Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Alabama blijft voor rassenscheiding

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Ruth
Amerika-ontdekker

Alabama blijft voor rassenscheiding

Bericht door Ruth »

NEW YORK - Kiezers in de Amerikaanse staat Alabama willen bepalingen over rassenscheiding, onder meer in het onderwijs, in de Grondwet gehandhaafd zien. Dat is de uitslag van een eerder deze maand gehouden referendum.
Voor de volledige tekst :
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergrond ... 92147.html

Dit is ook Amerika :(
Oorlogje voeren in een ander land voor democratie.
Democratisch kiezen ze nu voor rassenscheiding.
Ben ik blij dat ik geen amerikaan ben.
Steven
Amerikafan

Bericht door Steven »

Waarom verbaast me dit niet?
"Ik ben een Nederlander in hart en nieren. Een lever heb ik nauwelijks meer."
Bart40
Amerikakenner

Re: Alabama blijft voor rassenscheiding

Bericht door Bart40 »

Ruth, niet iedere Amerikaan komt uit Alabama, dat is 1 van de 51 staten en niet representatief voor het hele land.
Je scheert nu alle Amerikanen over 1 kam.

Overigens de staatsgodsdienst in Nederland is nog steeds protestant.
Da's lekker als je katholiek bent.
Het staatshoofd in Nederland wordt niet democratisch gekozen maar is bepaald via erfopvolging. Dat is niet historisch want Willem van Oranje was een republikein en het huis van Oranje zijn pas van koninklijke bloede na de nederlaag van Napoleon.
Kortom de rassenscheiding in Alabama is achterlijk maar onze stelsel van erfopvolging ook.
Nederland is ook in dat andere land trouwens.
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

Ruth schreef:NEW YORK - Kiezers in de Amerikaanse staat Alabama willen bepalingen over rassenscheiding, onder meer in het onderwijs, in de Grondwet gehandhaafd zien. Dat is de uitslag van een eerder deze maand gehouden referendum.
Voor de volledige tekst :
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergrond ... 92147.html

Dit is ook Amerika :(
Oorlogje voeren in een ander land voor democratie.
Democratisch kiezen ze nu voor rassenscheiding.
Ben ik blij dat ik geen amerikaan ben.
Nederlands is trouwens ook in Irak.
Alabama alleen is niet Amerika, VB. Illinois, midwestern state chose an African American man through a democratic process to represent them in the United States Senate.

Om de VS te bekritiseren met: ben ik blij dat ik geen Amerikaan ben is natuurlijk absurd. Het is vooral hypocritisch terwijl er in NL Moskees en Islam schooltjes verbrand worden door Nederlanders en de Nederlandse Regering Nederlands burgers (arubanen en antilianen, geboren Nederlandse burgers) verplichten de inburgerings cursus te doen terwijl europeanen uit de EU die naar NL verhuizen dit niet hoeven te doen) al deze questionable actions from Dutch citizens and government maken mij niet blij dat ik geen Nederlander ben. Wat er volgens in het Trouw Artikel gebeurd is maakt voor mij alleen maar duidelijk dat over de hele wereld plaatsen in landen zijn waar Angst en agressie jegens anderen soms overheersend is.

Glad and fortunate to be an American!!!
Laatst gewijzigd door Xerxes op 04 dec 2004, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Inderdaad in elk land is er wel wat mis.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Ik zit hier midden in Alabama en ik kan niet zeggen dat er een Rassenscheiding is, de publieke scholen zijn gewoon gemengt al zie je wel dat bv een meerderheid van een groep voor een bepaalde school kiest, dit heeft echter niets te maken met rassenscheiding. Ook vind ik dat de Trouw nu niet een echt hoogstaande krant is om feiten uit te halen.

Ik weet dat er hier wat bezig is over de rassenscheiding en volgens mij was het geheel te doen om de rassenscheiding OP TE HEFFEN en dus niet om het in te voeren, dat zou belachelijk zijn! Vele zuidelijke staten zijn helaas nog onder invloed van vele ouderen die nog steeds denken dat donkeren minder zijn, wij weten ondertussen dat dat niet zo is. Het is allemaal een kwestie van tijd en alabama zal ook overstag gaan!!!!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

De VS heeft niet 51, maar 50 staten. Washington DC is geen staat.
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

De 51e staat : 8)

Afbeelding

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
Made in Holland
Amerikafan

Bericht door Made in Holland »

PeeJay schreef:De 51e staat : 8)

Afbeelding

/PeeJay
Peejay,

Dit is dan wel de meest geldverslindende "staat" en iets olierijker dan Bush'es "homestate". :wink:

Leon
Sjeft
Amerika-ontdekker

Bericht door Sjeft »

Made in Holland schreef:
PeeJay schreef:De 51e staat : 8)

Afbeelding

/PeeJay
Peejay,

Dit is dan wel de meest geldverslindende "staat" en iets olierijker dan Bush'es "homestate". :wink:

Leon
Zijn Oliebedrijven in Amerika gingen tegen de grond, dus moest hij een ander stukje land opzoeken... :wink:
ftwproductions
Amerikafan

Bericht door ftwproductions »

geen bericht is goed bericht
Laatst gewijzigd door ftwproductions op 26 mei 2005, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Kansas Wizard
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Kansas Wizard »

ftwproductions schreef: Ben ik blij dat ik geen amerikaan ben

Hebben wij inmiddels ook geen rassen scheiding in Nederland?Blanke/Zwarte scholen ect ,LEVE DE MULTICULTI CHIT!
Ik vind het jammer dat ik geen Amerikaan ben .

Nederland,sorry nee niet echt
[/quote]

Sorry, maar die vat ik niet, de ene alinea ben je blij dat je geen Amerikaan bent en de andere alinea vind je het jammer dat je geen Amerikaan bent. Wat is het nu? :dunno:

By the way, even in het algemeen; ik vind dat we wat overdrijven. Alabama ligt in het Zuiden en daar licht de afwezig rassenscheiding nog altijd gevoelig bij heel wat inwoners. Het is al eerder gezegd, dat is niet representatief voor de gehele VS.

Rassenscheiding in Nederland??? Nou niet overdrijven, ik wil best geloven dat in de praktijk niet iedereen gelijk is, maar ga nu aandragen dat zwarte scholen voorbeelden zijn rassenscheiding. Nee, daar zitten ook blanke kinderen en ouders sturen hun kind nog altijd uit vrije wil naar zo'n school.
"Toto... I have a feeling we're not in Kansas anymore."
ftwproductions
Amerikafan

Bericht door ftwproductions »

geen bericht is goed bericht
Laatst gewijzigd door ftwproductions op 26 mei 2005, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Kansas Wizard
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Kansas Wizard »

Bedankt voor de verduidelijking, ik snap nu de context waarin het is geplaatst.

Nog even een afsluitende reactie, wat betreft mij zijde, over rassenscheiding;

Ik begrijp je mening omtrent de scholen en deze is zeker realistisch, maar ik ben bang dat nergens ter wereld een samenleving bestaat zonder scheiding, niet alleen op ras, maar ook op geloof, uiterlijk enz. Ik denk dat wij in Nederland dan nog niet zo slecht treffen.
"Toto... I have a feeling we're not in Kansas anymore."
Stratos
Amerika-ontdekker

Bericht door Stratos »

Bart40 schreef:Ruth, niet iedere Amerikaan komt uit Alabama, dat is 1 van de 51 staten en niet representatief voor het hele land.
Je scheert nu alle Amerikanen over 1 kam.

Overigens de staatsgodsdienst in Nederland is nog steeds protestant.
Da's lekker als je katholiek bent.
Het staatshoofd in Nederland wordt niet democratisch gekozen maar is bepaald via erfopvolging. Dat is niet historisch want Willem van Oranje was een republikein en het huis van Oranje zijn pas van koninklijke bloede na de nederlaag van Napoleon.
Kortom de rassenscheiding in Alabama is achterlijk maar onze stelsel van erfopvolging ook.
Nederland is ook in dat andere land trouwens.
Zeer goede punten.

Iedere staat in de VS is anders. Net als elk land binnen de EU anders is en zijn eigen aparte wetten bepaald. Een gemiddelde Amerikaan uit Alabama is anders dan een gemiddelde Amerikaan uit New York. Net als een randstedeling ook anders is dan een Nederlander uit de achterhoek. Amerikanen in het Noorden denken ook heel anders dan die in de conservatieve zuiden (bible belt)

Overigens is Alabama een van de meest conservatieve staten in de VS ook een reden waarom het nog steeds een achterblijvende staat is in vergelijking tot buur staat Georgia die een stuk liberaler, tolerant en progressiever is en dan vooral in de hoofdstad Atlanta.
Stratos
Amerika-ontdekker

Bericht door Stratos »

Kansas Wizard schreef:Bedankt voor de verduidelijking, ik snap nu de context waarin het is geplaatst.

Nog even een afsluitende reactie, wat betreft mij zijde, over rassenscheiding;

Ik begrijp je mening omtrent de scholen en deze is zeker realistisch, maar ik ben bang dat nergens ter wereld een samenleving bestaat zonder scheiding, niet alleen op ras, maar ook op geloof, uiterlijk enz. Ik denk dat wij in Nederland dan nog niet zo slecht treffen.
Op Aruba is 40 procent van de bevolking allochtoon en groeiend. Er zijn geen zwarte en witte scholen. Zelfs de Arubaan spreekt de taal van de immigrant Spaans namelijk. En gelukkig ook geen zwarte en witte wijken alles gemengd zoals het hoort te zijn. Niet voor niets heeft het eiland de motto "one happy island". Dat laatste bedacht door immigranten.

Dus als er een plek is waar de multi culti wel werkt is het Aruba wel. :lol:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hoewel ik het met je eens ben wat Aruba betreft, wil ik ook even opbrengen hoe het in de scholen hier is. Ik gaf laatst kunstgeschiedenisles in de klas van mijn 9-jarige en de kinderen moesten een vlag tekenen. Slechts een paar van de kinderen in de klas tekenden de Amerikaanse vlag. De rest tekende de vlag van hun "thuis"land: Korea, Vietnam, China, Denemarken, Dominicaanse Republiek, Colombia, Argentinie, Nederland, Ierland, IJsland, Frankrijk, Iran, maar een paar van de vlaggen, die ik me kan herinneren.
Ja, er zijn zuidelijke staten waar nog veel verbeterd moet worden, maar er zijn ook staten in de VS, waar het multiculturisme prima werkt. Alle grote godsdiensten zijn vertegenwoordigd op de scholen en er wordt geleerd over elkaars gewoontes. Het geeft een "Happy" gevoel. One happy county, ipv one happy island ;). Hoewel ik Aruba inderdaad one happy island vind, zonder twijfel.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Persianman
Amerika-newbie

Bericht door Persianman »

Echt raar dat ze in Alabama nog zo ouderwets zijn
maar je kunt dat natuurlijk niet rekenen als de hele USA, New York is bijvoorbeeld heel multi cultureel, toch erger ik me er altijd heel erg aan als ik zoiets hoor, ik vind het zowieso slecht dat er gescheiden scholen zijn, dus ook in het "goed geregelde nederland" met de zwarte en witte scholen. Ik denk dat je in de USA meer nadelen hebt met een donkere huidskleur dan in nederland, nederland is toch wel beter denk ik maar dat is het beeld dat ik ervan heb. Dat van dat ze die vlaggen moesten maken in de klas vond ik wel leuk dat er zoveel verschillende vlaggen werden gemaakt (dat is iets wat ik heel leuk vind aan de USA, de verschillende mensen)
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik weet het niet, hoor, of je nu kunt stellen, dat je in de VS meer nadeel hebt van een andere huidskleur. Ik denk, dat er in iedere maatschappij vooroordelen leven. Natuurlijk is dat in een klein land als Nederland met 17 miljoen mensen anders, dan in een land met 300 miljoen mensen. Bovendien is de geschiedenis van beide landen anders. Het "probleem" bijvoorbeeld met Marokkanen is veel recenter dan welke "rassen" problemen in de VS ook. Het is appels met sinaasappels vergelijken.
Het is misschien logischer Nederland met een bepaalde staat te vergelijken, dan met het hele land. Bijna de helft van de inwoners van Nederland woont al in de metropool Baltimore-Washington alleen.
Maar het blijven twee heel verschillende culturen en moeilijk te vergelijken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het punt was niet de rassenscheiding op de scholen - dat wetsartikel is al jaren in de praktijk niet meer van toepassing aangezien het bij Federale wetgeving is verboden (Brown vs. Board of Education) - maar het tweede deel van het voorstel om "recht op onderwijs" grondwettelijk vast te leggen. Alabama is een van de staten waar men vrij weinig belasting betaalt, vergeleken met andere staten, veel inwoners waren beducht dat recht op onderwijs zou betekenen dat meer geld besteed moest worden aan scholen, en dat zou hogere belastingen hebben betekend. Overigens is het voorstel met een minieme meerderheid verworpen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer