM - Na drie jaar van grote droogte wordt in Californië de noodtoestand uitgeroepen. Dat hebben medewerkers van gouverneur Arnold Schwarzenegger vrijdag bekendgemaakt.
De droogte heeft boeren ertoe gedwongen hun land braak te laten liggen en heeft duizend landarbeiders hun baan gekost. Ook moesten vele steden in de staat milieumaatregelen nemen.
Een woordvoerster van de gouverneur zei dat Schwarzenegger de noodtoestand nog vrijdag officieel zou uitroepen. De noodtoestand houdt in dat hogere en lagere overheden verplicht worden ondersteuning te bieden aan getroffen bedrijven en gemeenschappen.
Na drie droge winters zijn de watervoorraden in Californië drastisch geslonken. Het voornemen is dan ook om in maart de watervoorziening van duizenden boerderijen tijdelijk af te sluiten.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Californië roept noodtoestand uit om droogte
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Californië roept noodtoestand uit om droogte
Een berichtje op nu.nl
-
- Amerika-expert
Re: Californië roept noodtoestand uit om droogte
En dan te bedenken dat we in maart 2006 vrijwel geen droog moment gehad hebben, en destijds diverse huizen van de heuvels afgegleden zijn.
Ik hoop alleen dat ze nu iets slimmers gaan bedenken voor de rantsoenering. Op het moment is het zo dat ze het gemiddelde pakken van de afgelopen 3 jaar, en op basis daarvan je quota vaststellen. Mensen die dus al eerder aan het besparen geslagen waren, worden daar in feite voor gestraft; zij die verspilden, hebben het gemakkelijk. Wij hadden zo geluk dat we in 2006 nog volop de tuin groen hielden aan zo'n 100.000 gallons per zomer (in 2007 ben ik gaan verplanten en heb ik Darwin gespeeld: als je als plantje niet tegen de droogte kan, heb je in onze tuin niets meer te zoeken), 2006 middelt mooi mee, en onze quota halen we op het moment dus gemakkelijk. Volgend jaar gaat die vlieger echter niet meer op.
De geluiden die ik nu hoor, is dat men achter run-off en grootverbruikers aan wil. Lijkt me een stuk intelligenter. Dat, of simpelweg een quota per persoon of per vierkante voet grondoppervlakte vaststellen.
Gr., Flipje
Ik hoop alleen dat ze nu iets slimmers gaan bedenken voor de rantsoenering. Op het moment is het zo dat ze het gemiddelde pakken van de afgelopen 3 jaar, en op basis daarvan je quota vaststellen. Mensen die dus al eerder aan het besparen geslagen waren, worden daar in feite voor gestraft; zij die verspilden, hebben het gemakkelijk. Wij hadden zo geluk dat we in 2006 nog volop de tuin groen hielden aan zo'n 100.000 gallons per zomer (in 2007 ben ik gaan verplanten en heb ik Darwin gespeeld: als je als plantje niet tegen de droogte kan, heb je in onze tuin niets meer te zoeken), 2006 middelt mooi mee, en onze quota halen we op het moment dus gemakkelijk. Volgend jaar gaat die vlieger echter niet meer op.
De geluiden die ik nu hoor, is dat men achter run-off en grootverbruikers aan wil. Lijkt me een stuk intelligenter. Dat, of simpelweg een quota per persoon of per vierkante voet grondoppervlakte vaststellen.
Gr., Flipje
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ik had vorige week mijn vriendin aan de telefoon. Ze hebben een melkveebedrijf/kalveropfokranch in Chowchilla, CA. Zij klaagde ook over de droogte, de San Joaquin-river loopt langs hun bedrijf. Ze hebben in 2001 een dijk moeten aanleggen om overstroming van het bedrijf te voorkomen (verplicht!). De Afsluitdijk kan er jaloers op zijn, echt waar.
Ik heb nog nooit water in de rivier gezien, je hoort er alleen de coyotes huilen. Ik herinner me inderdaad dat Elly me in 2006 vertelde dat de dijk eindelijk zijn nut bewees, maar nu is het weer huilen met de pet op. Het is erg droog, het gaat al heel slecht met de melkprijzen en met meer dan 2000 acres land is water keihard nodig.
Tweede vraag is hoe je moet denken over dit soort megabedrijven (totaal 35.000 stuks vee), maar ze bieden ook weer heel veel werkgelegenheid.
Ik heb nog nooit water in de rivier gezien, je hoort er alleen de coyotes huilen. Ik herinner me inderdaad dat Elly me in 2006 vertelde dat de dijk eindelijk zijn nut bewees, maar nu is het weer huilen met de pet op. Het is erg droog, het gaat al heel slecht met de melkprijzen en met meer dan 2000 acres land is water keihard nodig.
Tweede vraag is hoe je moet denken over dit soort megabedrijven (totaal 35.000 stuks vee), maar ze bieden ook weer heel veel werkgelegenheid.
- bluemoon
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Was dat met leidingwater of uit je eigen well ?FlipjeBTiel schreef: Wij hadden zo geluk dat we in 2006 nog volop de tuin groen hielden aan zo'n 100.000 gallons per zomer
Gr., Flipje
Crisis ? What Crisis ?
-
- Amerika-expert
Leidingwater. We hadden de timers voor het sprinkler- en dripsysteem laten staan op dezelfde waarden die de vorige bewoners gebruikten, en ik had alleen de run-off gefixed. Water is vrijwel gratis (ook nu nog: de penalty wanneer je over je quota heengaat is $2 per unit van 748 gallons
), de prijsstijging per laag is weinig (vergelijk electriciteit, dat verdubbeld), dus het duurde tot 2007 voordat ik doorhad hoeveel water we wel niet verbruikten.
Gr., Flipje

Gr., Flipje
- bluemoon
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Dat stimuleert dan niet echt om tot besparen over te gaan, met zulke lage prijzen.
Crisis ? What Crisis ?
-
- Amerika-expert
Met de plensbui van vandaag erbij zijn we nu over de getallen van vorig jaar heen. Ons reservoir zit ook bommetje vol, dus we kunnen de zomer met vertrouwen tegemoet zien. Hier is een site die het landelijk bijhoudt: http://drought.unl.edu/dm/monitor.html.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
-
- Amerika-expert
En inmiddels nog alweer 4 dagen stevige regen gehad, ietwat ongebruikelijk begin mei! Niet alleen is dat extra water welkom, het betekent ook dat de sprinklers alvast niet aan hoeven tot begin juni.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Mmm, ja, dat wij nou net die regen moesten krijgen vorige week in Chowchilla, dat vonden we wel wat minder hoor. Maar je kon inderdaad zien dat het hard nodig was!
- Bandido
- Amerika-expert
Dat is altijd jammer, als het net in je vakantie is. En het kan dan ook best lang doorgaan. Wij hebben hier in GA behoorlijk wat regen gehad, maar ook dat was wel nodig.
"Keep Georgia On Your Mind"
-
- Amerika-expert
Nu is het hier al een tijdje koud voor de tijd van het jaar vanwege hardnekkige mist, maar dan kregen we vannacht opeens ook nog 'ns regen! In juni! Affijn, had de tuin achter natuurlijk net besprinkled (de automaten zijn een week terug aangezet voor de zomer). Alles kan nu weer uit ... :dance:
Gr., Flipje
Gr., Flipje
-
- Amerika-expert
Per 1 augustus worden in onze hoek (East Bay) de droogte-rantsoenen opgeheven.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Tja als ik zie om ze soms, of beter gezegd erg vaak, met water omgaan kan ik wel begrijpen dat ze een probleem hebben/hadden/krijgen.
Elke dag (en lang!) de tuin sproeien is gewoon overbodig. Je hoort er zelfs radiospotjes over op de radio, dat vind ik dan wel weer goed.
Ook al het ijs dat ze gebruiken om soda en bier te koelen kieperen ze gewoon weg. Ook heel wat gallons (en nog meer liters
) als je het uit gaat rekeken. Als je daar alletwee een beetje op let kom je een heel eind!
Elke dag (en lang!) de tuin sproeien is gewoon overbodig. Je hoort er zelfs radiospotjes over op de radio, dat vind ik dan wel weer goed.
Ook al het ijs dat ze gebruiken om soda en bier te koelen kieperen ze gewoon weg. Ook heel wat gallons (en nog meer liters

- Bandido
- Amerika-expert
Nou hier niet hoor, na een dagje 38 graden zijn onze plantenbakken kurk en kurkdroog. We kijken echt wel uit met water, maar ze hebben toch elke dag wel wat water nodig.Rover schreef:Elke dag (en lang!) de tuin sproeien is gewoon overbodig.
Ook al het ijs dat ze gebruiken om soda en bier te koelen kieperen ze gewoon weg.
En wat dat ijs betreft, als dat gesmolten is gooien we dat ook weer op de planten. Wij hadden in Georgia ook droogte, maar wat hier hielp is gewoon de tarieven voor leidingwater flink opschroeven, moet je eens zien hoe hard mensen besparen als ze het in hun portemonnee voelen.

"Keep Georgia On Your Mind"
- DixieChick
- Amerika-expert
In Nederland misschien wel, maar het is als Bandido zegt, hier is het wel anders. Wij hebben de hele maand mei echt bakken met regen gehad..onze achtertuin stond blank, en bij sommige mensen liep het water gewoon hun huizen binnen. Maar twee weken geen rezen, 40 graden, en felle zon, en onze tuin is inderdaad weer kurk - en kurkdroog. Wij sproeien drie keer per week, heel vroeg in de ochtend, want het is ergens toch ook jammer als heel je tuin er dood bij ligtRover schreef:Tja als ik zie om ze soms, of beter gezegd erg vaak, met water omgaan kan ik wel begrijpen dat ze een probleem hebben/hadden/krijgen.

This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
Die spotjes hoorde ik op verschillende Californische radiozenders..! In Nederland maakt men zich niet echt druk om water.
Ik ben geen expert maar met 3x per week sproeien kom je een heel eind. En er blijken dus genoeg mensen te zijn die elke dag (erg lang) sproeien...
Sommige plantjes zullen vast wat meer nodig hebben maar al dat groene gras zeker niet.
Ik ben geen expert maar met 3x per week sproeien kom je een heel eind. En er blijken dus genoeg mensen te zijn die elke dag (erg lang) sproeien...
Sommige plantjes zullen vast wat meer nodig hebben maar al dat groene gras zeker niet.
-
- Amerika-expert
En nu plenst het! In oktober! Er werd al gewaarschuwd voor storm, en over een loop op zand en zandzakken. Ik dacht dat het allemaal wel weer mee zou vallen en heb niet eens de tuinstoelen opgeruimd, laat staan de dakgoot schoongemaakt.
Gr., Flipje

Gr., Flipje
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Een woensdag in oktober in Los Angeles.....het regent PIJPENSTELEN! Al de hele dag non-stop net als gisteravond. Beetje jammer voor ons, we zitten in een hotel op Sunset Blvd met een fantastisch zwembad op het dak. Als we hier een week geleden waren geweest had ik daar nu lekker gelegen
. Ook erg vervelend voor alle mensen wiens huizen aan heuvels liggen terwijl de modderstromen naar benenden komen op dit moment.
Volgens de verwachtingen wordt het vanaf morgen weer droger, zonniger en warmer. Wat mij betreft mag dat wel gebeuren!

Volgens de verwachtingen wordt het vanaf morgen weer droger, zonniger en warmer. Wat mij betreft mag dat wel gebeuren!
-
- Amerika-expert
En vandaag hebben we hagel en onweer (zo met bliksemflitsen en alles). Wow! Is voor mij de eerste keer sinds ik hier woon dat ik hagel zie. Gisteren was mijn dochtertje al vol bewondering naar buiten aan het staren omdat we een enorme plensbui hadden. Ik ben benieuwd wat ze van vandaag vindt. Jammer dat ik op het werk ben en dat ze nog niet kan praten om het mij te vertellen.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
- kangie
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 22
Vrijdag weer terug gekomen van 3 weken omgeving Los Angeles.
De omgeving en de bergen zagen er erg groen en fris uit, er bloeiden veel bloemetjes.
Ook de gebieden die verbrand waren zagen er weer groen uit.
Na deze week regen zal dat nog wel beter worden!
De omgeving en de bergen zagen er erg groen en fris uit, er bloeiden veel bloemetjes.
Ook de gebieden die verbrand waren zagen er weer groen uit.
Na deze week regen zal dat nog wel beter worden!