Ik ben Mees, ik ben 16 jaar en ik zit in 5VWO. Dit jaar begin ik met mijn profielwerkstuk en dat wilde ik graag over New-York doen. Ik had al een aantal hoofd- en deelvragen bedacht, maar mijn PWS-begeleider is het nog niet helemaal eens met mijn vragen. De deelvragen horen namelijk de hoofdvraag te beantwoorden. Mijn begeleider zegt dat ik me nóg meer moet gaan inlezen, en dat ik dan pas de deelvragen kan verzinnen. De enige vraag bij mij is dan: hoe kan ik naar iets zoeken als ik geen eens weet waar ik naar zoek? Natuurlijk heb ik me al wel globaal ingelezen en komen deze vragen echt niet uit het niets.
Ik heb wat advies nodig en ik dacht dat jullie toch wel het meeste verstand hebben van de VS/NYC

Mijn hoofdvraag is: Hoe is NYC de wereldstad geworden die hij nu is?
Mijn deelvragen die ik in eerste instantie had bedacht:
- Welke factoren hebben bijgedragen aan het hedendaagse succes van NYC?
- Hoe onderscheidde NYC zich (op economisch gebied) vergeleken met andere Amerikaanse steden?
- In welke mate is de wereld afhankelijk van NYC?
- Wat maakte New York een aantrekkelijke stad voor mensen/bedrijven om zich te vestigen?
Mijn deelvragen die ik in tweede instantie had bedacht:
- Hoe is New-York ontstaan? (indianen, Hudson, Nieuw-Amsterdam, Engelsen, George Washington, etc.)
- Waarom werd New York de hoofdstad van de Verenigde Staten? (ligging, Erie Canal, economie, etc.) --> New york was de hoofdstad in 1788
- Waarom trokken de meeste mensen/immigranten naar New York en niet naar andere vergelijkbare steden?
- Hoe werd NYC in de jaren 80 het wereldcentrum van de financiële sector?
- Heeft de status "wereldcentrum van de financiële sector" invloed gehad op de verdere groei van de stad?[/list]
Ik dacht met de antwoorden op deze deelvragen toch echt wel mijn hoofdvraag te kunnen beantwoorden, maar mijn begeleider vind van niet. Hebben jullie nog tips?
Ik hoor het wel!
Groetjes,
Mees