Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Cultuurverschillen overwinnen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
josfort
Amerika-newbie

Cultuurverschillen overwinnen

Bericht door josfort »

Hallo,

Mijn naam is Jos Steenbergen, 23 jaar, student aan de Christelijke Agrarische Hogeschool in Dronten.

Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeropdracht:
Cultuurverschillen overwinnen: welke strategie moet men volgen om tot een succesvolle integratie te komen in Canada en de Verenigde Staten

Als onderdeel van mijn afstudeeropdracht doe ik een onderzoek onder emigranten/expats/Nederlanders in het buitenland. Dit praktijkonderzoek doe ik onder andere via een korte anonieme online enquete ( http://www.csbtroost.nl/quask/cultuurve ... winnen.htm ). De praktijkresultaten worden gekoppeld aan de theorie om vervolgens een strategisch plan te schrijven voor de emigrant; hoe men het beste kan handelen om tot een goede integratie te komen op sociaal gebied.De enquête wordt anoniem ingevuld; er worden geen persoonlijke adres gegevens of iets dergelijks gevraagd.
De tijd die u kwijt zult zijn met het invullen van deze 24 meerkeuze vragen,
waaruit deze vragenlijst bestaat, zal tussen de 5 en 10 minuten zijn.

Ik hoop dat U de enquête wilt invullen!

Heeft u nog familie, vrienden, kennissen en/of buren van Nederlandse oorsprong, stuur deze email dan graag door! Hoe meer reacties ik kan krijgen op mijn onderzoekje, des te beter de resultaten zullen zijn.

Bij voorbaat dank,

Jos Steenbergen
jos_steenbergen@hotmail.com

Link:
http://www.csbtroost.nl/quask/cultuurve ... winnen.htm
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Begrijp ik het goed dat deze enquete alleen is voor Nederlanders die in Amerika danwel Canada wonen?
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Mack schreef:Begrijp ik het goed dat deze enquete alleen is voor Nederlanders die in Amerika danwel Canada wonen?
Hoe wil je vraag 1 anders lezen dan?

Afbeelding
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Njit schreef:
Mack schreef:Begrijp ik het goed dat deze enquete alleen is voor Nederlanders die in Amerika danwel Canada wonen?
Hoe wil je vraag 1 anders lezen dan?
Zover was ik niet eens gekomen...
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
josfort
Amerika-newbie

Bericht door josfort »

Je moet het zien als een onderzoek naar de sociale aspecten waar men(Nederlanders) mee te maken krijgt wanneer men gaat emigreren(of voor langere tijd werken etc) in Canada/Verenigde Staten.

Vraag 1; provincie moet men zien als staat/provincie (is een foutje van de webmaster van die online enquete) waar men nu woont in Canada of de VS.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

josfort schreef:Vraag 1; provincie moet men zien als staat/provincie (is een foutje van de webmaster van die online enquete) waar men nu woont in Canada of de VS.
Kun je dat niet laten aanpassen dan? Het wekt nu verwarring op, en kan wellicht zelfs de betrouwbaarheid van je uitkomst aantasten als mensen dit verkeerd of niet invullen - afhankelijk van wat je met die info wenst te doen (nader specificeren per regio, bijvoorbeeld)...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat ik mis in de enquete zijn antwoorden als "Niet van toepassing" of "Weet niet". Ik heb bijvoorbeeld maar heel weinig onder een baas gewerkt in Nederland, dus bij de eerste vraag al heb ik geen echt vergelijkingsmateriaal. Ik heb dus maar wat ingevuld.
En als je geen kerk bezoekt is er bij de volgende vraag weer geen mogelijkheid tot nvt.
Ik ben hem dus aan het invullen, terwijl ik dit typ.
Vraag: "Hoe kijkt een Amerikaan/Canadees tegen iets aan dat nieuw is" Hoe in 's hemelsnaam kan ik dat voor 330 miljoen mensen, die ook nog eens in twee verschillende landen met een verschillende cultuur wonen beantwoorden? :roll:
Er is al zo'n cultuurverschil tussen Nederlanders en Belgen, denk je echt, dat binnen twee landen, die vrijwel een heel werelddeel beslaan, geen verschillende culturen bestaan?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik heb hem ook al in de enquete verteld dat dit een heel slechte enquete is. Sorry.
Als ik gebaseerd op het advies dat hier uitkomt als emigrant op zou moeten vertrouwen dan zou dit niet best zijn.
Verander amerikaan maar eens in europeaan. Zou de griek er net zo over denken als de Nederlander?
Jij hebt er geen idee van hoe groot de VS en canada zijn en hoeveel verschillen in culturen er zijn
Laatst gewijzigd door ned in MO op 13 dec 2007, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Cultuurverschillen overwinnen

Bericht door phillybilly »

josfort schreef:student aan de Christelijke Agrarische Hogeschool in Dronten.
Ik heb de HAS gedaan in den Bosch en ik heb voor mijn periferiestage én voor mijn afstuderen ook met enquetes gewerkt. Het is voor het slagen van het project ontzettend belangrijk dat de vragenlijst goed is opgesteld. Dit kost heel veel werk en tijd, maar voor de representativiteit van het onderzoek o zo belangrijk.
Wij mochten dan ook geen enquetes versturen voordat deze goedgekeurd werden door de begeleider.....
Ik kan de enquete van jou niet invullen omdat ik Nederlandse ben, maar als ik de reacties van hierboven lees omtrent de vraagstelling, zou ik zeggen: Een goede vragenlijst is het halve werk!
Heel veel succes met je afstuderen!!!
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Naast dat er geen "weet niet" en "anders, nl..." opties zijn, wordt er in de enquete ook niet geecontroleerd voor variabelen die van invloed kunnen zijn op de antwoorden, zoals bijvoorbeeld werkgebied, werkervaring, sociaal economische status, en redenen om naar de VS te verhuizen.

Ik heb mijn opmerkingen ook al aan Jos zelf doorgegeven...ik zou de enquete toch nog even offline halen en even wat basisboeken zoals bijvoorbeeld de werken van Dillman of Edith de Leeuw er bij halen...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
josfort
Amerika-newbie

Bericht door josfort »

Hallo,

ten eerste wil ik even vermelden dat ik zelf wel op de hoogte ben van de enquete/vragenlijst; ik ben mij bewust dat dit niet een kwalitatief hoogstandje is. Maar om het een en ander uit te leggen; binnen de opleiding(hbo) wordt hieraan geen aandacht besteedt, tevens de begeleider gevraagd voor meer begeleiding qua dit onderwerp; meer als dit was niet meer mogelijk ivm afwezigheid van de docent.
Daarom heb ik maar besloten de vragenlijst(wat dat is het eigenlijk meer) online te plaatsten. Deze vragenlijst, maakt maar een heel klein deel uit van mijn totale afstuderen.
Het is geen excuus, maar het maakt het allemaal wel wat duidelijker.
En mochten er nog verdere punten zijn waar ik meer aandacht aan zou moeten besteden; laat dat aan mij weten, of via de enquete(zoals sommigen al gedaan hebben lees ik) of via mijn emailadres. Op die manier kan ik er tenminste ook wat mee doen. Lijkt mij beter, dan dat jullie met elkaar hier op het forum wat lopen te praten met elkaar over hoe slecht het allemaal wel niet is.

Groeten Jos
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Maar een forum is er om te discussieren, Jos, en als je ons vraagt ergens aan mee te werken krijg je natuurlijk ook reacties. Het onderzoeken van cultuurverschillen kan een heel interessante discussie zijn, waar je (lijkt mij) voor je afstudeerprojekt nog van kan leren. Je hebt hier op het forum de luxe, dat er heel wat mensen, die in Amerika wonen, komen en reageren.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Als ik je een tip mag geven.

Stel een open vragenlijst op waar mensen meningen kunnen geven.
Op die manier kom je veel meer over het eigenlijke onderwerp te weten.
Vraag een aantal forum leden om medewerking (ik volunteer wel).
Naar aanleiding van deze verhalen kun je denk ik een betere enquete opzetten die wel zin heeft en die ook van HBO niveau is.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Je geeft aan dat je weet dat de enquete niet kwalitatief goed is. Ik vraag me dan af wáárom je dat niet wijzigt. Je zegt dat de begeleidend docent geen tijd had, maar er zijn echt honderden boeken over hoe je onderzoek doet.. ga naar de bieb en leen er 1 over het maken van vragenlijsten.
Het maakt niet uit of de enquete maar een klein deel van je onderzoek is, als één deel niet klopt, klopt je hele onderzoek niet.
Ik ben nu ook in mijn afstudeer fase van mijn BA en als ik op zo'n manier onderzoek zou doen, lacht mijn docent me hard in mijn gezicht uit.
Ik wil niet naar doen, of je op de kast jagen oid, maar wanneer je later een (goede) baan hebt, kan je ook niet half werk leveren..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik ben het helemaal met Ned in MO eens Jos...vraag mensen mee te doen aan een interview..dat kan prima via e-mail, en geeft veel duidelijker inzicht in hoe, wat, en waarom. Je kan dan op basis van de interviews bepalen thema's identificeren die ene rol spelen bij het overwinnen van cultuur verschillen.

Mijn proefschrift ging over een psychometrisch onderwerp (vragenlijsten ontwikkelen), als je specifieke vragen hebt waarmee je niet naar je begeleider kan, stuur me dan even een PB...ik help je graag verder (is ten slotte mijn vak :) )
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Jos, ik reageer hier even, omdat ik affiniteit heb met het onderwerp, niet omdat ik tot je doelgroep behoor.

Ik ben Nederlands en woon hier ook. Ik heb een aantal jaren samen met mijn overleden eerste echtgenoot een melkveebedrijf gehad en emigratie naar Amerika of Canada is in de boerenwereld altijd een item geweest. Mijn zoon van 18 gaat na het MBO naar jouw school in Dronten, dus mijn interesse was direct gewekt.

Ik ben nu vijf keer in Amerika geweest, al die keren bezocht ik oude vrienden van mijn vader die in de jaren '60 al geëmigreerd zijn. Hun kinderen hebben hun agrarische bedrijven voortgezet. Goede vrienden waar we nu bijna jaarlijks komen hebben in Californië een kalveropfokbedrijf en melkveebedrijf met in totaal zo'n 35000 stuks vee. Wellicht zouden de oprichters en dus emigranten van toen je telefonisch nog wel te woord willen staan. Voor mensen van in de 70 werkt zo'n enquete in elk geval niet.

Wat betreft de grote cultuurverschillen binnen Amerika kan ik alleen maar bevestigend reageren. Ik ben in Canada (BC en Alberta) geweest en ik 12 verschillende staten in Amerika. De verschillen zijn enorm, vergelijk inderdaad Griekenland maar met Engeland of zo. Neem de adviezen hier ter harte, het zijn mensen die weten waar ze over praten.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Bericht door Njit »

nieuwenoord schreef:Wat betreft de grote cultuurverschillen binnen Amerika kan ik alleen maar bevestigend reageren. Ik ben in Canada (BC en Alberta) geweest en ik 12 verschillende staten in Amerika. De verschillen zijn enorm, vergelijk inderdaad Griekenland maar met Engeland of zo. Neem de adviezen hier ter harte, het zijn mensen die weten waar ze over praten.
Daarom geeft de naam United States ook veel beter weer wat voor een land het is. Een verzameling van Staten.
Vergelijk het met de provincies in NL of de verschillende landen in de Europese Unie.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik ben in Canada (BC en Alberta) geweest en ik 12 verschillende staten in Amerika
.

Eh, 12 staten ... 20 bedoel ik inmiddels, reisje vergeten :lol:
Orri
Amerika-ontdekker

Bericht door Orri »

Jeetje, da's knap waardeloos dat ze daar in Dronten geen aandacht aan besteden. Ik heb zelf de HAS in Deventer gedaan, vergelijkbare opleiding dus, en daar waren ze er juist enorm op gebrand om dat goed voor elkaar te hebben. Heb zelf ook heel veel enquetes gebruikt voor mijn afstudeeropdracht, en het is echt enorm belangrijk (en mensen zijn niet altijd even snugger- je moet het in zo'n vragenlijst echt voorkauwen)
Maargoed, daar kan jij niks aan doen. Wat ze je niet hebben geleerd kunnen ze je straks ook niet op afrekenen bij je beoordeling.
Heb je enquete ingevuld!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer