Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Naar Nederland met dubbel paspoort

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Bennogr
Amerika-expert

Re: Naar Nederland met dubbel paspoort

Bericht door Bennogr »

Je kunt het proberen met hoesje. Maar moge je paspoort uit dat hoesje halen het grootste "probleem" zijn dat je op je vakantie tegenkomt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
flyingdutchman
Amerika-ontdekker

Bericht door flyingdutchman »

Ik heb ook een hoesje om mijn (NL) paspoort. Soms vragen ze het paspoort er uit te halen maar meestal is het geen probleem!

Alex
Sunny10
Amerika-ontdekker

Bericht door Sunny10 »

fl_vs schreef:Wat ik me afvraag hè. Er zijn hier op het forum wel een aantal Nederlandse Amerikanen. Hebben jullie allemaal jullie Nederlandse paspoort nog? Zoja, dan gaat het jullie niet per se aan, maar voor de mensen die hun Nederlandse nationaliteit hebben moeten opgeven. Hoe vonden jullie dat? Ik zou er toch veel moeite mee hebben denk ik om mijn Nederlandse paspoort op te geven, voor een Amerikaans paspoort. Ook al zou ik graag een Amerikaans paspoort hebben. Het lijkt mij nog een best emotionele beslissing? Hoe zien jullie dat? Wat dat betreft vind ik de regel van onze regering (de Nederlandse) om meerdere nationaliteiten zoveel mogelijk te beperken, niet erg prettig.

Niet dat het voor mij im Frage is op dit moment of ik Amerikaans burger zou worden, maar in het geval dát, zou ik er moeite mee hebben denk ik om mijn Nederlanderschap op te geven. Niet alleen vanwege de praktische voordelen, als burger van Amerika, en burger van Europa. Maar ook vooral emotioneel gezien, het is toch wie je bent e.d...

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Ik ben erg benieuwd.
Ik worstel hier nu ook mee. Ik heb de papieren voor naturalisatie klaar liggen, maar iets houdt me tegen. Ik vrees wetswijzigingen in de toekomst. Als ik zou moeten kiezen, kies ik toch voor het Nederlanderschap. Mijn vrees is denk ik dat die keuze er op een dag niet meer zou zijn.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je alle papieren klaar hebt liggen om Amerikaan te worden, zou ik dat zeker doen, als je tenminste met een Amerikaan(se) getrouwd bent of een andere duurzame aantoonbare relatie hebt met een Amerikaan(se).

De dubbele nationaliteitsregel (je blijft Nederlander als je de nationaliteit van je partner aanneemt) geldt in ieder geval nog tot 2013 en de kans dat die regel blijft bestaan is niet al te klein (vooral als we genoeg stennis gaan maken). Met terugwerkende kracht het Nederlanderschap ontnemen lijkt mij niet waarschijnlijk, een eventuele nieuwe regel zal waarschijnlijk pas na het van kracht worden van de wet ingevoerd worden.

Allemaal gespleten zielen, uitgedrukt in een paspoort voor elk van die zielen.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Als je alles klaar hebt liggen, -en- met een Amerikaan getrouwd bent, dan zou ik het zeker nu doen. Nu kan je nog een dubbele nationaliteit verkrijgen (en als je die eenmaal hebt, dan pakken ze die niet zo maar meer af). Wie weet wat voor een wetswijzigingen er nog komen, dus ik zou het zeker nu doen als het kan.

Ik vind het hebben van twee paspoorten, zoals ik al eerder gezegd heb, echt de perfecte uitdrukking van hoe ik mij voel. Aan de andere kant, als Nederland het dubbele nationaliteit gebeuren afgeschaft had, dan was ik denk ik vrij snel klaar geweest met het Nederlander willen zijn, maar goed, dat is mijn gevoel.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

DixieChick schreef:...Ik vind het hebben van twee paspoorten, zoals ik al eerder gezegd heb, echt de perfecte uitdrukking van hoe ik mij voel. Aan de andere kant, als Nederland het dubbele nationaliteit gebeuren afgeschaft had, dan was ik denk ik vrij snel klaar geweest met het Nederlander willen zijn, maar goed, dat is mijn gevoel.
en die van mij!
Jessika
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Naar/van Nederland/Amerika met dubbel paspoort

Bericht door Jessika »

Vraagje: hoe zit het met data die genoteerd worden in je Amerikaanse paspoort? Stel: je komt half februari naar Nederland (je hebt een Nederlandse vader en een Amerikaanse moeder) met je Amerikaanse paspoort. In Nederland verleng je je Nederlandse paspoort. Eind juli ga je voor het eerst weer terug naar Amerika om een bezoek te brengen aan je moeder. Je woont en werkt sinds half februari in Nederland. Wat gaat de douane dan zeggen als je Nederland uitgaat en je je Amerikaanse paspoort laat zien? Moet je - ondanks je Nederlandse paspoort - toch iedere 3 maanden naar bijvoorbeeld Engeland, zodat ze niet moeilijk gaan doen?
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Je mag met je nederlandse paspoort uiteraard onbeperkt in NL blijven. Ik ga er dan wel van uit dat je op je Nederlandse paspoort NL in bent gekomen, anders kan het anders liggen. Welk paspoort ze willen zien is denk ik afwachten. Onze zoon met dubbele nationaliteit hebben we deze zomer op Amerikaans paspoort in laten reizen in Dusseldorf, want NLse was verlopen, bij uitreizen lieten we ook alleen Amerikaanse zien, maar wilden ze gek genoeg zijn Nederlandse ook zien. Nu reisden wij als gezin met verder alleen Nederlandse paspoorten, anders hadden ze niet geweten dat hij een NLs paspoort had, maar vond het in elk geval vreemd.
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Net terug uit Nederland. Met twee paspoorten. Bij aankomst op Schiphol lopen we altijd via de EU paspoortenrij (vaak korter) langs de marechaussee waarbij ik mijn Nederlandse paspoort laat zien. Ik maak dan altijd dezelfde "grap": dat mijn (Amerikaanse met 1 paspoort) vrouw een "ere-Nederlander" is omdat ze het al 36 jaar met me uithoudt. Wordt meestal om gelachen en ze zetten dan een stempel in haar paspoort. Bij de terugkeer hetzelfde, ook geen probleem. Maar bij de luchtvaartmaatschappij gebruik ik zowel in de VS als in Nederland mijn Amerikaanse paspoort, weten ze tenminste dat ik het land in kan komen en dat ze me niet mee terug hoeven te nemen.

Enige probleem zou kunnen zijn dat de Amerikanen bij binnenkomst kunnen vragen waarom ik geen Nederlands stempel in mijn Amerikaanse paspoort heb, maar daar is nooit naar gevraagd.
Fleuro$
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleuro$ »

Ik vraag me af of de in 2021 komende ETIAS regeling verandering brengt in wat mag.
Kan je dan nog steeds je ticket naar NL boeken met de paspoort gegevens uit je US passport, en NL binnen gaan met je NL paspoort, zonder die ETIAS toestemming aan te vragen?
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Dat zat ik me idd ook af te vragen. Ik ben benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen straks. Ticket boeken maakt niets uit omdat je daar je paspoort gegevens niet opgeeft (voor zover ik me herinner tenminste, ik kan me vergissen), maar bij het inchecken wel.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Twee verschillende dingen: reizen en land binnenkomen. Vliegen doe ik altijd op mijn Amerikaanse paspoort, omdat de vliegmaatschappij altijd wil weten of ik wel wettelijk het land in en uit ga. Immigratie (zowel in Nederland als in de VS) wil alleen weten op je wettelijk het land in mag. Heeft niets met elkaar te maken. Vandaar dat ik bij de balie van de vliegmaatschappij in Schiphol of elders in de Schengen landen mijn Amerikaanse paspoort laat zien, bij de i/emmigratie laat ik mijn Nederlandse paspoort zien, om aan te geven dat ik wettelijk in het land ben geweest. Halverwege de oceaan wissel ik van paspoort en loop de VS binnen met mijn Amerikaanse paspoort. Nog nooit gevraagd waarom ik geen in- en uitreis stempel heb voor de EU in mijn Amerikaanse paspoort.
Fleuro$
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleuro$ »

Dutchess schreef:
11 mar 2019, 07:11
Dat zat ik me idd ook af te vragen. Ik ben benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen straks. Ticket boeken maakt niets uit omdat je daar je paspoort gegevens niet opgeeft (voor zover ik me herinner tenminste, ik kan me vergissen), maar bij het inchecken wel.
Ik moest de laatste paar keren bij het kopen van tickets wel meteen onze paspoort gegevens doorgeven (niet alleen precieze namen, maar ook paspoortnummers, daarom herinner ik het me). Het zou kunnen dat het er aan ligt waar je ze koopt, maar volgens mij gebeurde het zowel bij het direct boeken bij een vliegmaatschappij (niet pas bij het online inchecken), als bij Expedia.

Ik kan die $7 (of is het 7 euro, weet ik even niet) wel missen, maar ja, als het niet hoeft... zou het on-Hollands zijn om het toch te betalen ;-) .
Fleuro$
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleuro$ »

Bennogr schreef:
11 mar 2019, 11:16
Twee verschillende dingen: reizen en land binnenkomen. Vliegen doe ik altijd op mijn Amerikaanse paspoort, omdat de vliegmaatschappij altijd wil weten of ik wel wettelijk het land in en uit ga. Immigratie (zowel in Nederland als in de VS) wil alleen weten op je wettelijk het land in mag. Heeft niets met elkaar te maken. Vandaar dat ik bij de balie van de vliegmaatschappij in Schiphol of elders in de Schengen landen mijn Amerikaanse paspoort laat zien, bij de i/emmigratie laat ik mijn Nederlandse paspoort zien, om aan te geven dat ik wettelijk in het land ben geweest. Halverwege de oceaan wissel ik van paspoort en loop de VS binnen met mijn Amerikaanse paspoort. Nog nooit gevraagd waarom ik geen in- en uitreis stempel heb voor de EU in mijn Amerikaanse paspoort.
De vraag is of je de ETIAS aanvraag kan vermijden als je bij de vliegmaatschappij een ticket boekt met doorgave van je Amerikaanse paspoortgegevens. Dat lijkt me sterk.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Het enige land dat ik ken dat paspoortnummers verplicht bij het kopen van een ticket is China.

Dat travel agents en andere tussenpersonen zoiets vragen zou kunnen, maar de airline normaal gesproken niet. Alleen bij internationale vluchten naar landen die dat vereisen is API informatie nodig. Dat kun je dan gewoon op de website van de airline invullen of het wordt pas bij de checkin doorgegeven.

Wel een interessante casus wat er gebeurt als je, met zowel US als EU paspoort, na de invoering van ETIAS, bij check-in je NL paspoort presenteert voor een vlucht vanuit de US naar de EU. Voor de airline voldoet dat, ze mogen je meenemen. Maar in de US heeft de airline nog een extra taak: zij zijn verplicht om de gegevens van vertrekkende passagiers door te geven. In feite zijn zij dus de verlegde "exit-registratie" voor US immigrations. Je kunt dus niet voor de airline reizen met je EU paspoort maar het land verlaten met je US paspoort, dat is altijd gekoppeld.

Als je de charge wilt ontwijken dan zou je dus als volgt moeten gaan werken:

US -> EU:

- presenteer EU paspoort bij check-in (is tevens exit-registratie)
- presenteer EU paspoort bij binnenkomst EU

EU -> US:

- presenteer US paspoort bij check-in
- presenteer EU paspoort bij EU immigrations exit
- presenteer US paspoort bij US immigrations entry

Voor de EU is dit geen issue. Je komt binnen en vertrekt met je EU paspoort. Maar voor de US is het anders. Daar vertrek je iedere keer met je NL paspoort, maar je komt binnen met je US paspoort. In die database van de CBP staan dan voor dat Nederlandse paspoort alleen exits, zonder bijbehorende entry, en voor dat US paspoort alleen entries, zonder bijbehorende exit. De vraag is of dat tot problemen zal leiden.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

roelb schreef:
11 mar 2019, 14:31
Als je de charge wilt ontwijken
Ik denk dat het eenvoudiger zal zijn dan om gewoon die €7 te betalen. Officieel moet je tenslotte als VS staatsburger op je VS paspoort de VS uitreizen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Of wellicht dat tzt de airlines het gewoon mogelijk maken dat je uitreist met je amerikaanse paspoort, maar dat voor het reizen zelf je EU paspoort wordt opgeslagen. Die dubbele functie, waarbij het verlaten van het land door de airline wordt geregistreerd ipv direct door de overheid, is volgens mij uniek voor de VS. Aan de ene kant heel handig, want er is geen noodzaak meer om gates en passagiers voor vluchten naar het buitenland te scheiden van domestic passagiers, maar nu steeds meer overheden vooraf informatie willen over passagiers wordt het voor de airlines wel complexer voor passagiers die meer dan een paspoort hebben.
Fleuro$
Amerika-ontdekker

Bericht door Fleuro$ »

En ik bedenk me nu dat onze volgende reis naar NL waarschijnlijk mid-December 2020 begint, en we pas begin Januari 2021 terug in de VS aankomen. Dus dan ontlopen we die nieuwe regeling net nog 1 keer, aangezien het natuurlijk maar 1 kant op werkt.
sanook
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door sanook »

:thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer