Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ik word vader!

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Lucid
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Ik word vader!

Bericht door Lucid »

Zeer binnenkort word ik vader. Mijn vrouw heeft de Amerikaanse nationaliteit. Ik heb de Nederlandse nationaliteit.
Als ik het goed begrepen heb, krijgt mijn toekomstige zoontje automatisch zowel de Nederlandse als de Amerikaanse nationaliteit.
Mijn vraag: hoe registreer ik mijn zoontje in Nederland? Kan dat per post of moet ik daarvoor afreizen naar de ambassade?
Alvast bedankt voor jullie antwoord! :usa2:
Ik ben ik Amerika geweest, het was er alle dagen feest
Ik vond het fijn, in Amerika te zijn
Alles was zo big en high, en ik dacht amaai amaai
Bij ons thuis is het allemaal maar klein

- Eddy Wally
hemmie
Amerika-expert

Re: Ik word vader!

Bericht door hemmie »

Gefeliciteerd!
Registreren is niet nodig, jullie kind zal automatisch Nederlands zijn, dus je kunt een Nederlands paspoort aanvragen. Dat kan bj de ambassade of een paar consulaten in de VS (voor jou volgens mij makkelijkst in SF). Meer informatie daarover staat op de website van de ambassade. Je kunt het ook bij een aantal Nederlandse gemeentes doen en dan kun je op de website van die gemeente kijken. Je kunt evt. de geboorteakte inschrijven bij de gemeente Den Haag, als je dan ooit nog een recente geboorteakte nodig hebt (wordt door de Nederlandse overheid wel eens gevraagd), dan kun je die in Den Haag opvragen, kan makkelijker zijn dan in de VS.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Met behulp van het officiele Amerikaanse geboortebewijs kun je alle Amerikaanse zaken (paspoort, social security nummer en zo) regelen. Ik zou hem zeker aanmelden bij een officiele Nederlandse instantie (consulaat in San Francisco, zoals al aangeraden) en daar vragen of ze zijn Nederlanderschap (afstammeling van een vader met de Nederlandse nationaliteit) officieel kunnen bevestigen (ik heb bijvoorbeeld indertijd een brief gekregen van de consul toen mijn zoon 33 jaar geleden in Manhattan werd geboren).

Over een paar jaar een Nederlands paspoort voor hem aanvragen en elke vijf jaar (geldigheid voor een paspoort van een kind onder de 18) verlengen, zodat daar geen twijfels over zijn.

Je weet overigens natuurlijk ook dat jij Amerikaan kunt worden en Nederlander kunt blijven omdat je de nationaliteit van je partner aanneemt. Vraag dat ook even na als je toch bij het consulaat bent.

Gefeliciteerd. En meteen beginnen te sparen voor als hij later naar de universiteit wil!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Zover ik weet kun je een geboorte niet aanmelden bij de ambassade, ik heb er in elk geval nooit van gehoord (mijn ervaringen zijn van 2008 in India en 2012 in de VS).
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn ervaring, van rond 1984, is dat je een in de VS geboren kind als Nederlandse vader wel kunt aanmelden bij het consulaat. Net zoals je jezelf indertijd kon aanmelden, voor het geval er iets gebeurde wat voor Nederlanders van belang zou kunnen zijn, of een ramp. Is/Was niet verplicht, maar mocht wel.

Je zal op 1 of andere manier toch uiteindelijk moeten aantonen dat je kind recht heeft op het Nederlanderschap. Misschien gewoon een paspoort voor het wurm aanvragen? Dan staat hij/zij in ieder geval ergens als Nederlander geregistreerd.

PS. Bij mijn zoon heeft in een van zijn eerste paspoorten onder 'lengte' gestaan: 'in de groei.'
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Als je voor je kind het eerste paspoort aanvraagt moet je aantonen dat het kind de Nederlands nationalilteit heeft (bijvoorbeeld dmv een NL paspoort van 1 van de ouders geldig op de geboortedag).
Terug in Texas!
Minnim
Amerikafan

Bericht door Minnim »

Gefeliciteerd! Ik heb recent ongeveer dezelfde vraag gesteld en goede antwoorden gekregen dus ik link ook even naar dat topic: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 12&t=65584
Lucid
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Lucid »

Iedereen bedankt! :thumbup:
Ik ben ik Amerika geweest, het was er alle dagen feest
Ik vond het fijn, in Amerika te zijn
Alles was zo big en high, en ik dacht amaai amaai
Bij ons thuis is het allemaal maar klein

- Eddy Wally
Plaats reactie