Ja spuitzakken heb je daar ook altijd wel hoor

Maar anders kan je ook gewoon een goede plastic zak gebruiken, vullen met deeg en daarna een punt eraf knippen. Werkt even goed.
Alleen vind ik zelf een sprits nou niet echt heel bijzonder. Ik weet ook niet of het echt typisch NLs is -wellicht Duits- (heb het op het net niet kunnen), maar dat zou best kunnen. Maar dat terzijde, ik vind ze zelf, zeker qua structuur, altijd veel op een gewoon zandkoekje lijken. Die zijn echter overal wel verkrijgbaar. Behalve die van de Hema, daar zit zo'n lekker vette roze fondant streep op!
Een stroopwafel is natuurlijk wel typisch NLs, maar lastig zelf te maken. Kletskoppen zijn ook wel errug lekker. En idd speculaas (wellicht gevulde speculaas?).
Maar goed hier een recept voor de kletskop:
Kletskoppen
We gaan koekjes bakken! Kletskoppen zijn een van mijn favo koekjes, in de koektrommel, met ijs het is allemaal lekker. Niet meer naar de supermarkt want ik heb het recept gevonden en het blijkt ook nog eens super simpel te zijn. :p Dus wil je ouderwets voor de dag komen zorg dan voor een trommel vol met zelfgemaakte kletskoppen.
- 150 gram bloem
- 300 gram bruine basterdsuiker
- 100 gram boter
- 100 gram amandelen
- kaneel
- wat water
Bereiding
Je begint met het voorverwarmen van de oven op 150 graden. Daarna neem je een pan en breng je de amandelen aan de kook, zorg dat ze goed onder water staan. Als het water kookt dan haal je de pan van het vuur en je giet de amandelen af.
Vervolgens moet je de amandelen pellen, als je dat hebt gedaan neem je een schone droge theedoek en wrijf je de amandelen droog, vervolgens hak je de amandelen in vrij grove stukken.
Dan begint het volgende gedeelte, nu neem je de suiker en de boter en die kneed je vervolgens tot een dikke romige massa. En het is wel handig als de boter op kamertemperatuur is want dat kneed makkelijker. Heb je dit gedaan dan kan je nu de bloem, water, kaneel en de amandelen er doorheen kneden. Als je dit goed door elkaar hebt gekneed kan je aan het laatste gedeelte beginnen.
Je maakt van het deeg kleine balletje ongeveer ter grote van een knikker. Leg de balletjes op een ingevette bakblik op een afstand van ongeveer 5 cm van elkaar, want anders word het een grote kletskop. (heb ik al meerdere keren ervaren) Nu kunnen de balletjes de reeds voor verwarmde oven in en worden het in ongeveer 15 minuten overheerlijke oud Hollandse kletskoppen.