RiverCola schreef:Veel mensen hier hebben altijd zo'n hekel aan de Nederlandse eigenschap om mensen die hun hoofd boven het maaiveld uitsteken af te branden in plaats van te waarderen. En wat gebeurd hier op het forum? Notabene door mensen die de stap zelf gemaakt hebben? Precies hetzelfde!!
Volgens mij valt juist dat nogal mee. Wel heb ik soms het idee dat diegenen die inderdaad de stap hebben gezet om te verhuizen naar de VS soms zichzelf erg veel moeten verdedigen. Tenminste, zo voel ik dat soms. Als "we" als neder-Amerikanen iets positiefs zeggen over Amerika, dan zijn we te patriottisch en als we klagen is het ook weer niet goed. Over mezelf sprekend, kan ik alleen maar uit mijn eigen ervaringen spreken en dan is het zo dat ik toevallig in een van de sneller groeiende (in economisch en demografisch opzicht) regio's van de VS ben beland. En mij is het goed gegaan: ik ben midden in de crisis verhuisd en heb nog steeds dezelfde baan, een leuk huis gekocht, en een fors professioneel netwerk opgebouwd. Maar heb vooral een leuk leven met veel vrienden en kennissen en leuke dingen om te doen. Maar dat heeft ook vooral te maken met ambitie: weet wat je wilt en handel daar ook naar. In NL moet je vooral leven naar "what if" en je dus vooral voorzichtig op te stellen. Geen wonder ook dat de NLers de best verzekerden op aarde zijn: vooral elk risico vermijdend. Persoonlijk denk ik dat je zelf moet zorgen voor je eigen welzijn, ik heb van de overheid heel weinig verwachtingen.
Maar goed, om de eerste vraag te beantwoorden moet je vooral kijken naar wat voor jou belangrijk is. Voor sommigen is die sociale zekerheid belangrijk. En in dat geval zou ik zsm naar Zweden verhuizen. Maar zeur dan niet over hoge belastingen, het geld moet namelijk ergens vandaan komen. En kijk ook naar wat je zoekt, want in Amerika is gewoon meer mogelijk als je bv een zelfstandig ondernemer bent. Maar ook als je wilt wonen met meer ruimte voor je geld, dat kan hier inderdaad. Tegelijkertijd was dat voor mij juist weer geen issue: ik woon in een gebied waar de prijzen hoger liggen dan in de Randstad, want ik geef nou eenmaal minder om natuur en ruimte dan anderen. Ik vind het belangrijker om leuke restaurantjes en cafees om me heen te hebben en niet elk weekend naar een Olive Garden te hoeven. Daar betaal ik een prijs voor, maar het is het me waard. En zo gelden voor iedereen weer andere dingen. Als ik een gezin met kinderen zou hebben met een grote wens om ooit in de VS te kunnen wonen en werken, dan zou ik heel diep nadenken, dat wel. Veel dingen zoals lange vakanties, kunnen dan niet meer. En je moet ook nadenken waar je wilt gaan wonen, want de verschillen in prijs zijn echt enorm. Maar het kan wel en Amerika is een geweldig land en heeft heel veel te bieden, maar veel heeft te maken met je eigen inzet en wil om er wat van te maken. En ik snap ook best dat het niet iets is voor iedereen en dat is ook prima, je leeft tenslotte maar een keer en dan kun je maar beter wonen daar waar je je het prettigst voelt.
agm114 schreef:Het klimaat. We klagen in Nederland altijd over het weer maar als je de gruwelijke, benauwde hitte 's zomers in Texas hebt meegemaakt of de bijtende kou en de blizzards 's winters in Wisconsin dan ben je echt blij dat je in Nederland woont. Ik heb weken gehad dat we niets konden behalve binnen te zitten waar een airco of verwarming is. West Europa is precies goed z'n met 4 seizoenen en een gematigd klimaat. In de VS is het meestal overal of veel te warm of veel te koud.
Ook dit is weer heel persoonlijk, maar ik vind het klimaat in NL juist een van de ergste die ik kan bedenken, dat vond ik ook al toen ik er nog woonde. Altijd maar die bewolking, regen en wind. Ik zal trouwens niet beweren dat het klimaat waar ik nu woon ideaal is, maar ik heb het toch 100x liever dan het klimaat in NL. De zomer is hier warm en vochtig, maar daar staat tegenover dat je dankzij de airco toch heerlijk slaapt. En je went trouwens ook aan dat klimaat en je past je aan. Maar verder kunnen we hier meestal al in februari buiten zitten, t/m november en dan een korte, maar zonnige winter en dan is het alweer lente.