Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Weer dodelijk(e) slachtoffer(s) in Yosemite!

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Weer dodelijk(e) slachtoffer(s) in Yosemite!

Bericht door Lilo »

Dit stond in een Belgische krant:

Zwemmen in Yosemite eindigt in nachtmerrie voor broertjes

Door: Annelies De Becker
18/08/12 - 00u01 Bron: Newser
Lichaam 10-jarige gevonden in rivier, 6-jarige vermist
Vernal Falls, Yosemite National Park. © thinkstock.

In en rond de Merced River in het Amerikaanse Yosemite National Park (Californië) wordt gezocht naar een zesjarig jongetje dat met zijn broer door het water werd meegesleurd tijdens een familie-uitstapje. Het lichaam van de tienjarige broer werd uit het water gehaald op 140 meter van de plaats waar de familie aan het pootjebaden was. Vermoed wordt dat de zesjarige jongen ook overleden is.

De familie uit Californië was aan het wandelen bij de Vernal Fall Footbridge. Dat is een stuk van de Mist Trail dat best gevaarlijk kan zijn. De Merced valt er honderd meter naar beneden in een kleine kloof die vol keien zo groot als auto's ligt. Daarna gaat de rivier nog eens 120 meter naar beneden, waar het de brug bereikt. De steile afdaling en de enge doorgang zorgen ervoor dat het water er erg snel en krachtig is.

Omdat het een hete dag was in Californië, wilde de familie even afkoelen in de rivier. Maar dat bleek al snel een slecht plan. De twee broertjes en hun moeder werden meegesleurd door het water. De moeder kon uit het water gesleurd worden. Zij ligt in het ziekenhuis met verwondingen aan de rug, aldus een woordvoerder van het park.

Dodelijkste natuurpark in de VS
Vorige zomer stierven ook al drie Amerikaanse vrienden in de Merced, toen ze bovenaan de waterval een foto wilden nemen. Twee van hen werden pas maanden later gevonden onder de keien, ongeveer op de plaats waar de tienjarige jongen nu gevonden werd.

Yosemite, een park dat 3.081 vierkante kilometer groot is, staat bekend om zijn hoge watervallen en wilde rivieren. Op de vele wandelpaden die er zich een weg doorheen banen, kan je beren tegenkomen. Gemiddeld bezoeken jaarlijks vier miljoen mensen het park. Yosemite is ook het meest dodelijke park van de VS. Sinds de stichting van het park in 1890 stierven er al meer dan negenhonderd bezoekers.
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
Dieuwertje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Weer dodelijk(e) slachtoffer(s) in Yosemite!

Bericht door Dieuwertje »

Ik heb het ook gelezen! Nu ik er zelf geweest ben, kan ik dat allemaal beter inschatten.

Nu ja, het verbaast me eerlijk gezegd niets dat zulke ongevallen gebeuren. Wij hebben daar ook mensen zien pootjebaden of ergens zitten, waarvan we dachten: bende idioten!
Een overzicht van onze reizen en reisverslagen: http://dieudriesopreis.blogspot.com

April 16': New York
Aug 16': ZW Canda + Hawaï

New York (3x) - Zuidwesten (3x) - Noordoosten - Hawaii (2x)
Australië - Nieuw-Zeeland
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Waarschijnlijk staan er her en der wel bordjes die je waarschuwen om niet de rivier in te gaan. Maar ja, die bordjes staan er voor andere mensen, niet voor degene die overlijden..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura »

Bah daar krijg je toch de kriebels van!!!
Wij zijn er dit jaar geweest met onze kinderen en ik moet er niet aan denken......
markgoestoamerica
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door markgoestoamerica »

Mooie plaats om te sterven....

Even in de statistieken...

Nederland is slechts 10x zo groot... en daar vallen 5000 slachtoffers per jaar.. (dat zijn er 1666x zoveel!!)

Nederland heeft totaal slechts 3500 km2 natuurgebied. In dat natuurgebied vallen gemiddeld per jaar 11 dodelijke slachtoffers door natuurgeweld.

3000/3500 = 0,85
11*0,85 = 9,35
9,35/3 = 3,11

Dit betekent dat er in Nederland op eenzelfde oppervlakte natuurgebied ruim 3x zoveel dodelijke slachtoffers door natuurgeweld vallen te betreuren.
Eigenlijk is het gevaarlijkste natuurpark van de VS best wel veilig ten op zichte van de Nederlandse Natuurparken....

Toch erg voor de kinnderen en de moeder zal het zichzelf wellicht nooit meer vergeven...
If you can dream it...
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Vreselijk zoiets!
Ik geloof niet dat er langs de Mist Trail waarschuwingsbordjes staan, maar het is ook zonder bordjes wel duidelijk dat je daar niet het water in moet gaan. Ook in deze tijd van het jaar stroomt de rivier daar nog aardig snel, en dat zie je ook.
Er zijn in Yosemite voldoende mogelijkheden om te zwemmen, zoals verder stroomafwaarts in de Merced River waar het bijna vlak is, of in een van de twee zwembaden, of in de vele meertjes.

Van de NPS-site:
Yosemite National Park Rangers continue to search for Jacob Adams, a 6 year old boy from Orange County, California. Jacob, visiting the park with an extended family group, hiked to the Vernal Fall Footbridge on Wednesday, August 15, 2012. Jacob, and his ten year old brother, were swept into the Merced River near the footbridge at 3:00 p.m. The ten year old was pulled from the river by a park visitor approximately 150 yards below the footbridge. The visitor, along with National Park Rangers, performed CPR and resuscitation efforts were unsuccessful. An intensive search began immediately for Jacob, and he has not been located.

Yosemite National Park Rangers are continuing the search efforts for Jacob. The search area is in and around the Merced River from the Vernal Fall Footbridge to Happy Isles. This mile long stretch of river is characterized by large boulders, chutes, small waterfalls. Although the river level is low, the current in sections of the river is deceptively swift.

Marianne
Carly Cupcake
Amerikafan
Partner van: Hinko

Bericht door Carly Cupcake »

Wat vreselijk!! Je moet er niet aan denken!!
Hoe kunnen mensen de natuur toch altijd zo onderschatten? Ik snap er niks van...

Wij gaan er over 2 weken heen en dit bericht zal toch een beetje in mijn achterhoofd blijven hangen denk ik!
http://usaroadtrip2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://backtothewest.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; komt eraan!
Nathalie21
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Nathalie21 »

Vreselijk, op de een of andere manier blijven dit soort berichten bij mij iets te goed hangen. Ik zal er dan ook zeker aan denken als wij over een maand daar zijn.
Net als bij de Horseshoe Bend waar een griek naar beneden gevallen is en bij onze rit naar de Grand Canyon aan de directeur van poppodium 013 die door uitdroging om het leven is gekomen. Ik hoop van harte dat ons gezonde verstand er voor zorgt dat wij een prachtige reis gaan hebben en dat we weer heelhuids terug keren.
2012: Californië, Arizona, Utah en Nevada
2014: Florida (en LA)
2015: Nevada, Arizona en Utah
2018: Florida
2019: New York en Westkust Florida
2024: Florida
2025: Las Vegas - The Sphere
The world is a book, and those who do not travel read only one page.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Er is trouwens ook iemand overleden aan het hantavirus, waarschijnlijk in Yosemite opgelopen.

http://www.cnn.com/2012/08/16/health/ca ... index.html

Het is vrij zeldzaam, maar je wordt in meerdere parken (o.a. Death Valley) gewaarschuwd om geen verlaten gebouwen en mijnschachten in te gaan, o.a. vanwege het virus wat zich in het stof kan bevinden. Het komt voor in de uitwerpselen van kleine dieren (muizen ed.). Als het in je cabin zit (wat de vermoedelijke oorzaak is in dit geval), wordt het lastig natuurlijk. Het is overigens eenvoudig te bestrijden (bleekwater, en luchten), maar helaas niet echt behandelbaar als je het eenmaal hebt opgelopen, met een vrij hoge kans van overlijden.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0002358/
smittenimmigrant
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door smittenimmigrant »

markgoestoamerica schreef:Mooie plaats om te sterven....
Nederland is slechts 10x zo groot... en daar vallen 5000 slachtoffers per jaar.. (dat zijn er 1666x zoveel!!)

Nederland heeft totaal slechts 3500 km2 natuurgebied. In dat natuurgebied vallen gemiddeld per jaar 11 dodelijke slachtoffers door natuurgeweld.

3000/3500 = 0,85
11*0,85 = 9,35
9,35/3 = 3,11

Dit betekent dat er in Nederland op eenzelfde oppervlakte natuurgebied ruim 3x zoveel dodelijke slachtoffers door natuurgeweld vallen te betreuren.
Eigenlijk is het gevaarlijkste natuurpark van de VS best wel veilig ten op zichte van de Nederlandse Natuurparken....
Het lijkt me voor je statistieken interessant om er ook even bij te zoeken hoeveel mensen er dan in die natuurparken aanwezig zijn. Veel minder natuurgebied maar veel meer mensen in eenzelfde gebied vertekent het beeld van veiligheid zoals je dat nu schetst.

Hoeveel procent van het aantal jaarlijkse bezoekers komt om of raakt gewond?
Matrox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Matrox »

Wat is dat dan voor natuurgeweld in die Nederlandse natuurgebieden? Ik kan me daar werkelijk niets bij voorstellen (Buiten dingen als onweer en storm, maar daarvoor hoef je niet in een natuurgebied te zijn).
Nathalie21 schreef: en bij onze rit naar de Grand Canyon aan de directeur van poppodium 013 die door uitdroging om het leven is gekomen.
Dat was toch in Joshua Tree NP?
'Niemand zegt aan het eind van zijn leven: Had ik maar wat meer gewerkt.'
Nathalie21
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Nathalie21 »

Matrox schreef:Dat was toch in Joshua Tree NP?
Klopt.
2012: Californië, Arizona, Utah en Nevada
2014: Florida (en LA)
2015: Nevada, Arizona en Utah
2018: Florida
2019: New York en Westkust Florida
2024: Florida
2025: Las Vegas - The Sphere
The world is a book, and those who do not travel read only one page.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

@Markgoestoametica

Die statistieken negeer ik maar even, want die hebben wel een heel hoog appels en perenniveau, maar van deze zin krijg ik echt helemaal de kriebels:
markgoestoamerica schreef:Toch erg voor de kinnderen en de moeder zal het zichzelf wellicht nooit meer vergeven...
Hoezo "toch"? Als iemand sterft in een verkeersongeluk, dan zeg je toch ook niet: "Ja, dat kun je op je vingers natellen hè, met al die verkeersdoden ieder jaar. Maar toch erg hoor." Het is gewoon erg, of de statistieken er nou voor of tegen pleiten (en of er nou iemand nou schuldig is of niet).

En waarom de moeder?? Het zijn meestal de vaders die hun kinderen aan meer gevaar blootstellen dan de moeders ooit zouden doen.
dafkapin
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dafkapin »

ik denk dat beide ouders het zichzelf nooit zullen vergeven, maar dat is geen discussie die anderen moeten voeren voor hen (denk ik dan bij mezelf)

waarom mensen blijven idiote dingen doen? omdat het negen op de tien keer goed afloopt, en ze dan een zoveelste stoer verhaal hebben om te vertellen, of omdat ze onder group pressure staan om toch zeker niet het watje van de groep te zijn :roll: , of omdat ze domweg de kracht van de natuur onderschatten

dit jaar in Yellowstone ook weer verschillende voorbeelden gezien van dergelijk gedrag (handen in heet water steken, kinderen aanmoedigen er ook eens aan te voelen, met zonen al lopend naar een dier met jongen gaan om een foto derbij te nemen,...)

ik ben op dat gebied blij dat zowel ik als mijn reisgenote redelijk angstig aangelegd zijn als het over afgronden en zo gaat, we zijn niet zo rap uitgedaagd om stoer te willen zijn
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Het lijkt me afschuwelijk, dat je kinderen omkomen in een ongeluk dat je zelf tenauwernood overleeft. Arme ouders, arme reddingswerkers :cry:

Als ik dat programma zie waarin Australische lifeguards aan de lopende band bange zwemmers uit het water van stadsstranden redden, omdat mensen (ondanks de borden) niet verwacht hadden dat de stroming zó sterk zou zijn, kunnen die toeristen als "dom" worden bestempeld. Maar het is echt zó gebeurd, terwijl ze maar een paar meter uit de kant waren. Ik neem me dus maar weer eens voor extra voorzichtig te zijn in natuur die ik niet goed ken.

Over de statistieken: bij gebrek aan bergen, grootschalige bosbranden, overstromingen, orkanen, extreme temperatuurverschillen en al te gevaarlijke wilde dieren in de Nederlandse natuur, vermoed ik dat het met het aantal natuurdoden in Nederland wel mee zal vallen.

Zelfs aan verdrinking overleden in ons waterrijke land in 2011, "maar" 74 mensen op een bevolking van 17 miljoen (bron). Volgens het CBS verdronken er in 1970 nog 304 mensen, daarna nam dat aantal snel af. Al die (school)zwemlessen en wellicht de betere behandeling/snellere redding in deze eeuw werpen hun vruchten blijkbaar af.

In 2010 verdronken er in de VS 3.696 mensen (bron), op een bevolking van 314 miljoen mensen. Dat is 2,5 keer zo vaak als in Nederland, maar daar staat tegenover dat Amerikanen veel meer (privé)zwembaden hebben. En ruige/onbereikbare natuurgebieden dus. Kortom, ik denk dat het vergelijking van doodsoorzaakstatistieken tussen deze twee (geografisch) compleet verschillende landen bijna niet kan, als het gaat om natuurongevallen.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
dafkapin
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door dafkapin »

dodelijke slachtoffers door natuurgeweld of natuurfenomenen tellen is zo relatief
ik ga niet even googlen om de juiste cijfers te weten, maar Pukkelpop 2011 is in ons land een duidelijk voorbeeld van hoe een kort moment van wrong place, wrong time je statistieken de lucht in kan jagen

brrr, ik ben toch blij dat ik de komende tijd niet naar Yosemite ga, ik mag er niet aan denken dat je daar als toerist wandelt en zoiets ziet gebeuren, of dat je het jongetje levenloos terugvindt :cry:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

bello schreef:In 2010 verdronken er in de VS 3.696 mensen (bron), op een bevolking van 314 miljoen mensen. Dat is 2,5 keer zo vaak als in Nederland, maar daar staat tegenover dat Amerikanen veel meer (privé)zwembaden hebben. En ruige/onbereikbare natuurgebieden dus. Kortom, ik denk dat het vergelijking van doodsoorzaakstatistieken tussen deze twee (geografisch) compleet verschillende landen bijna niet kan, als het gaat om natuurongevallen.
Sorry, ff :offtopic: , ik kan het niet laten:

Waar ik woon, moet je een hek om je zwembad zetten. Ziet er altijd erg gezellig uit, al die zwembaden met hekken op 1 meter van de rand :roll: Maar als je een vijver in je tuin hebt, is een hek ineens niet meer nodig. Ik heb dat nooit begrepen. Zelfs op het terrein van de lagere school van mijn kinderen ligt een joekel van een vijver, bedekt met kroos (weliswaar aan de andere kant van het parkeerterrein, maar toch). En als ik met mijn zoontje naar het zwembad ga, dan móet ik er naast blijven staan, ook in het ondiepe stuk. Toezicht houden vanaf de kant is niet toegestaan. Maar als ik hem zijn zwemvestje uitdoe, dan hoef ik er niet meer bij te blijven :roll:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

dafkapin schreef:ik denk dat beide ouders het zichzelf nooit zullen vergeven, maar dat is geen discussie die anderen moeten voeren voor hen
:thumbup:
JuliaValerie
Amerikafan

Bericht door JuliaValerie »

Ik wou dat ik dit onderwerp niet geopend had. Wat een naar bericht! En dan in de reacties nog wat nare aanvullingen. Bijna spijt dat we naar YosNP gaan. Beren, gevaarlijk water en nu ook al een bacterie of was het virus dat in de cabins kan huizen? Was dat toevallig in een canvas tent in Camp Curry? Eigenlijk moet je geen enge dingen over je bestemming lezen vlak voor je er heen gaat. En horse shoe bend, inderdaad, heel erg oppassen, vooral met onze kleintjes ver van de rand blijven! Moet er echt niet aan denken!!
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

JuliaValerie schreef:Ik wou dat ik dit onderwerp niet geopend had. Wat een naar bericht!
Wij kennen in Nederland geen "echte" natuur meer.
In Amerika bestaat die nog zeker.
En die natuur is onbarmhartig.
Daarom kun je je niet permiteren om er niets van aan te trekken.
Als je daar op vakantie gaat zul je heel bewust moeten zijn van de risico's die je loopt.

Hier is het diep trieste verhaal genoemd van de directeur van 013 en zijn vriendin.
Een dezer dagen een jaar geleden.
Op zoek naar een boom van een platenhoes van U2
een boom die er al jaren niet meer is.
Risico's gelopen op een manier waar je in Nederland over het algemeen mee komt.
Moet kunnen.
In Amerika niet.
Met andere woorden; niet wegkijken van dit soort berichten.
Lezen en op vakantiie bewust naar handelen.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer