Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

gezinsleven

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
sharon73
Amerika-ontdekker

gezinsleven

Bericht door sharon73 »

Wij overwegen naar Amerika te emigreren. Zit natuurlijk met een hoop vragen en zo'n forum biedt wel uitkomst.
een van de dingen die me erg bezig houdt is het gezinsleven in Amerika. ik hoor er verschillende verhalen over en ik ga er ook wel van uit dat veel afhangt van waar je woont.
Wij willen richting oostkust: wrs New Jersey, maar misschien Pennsylvania.
Mij vragen zijn:
Hoe zit het met buiten spelen? Spelen kinderen er buiten op straat zonder toezicht van ouders? Of komt dat eigenlijk niet meer voor?
Hoe moeilijk is het om er parttime te werken? Of is het echt zo dat biede ouders full time werken en er door de week bijna geen ouder of kind thuis is?
Is kinderopvang te betalen? En dan bedoel ik niet pre-school, maar creches en naschoolse opvang.
Ik heb vast wel meer vragen, maar houd het even hier bij.
ANY
Amerika-expert

Re: gezinsleven

Bericht door ANY »

Het hangt helemaal af waar je woont. Wij wonen buitenaf, dus buiten spelen kan prima, maar om naar vriendjes te gaan moesten we ze brengen (meestal kwamen andere kinderen bij ons spelen, blijkbaar trok dat meer).
Ik heb altijd part time gewerkt; de meeste mensen werken wel full time, maar er zijn zeker ook part time banen.
Kinderopvang is duur in een 'creche'. Zelf heb ik een soort gastouder systeem gebruikt, en zaten ook haken en ogen aan. Toen ze ouder waren gebruikten we naschoolse opvang, op school dus, en dat was goed te betalen en heel goed geregeld. Het waren ouders die het opgezet hebben, en ik heb ook nog een paar jaar in het bestuur gezeten.
Ik heb ook in Nederland met opvang moeten werken, en er komen dezelfde soort problemen voor.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
sharon73
Amerika-ontdekker

Bericht door sharon73 »

Okee, er wordt dus in sommige gedeeltes wel degelijk gewoon buitengespeeld. Zie je ook Amerikaanse kinderen buiten, bijv. in suburbs?
Hoe duur is een creche dan ongeveer? En gastouderschap?
Jij woont in New York zie ik. Hoe bevalt dat? Is het allemaal een beetje te betalen daar? Kun je goed contacten leggen met andere mensen?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Zoals Annemiek al schrijft, hangt het ervanaf, waar je woont. Wij wonen in een suburb aan een pleintje. Onze kinderen lopen en fietsen gewoon naar het centrum van ons stadje en door de buurt. Ook buitenspelen is hier heel normaal. Kinderopvang hebben wij ook altijd bij een gastouder gedaan. Toen ik werkte was dat part time, dus dat kan inderdaad wel, hoewel het niet heel veel voorkomt. In onze buurt zijn vrij veel mensen overdag thuis, dus je krijgt er nooit dat uitgestorven gevoel. Je schrijft naar New Jersey of Pennsylvania te willen gaan. Ik weet uit ervaring van vriendinnen, die in die staten wonen, dat je daar ook heel leuk kunt wonen. Maar er zijn natuurlijk ook buurten, waar iedereen overdag weg is en het uitgestorven is.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Heb zelf in Noord NJ (Teaneck) gewoond. Met de lagere school om de hoek. Omdat ik thuis werkte (en nog steeds thuis werk) bracht ik onze zoon meestal naar school samen met zijn vriendje die een paar huizen verderop woonde. De schoolopvang werd door de ouders zelf geregeld, zoals zo vaak hier (in de VS roept men niet: hier is een probleem, waarom doet de regering daar niets aan? maar men stroopt zelf de mouwen op).

Buitenspelen was nooit een probleem, gelukkig een aantal kinderen van zijn leeftijd in de buurt en grote tuinen.

Als we in Teaneck waren gebleven, was hij zelf - waarschijnlijk met een groepje - naar school gelopen of had hij gefietst. In St. Paul is onze zoon naar een particuliere school gegaan (klassen in de openbare scholen waren te groot en gelukkig kon mijn vrouw het schoolgeld betalen), maar daarvoor moest ik hem elke dag halen en brengen (en af en toe met de bus, maar dan stapte hij eerder uit en liep op z'n eentje een kilometer naar huis). Vanaf z'n 16e heeft hij zelf gereden.

Probleem was wel dat we heel lang 'play dates' hebben moeten doen en dat was dan extra halen en brengen.

Neem aan dat je voordat je definitief de emigratiestap neemt, je je uitgebreid ter plekke gaat informeren over hoe en wat. Realtors zijn altijd een goede bron van informatie.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Okee, er wordt dus in sommige gedeeltes wel degelijk gewoon buitengespeeld. Zie je ook Amerikaanse kinderen buiten, bijv. in suburbs?
Jij woont in New York zie ik. Hoe bevalt dat? Is het allemaal een beetje te betalen daar? Kun je goed contacten leggen met andere mensen?
Ook in de suburbs wordt buiten gespeeld, maar het ligt eraan welke straat de kinderen wonen, meestal spelen ze toch ergens achter in de tuin zijn.
Daycare is duur, een collega van me betaald bijna $200 per week. Sommige daycares werken met een inkomenschaal.
Contacten leggen deed ik in het begin vooral via de school. Ik hielp met verschillende dingen mee, in de klas en fundraisers voor de parent teacher association.
Gemakkelijk, nee, je moet er zelf hard aan werken om contacten te leggen.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Zoals al gezegd hangt het er erg vanaf waar je wilt wonen en een makelaar zal je kunnen vertellen welke buurten ook kinderrijk zijn. Ik weet dat jullie nu nog niet zover zijn, maar als jullie tzt op het punt zijn beland dat jullie echt huizen gaan kijken, ga dan ook eens op verschillende tijdstippen van de dag (en de week) langs bij dat huis. Dan zie je of de makelaar het je qua woonomgeving niet mooier doet voorstellen dan het is.

Wat parttime werken betreft, dat is echt zeldzaam. Het begint meer te komen, maar de norm is toch nog altijd fulltime. Ik werk in een organisatie met veel vrouwen en niemand werkt hier minder dan 40 uur per week en met maar 15 vakantiedagen per jaar. Dat laatste is dus ook iets om goed over na te denken. Wel iets het zo dat naar mijn mening Amerikaanse werkgevers wat flexibeler zijn wanneer kinderen gehaald en gebracht moeten worden ed. Maar als ik de vrouwen hier mag geloven, is het een hele toer om met zo weinig tijd alles draaiende te houden thuis.
"Keep Georgia On Your Mind"
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Contacten leggen kan je eventueel ook doen via een club voor nieuwkomers in je gemeente (navragen of er dat is).
En de vrouwen die ik ken hebben ofwel niet gewerkt, of ook deeltijds (in een supermarkt op de administratie, in een montesorrischool, in de bib).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
sharon73
Amerika-ontdekker

Bericht door sharon73 »

ANY schreef:
Ook in de suburbs wordt buiten gespeeld, maar het ligt eraan welke straat de kinderen wonen, meestal spelen ze toch ergens achter in de tuin zijn.
Daycare is duur, een collega van me betaald bijna $200 per week. Sommige daycares werken met een inkomenschaal.
Contacten leggen deed ik in het begin vooral via de school. Ik hielp met verschillende dingen mee, in de klas en fundraisers voor de parent teacher association.
Gemakkelijk, nee, je moet er zelf hard aan werken om contacten te leggen.

Tja wat is duur dan. Ik ga er van uit dat je 200 dollar bedoelt voor 5 dagen? Ik ben hier voor 2 dagen ruim 550 euro per maand kwijt kwijt! Natuurlijk krijgen we bijna 70% van de belasting terug dus dat scheelt wel weer. Ik weet niet hoe dat gaat in de VS.
sharon73
Amerika-ontdekker

Bericht door sharon73 »

En verder lees ik eigenlijk allemaal dingen die ik wilde horen :D Dus dat is mooi. Met het binnen houden van kinderen valt het dus allemaal wel mee.
En dat parttime werken moeilijk is, daar was ik al bang voor. Maar op zich vind ik het niet erg om de eerste jaren parttime in een winkel oid te werken en als de kinderen ouder zijn eventueel fulltime.
Echt erg bedankt voor jullie reacties. ik heb er veel aan!
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Het nadeel van parttime werken voor de meeste mensen hier, is dat je dan meestel geen benefits krijgt in dat geval (healthcare etc), dus werken ze dan maar fulltime. Sommige werkgevers bieden overigens een "flex spending plan" aan waar je een deel van je inkomen vóór belasting in stort om bepaalde zaken te betalen. Over het algemeen is dit voor uitgaven in de trant van medische kosten, maar in veel staten mag je hier ook child/day care mee betalen. Dus niet zoveel terug als in NL, maar je betaalt hier ook een stuk minder belasting dus valt er ook niet zoveel terug te verlangen.
sharon73
Amerika-ontdekker

Bericht door sharon73 »

Loek je bedoelt dus dat als je parttime werkt je geen ziektekosten verzekering kan afsluiten?
Kan dat niet via je partner die wel fulltime werkt en die een soort gezinsverzekering afsluit?
of bedoel je dat als je parttime werkt je geen ziekte dagen hebt enz enz. Ik geloof dat die al heel weinig zijn.

Hmm, het klinkt allemaal wel vrij ingewikkeld, maar we komen er wel uit!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Het hangt van het bedrijf af of een parttime werknemer wel of geen benefits krijgt. American Express gaf die wel, bijvoorbeeld.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Uiteraard geldt het af van de werkgever. Ik zelf heb nog geen werkgever meegemaakt die benefits bood tenzij je tenminste 32 uur per week werkte, maar er zullen er best zijn.
sharon73
Amerika-ontdekker

Bericht door sharon73 »

Loek, okee, je hebt het dus over benefits, maw ziek zijn, vrije dagen enz enz.
Ziektekosten verzekering is dus neem ik aan weer anders geregeld.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ziektekosten verzekering is ook een employer benefit, evenals pensioenregelingen (401k of PERA bijvoorbeeld), short term en long term disability verzekeringen en ga zo maar door. Sommige werkgevers bieden die aan iedereen in het bedrijf aan, sommige alleen aan de full time employees. Vaak gaan benfits ook pas in als je een tijdje bij de baas werkt, bijvoorbeeld 6 maanden. Overigens niet elke employer bied een volledig benefits pakket aan. Er zijn genoeg banen waar je helemaal geen benefits krijgt, vandaar dat er zoveel mensen in de US niet verzekerd zijn voor ziektekosten. Particuliere ziektekosten verzekeringen zijn erg duur, en daarom niet voor iedereen weggelegd.

Als voorbeeldje een stukje uit het employee handbook van het bedrijf waar ik werk (vrij groot bedrijf 65000 werknemers wereldwijd):

All full-time employees (see definitions under “Employment Classification” section) are eligible for benefits. An eligible employee is classified as full-time who is regularly scheduled to work at least thirty (30) hours per week. Employees who are regularly scheduled to work at least thirty (30) but less than forty (40) hours per week will be eligible for benefits such as time off with pay, prorated based on regularly scheduled hours.
Eligibility periods will vary by benefit. Generally, all eligible employees and their eligible dependents begin benefit eligibility, with the exception of those employees in Hawaii, following a waiting period as defined by the Summary Plan Description.
Exempt or non-exempt employees with an annual base salary of $30,000.01 or more are eligible for most health and welfare benefits on the first of the month following thirty (30) days of full-time employment.
Employees who are non-exempt with an annual base salary of up to and including $30,000 are eligible for most health and welfare benefits on the first of the month following ninety (90) days of full-time employment.
Benefits coverage must be added within thirty-one (31) days from your eligibility date, or you will not have the opportunity to enroll in benefits coverage until the next annual enrollment period. Also, once coverage is selected, you will normally not be able to drop the coverage until the next annual enrollment period, unless you experience a Qualified Life Status Change.

...(gaat nog paginas door)
Laatst gewijzigd door Loek op 21 jul 2009, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Benefits zijn ziektekostenverzekering, tandartsverzekering, pensioenopbouw enz. Vrije dagen en ziektedagen krijg je sowieso als je ergens werkt, wel naar gelang het aantal uren natuurlijk.

Goed, dat ging dus tegelijk! :-)
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik werk 24 uur per week met benefits. Dus ziektekostenverzekering (zou ook kunnen via mijn man als ik het niet via mijn werk had) ziekte en vakantiedagen. Maar inderdaad, de meeste werkgevers zullen niet alle benefits geven aan part timers.
sharon73
Amerika-ontdekker

Bericht door sharon73 »

Hmm, klopt het dat het soms niet lukt met reacties plaatsen?
deze plaats ik dus nog een keer.

Aha, weer wat geleerd. is het niet mogelijk om via de hoofd kostwinnaar een ziektekostenverzekering voor het hele gezin af te sluiten?
het is de bedoeling dat mijn man in de bouw gaat werken, dus lid wordt van een nunion met alle benefits vandien.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Jawel, dat is wel mogelijk, zo zijn wij ook allemaal verzekerd via mijn mans werk.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer