Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Amerikanen en de wereld
Voor onze high school is het ook 3 jaar dat ze een vreemde taal moeten doen. Ze beginnen er al mee in middle school, die 2 jaar taal tellen als 1 high school jaar taal, dus op de high school hebben ze dan 2 jaar erbij nodig. Op het community college waar mijn zoon nu zit hoeven ze geen vreemde taal te hebben, maar universiteit waar hij hierna naar toe wil wel. Daar moeten ze 2 jaar vreemde taal erbij nemen. Als ze meer dan 85% op hun eindexamen van de high school voor de taal hadden is hoeven ze maar 1 jaar taal erbij te doen. Helaas voor hem zal mijn zoon daarom 2 jaar vreemde taal erbij moeten doen. Duits hebben ze daar niet, dus dat wordt een andere taal voor hem.
De discussie welk onderwijs nu beter is, is geloof ik ergens anders al gevoerd.
De discussie welk onderwijs nu beter is, is geloof ik ergens anders al gevoerd.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
-
- Amerikafan
Een goed wereldbeeld hebben is, volgens mij, dat je in staat bent elk continent/werelddeel te plaatsen, inclusief een paar belangrijke landen, en je daarbij geen al te verkeerde voorstellingen maakt (i.e. geen regenwoud in hartje Vlaanderen plaatsen enz.).JohnNJ schreef:Jazeker, maar ik begrijp nu dat jouw vraag meer betrekking heeft op de kwaliteit van het middelbaar onderwijs in de U.S.? Op die vraag ken ik het antwoord wel: het middelbaar onderwijs in Belgie is gemiddeld een stuk beter. Belgie bevindt zich voor wat betreft bij de absolute wereldtop, terwijl het middelbaar onderwijs in de U.S. op de neeste ranglijsten ergens tussen de 20ste en 30ste plaats staat. Het verband met 'goed' of 'slecht' wereldbeeld begrijp ik overigens nog steeds niet.ZappyVlaams schreef:Dus ze kennen ook de Europese geschiedenis in grote lijnen dan?
--john

Volgens het Van Dale online-woordenboek betekent het woord wereldbeeldZappyVlaams schreef:Een goed wereldbeeld hebben is, volgens mij, dat je in staat bent elk continent/werelddeel te plaatsen, inclusief een paar belangrijke landen, en je daarbij geen al te verkeerde voorstellingen maakt (i.e. geen regenwoud in hartje Vlaanderen plaatsen enz.).
"voorstelling omtrent de werkelijkheid van de wereld". Ik kan me vergissen, maar ik vermoed dat deze term niet in eerste instantie met geografische kennis te maken heeft. Het gaat veeleer om de opvattingen en houdingen die iemand heeft ten opzichte van de buitenwereld in de brede zin van het woord. Zo kan iemand een 'open' of 'gesloten' wereldbeeld hebben, en dan gaat het om de bereidheid kennis te nemen van andere culturen en hun gewoonten, en die (deels) te accepteren. Een immigrant met een gesloten werreldbeeld zal het nooit redden. Die blijft alles vergelijken met hoe het vroeger was, en komt steevast tot de conclusie dat het thuis beter was.
Aangezien ik hier in het angelsaksische al lange tijd niet meer direct in aanraking kom met de levende taal in het Nederlandse taalgebied, kan bovenstaande ook onzin zijn, of een verouderde betekenis, of misschien zelfs een noord-nederlandse interpretatie. Een van de eigenaardigheden van het Nederlands is dat de taal zo snel verouderd, en dat vele woorden geen constante betekenis hebben.
Er is nog wat aardigs te vertellen over het Vlaams in de U.S. Als je naar de New York Public Library gaat, zul je zien dat men daar over een grote verzameling Nederlandstalige naslagwerken beschikt. Zo bezit men de complete originele uitgave van het Woordenboek der Nederlandse Taal, een werk waarvan de eerste delen in de negentiende eeuw slechts in een oplage van enkele honderden exemplaren verschenen. Werken uit Vlaanderen en Belgie zul je bij de taal "Dutch" tevergeefs zoeken. Speciaal voor de Vlamingen hebben de bibliothecarissen van New York echter een sectie voor de taal "Flemish" opgezet. Is dat nu niet aardig van die Amerikanen?

--john
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
*note mod
Op grond van regel #3 van het forum heb ik na overleg met de andere mods het (voormalige) forumlid "Thornberrys" van het forum verwijderd.
Dit soort uitspraken worden absoluut niet geaccepteerd op het forum.
Niet naar een mod maar ook niet naar andere forumleden.
Regel #3. Het is te allen tijde verboden om andere mensen verbaal aan te vallen. Je mag uiteraard je eigen mening verkondigen, maar beledig daarbij niet andere mensen.
Rob
Op grond van regel #3 van het forum heb ik na overleg met de andere mods het (voormalige) forumlid "Thornberrys" van het forum verwijderd.
Dit soort uitspraken worden absoluut niet geaccepteerd op het forum.
Niet naar een mod maar ook niet naar andere forumleden.
Regel #3. Het is te allen tijde verboden om andere mensen verbaal aan te vallen. Je mag uiteraard je eigen mening verkondigen, maar beledig daarbij niet andere mensen.
Rob
Grappig is dat, want in de top 10 van beste universiteiten in de wereld, zijn er 8 Amerikaans.....in de top 20, 17....JohnNJ schreef: Jazeker, maar ik begrijp nu dat jouw vraag meer betrekking heeft op de kwaliteit van het middelbaar onderwijs in de U.S.? Op die vraag ken ik het antwoord wel: het middelbaar onderwijs in Belgie is gemiddeld een stuk beter. Belgie bevindt zich voor wat betreft bij de absolute wereldtop, terwijl het middelbaar onderwijs in de U.S. op de neeste ranglijsten ergens tussen de 20ste en 30ste plaats staat. Het verband met 'goed' of 'slecht' wereldbeeld begrijp ik overigens nog steeds niet.
--john
Ja, het verband tussen de kwaliteit van het middelbaar en hoger onderwijs is niet altijd zo duidelijk. Amerikaanse studenten volgen tijdens het eerste jaar aan de universiteit vakken (calculus) die hun Belgische leeftijdsgenoten waarschijnlijk al geheel geheel of grotendeels op de middelbare school kregen. (Aan de betere universiteiten gaat die calculus wel allemaal zonder rekenmachine.) Kennelijk kunnen de gebreken van het middelbaar onderwijs op die wijze worden gecompenseerd, maar het zou wellicht efficienter kunnen.GoBucks schreef:Grappig is dat, want in de top 10 van beste universiteiten in de wereld, zijn er 8 Amerikaans.....in de top 20, 17....
Bij de TIMMS-scores van de IEA scoort het middelbaar onderwijs in Singapore al een aantal jaren als beste. Westerse landen dienen goed in de gaten te houden dat in een aantal Aziatische landen keihard wordt gewerkt aan verbetering van het opleidingsniveau. Flauwekulisering van het onderwijs kun je je niet permitteren als je niet achterop wil raken.
Wereldwijde TIMMS-scores in 2003:
1. Singapore
2. Taiwan
3. South Korea
4. Hong Kong
5. Japan
--john
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Een belangrijk probleem in de VS is, dat het niveau van het middelbaar onderwijs sterk verschilt tussen verschillende staten en zelfs tussen de steden en hun buitenwijken.
Zo gaat mijn beste vriendin binnenkort verhuizen naar Huntsville, Alabama. Hier volgt haar dochter het GT (Gifted and Talented) programma, dat daar niet wordt geboden. Haar dochter zal daar high school beginnen en in de meeste vakken zeker een jaar voor zijn op haar leeftijdgenoten.
De "No Child Left Behind Act" zou verbetering moeten brengen in dit soort enorme verschillen, maar die Act is zo knullig in elkaar gezet, dat hij meer kwaad dan goed doet.
Zo gaat mijn beste vriendin binnenkort verhuizen naar Huntsville, Alabama. Hier volgt haar dochter het GT (Gifted and Talented) programma, dat daar niet wordt geboden. Haar dochter zal daar high school beginnen en in de meeste vakken zeker een jaar voor zijn op haar leeftijdgenoten.
De "No Child Left Behind Act" zou verbetering moeten brengen in dit soort enorme verschillen, maar die Act is zo knullig in elkaar gezet, dat hij meer kwaad dan goed doet.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
- Amerika-ontdekker
Ik begrijp de ergernis. Ik ben zelf wel iemand die veel interesse heeft in Aardrijkskunde en graag weet wat er in de wereld aan de hand is. Bij mij in de klas (5e jaar Middelbare school in België) zitten er ook een aantal waar je je ontzettend aan kan ergeren.
Het lijkt nogal dat vooral meisjes, en dan die van het type dat zich zo wat veel meent en optut, dat die meestal nog niet eens het verschil zien tussen Africa en Amerika op de kaart, of als morgen WO3 uitbreekt zouden ze er geen flauw benul van hebben.
Ik weet niet of het in de VS zo erg is, maar hier zitten er ook wel hoor! Die er niks van kunnen.
Het lijkt nogal dat vooral meisjes, en dan die van het type dat zich zo wat veel meent en optut, dat die meestal nog niet eens het verschil zien tussen Africa en Amerika op de kaart, of als morgen WO3 uitbreekt zouden ze er geen flauw benul van hebben.
Ik weet niet of het in de VS zo erg is, maar hier zitten er ook wel hoor! Die er niks van kunnen.
-
- Amerikafan
't Zal wel mijn eigen interpretatie geweest zijn. Dat is overigens zeer aardig van die Amerikanen. Ik heb ook gehoord dat er in New York verscheidene frietkoten zijn.JohnNJ schreef:Volgens het Van Dale online-woordenboek betekent het woord wereldbeeldZappyVlaams schreef:Een goed wereldbeeld hebben is, volgens mij, dat je in staat bent elk continent/werelddeel te plaatsen, inclusief een paar belangrijke landen, en je daarbij geen al te verkeerde voorstellingen maakt (i.e. geen regenwoud in hartje Vlaanderen plaatsen enz.).
"voorstelling omtrent de werkelijkheid van de wereld". Ik kan me vergissen, maar ik vermoed dat deze term niet in eerste instantie met geografische kennis te maken heeft. Het gaat veeleer om de opvattingen en houdingen die iemand heeft ten opzichte van de buitenwereld in de brede zin van het woord. Zo kan iemand een 'open' of 'gesloten' wereldbeeld hebben, en dan gaat het om de bereidheid kennis te nemen van andere culturen en hun gewoonten, en die (deels) te accepteren. Een immigrant met een gesloten werreldbeeld zal het nooit redden. Die blijft alles vergelijken met hoe het vroeger was, en komt steevast tot de conclusie dat het thuis beter was.
Aangezien ik hier in het angelsaksische al lange tijd niet meer direct in aanraking kom met de levende taal in het Nederlandse taalgebied, kan bovenstaande ook onzin zijn, of een verouderde betekenis, of misschien zelfs een noord-nederlandse interpretatie. Een van de eigenaardigheden van het Nederlands is dat de taal zo snel verouderd, en dat vele woorden geen constante betekenis hebben.
Er is nog wat aardigs te vertellen over het Vlaams in de U.S. Als je naar de New York Public Library gaat, zul je zien dat men daar over een grote verzameling Nederlandstalige naslagwerken beschikt. Zo bezit men de complete originele uitgave van het Woordenboek der Nederlandse Taal, een werk waarvan de eerste delen in de negentiende eeuw slechts in een oplage van enkele honderden exemplaren verschenen. Werken uit Vlaanderen en Belgie zul je bij de taal "Dutch" tevergeefs zoeken. Speciaal voor de Vlamingen hebben de bibliothecarissen van New York echter een sectie voor de taal "Flemish" opgezet. Is dat nu niet aardig van die Amerikanen? :)
--john

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2159 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude