Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Als terrorist behandeld door verkeerd IP-adres

Is er vermeldenswaardig nieuws over de Verenigde Staten? Meld het dan in dit forum.
Plaats reactie
OriginalMars
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Als terrorist behandeld door verkeerd IP-adres

Bericht door OriginalMars »

Van de site van De Telegraaf vandaag. Opvallend dat in dit geval de ESTA op zich dus wel gewoon verleend is, je zou zeggen dat dit dan al gelijk problemen zou moeten opleveren.
AMSTERDAM - Een ’verkeerd’ IP-adres heeft ondernemer Erik Pas in problemen gebracht op Schiphol en in Amerika.
Door Bart Olmer

Zijn recent geïnstalleerde Vodafone-internetaansluiting thuis, dat hij gebruikte voor het invullen van een digitaal toegangsformulier tot de States, stond geregistreerd als een Jordaanse internetaansluiting. De ondernemer werd op Schiphol uit de rij geplukt en stevig ondervraagd, doorgezaagd op de luchthaven Los Angeles en kreeg zelfs de LAPD-politie aan de deur.

Een week voor vertrek vulde hij thuis via internet een ESTA-toestemmingsformulier in, nodig om Amerika binnen te komen. „Vol goede moed ging ik 6 februari naar Schiphol voor een zakelijke reis naar LA. Op Schiphol werd ik bij de laatste paspoortcheck met naam en toenaam uit de rij gehaald. Ik moest me melden bij een man van de Amerikaanse overheid. Ik kreeg een stevige ondervraging over de moslimlanden welke ik mogelijk zou hebben bezocht. Niet één dus. Maar goed, volgens die man had ik mijn ESTA eerder die week vanuit Jordanië aangevraagd en dat riep vraagtekens op. Grappig, want ik heb heel Jordanië nog nooit gezien...”
Na een vlucht van elf uur werd hij in Los Angeles door US Costums uit de rij gehaald: ’Mister Pas, can you walk with us please, we’ve got some questions for you’. Ruim een uur werd hij in een kamertje doorgezaagd voor wie hij kwam, met welke bedoeling, wie hij wanneer zou ontmoeten en welke landen hij had bezocht de laatste tien jaar.

„Op het moment dat ik aangaf dat ik daar niet was geweest, beweerden zij van wel, want ze hadden immers mijn ESTA-aanvraag daar vandaan ontvangen... Alles, maar dan ook alles werd grondig nagekeken, van koffers tot en met kleding.” Pas kreeg visioenen van een overvol Amerikaans cellencomplex. „Ik heb mezelf meerdere keren een zeepje voor Bubba zien oprapen op dat moment…”
Eenmaal bij het huurhuis kwamen ’toevallig’ LAPD-agenten langs. „Ze kwamen zich ’voorstellen’. Toen de huiseigenaar grapte dat wij uit Amsterdam kwamen en echt goed spul bij ons hadden, trok ik nog een keer wit weg.”
Pas liet zijn assistente uitzoeken waarom hij zo werd behandeld: „Het blijkt dat Vodafone IP-adressen inkoopt uit andere landen, ook landen die door de VS als gevaarlijk worden gezien. Met een IP-adres uit Jordanië heb ik dus mijn ESTA-aanvraag gedaan.” Assistente Chantal de Bruijn: „Costums heeft letterlijk tegen Erik gezegd dat er nu een kruisje achter zijn naam staat. Hij vliegt morgennacht terug vanuit LA, dus waarschijnlijk krijgt hij dan weer een verhoor.”

VEROUDERDE BRONNEN

Vodafone-woordvoerder Joost Galema zegt dat de Amerikaanse grensbewaking „kennelijk verouderde bronnen gebruikt, want het IP-adres van Erik Pas staat netjes geregistreerd in Nederland. Dat kan iedereen opzoeken in het openbare register van RIPE.net.”

Volgens Vodafone komt „het misverstand bij de Amerikanen doordat er wereldwijd een tekort aan IP-adressen is: die worden hergebruikt. Alle providers doen dat. Maar die worden netjes opnieuw geregistreerd. Wij hebben alles correct gedaan. De enige verklaring is dat de Amerikanen verouderde gegevens hebben gebruikt.”

In tegenstelling tot wat Pas meent, zijn er bij Vodafone hierover niet meer klachten geweest: „Dit is gelukkig een incident. We horen wel eens dat mensen met een eerder gebruikt IP-adres worden geblokkeerd bij bepaalde websites.”
Overigens is het voor klanten niet na te gaan welke ’geschiedenis’ een IP-adres heeft. Volgens woordvoerder Galema is het probleem binnenkort verholpen als er wereldwijd weer vele nieuwe IP-adressen beschikbaar komen.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Als terrorist behandeld door verkeerd IP-adres

Bericht door Njit »

Er is tegenwoordig een levendige handel in IP-blokken. Zie ook http://www.isptoday.nl/opinie/gaan-we-i ... n-op-ipv6/
Maar wel lastig als je daardoor als terrorist behandeld wordt..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
sanook
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door sanook »

Wat een drukte over 2 ondervragingen, zonder nadelige gevolgen ook nog. Beetje aandacht zoekerij dit.
boonens
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door boonens »

Hebben we hetzelfde stukje tekst gelezen? Tweemaal uit de rij gehaald worden voor praatjes die over het algemeen niet gezellig zijn en aansluitend een bezoekje van politie. Dat kan je dag toch wel behoorlijk verpesten. Natuurlijk zijn er ergere zaken in het leven, maar ik vind de hoofdzaak van het bericht (ongemerkt een negatieve digitale stempel krijgen bij de aanvraag van een reisdocument) toch wel serieus. Wat als de eerdere registratie een kwaadaardigere oorsprong had dan Jordanië? NB een belangrijk lid van de anti-IS coalitie.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

gut, welke discussie was dat op dit forum waar iemand zei 'Wie niets te verbergen heeft hoeft toch niets te vrezen'?

wat een rare dingen staan er in dit artikel, zeepje voor bubba? Costums?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Plus de verwachting dat hij bij vertrek nogmaals verhoord zou worden.

Nee, maar als ik hem was zou ik de volgende US reis, indien er een overstap nodig is, daar wel wat langer tijd voor uittrekken.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik speel even naïef hier: ik snap het eigenlijk niet, Jordanië wordt toch door de US als een vriendelijk natie beschouwd? Waarom zou je dan ondervraagd worden als je daarvandaan komt? Of is het omdat je vanuit NL vertrekt en geregistreerd hebt in een ander land? Dus als hij vanuit Spanje vertrokken was terwijl hij in Noorwegen heeft geregistreerd, wordt hij dan ook ondervraagd? Overigens, waarom blokkeert de US niet IP adressen op de ESTA site als het gaat om landen die geen ESTA kunnen aanvragen? Probleem opgelost.
manu47
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door manu47 »

Loek schreef:Ik speel even naïef hier: ik snap het eigenlijk niet, Jordanië wordt toch door de US als een vriendelijk natie beschouwd? Waarom zou je dan ondervraagd worden als je daarvandaan komt?
Voor de meeste douaniers is Jordanië net zo midden oosten als Irak of Afhanistan. Een student uit Jordanië heeft ons destijds verhalen verteld over haar grensovergangen naar Detroit. Ze calculeerde telkens 2 uur extra om de grens over te steken omdat ze er elke keer uitgepikt werd voor een grondige ondervraging. Ze was zelfs christene maar haar nationaliteit als Jordaniër wekte genoeg argwaan op.
Onze blog vanuit Vancouver (reisverslagen van Toronto, Ottawa, Florida, NYC, Washington DC, The Big Island of Hawaii, Rockies,...) - http://ingeenmanuincanada.blogspot.com
Reisverslag van Oost-Canada in 2009 - http://ingeenmanuincanada.reislogger.nl
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer