Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaanse bankrekening

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
joostb
Amerika-newbie

Amerikaanse bankrekening

Bericht door joostb »

Hallo,

Mijn neef en ik gaan in mei naar New York. Ook zijn we voor een studie daar aan het kijken, daarom leek het ons dus handig om een amerikaanse bankrekening te hebben. Alleen weet ik niet of dat mogelijk is voor buitenlanders. Op internet lees ik veel verschillende dingen. Kort gezegd komt het erop neer of we een bankrekening kunnen openen zonder social security number en zonder amerikaans adres. Wel kunnen we in persoon langsgaan bij de bank. Weet iemand of dit mogelijk is?

Bvd,
Joost
peet
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Amerikaanse bankrekening

Bericht door peet »

In sommige gevallen Ja, Vaak nee.. Het is mij ooit gelukt om een bankrekening te krijgen zonder ssn, maar wel met een correspondentie adres in de VS. Ik ben er wel 20 banken voor al geweest en uiteindelijk heeft mijn oom het voor elkaar gekregen bij de bank of america waar ik het zelf niet voor elkaar kreeg. (oom was USA staatsburger en bekend bij die bank)
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Every day is a gift, not a given right
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Je zou ook kunnen kijken bij een credit union ipv een bank. Die hebben vaak andere regels.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Een bank in de buurt van de VN. Daar hebben ze wat ervaring met buitenlanders.

Verder zou je kunnen vragen of ze een formulier hebben waarop je kan aangeven dat je geen social security nummer hebt omdat je geen social security nummer hebt. (welcome to America, het land waar formulieren de boventoon voeren). Dat lukte vroeger nog wel eens. Ik weet niet of de regels veranderd zijn en/of strenger geworden, maar je zou het kunnen proberen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
joostb
Amerika-newbie

Bericht door joostb »

Ok bedankt voor jullie informatie, we zullen het in mei wel een kansje geven. En anders maar een andere keer :P
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Het bankwezen hier verschilt nogal van dat in NL. Zo zijn er plaatselijke banken, regionale banken, staatsgebonden banken, nationale banken, en credit unions. Die hebben zich allemaal aan andere regels te houden en de filialen hebben zelf nogal wat mogelijkheden om creatief te zijn. Credit Unions zijn het gemakkelijkst (en vaak het goedkoopst), gevolgd door plaatselijke en dan regionale banken. De naam is soms misleidend; zo kan de "First National Bank of XYZ" best een plaatselijke bank zijn (wellicht met nationale regelgeving).

Een pinpas is het handigst (checks kunnen een probleem zijn) maar het zal een paar dagen duren voordat die arriveert. Soms kan een pinpas alleen als credit card gebruikt worden, al functioneert die dan wel als een pinpas (met handtekening i.p.v. pincode). Vraag de bank wat je moet doen als je geen adres in de VS hebt omdat je vaak je ZIP code (5 cijfers) moet verstrekken als je een credit card transactie doet.

Als je de indruk hebt dat het bankwezen hier nogal ingewikkeld is en achter loopt dan heb je gelijk. Zo kan een elektronische betaling best als volgt werken: je logt in bij de bank (web site) en geeft een betaalopdracht door. De bank stuurt die opdracht naar een bedrijf dat een cheque afdrukt en in een enveloppe verstuurd naar de begunstigde. Die brengt die cheque vervolgens naar zijn bank en hij krijgt zijn geld. Als je genoeg op je rekening hebt staan mag hij het geld houden, anders neemt zijn bank het weer in beslag en berekent $20 of zo voor het ongemak (van de bank). Jouw bank zal jou ook $20 (of meer) in rekening brengen. In het verleden stuurde de bank van de begunstigde de cheque terug naar jouw bank, die het vervolgens weer aan jou doorstuurde (als betaalbewijs). Dat is met de Digital Millennium Act gelukkig verleden tijd geworden.
Niet alle betalingen lopen op deze manier, maar dit komt nog wel vaak voor. Evenals het wekelijkse (of tweewekelijkse) in de rij staan om je loon te halen bij personeelszaken...
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Big Al schreef:Evenals het wekelijkse (of tweewekelijkse) in de rij staan om je loon te halen bij personeelszaken...

dat heb ik nog nooit mee gemaakt hier:?:

mijn loon wordt elke week keurig op tijd naar mijn rekening over gemaakt.....en dat kon ik toen in nederland niet echt zeggen.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Hier op mijn werk kan je daarvoor kiezen. Je kan opteren van "direct deposit", dan wordt je salaris rechtstreeks op je rekening gestort, of je kan elke maand (faculty) of elke twee weken (staff) je paycheck bij personeelszaken komen ophalen. Ik heb dat de eerste maand moeten doen, en vond het maar wat onhandig. Toen ik nog studeerde was dat standaard, en dan is het wel te doen omdat je wat flexibeler bent en makkelijker even bij de bank binnenstapt. Maar nu vond ik het maar een heel gedoe, dus ben ik zo snel mogelijk overgestapt op direct deposit.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Big Al schreef:Als je de indruk hebt dat het bankwezen hier nogal ingewikkeld is en achter loopt dan heb je gelijk. Zo kan een elektronische betaling best als volgt werken: je logt in bij de bank (web site) en geeft een betaalopdracht door. De bank stuurt die opdracht naar een bedrijf dat een cheque afdrukt en in een enveloppe verstuurd naar de begunstigde.
Dat gebeurt alleen bij ontvangers die zich niet aangesloten hebben bij de electronische directory van de bank. Andere banken, credit card verschaffers, gas en electriciteit, overheid, en diverse bedrijven zijn allang aangesloten en dan gaat het hele proces electronisch. Je kunt dit zien aan de hoeveelheid tijd die ervoor staat wanneer je de betalingsopdracht opgeeft.
Big Al schreef:Als je genoeg op je rekening hebt staan mag hij het geld houden, anders neemt zijn bank het weer in beslag en berekent $20 of zo voor het ongemak (van de bank).
Onze bank (Chase, tegenwoordig) haalt het bedrag meteen van onze rekening op het moment dat de electronische betaling opgegeven wordt. Is wel logisch ook van hun punt gezien: gedurende de tijd dat het geld "in transfer" is, is het gratis geld voor de bank.

Gr., Flipje
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Het Amerikaanse geldverkeeersysteem loopt nog eeuwen achter op het Europese. Als freelancer heb ik onder mijn klanten in de VS nu welgeteld twee die direct deposit doen, de rest stuurt nog altijd een papieren cheque op, zelfs redelijk grote bedrijven.

En dat terwijl ik indertijd mijn studietoelage in Amsterdam alleen kon krijgen als ik een bank- of girorekening had, niks ophalen of in contanten. (ik ben in 1974 afgestudeerd).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer