spuriousmonkey schreef:Ik zit nu 5 maanden in de VS en ik heb er wel schoon genoeg van. Wat erger is mijn vrouw heeft er nog 'schooner genoeg' van.
Jammer genoeg schijnt alles in de VS zo opgezet te zijn dat je er vast zit. Het grootste probleem is de lease van de woning. Ik heb geen geld om de lease hier en eentje in Europa te betalen.
Iemand rade aan om de woning the sub leasen. Subleasen mag niet van mijn contract en er is op het moment erg veel aanbod.
Iemand anders zei 'vertrek maar gewoon en schijt eraan', maar ik heb ook wel eens een telefoon rekening niet betaald in finland en die achtervolgde mij ook gewoon naar nederland. Ik weet niet of ik dat risico kan lopen.
Waarom wil ik weg?
- de leugens (liegen schijnt normaal te zijn).
- de bureacratie.
- De onmogelijkheid om jezelf te verplaatsen zonder auto.
- een ziekenkosten verzekering die maar halve bak is (bluecross blueshield).
- het leven is te duur in de VS.
- de amerikanen zelf.
Nee, ik heb geen groot inkomen hier. Daarom was ik niet naar de VS gekomen. Ik kan niet met geld smijten. Ik heb een vrouw en 2 kinderen.
Is er ook nog iets leuks hier? Ja het weer in florida is niet zo slecht en er is nederlands bier te koop.

Hier moet ik als collega wetenschapper even op reageren.
Ik ben serieus, probeer je niet af te kraken maar zoals je zelf weet zijn wij wetenschappers nu eenmaal kritisch. Laat ik beginnen door te zeggen dat ik het knap vindt dat je in amerika terecht gekomen bent. Waarschijnlijk zie je het zelf niet zo maar het is zeer lastig om daar te geraken.
Je bent wetenschapper maar in welk veld ben je werkzaam. Ik weet zelf hoe moeilijk het is om in amerika te geraken dus je zult zelf of voor de industrie werken of heel misschien voor de universiteit.
Uit jouw post lees ik dat het waarschijnlijk de universiteit is aangezien de industrie zeer goed betaald (of je bent genaait).
Ik ben werkzaam in de gezondheidszorg/pharmacie en ik zou dus geen last hebben van ziektekosten aangezien die altijd bij de extra's zitten wanneer je voor een ziekenhuis/universiteit werkt. Voor de industrie is dit misschien niet zo.
Ik kan je begrijpen als je het over onbeleefd hebt. Ik merk dit niet op straat of in restaurants etc etc maar ik heb dit wel gemerkt bij mogelijke toekomstige collegae. Ik ben meedere malen op gesprek geweest in CA en wat mij is bijgebleven is dat er zeker in de wetenschap veel te verliezen valt. Zo heb ik twee zeer goede gesprekken gehad waarbij ik (achteraf helaas) de interviewer wetenschappelijk onder de tafel kletste. Het gesprek liep verder beleefd maar ik werd het niet omdat ik te slim was. Dit zou je dus onbeleefd kunnen noemen maar aangezien men daar geen sociaal vangnet heeft werd ik gezien als bedreiging.
Het leven in amerika is absoluut duurder dan in nederland. Maar je bent helaas wel in één van de duurste staten gaan wonen. Zelf rigt ik me op CA en dat is ook duur. Wel moet erbij gezegd worden dat het salaris wel vele malen hoger is dan in nederland.
Achteraf gezien is het van mijn kant uit makkelijk oordelen. Ik kan je een paar adviezen geven:
1) ga weer solliciteren in nederland, je hebtveel internationale ervaring dus dat staat goed op je CV
2) je hebt een internationaal PhD dus probeer te solliciteren bij de industrie in amerika
3) kijk heel goed wat voor visum je hebt. Zit je vast aan je werkgever (h1b) of kan je weg naar andere werkgevers
4) ga uitkijken naar de andere, minder duurdere staten, CA en FL trekken nu eenmaal bepaalde slag mensen aan. iedereen wil daarheen dus veel competitie etc etc
5) Ga snel je rijbewijs halen. Met dat ding op zak is alles veel makkelijker
Nog even een kritische vraag, waarom ben je met vrouw en twee kinderen naar amerika verhuist met een voorlopig jaarcontract. Zonder kinderen had ik dat ook gedaan maar met kinderen zou ik zeker getwijfeld hebben.
Collegiale groet,
marcel