Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
oudejaarsavond in de states
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Wist je dat die bol al 100 jaar oud is?
Dit staat vanavond in De Standaar Online:
Bol van Times Square 100 jaar oud
NEW YORK - De verlichte bol die traditiegetrouw op Times Square in New York neerdaalt om het nieuwe jaar in te luiden, is 100 jaar oud. Voortaan is de lichtbol ook milieuvriendelijk.
Bij een temperatuur rond het vriespunt en een heldere hemel worden duizenden bewoners van New York en toeristen op het beroemde plein in Manhattan verwacht. Onder een regen van confetti zullen ze 2007 uitwuiven en 2008 inluiden. Burgemeester Michael Bloomberg zal de neerdaling van de kristallen bol een minuut voor middernacht in gang zetten.
De bol is gemaakt van 672 kristallen driehoekjes, weegt ruim 450 kilo, heeft een diameter van bijna twee meter en wordt voortaan met 9.576 lagedruklampjes verlicht. Die kwamen in de plaats van 600 halogeenlampen.
De lagedruklampjes verbruiken een hoeveelheid energie die overeenkomt met 'maximum tien broodroosters', aldus een groepering van plaatselijke handelaars en bedrijven. ivb
Dit staat vanavond in De Standaar Online:
Bol van Times Square 100 jaar oud
NEW YORK - De verlichte bol die traditiegetrouw op Times Square in New York neerdaalt om het nieuwe jaar in te luiden, is 100 jaar oud. Voortaan is de lichtbol ook milieuvriendelijk.
Bij een temperatuur rond het vriespunt en een heldere hemel worden duizenden bewoners van New York en toeristen op het beroemde plein in Manhattan verwacht. Onder een regen van confetti zullen ze 2007 uitwuiven en 2008 inluiden. Burgemeester Michael Bloomberg zal de neerdaling van de kristallen bol een minuut voor middernacht in gang zetten.
De bol is gemaakt van 672 kristallen driehoekjes, weegt ruim 450 kilo, heeft een diameter van bijna twee meter en wordt voortaan met 9.576 lagedruklampjes verlicht. Die kwamen in de plaats van 600 halogeenlampen.
De lagedruklampjes verbruiken een hoeveelheid energie die overeenkomt met 'maximum tien broodroosters', aldus een groepering van plaatselijke handelaars en bedrijven. ivb
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
En in onze kamer zal de televisie aanstaan en zullen we aan de hand van de bol aftellen tot het nieuwe jaar. Vroeger kwam hier in Washington bij het Old Post Office een enorme postzegel naar beneden, maar dat doen ze nu niet meer, helaas.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
En die lampjes zijn van Philips 

Times Square Ball Flashes with Multi-Colored LEDs
Ready for New Years Eve? It may interest you to know that finally the Times Square Ball has gone green on its 100th anniversary. Unveiled at Macy’s earlier this month, the ball is constructed of Waterford crystal, is twice as bright as past ones, and will now have more color and energy-saving LED effects thanks to Philips.
Tim Tompkins, President of the Times Square Alliance says, “It’s that same spirit of renewal and new beginnings that brings people here from across the globe, in person or in spirit while watching from home, on New Year’s Eve every year.”
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
-
- Amerikakenner
Ik zit juist via de webcam naar Nederland te kijken.els70 schreef:Op times square is men momenteel alles klaar aan zetten voor straks ,
zie hier via de web cam.
Op sommige beelden zie je dat het volk al staat te wachten,zo vroeg
![]()
http://earthcam.com/ts/

Re: oudejaarsavond in de states
Hoi,
Ik heb oud & nieuw op times squere overleeft hoor
Het was een aparte ervaring. Vanaf vier uur stonden we in een soort 'kooi'. Als je er uit gaat mag je er niet meer in. Op zich hadden we nog geen eens zo'n slechte plek, op de kruising van 7th av. en 47 st. Het was koud, druk en de gebeurtenissen waren niet echt indruikwekkend. De bal is dan wel bijna 2 meter in doorsnede, maar zo hoog als hij is is het net een huis-tuin en keukenlampje. Ook wist ik niet dat hij zou zakken i.p.v. vallen. Tegen de tijd dat ik dat doorhad was hij al bijna beneden
Maar het was wel gaaf om de sfeer een keer mee te maken.
Ik heb dus een leuke jaarwisseling gehad, hopelijk jullie ook! Gelukkig 2008!!!
Marjolein
Ik heb oud & nieuw op times squere overleeft hoor

Het was een aparte ervaring. Vanaf vier uur stonden we in een soort 'kooi'. Als je er uit gaat mag je er niet meer in. Op zich hadden we nog geen eens zo'n slechte plek, op de kruising van 7th av. en 47 st. Het was koud, druk en de gebeurtenissen waren niet echt indruikwekkend. De bal is dan wel bijna 2 meter in doorsnede, maar zo hoog als hij is is het net een huis-tuin en keukenlampje. Ook wist ik niet dat hij zou zakken i.p.v. vallen. Tegen de tijd dat ik dat doorhad was hij al bijna beneden

Ik heb dus een leuke jaarwisseling gehad, hopelijk jullie ook! Gelukkig 2008!!!
Marjolein
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Sorry, beetje als mosterd na de maaltijd, maar ook ik heb de nieuwjaarswisseling op Times Square gevierd. In een 'kooi' op de 7th avenue, vlakbij het hoofdpodium. Stond er vanaf 12 uur 's middags en heb me eerlijk gezegd gigantisch verveelt. De straat werd na 14uur al gedeeltelijk afgesloten en daardoor was eten/drinken/plassen uitgesloten. Er was muziek maar dit werd continue onderbroken en de muziek stond erg zacht. Alleen het concert van Kid Rock was wat meer een show en het volume werd wat opgekrikt. Tot 23.55uur was iedereen zo dood als een pier en moe/koud.
Ik grapte nog tegen m'n vriendin dat ik begrijp waarom iedereen om middernacht uit z'n dak gaat, dan kan je eindelijk plassen en warm worden. Ok, ik weet dat ik negagtief overkom en altijd had kunnen vertrekken, maar ik had er simpelweg veel meer van verwacht. Zeker als ze artiesten als Lenny Kravitz, Kid Rock, Idols winnaars enz... uitnodigen. Wat mij opviel, is dat het veel gericht en geregiseerd was voor de TV uitzendingen. Wat wel helemaal te gek was, was toen het uiteindelijk middernacht werd. Iedereen ging toen compleet uit z'n dak, heel erg gaaf!
Al met al, leuk om een keer gedaan te hebben, maar echt iets eenmaligs.... Volgend jaar Vegas (fingers crossed
)
Ik grapte nog tegen m'n vriendin dat ik begrijp waarom iedereen om middernacht uit z'n dak gaat, dan kan je eindelijk plassen en warm worden. Ok, ik weet dat ik negagtief overkom en altijd had kunnen vertrekken, maar ik had er simpelweg veel meer van verwacht. Zeker als ze artiesten als Lenny Kravitz, Kid Rock, Idols winnaars enz... uitnodigen. Wat mij opviel, is dat het veel gericht en geregiseerd was voor de TV uitzendingen. Wat wel helemaal te gek was, was toen het uiteindelijk middernacht werd. Iedereen ging toen compleet uit z'n dak, heel erg gaaf!
Al met al, leuk om een keer gedaan te hebben, maar echt iets eenmaligs.... Volgend jaar Vegas (fingers crossed

- phillybilly
- Amerika-expert
Wij hebben oud en nieuw gevierd in San Antonio (Texas). We hebben eerst gegeten langs de riverwalk,waar alles versierd was met glittedingen en lampjes. Verder was er niet veel te doen. Om 12 uur was er vuurwerk vanaf de tower of the america's...... maar ik had veel meer vuurwerk verwacht en veel meer muziek ed.... het leek een doodgewone dag. Los van dat hebben wij ons wel heerlijk vermaakt hoor met z'n tweetjes....!! 

- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Mijn ervaringen tot nu toe in de VS met Oud&Nieuw zijn ook enigszins tegenvallend.
Wat me tot nu toe is opgevallen, is dat oudejaarsavond lang niet overal zo uitgebreid wordt gevierd als dat in Nederland het geval is.
De eerste keer Oud&Nieuw in Amerika, in San Antonio, zeiden mijn schoonmoeder, mijn zwager en zijn vrouw om 22:40 uur in een keer "well, good night!"
Ik heb denk ik een kwartier lang met open mond van verbazing op de bank zitten kijken, zonder iets uit te kunnen brengen. Daarna heb ik blijkbaar met zo'n lang gezicht zitten mokken, dat mijn schoonvader iedereen om 3 minuten voor 12 weer uit bed heeft gerammeld, we hebben met z'n allen op de bank naar TV zitten kijken, om middernacht "Happy New Year!" geroepen, en om 5 over 12 ging iedereen weer naar bed...
Daarna hebben we gezegd: volgende keer Oud&Nieuw in San Antonio gaan we downtown, naar het vuurwerk kijken van de Tower of the Americas, omdat we geen zin hadden in weer iedereen naar bed te zien gaan.
Dus wij naar downtown gereden, ons rot gezocht naar een parkeerplek, en op naar de Alamo. Daar aangekomen een plekje op een bankje gezocht met goed uitzicht op de toren, alleen: het was mistig. Het is misschien 3 keer per jaar mistig in SA, en uitgerekend die avond was het heel dichte mist.
We hadden geen horloge bij ons (stom!), maar we dachten, we zien vanzelf wel als het 12 uur is. Nou, niet dus - we hoorden het: om middernacht hoorden we de knallen van het vuurwerk, maar het was zo mistig dat we geen vuurwerk hebben gezien...
Dit jaar heb ik iedereen zo lang lastig zitten vallen en schuldgevoelens zitten aanpraten dat ze allemaal met ons zijn opgebleven tot middernacht, daarna kwam de champagne op tafel, dus ik mag dit keer niet klagen! (Ook al lag iedereen wel om half een in bed, maar daar kan ik mee leven!
)
Wat me tot nu toe is opgevallen, is dat oudejaarsavond lang niet overal zo uitgebreid wordt gevierd als dat in Nederland het geval is.
De eerste keer Oud&Nieuw in Amerika, in San Antonio, zeiden mijn schoonmoeder, mijn zwager en zijn vrouw om 22:40 uur in een keer "well, good night!"
Ik heb denk ik een kwartier lang met open mond van verbazing op de bank zitten kijken, zonder iets uit te kunnen brengen. Daarna heb ik blijkbaar met zo'n lang gezicht zitten mokken, dat mijn schoonvader iedereen om 3 minuten voor 12 weer uit bed heeft gerammeld, we hebben met z'n allen op de bank naar TV zitten kijken, om middernacht "Happy New Year!" geroepen, en om 5 over 12 ging iedereen weer naar bed...
Daarna hebben we gezegd: volgende keer Oud&Nieuw in San Antonio gaan we downtown, naar het vuurwerk kijken van de Tower of the Americas, omdat we geen zin hadden in weer iedereen naar bed te zien gaan.
Dus wij naar downtown gereden, ons rot gezocht naar een parkeerplek, en op naar de Alamo. Daar aangekomen een plekje op een bankje gezocht met goed uitzicht op de toren, alleen: het was mistig. Het is misschien 3 keer per jaar mistig in SA, en uitgerekend die avond was het heel dichte mist.
We hadden geen horloge bij ons (stom!), maar we dachten, we zien vanzelf wel als het 12 uur is. Nou, niet dus - we hoorden het: om middernacht hoorden we de knallen van het vuurwerk, maar het was zo mistig dat we geen vuurwerk hebben gezien...

Dit jaar heb ik iedereen zo lang lastig zitten vallen en schuldgevoelens zitten aanpraten dat ze allemaal met ons zijn opgebleven tot middernacht, daarna kwam de champagne op tafel, dus ik mag dit keer niet klagen! (Ook al lag iedereen wel om half een in bed, maar daar kan ik mee leven!

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Ja, daarom hebben wij ieder jaar een feest met oliebollen, champagne, vuurwerk en een buffet. We zetten de Nederlandse traditie hier gewoon voort en onze Amerikaanse vrienden vinden het prachtig. Hartstikke leuk en gezellig! Ik ken wel een aantal mensen, die naar een bal in een hotel gaan, maar dat doe je niet zo gauw als je kinderen hebt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Ik heb oudejaarsavond doorgebracht in Milwaukee (WI). Er waren geen oliebollen en vuurwerk, maar voor de rest was het een oudejaarsavondfeest net zoals hier in Nederland. Volop eten, drank, muziek, gedanst en doorgegaan tot in de vroege uurtjes. Leuke oudejaarsavond!
Groetjes,
Adriane
Groetjes,
Adriane
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik denk dat wij de neiging hebben het vieren van Nieuwjaar af te meten aan de Nederlandse gewoonte met veel vuurwerk, en dat is hier veel minder. Ik heb nieuwjaar inmiddels in vele landen doorgebracht, maar nergens zoveel vuurwerk als in Nederland. Wij vieren de afgelopen jaren ook altijd nieuwjaar met andere nederlanders, omdat we die sfeer uit Nederland proberen te vangen. Wij gaan met de pet rond en kopen in Wyoming een hoop vuurwerk. Inmiddels verwacht de wijk waar mijn nicht woont dat wij rond 12 uur een echte vuurwerkshow tentoonspreiden. Sommige buurt bewoners gingen zelfs even voor middernacht stoeltjes buiten zetten. Dit jaar duurde het 20 minuten voordat we door de voorraad lucht vuurwerk heen waren. Het zag er uitermate professioneel uit, al zeg ik het zelf. Alhoewel de amerikaanse gasten op het feest het erg leuk vinden, kunnen wij deze traditie maar niet algemeen hier ingevoerd krijgen.
Ik blijf het een beetje vreemd vinden hoe jaarwisselingen niet echt gevierd worden (de gemiddelde Amerikaan zal de Nederlandse gewoontes vast ook wel vreemd vinden
). De eerste keer was er een 'gewoon' feest, waar om middernacht even van 10 tot 0 werd geteld en verder niks; en de afgelopen keer (nergens een feest te bekennen) konden we op tv de al twee uur oude jaarwisseling in New York zien, en als je vervolgens naar buiten keek zien dat alle buren al naar bed waren
. Ik vier oud en nieuw liever in Nederland!

Mijn eerste jaarwisseling in de VS.. tja.. I wasn't impressed. Heel gezellig hoor, maar ZO verschrikkelijk stil. Kwam er ook nog eens een flinke sneeuwstorm bij kijken.. volgende keer ga ik me meer met het 'organiseren' van een feestje bemoeien 

Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Clint's Thoughts
- phillybilly
- Amerika-expert
Dit hadden wij dus ook....wij hadden wel een horloge, maar de PRECIEZE tijd heb je nooit....wij dus geduldig wachten op het aftellen.....maar dat gebeurde niet......ineens, out of the blue zagen we in de verte wat vuurwerk. Mensen gingen gewoon door waarmee ze bezig waren (schiettent, ballen gooien) en niemand sprong elkaar om de nek, of juichte, oid. Heel raar om mee te maken..Dento schreef: We hadden geen horloge bij ons (stom!), maar we dachten, we zien vanzelf wel als het 12 uur is. Nou, niet dus - we hoorden het: om middernacht hoorden we de knallen van het vuurwerk, maar het was zo mistig dat we geen vuurwerk hebben gezien...![]()
![]()
-
- Amerika-expert
yup, d'r is hier niet veel aan. Er wordt hier door iedereen chinees bestelt, geen idee waarom en het hoeft voor mij echt niet want amerikaans chinees ben ik niet gek op. En bij ons in Massachusetts is vuurwerk voor particulieren zelfs verboden. Maar dit jaar waren we in NL: vuurwerk, oliebollen, vuurkorven, champagne, the whole shebang. Fantastisch!
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
wij waren vorig jaar (2006/2007) tijdens Oudejaarsavond in NY (Yonkers).
Blazen op van die feest-uitrol-toetertjes toen het 12 uur was...
Maar dat vuurwerk hier is ook niet alles, gezien alle ellende erom heen..
Blazen op van die feest-uitrol-toetertjes toen het 12 uur was...
Maar dat vuurwerk hier is ook niet alles, gezien alle ellende erom heen..
"misplaced New Yawkers"
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 8 Reacties
- 3733 Weergaves
-
Laatste bericht door Sjoo