Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer
Re: Chicago Consulaat generaal - niet voor je paspoort meer
Heerlijk dat je er nu weer voor 10 jaar vanaf bent! Lijkt me echt een fijn gevoel, helaas zit dat er voor ons met 3 kinderen niet in.
Terug in Texas!
Hier even een update wat betreft m'n ervaringen om m'n Nederlandse paspoort te vernieuwen in Den Haag. (Dubbele nationaliteit.)Laat je ons weten wat jouw ervaring was?
Ik had een afspraak gemaakt via internet een tijd geleden. Ik had weinig hoop, want alle papieren die ik destijds nodig had voor m'n verklaring behoud Nederlanderschap had ik allemaal niet meer, die heeft de Nederlandse ambassade destijds gehouden. Ik had nog wel een officiele copy van m'n huwelijksakte en een geboorte akte van m'n Amerikaanse man. Ik had ook m'n verklaring behoud Nederlanderschap meegenomen.
M'n afspraak was om 9:40, ik had me om 9:30 aangemeld en werd bijna meteen geholpen. En ja hoor, daar kwam de vraag: heeft u een andere nationaliteit? O, dan heeft u heel veel papieren nodig. Ik liet 'm'n verklaring van de ambassade zien en die werd zowaar meteen geaccepteerd! Ze hebben er een copy van gemaakt, ik moest nog een formulier invullen, en kan maandag m'n nieuwe paspoort ophalen. Heel fijn, want dat scheelt weer een trip naar New York en ik ben toch in Nederland voor twee weken. Ze hadden alleen de verklaring nodig, verder niks.

Hallelujah... Hopelijk blijft het zo werken.
Ik ga begin volgend jaar een aantal weken naar NL, en zal van te voren zowel voor Schiphol (dag van arriveren) en Den Haag (middenin m'n verblijfsperiode) een afspraak maken. Als het op Schiphol meteen lukt, kan ik de afspraak in Den Haag nog wel annuleren.
Of het moet niet mogelijk zijn om twee afspraken te maken voor hetzelfde paspoort nummer, of BSN, of wie weet met welk ander criterium ze rekening houden en zien dat ik kort na elkaar twee afspraken voor het vernieuwen van hetzelfde paspoort maak.
Wat vreemd dat je bij het bestellen van je Verklaring Behoud Nederlanderschap op de ambassade de originelen niet mocht houden. Ik heb toentertijd (2012) van alles kopiën gemaakt, en die plus de originelen meegenomen naar het consulaat, zodat ze konden checken of de kopiën daadwerkelijk hetzelfde waren als de originelen, en ik mocht de originelen toen houden. De kopiën stuurden ze naar de ambassade.
Ik ga begin volgend jaar een aantal weken naar NL, en zal van te voren zowel voor Schiphol (dag van arriveren) en Den Haag (middenin m'n verblijfsperiode) een afspraak maken. Als het op Schiphol meteen lukt, kan ik de afspraak in Den Haag nog wel annuleren.
Of het moet niet mogelijk zijn om twee afspraken te maken voor hetzelfde paspoort nummer, of BSN, of wie weet met welk ander criterium ze rekening houden en zien dat ik kort na elkaar twee afspraken voor het vernieuwen van hetzelfde paspoort maak.
Wat vreemd dat je bij het bestellen van je Verklaring Behoud Nederlanderschap op de ambassade de originelen niet mocht houden. Ik heb toentertijd (2012) van alles kopiën gemaakt, en die plus de originelen meegenomen naar het consulaat, zodat ze konden checken of de kopiën daadwerkelijk hetzelfde waren als de originelen, en ik mocht de originelen toen houden. De kopiën stuurden ze naar de ambassade.
Fleuro$, ik heb de verklaring behoud nederlanderschap per post gedaan, ben niet naar het consulaat geweest. Success met je paspoort in Nederland, ik hoop dat het bij ook zo makkelijk gaat!
Bedankt Marion, en dat verklaart waarom je er niet bij was om erop te staan je originelen terug te krijgen
.

We zijn inmiddels 3 maanden verder, en ik heb besloten om toch maar gewoon naar Den Haag te gaan, in plaats van eerst Schiphol te proberen.
Het is Marion K tenslotte in Den Haag al gelukt, en het lijkt me ook fijner om na een lange vliegreis niet eerst nog pasfoto's te moeten laten maken, en dan de paspoortaanvraag te doen, terwijl m'n US-spouse en NL'se familie (de ophalers) op me wachten.
Ik ben niet bekend in Den Haag, maar het adres van de lokatie is niet ver van het station Den Haag Centraal vandaan, alleen de Turfmarkt uitlopen, zo te zien, dus da's met een thuis betaald en geprint NS-kaartje niet moeilijk, zolang dat zonder OV-chipkaart nog kan.
Ik houd me overigens nog wel aanbevolen voor een verslag, hier, als er inmiddels (of later) iemand die een dubbele nationaliteit heeft en een nieuw Nederlands paspoort aanvraagt op Schiphol en daarbij zijn/haar Verklaring Behoud Nederlanderschap heeft laten zien.
Het is Marion K tenslotte in Den Haag al gelukt, en het lijkt me ook fijner om na een lange vliegreis niet eerst nog pasfoto's te moeten laten maken, en dan de paspoortaanvraag te doen, terwijl m'n US-spouse en NL'se familie (de ophalers) op me wachten.
Ik ben niet bekend in Den Haag, maar het adres van de lokatie is niet ver van het station Den Haag Centraal vandaan, alleen de Turfmarkt uitlopen, zo te zien, dus da's met een thuis betaald en geprint NS-kaartje niet moeilijk, zolang dat zonder OV-chipkaart nog kan.
Ik houd me overigens nog wel aanbevolen voor een verslag, hier, als er inmiddels (of later) iemand die een dubbele nationaliteit heeft en een nieuw Nederlands paspoort aanvraagt op Schiphol en daarbij zijn/haar Verklaring Behoud Nederlanderschap heeft laten zien.
@Fleuro$
Heb jij de verklaring omtrent bezit van Nederlanderschap reeds in handen?
Heb jij de verklaring omtrent bezit van Nederlanderschap reeds in handen?
Adam, ik geloof dat er verschil is tussen Bezit en Behoud. Ik heb die van Behoud, sinds eind 2012.
Edit: of de verklaring is sindsdien van naam veranderd, dat kan ook.
Edit: of de verklaring is sindsdien van naam veranderd, dat kan ook.
Fleuro, laat tzt even weten of het gelukt is!
Stadhuis is makkelijk te lopen vanaf Den Haag Centraal.
Ik had de dag voor m'n afspraak ergens in de stad pasfotos laten maken, maar zag later dat in het stadhuis zelf, vlakbij de balies, ook een winkeltje voor pasfotos zit.
Stadhuis is makkelijk te lopen vanaf Den Haag Centraal.
Ik had de dag voor m'n afspraak ergens in de stad pasfotos laten maken, maar zag later dat in het stadhuis zelf, vlakbij de balies, ook een winkeltje voor pasfotos zit.
Marion, dat zal ik doen.
Oh, dat is handig, mocht ik voor die tijd in NL nog geen pasfoto's gemaakt laten hebben.
Oh, dat is handig, mocht ik voor die tijd in NL nog geen pasfoto's gemaakt laten hebben.
Goed dat ik het een en ander extra bij me had, want in Den Haag wilden ze behalve m'n Verklaring Behoud Nederlanderschap ook het Marriage Certificate zien. Blijkbaar omdat ik voor 2003 getrouwd ben. De kopie die ik bij me had, was uit 2012, dezelfde die ik toentertijd had gebruikt om de Verklaring Behoud Nederlanderschap te 'krijgen'.
Verder geen problemen, mijn paspoort was binnen een week klaar.
Verder geen problemen, mijn paspoort was binnen een week klaar.
Ik ben een paar weken in NL en heb mijn nieuwe paspoort in Enschede aangevraagd en het ging heel makkelijk. Ik heb geen enkel origineel document hoeven laten zien (behalve de huidige paspoorten natuurlijk). Ik gaf een (kleuren)kopie van mijn Verklaring Behoud Nederlanderschap af, en ze hebben voor alle zekerheid ook nog een kopie gemaakt van mijn (kopie van mijn) geboorte-uittreksel. Oh, en een rekening waar mijn naam en adres opstonden, om te bewijzen dat ik echt in Amerika woon. In 5 werkdagen was het klaar, en als ik haast had gehad, had het (zonder extra kosten) in 2 dagen gekund. En nu kan ik weer voor 10 jaar vooruit, hoera!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Klopt, voor mijn man ging het in juni ook makkelijk bij de gemeente Echt-Susteren. Bij hem was de greencard voldoende bewijs dat hij in de VS woonde. Was het voor de kinderen maar zo makkelijk, geboorte- en trouwakte moeten aanvragen, em over 5 jaar weer.
Terug in Texas!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 1940 Weergaves
-
Laatste bericht door MBA93x
-