Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ziektekostenverzekering

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

fcolos schreef:Als dokter is het een heel ander verhaal, omdat je een aantal zware examens moet afleggen voor je je beroep mag uitoefenen...
Klopt. De moeder van onze zoon zijn beste vriend is in België een neuropsychiater met een grote praktijk. Haar man werkt in New York. Hij vliegt minstens 1 week per maand terug naar België. De kinderen zou ook wel graag mee naar ginder gaan, maar die moeder zou ginder amper als gewone arts haar beroep kunnen uitoefenen (terwijl ze hier ik geloof iets van een 12 jaar totaal aan de universiteit gestudeerd heeft ). En zelfs dan nog. En dat ziet zij dus niet zitten. Want hier je praktijk voor een jaar of 4 stop zetten, en die dan terug van nul af aan moeten opbouwen als je terug komt. En ondertussen in die jaren in Amerika niet het werk kunnen doen waar je hart ligt...

Ik hoorde ooit een soortgelijk verhaal van een vriend-huisarts van ons: hij groeide tot zijn 12de op in Australië, en wil graag terug naar ginder verhuizen. Zijn vrouw is een bachelor in verpleegkunde. Blijkbaar kan zij ginder makkelijker aan de slag dan hij als huisarts. Gek hé!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door han »

En ondertussen in die jaren in Amerika niet het werk kunnen doen waar je hart ligt...
Daar raak je precies waar het om draait. Mensen die verzorgende beroepen kiezen doen dit vaak niet in de eerste plaats voor het geld. Het is ook een idealisme wat hen drijft. Graag met mensen omgaan en iets voor hen betekenen. Het is wel vaak zo, maar niet altijd het geld waar alles om draait.
Ook komen er veel huisartsen uit Belgie naar Nederland. Hier zijn de werkomstandigheden veel beter ( aan het worden) dan in Belgie.
Onze zoon is op stage in Miami
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Als ik het goed begrijp moeten buitenlandse artsen hier 3 examens doen, en meestal ook nog een residency (arts in training). Het is allemaal heel prijzig.
Een student op de universiteit hier, uit Bangladesh, vertelde me eens dat allebei zijn ouders in hun land arts zijn, maar dat het te moeilijk en duur voor hun is om hier te werken als arts. Ze werken nu in een ander baantje in een ziekenhuis.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Waarom is het trouwens zo moeilijk om je medische opleiding te gebruiken in de VS? Kan me voorstellen dat ze zeker willen weten dat het nivo goed is, maar dat moet toch wel na te gaan zijn voor amerikanen?
Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld advocatuur niet zomaar overgezet kan worden, recht is meestal landgebonden. In de wetenschap/techniek is het bijvoorbeeld veel makkelijker omdat die kennis universeel is. Maar medische kennis is toch ook universeel?

Dora
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

dora schreef:Waarom is het trouwens zo moeilijk om je medische opleiding te gebruiken in de VS?
Dat is het niet. Wij hebben een aantal familieleden die in de Filippijnen arts waren, en nu in de U.S. arts zijn. Het kost je ongeveer een jaar om de benodigde cursussen en examens te doen, en een en ander hangt ook af van de universiteit waar je bent opgeleid, maar daarna kun je gewoon als arts in de U.S. aan de slag. Artsen dienen te weten hoe de gezondheidszorg in de U.S. in elkaar zit, wat de regels en wetten zijn, en er zijn een aantal specifiek Amerikaanse zaken die ze moeten kennen.

--john
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Verder lijkt het me, dat ze moeten weten welke medicijnen voor te schrijven. Die verschillen (vooral wat merknaam betreft) nogal in de verschillende landen. Zelfs tussen Canada en de VS zit daar een groot verschil. Ook wat je "over the counter" kunt krijgen en wat niet verschilt erg in de twee landen. Laat staan in allerlei andere landen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
sweatbox
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door sweatbox »

De relatie tussen patiënt en arts verschilt sterk van land tot land. De grootste problemen treden meestal op in de communicatie en niet op het vakinhoudelijke /technische vlak.
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door han »

sweatbox schreef:De relatie tussen patiënt en arts verschilt sterk van land tot land. De grootste problemen treden meestal op in de communicatie en niet op het vakinhoudelijke /technische vlak.

Dat is ook zo. Elk land heeft zo ook zijn eigen kwaliteitseisen. In Nederland wordt er hoe langer hoe meer de nadruk gelegd op de communicatie. De mensen zijn vrij in het kiezen van hun dokter en als ze niet tevreden zijn pakken ze gewoon iemand anders. De marktwerking begint ook hier op te komen.
Soms wel een beetje griezelig. Een zeer bekwame dokter, die niet zo sociaal vaardig is, delft dan het onderspit,tegenover een minder bekwame dokter, die door zijn mooie praatjes de indruk geeft beter te zijn. Er zitten altijd in ieder systeem, addertjes onder het gras.
Het laatste nieuwe is dat patienten punten kunnen geven aan een ziekenhuis. Deze punten worden openbaar gemaakt in de krant. Zo kan er gekozen worden welk ziekenhuis je het beste vindt.Hoe werkt dat in Amerika? Ben je aan een "streekziekenhuis"gebonden? Of kies je zelf naar welk ziekenhuis je gaat?
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door han »

ANY schreef:Als ik het goed begrijp moeten buitenlandse artsen hier 3 examens doen, en meestal ook nog een residency (arts in training). Het is allemaal heel prijzig.
Een student op de universiteit hier, uit Bangladesh, vertelde me eens dat allebei zijn ouders in hun land arts zijn, maar dat het te moeilijk en duur voor hun is om hier te werken als arts. Ze werken nu in een ander baantje in een ziekenhuis.
Zo gaat dat hier ook. Bij ons in het ziekenhuis heeft een oogarts gewerkt, die uit zijn land gevlucht was. Hij heeft hier eerst als bouwvakker gewerkt om zijn studie te betalen, zodat zijn diploma's op Nederlands niveau kwamen. Daarna heeft hij nog een tijd als arts- assistent gewerkt en mocht toen pas als zelfstandig oogarts praktiseren.
Ik denk dat je ook als verpleegkundige niet zomaar in Amerika aan de slag kunt?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

han schreef:de krant. Zo kan er gekozen worden welk ziekenhuis je het beste vindt.Hoe werkt dat in Amerika? Ben je aan een "streekziekenhuis"gebonden? Of kies je zelf naar welk ziekenhuis je gaat?
Afhankelijk van waar je woont, heb je misschien maar een ziekenhuis om uit te kiezen. Wij wonen in een stedelijk gebied met een aantal heel goede ziekenhuizen om ons heen en je kiest zelf naar welk ziekenhuis je wilt, tot op zekere hoogte.

Mogelijke uitzonderingen: zeg je moet geopereerd worden, dan moet je dokter wel bij dat ziekenhuis aangesloten zijn. De meeste doktoren hier zijn bij meerdere ziekenhuizen aangesloten. En, als je een noodgeval bent en met de ambulance meemoet, dan zul je naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gebracht worden, als je spoedhulp nodig hebt. Als er geen spoed is (heb ik een jaar geleden geleerd toen ik met een ambulance meereed) ga je naar het ziekenhuis, waarvan de ambulance is, die willen jou dan als patient. Ziekenhuizen zijn ook businesses, tenslotte.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Communicatie is inderdaad heel belangrijk. De meeste buitenlandse artsen zijn goed te verstaan, maar we hebben er ook een die mompelt in een zwaar accent.
Het laatste nieuwe is dat patienten punten kunnen geven aan een ziekenhuis. Deze punten worden openbaar gemaakt in de krant. Zo kan er gekozen worden welk ziekenhuis je het beste vindt.Hoe werkt dat in Amerika? Ben je aan een "streekziekenhuis"gebonden? Of kies je zelf naar welk ziekenhuis je gaat?
Er zijn verschillende patientenorganisaties die zich bezig houden met het geven van punten aan ziekenhuizen. Sommige kijken bijvoorbeeld hoe een hartaanval behandeld wordt, of ze hun behandeling binnen voorgeschreven tijden krijgen, en wat de sterfte is. Het zegt ook niet alles, want het ene ziekenhuis krijgt meer mensen met grote infarcten dan het andere bijvoorbeeld.
De Joint Commision on Accreditation of Healthcare Organizations is de organisatie die de inspecties doet en ziekenhuizen en andere instellingen goed moet keuren. Hun waslijst waar een ziekenhuis aan moet voldoen is alsmaar groeiende.

Het ligt een beetje aan je verzekering of je naar een ander ziekenhuis kunt gaan. Of je moet van tevoren goedkeuring aanvragen van de verzekering.
Er is een grote concurentie onder ziekenhuizen, omdat mensen de keus hebben waar ze behandeld willen worden. Hier bijvoorbeeld liggen 6 ziekenhuizen binnen een uur rijden. In spoedgevallen ga je natuurlijk naar het dichstbijzijnde, maar als je daarna overgeplaatst wil worden moet je zelf voor de rit betalen.

Ik denk dat je ook als verpleegkundige niet zomaar in Amerika aan de slag kunt?
Nee, kan niet zomaar, en zo zijn er nog wel meer beroepen waar je een vergunning van de staat nodig hebt. Voor verpleegkundige moet je in de meeste staten eerst een examen doen voor de Commision of Graduates of Foreign Nursing Schools, en dan je NCLEX.
Als er geen spoed is (heb ik een jaar geleden geleerd toen ik met een ambulance meereed) ga je naar het ziekenhuis, waarvan de ambulance is, die willen jou dan als patient. Ziekenhuizen zijn ook businesses, tenslotte.
Hier is maar 1 ambulance service in de stad, een onafhankelijk bedrijf. Ze hebben zo wel een beetje een monopolie. Ons ziekenhuis heeft geen ambulance.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

dora schreef:Waarom is het trouwens zo moeilijk om je medische opleiding te gebruiken in de VS? Kan me voorstellen dat ze zeker willen weten dat het nivo goed is, maar dat moet toch wel na te gaan zijn voor amerikanen?
Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld advocatuur niet zomaar overgezet kan worden, recht is meestal landgebonden. In de wetenschap/techniek is het bijvoorbeeld veel makkelijker omdat die kennis universeel is. Maar medische kennis is toch ook universeel?
Amerikanen kunnen dat ook nagaan: dat doen ze door middel van de drie toetsen (die je overigens gewoon in NL kan afleggen). Hoewel de medische kennis universeel is, zijn behandelmethodes dit niet. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de behandelmethode voor gescheurde enkelbanden: wel of geen gips verschilt van land tot land, en van tijd tot tijd. Verschillen in medicatie zijn niet zo'n probleem, omdat je meestal het werkzaam bestanddeel kent en daarmee snel een bijbehorend medicijn kan opzoeken in een catalogus (google maar eens farmacotherapeutisch kompas bijvoorbeeld).
In de wetenschap is kennis ook universeel, maar zijn er ook verschillen op de werkvloer. In een laboratorium in Nederland mag je bijvoorbeeld heel andere dingen door de gootsteen gooien dan hier in California :)
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

fcolos schreef:In de wetenschap is kennis ook universeel, maar zijn er ook verschillen op de werkvloer. In een laboratorium in Nederland mag je bijvoorbeeld heel andere dingen door de gootsteen gooien dan hier in California :)
Medicijnen: de bestanddelen moeten in het labo andere testen ondergaan afhankelijk of zij voor de Aziatische, Europese of Amerikaanse markt bestemd zijn.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Hmm ja het is me nu wel wat duidelijker. Ik had een beetje onderschat dat er nog wel wat meer zaken zijn dan de vaktechnische (die blijkbaar ook nog verschillen per land) in de medische wereld.
Ik werk in de techniek/wetenschap en dan is het wat makkelijker. Ik moest wel een veiligheidscursus doen (over chemicalien etc.) toen ik net was aangenomen, maar dat werd verzorgd door het bedrijf en toen was ik al aangenomen met mijn (vertaalde) NL diploma's.

Dora
fcolos
Amerikakenner

Bericht door fcolos »

kastelke schreef: Medicijnen: de bestanddelen moeten in het labo andere testen ondergaan afhankelijk of zij voor de Aziatische, Europese of Amerikaanse markt bestemd zijn.
Dat klopt, en ook de aanbevolen doseringen verschillen van land tot land. Maar de verschillen zijn niet heel schokkend (een middel met dodelijke bijwerkingen in Azie, zal over het algemeen in Europa dezelfde bijwerkingen laten zien...).
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door han »

fcolos schreef:
Dat klopt, en ook de aanbevolen doseringen verschillen van land tot land. Maar de verschillen zijn niet heel schokkend (een middel met dodelijke bijwerkingen in Azie, zal over het algemeen in Europa dezelfde bijwerkingen laten zien...).
Dat zou ik denken, dood is over de hele wereld hetzelfde. Is het in Amerika ook zo dat de verzekering bepaalt welk medicijn je krijgt. BV. een merk of een merkloos medicijn met dezelfde werking? Of ligt dat aan de hoogte van de premie die je betaalt? Verschilt het ook nog van staat tot staat? Ik zou graag weten hoe alles in Miami in zijn werk gaat. Daar zullen denk ik wel meer dan 1 ziekenhuis zijn.Moet je daar bij aangesloten zijn? Of zegt de verzekering met welk ziekenhuis ze een contract hebben?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hi Han. Natuurlijk wil de verzekeraar dat je zo goedkoop mogelijk slikt. Veel verzekeraars hebben bv. eigen mail-order apotheken. Het voordeel voor de patient is dat je met dezelfde co-pay (bv. 15 dollar) een hoeveelheid meds voor 2 of 3 maanden krijgt ipv. voor 1 maand. Want vlgs. de regels van diezelfde insurande co. mag je bij de apotheek om de hoek maar voor 1 maand halen. Zo kunnen de verzekeraars bij de groothandel quantum kortingen bedingen.
Je dokter geeft aan of brand perse moet of dat een generic acceptabel is. Maar als hij altijd 'brand' aanstreept kan de verzekeraar moeilijk doen als het kontrakt met die dokter verlengd gaat worden.
Dokters hebben zg. privileges in bepaalde ziekenhuizen in de regio. Je kijkt dus na in de lijst van je verzekeraar of een dokter in het netwerk zit en welke ziekenhuizen hij/zij privileges heeft (kan gebruiken voor behandelingen/operaties enz.)
Dit geldt overigens als je een zg. PPO hebt, dat staat voor Preferred Provider. Dan is er een netwerk van artsen, labs, ziekenhuizen enz. zie overeenkomsten hebben gesloten met bepaalde verzekeringen. Om in het netwerk te zitten moeten ze hoge kortingen geven aan de verzekeraars op hun behandelingen - we hadden het daar al eerder over. Ga je buiten het netwerk, dan moet je zelf meer meebetalen.
Een andere vormen van verzekering is bv. HMO, dan heeft de verzekeraar eigen ziekenhuizen en zelf artsen in dienst. Die vorm vind je meest aan de westkust, historisch gegroeid.
Ook zijn er verzekeringsvormen waarbij je volledig vrije keuze hebt.
Welke verzekering je kunt nemen, hangt af van wat de werkgever aanbiedt. Meestal heb je keuze uit twee/drie vormen. Voor de meer beperkte variant is dan de maandelijkse eigen bijdrage aan de premie lager, idem de co-pay's, igen bijdraes, deductables enz.
In de praktijk doen veel grotere werkgevers het zo, dat ze tot bv. 10.000 dollar per werknemer eigen risico-nemer zijn. Daarboven gaat de verzekeraar dan betalen. Dat scheelt natuurlijk beduidend in de premie.
Sommige meds daar moet speciale authorizatie voor aangevraad worden en/of de hoeveelheid die je per maand krijgt is beperkt, bv. de triptans want die zijn zo duur. Je dokter moet dan voortdurend met de verzekeraar in de slag met verzoeken, beroepen enz.
Ik weet niet in hoeverre eea. in Miami anders is geregeld. Ik heb in meerdere staten gewoond, mijn man heeft bij een aantal werkgevers gewerkt, en er waren inderdaad verschillen per verzekeraar, maar meer in details. Wat voor kontrakt de werkgever afgesloten heeft is vooral doorslaggevend, mn. wat betreft waar je al dan niet recht op hebt. Maar dat is dan vooral in de meer zeldzame/nieuwe verrichtingen die mogelijk zijn.
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

ziektekostenverzekeing

Bericht door han »

Dank je wel oortjes.
Nu begin ik er een klein beetje van te begrijpen. Toch wel ingewikkeld hoor. Heb me nooit zo verdiept in deze materie. Hier gaat alles zo'n beetje vanzelf. Je bent van thuis uit verzekerd en als je het huis uitgaat vraag je hoe je ouders het geregeld hebben en ga je op dezelfde voet verder. Als je iets niet weet kun je aan de verzekeringsagent vragen. Je kunt toch niet verwachten dat iedereen van al die regeltjes en wetjes op de hoogte is.
Zijn er in Amerika trouwens ook adviseurs of bureau's die je advies kunnen geven wat het beste bij jou past? Of is dit erg duur?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Nou, vanzelf, ik vind het in Ned. ook niet eenvoudiger geworden als ik het mag zeggen.
Het systeem hier is gewoon anders ,en volgt dus een andere logica. Ik denk dat je het allemaal te zwaar maakt ! Waarom zou je een bureau inschakelen ?
De werkgever heeft meestal twee of drie keuze-mogelijkheden, en soms maar een. Ben je jong en gezond, dan kun je het simpelste/goedkoopste aanbod nemen. Ben je ouder en/of wat ongezonder dan kan de wat duurdere PPO-variant beter zijn omdat je dan meer vrijheid hebt in de keuze van dokters enz.
Dental is meestal apart en vision ook - vaak wordt vision niet aangeboden wat betekent dat je een bril helemaal zelf moet betalen.

Meestal heeft de HR (personeels) afd. iemand die gespecialiseerd is in 'benefits' en die kan adviseren als je er zelf niet uitkomt.
Is er geen werkgever dan kun je jezelf verzekeren bij een mij. Wederom, ben je jong en gezond dan hoeft het geen probleem te zijn en kan het voor een niet te hoge premie. Maar ben je ouder en/of ongezonder dan wordt het wat lastiger om een ziektenkosten-verzekeraar te vinden.
han
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door han »

oortjes schreef:Nou, vanzelf, ik vind het in Ned. ook niet eenvoudiger geworden als ik het mag zeggen.
Het systeem hier is gewoon anders ,en volgt dus een andere logica. Ik denk dat je het allemaal te zwaar maakt !
Gelijk heb je. Hier wordt het er ook niet makkelijker op. Ik denk dat ik me ook te veel zorgen maak. Komt door de grote afstand denk ik. Als iemand bij je in de buurt woont heb je beter contact dan dat er een hele oceaan tussen zit. Je wilt graag dat alles goed geregeld is. Moeders he. Zien overal spoken. Door jullie toch al een stuk minder hoor.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer