Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Oliebollen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Ruud993
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Oliebollen

Bericht door Ruud993 »

Weet iemand waar je oliebollen kunt kopen in upstate NY? Dit ter voorbereiding op nieuwsjaaravond :-). Er is al geen vuurwerk hier maar die oliebollen moeten er toch echt komen.

Ruud
Naples NY
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Oliebollen

Bericht door ned in MO »

Ik maak ze gewoon zelf op oudejaarsdag in de garage (tegen de stank)
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Oliebollen kennen ze niet in Amerika, dus zal je ze zelf moeten maken.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Zelf maken is voor zover ik weet inderdaad de enige optie.
"Keep Georgia On Your Mind"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik bestel ieder jaar drie pakken mix en bak ze dan buiten op ons deck. Ze zijn een zeer gewaardeerd deel van Oudejaarsavond geworden voor onze Amerikaanse vrienden. Wij schieten trouwens wel vuurwerk af, een vriend van ons ziet er alweer naar uit illegaal spul (hier mag alleen grondvuurwerk) de lucht in te schieten en zijn vrouw en ik zullen weer schietgebedjes zenden, dat onze mannen Nieuwjaarsdag niet in het gevang zullen doorbrengen ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ruud993
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Ruud993 »

Ik dacht dat je tegenwoordig zo'n beetje alles via internet kunt krijgen maar blijkbaar geen oliebollen? Zou ik dan echt in de keuken moeten gaan staan?

In Rochester NY heb je een restaurant met Nederlandse gerechten en ja hoor, ook oliebollen maar ze smaken voor geen meter.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Je kunt oliebollenmix bestellen bij vrijwel alle Nederlandse internetwinkels hier in de VS.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ruud993
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Ruud993 »

Petra/VS schreef:Ik bestel ieder jaar drie pakken mix en bak ze dan buiten op ons deck. Ze zijn een zeer gewaardeerd deel van Oudejaarsavond geworden voor onze Amerikaanse vrienden. Wij schieten trouwens wel vuurwerk af, een vriend van ons ziet er alweer naar uit illegaal spul (hier mag alleen grondvuurwerk) de lucht in te schieten en zijn vrouw en ik zullen weer schietgebedjes zenden, dat onze mannen Nieuwjaarsdag niet in het gevang zullen doorbrengen ;).
Petra, accepteer je ook bestellingen uit NY state? hahaha
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Oliebollenmix is niet nodig. Kan je zelf ook maken
Pe
Amerikafan

Bericht door Pe »

Heb vandaag net twee pakken koopmans mix uit Nederland binnen gekregen.
Gelukkig bak ik graag.
Maar zou wel graag een goed recept voor oliebollen en appelflappen willen vinden.
Het is eigenlijk te duur om ze uit Nl te laten oversturen.
A journey about to start...
http://www.jackandpeet.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.facebook.com/saveagalgoespanol http://petrapostmaphotography.com
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Een pak Koopmans kost $4,25 bij LittleDutchGirl.com en KaasnCo.com heeft Atlanta mix voor $3,50 (die gebruik ik en is prima). Ik ben absoluut geen bakster en heb geen zin om "from scratch te maken", dus ik heb er graag het geld voor over. En, Ruud, Hollandsbest.com verscheept kant en klare oliebollen: http://www.hollandsbest.com/bakery/hot_dutch_snacks.php
Ruud993
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Ruud993 »

Kijk, daar was ik nou naar op zoek. Bedankt Petra !!
Baia
Amerikakenner
Locatie: Pendel tussen Riemst (Bel) - Antwerpen (Bel) - Oss (Ned)
Contacteer:

Bericht door Baia »

Oliebollen met nieuwjaar? Das ook weer een van die Hollandse tradities zeker :-)
Zo leer ik iedere dag weer bij!
Afbeelding

* Fingers al lang niet meer crossed for DV2010 ! *
** Fingers al lang niet meer crossed for DV2011 ! **
*** Fingers al lang niet meer crossed for DV2012 ! ***
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Petra/VS schreef:Een pak Koopmans kost $4,25 bij LittleDutchGirl.com en KaasnCo.com heeft Atlanta mix voor $3,50 (die gebruik ik en is prima). Ik ben absoluut geen bakster en heb geen zin om "from scratch te maken", dus ik heb er graag het geld voor over. En, Ruud, Hollandsbest.com verscheept kant en klare oliebollen: http://www.hollandsbest.com/bakery/hot_dutch_snacks.php
Het is ook heel veel werk om oliebollenbeslag te maken :roll:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ach, ik maak ook nog een heel buffet met hapjes, dus ben de hele dag bezig. Kant en klare mix is dan een handige shortcut. Maar als jij het liever zelf maakt is dat toch prima?
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Mijn vrienden vroegen altijd naar "oliebolies" en "appleflappies." Ik maakte ze wel, nooit van een pak, maar at ze nooit want ik was altijd skien. Dit jaar maak ik ze ook niet meer want ik ben verhuisd en m'n nieuwe vrienden hebben er nog nooit van gehoord, en zo wil ik het houden.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik vind het zelfs met een mix toch ook altijd veel werk (niet het mixen maar het bakken). Maar om ze nou kant en klaar te bestellen en te laten verschepen vind ik toch wel duur.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
peet
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door peet »

Ruud993 schreef:Ik dacht dat je tegenwoordig zo'n beetje alles via internet kunt krijgen maar blijkbaar geen oliebollen? Zou ik dan echt in de keuken moeten gaan staan?

In Rochester NY heb je een restaurant met Nederlandse gerechten en ja hoor, ook oliebollen maar ze smaken voor geen meter.
Nooit geweten dat er in Rochester een Nederlands restaurant is. Ook weer wat geleerd. Wij maken hier elk jaar oliebollen en dit jaar zelfs een Nederlandse landgenoot die hier al 40 jaar woont en komt ze halen. Hij heeft al tig x gevraagd of ik het niet vergeet. Dus Ruud, geen idee waar Upstate je zit maar mocht je zin in oliebollen hebben dan ben je welkom hoor.
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Every day is a gift, not a given right
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Op wereld expat staat het recept voor olie bollen mix. Niet zo heel erg moeilijk zo te lezen ;-)

ingrediënten:
500 gram bloem
1 theelepel zout
30 gram verse gist (of een zakje droge gist. Volg daarvoor de aanwijzingen op de verpakking)
4,5 dl lauwwarme melk
1 theelepel suiker
1 ei
frituurvet of frituurolie
frituurpan
mixer met gardes
twee lepels
schuimspaan
vergiet
keukenpapier

Voorbereiding:
Los de gist op in de helft van de melk en roer daar de suiker door. Laat de gistmelk op een warme plaats staan tot er belletjes aan de oppervlakte komen. Zeef de bloem met het zout in een kom. Maak een kuiltje in het meel, en giet daar de gistmelk in. Roer met de mixer voorzichtig de gist door het meel tot er een klontvrij beslag ontstaat. Klop er dan het ei en de rest van de melk door. Leg een vochtig gemaakte schone theedoek over de kom en laat het deeg ongeveer een uur rijzen op een warme plek.

Oliebollenbeslag

Bakken:
Zet het vergiet op een bord, en leg er keukenpapier in.
Verhit het frituurvet of de olie in de frituurpan tot 160 graden Celsius. Dat is vlak voor er damp vanaf komt. Pas op: als de olie te heet is, worden de bollen te hard.
Neem de lepels en vet ze licht in met (sla)olie. Schep een lepel beslag uit de kom, en hou die boven de frituur. Schuif het beslag met de tweede lepel in het vet. Schep niet meer dan ongeveer 6 à 8 bollen tegelijk in het vet en hou de kleur goed in de gaten. Als de bollen na een minuut of 8 de gewenste bruinheid hebben bereikt, vist u ze eruit met de schuimspaan. Laat uitlekken in het vergiet, en frituur ondertussen de volgende bollen. Proef af en toe om te controleren of de oliebollen ook van binnen gaar genoeg zijn. Zo niet, doe dan een volgende serie iets langer. Als de bollen van buiten goed donker worden, maar van binnen te zacht blijven, is de olie te heet.

Serveer met poedersuiker.

Variaties:
Oliebollen van alleen beslag zijn nogal saai. Lekker is om vruchtjes mee te bakken. Bijvoorbeeld rozijnen, krenten stukjes fijngesneden sukade of gesuikerde gember. Eventueel kan er ook de geraspte schil van een citroen of sinaasappel door. Neem voor deze hoeveelheid beslag in totaal ongeveer 120 gram aan vruchten, en roer die door het deeg vóór het rijzen van het beslag.

Bron:
http://static.rnw.nl/migratie/www.werel ... redirected
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

twee tips.
vervang de helft van de melk voor ongeklopte slagroom.
Tip 2
Gebruik geen lepels maar een ijsschep met zo'n ronddraaiend gevalletje erin. Werkt perfect.

Ik doe er ook nog stukjes appel, krenten en rozijnen (met wat suiker en kaneel) doorheen
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer