Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

De Amerikaanse vrouw: geen emancipatie?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
DixieChick
Amerika-expert

Re: De Amerikaanse vrouw: geen emancipatie?

Bericht door DixieChick »

Mijn man is opgevoed door een single mom, dus daar was vroeger echt geen ruimte voor enig "ik ben de vrouw dus ik zorg voor iedereeen" gedoe. Moeders werkte, en vanaf het moment dat de kinderen oud genoeg waren moesten zij helpen koken, schoonmaken, en wassen. En zij dulde absoluut geen kapsones (en nog steeds niet ;) ). Ik ben dus heel gelukkig met mijn bijzonder handige man (die alleen niet zo goed is in stoffen, maar ach...ik ben dan weer niet zo goed in gras maaien :) )
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Bij ons thuis ben ik meestal degene die de badkamer en toiletten poetst, die stofzuigt en stoft (wat deels ook te maken heeft met het feit dat Anna het soms met haar handen gewoon niet kan), ieder doet eigenlijk zijn eigen was, en Anna kookt (en is meestal ook degene die het vuil buiten zet). Gaat prima! :mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Bij ons een huishouden dat bestaat uit twee mannen en dus leek het ons verstandiger om het schoonmaakwerk maar uit te besteden aan een schoonmaakster. De afwasmachine in- en uitruimen en de was in de droger doen is zo'n beetje het enige dat we nog hoeven te doen. Prima. :lol:
"Keep Georgia On Your Mind"
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Gossie, een werkster, daar droom ik wel eens van.............heerlijk iemand die de keuken poetst en de vloer. :thumbup:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Hier ook lekker een werkster. Vrouw doet de was. Ik doe alles buiten en was de auto's
Carly Cupcake
Amerikafan
Partner van: Hinko

Bericht door Carly Cupcake »

Oh ja een werkster... die zou ik ook wel willen. Ik kan onwijs goed schoonmaken, maar heb er echt een hekel aan! Vriendje-lief doet heel veel in het huishouden, maar ziet sommige dingen simpelweg niet. Hij kookt ook iedere avond voor me :-)

Maar doen 'echte' Amerikaanse mannen dat ook? Huishouden en koken enzo? Of is daar toch echt meer sprake van de traditionele rolverdeling?
http://usaroadtrip2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://backtothewest.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; komt eraan!
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Mijn ervaring en ook om mij heen is dat vrouwen hier vaker het huishouden doen. Nou moet ik wel opmerken dat mannen vaker dingen buitenshuis doen zoals grasmaaien, de vuilnis wegbrengen, het zwembad onderhouden, autos repareren etc. Die taken zie je in Nederland minder vaak of ze zijn minder arbeidsintensief omdat mensen in Nederland vaak kleinere tuinen hebben, minder autos en motoren en vuil wordt aan de deur veelal opgehaald :-)
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Mijn man doet soms meer in het huishouden dan ik!

Hier hangt het, voor zover ik kan zien, heel erg af van wie werkt en wie niet. Ik woon in een dorp met heel veel thuis-blijf-moeders. Hun man is militair, en zij hebben het aanhouden van een carriere maar opgegeven (en dat is ook enorm lastig als je veel verhuisd, en dan ook nog kinderen wil, terwijl je man eens in de zoveel tijd heel lang op uitzending gaat). En in hun geval doen zij meer in het huishouden dan de man. Maar als ik kijk naar huishoudens waarin allebei werken, dan is het, voor zover ik dat kan beoordelen, heel netjes verdeelt hoor.

Bij ons thuis werken we allebei (carriere opgeven wilde ik -perse- niet, en het is gelukkig ook gelukt!), maar op het moment werk ik veel meer uren dan mijn man. Dus de laatste paar jaar doet hij veel meer in en om het huis dan voorheen. In onze vorige woonplaats had hij een veel drukkere baan, en had ik het iets rustiger, en dus deed ik meer. Nu moet ik ook toegeven dat mijn man beter kan strijken, wasvouwen, schoenen poetsen, en knopen aanzetten dan ik, dus ach, dat moet je dan ook goed inzetten, niet waar? Als hij echter weer eens weg is, of op nachtdienst zit ofzo, dan doe ik weer meer. Nu hebben we ook een werkster, gewoon omdat manlief echt de ballen verstand heeft van stoffen en badkamers poetsen, en ik daar dus bijna geen tijd meer voor heb.

Maakt ons dat geemancipeerd? Geen idee, maar ik ben er wel happy mee:)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Heztur
Amerika-ontdekker

Bericht door Heztur »

Carly Cupcake schreef:Maar doen 'echte' Amerikaanse mannen dat ook? Huishouden en koken enzo? Of is daar toch echt meer sprake van de traditionele rolverdeling?
Ja hoor, die van mij wel. Op z'n tijd doet hij 't huishouden en koken enzo :) Het geval is dat ik minder werk, en ik dus meer tijd heb om bepaalde zaken op te pakken. Dus ik ben meer van de schoonmaak en koken en boodschappen doe ik ook (omdat hij er een enorme hekel aan heeft, niet dat 't mijn favoriete tijdsverdrijf is, maar mij maakt 't niet zoveel uit). Maar in de weekenden doet hij vooral veel om het huis, en ik weer minder.
Over 2 jaar wil hij met pensioen. Van mij mag hij, hoef ik 't huishouden niet meer te doen ;)
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

Gossie, een werkster, daar droom ik wel eens van.............heerlijk iemand die de keuken poetst en de vloer.
een werkster mag ik haar al jaren niet meer noemen volgens de regels hier in t land, maar mijn hulp in de huishouding dan wel interieurverzorgster; moet er niet aan denken die niet te hebben zeg. Na een volle werkweek ook nog poetsen :blink:

Mijn man doet/deed trouwens vanaf het begin van ons huwlijk , deze week 33 jaar, veel meer in het huishouden dan ik. Ik studeerde destijds en hij zat tv te kijken 's avonds; dus ging hij strijken, afwassen, de was, de wc/douche, dweilen, de ramen: noem het maar op. Hij kan het beter dan ik hoor. :D De puntjes op de i , dat doe ik. Ehh deed ik dus.

Alleen koken niet, echt niet, dat zijn altijd pizza's of chinees en heel af en toe een pan macaroni ( dat wel steeds beter gaat smaken in de loop der jaren :wink: ) En de tuin; alleen de echt zware dingen doet ie nu vanwege mijn rug. Flagstones sjouwen doe ik maar niet meer :roll:

Trouwens een ding moet me wel van het hart; was uitzoeken en op goede temperaturen wassen..........heeft ie nog steeds moeite mee :shock:
Carly Cupcake
Amerikafan
Partner van: Hinko

Bericht door Carly Cupcake »

Trouwens een ding moet me wel van het hart; was uitzoeken en op goede temperaturen wassen..........heeft ie nog steeds moeite mee :shock:
Het is en blijft een man natuurlijk :lol: :lol: :lol:
http://usaroadtrip2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://backtothewest.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; komt eraan!
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

niet leerbaar bedoel je, zelfs niet na 33 jaar :roll: :mrgreen:
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Die van mij kan het wel, als je maar geduld hebt 8) :wink:
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik logeer op het ogenblik bij een echt amerikaans stel in Portland, Oregon. Hij staat nu in de keuken eten te koken, en zij ligt op de bank de krant te lezen. Het heeft, volgens mij, weinig te maken met nationaliteit.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Mrs.Bean
Amerika-expert

Bericht door Mrs.Bean »

als je maar geduld hebt
vind je 33 jaar niet lang genoeg dan :blink:

nou ja ik hoop dat er nog 33 jaar bijkomen en van mij mag ie zo blijven, dat is mijn leerproces geweest :D
tcoppers
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door tcoppers »

Nog eens 33 jaar Thuul, dan weet jij het misschien ook niet meer. :mrgreen:
Ik doe de was ook zelf te toch simpel en ben je niet zeker altijd even op het label kijken. :wink:

Groetjes Theo
Groetjes Theo.

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
Afbeelding
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Joke schreef:Ik logeer op het ogenblik bij een echt amerikaans stel in Portland, Oregon. Hij staat nu in de keuken eten te koken, en zij ligt op de bank de krant te lezen. Het heeft, volgens mij, weinig te maken met nationaliteit.
Laat mijn vrouw dit a.u.b. niet lezen... :?

:mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
tcoppers
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door tcoppers »

Doe jij dan nooit koken, Dennis. :mrgreen:

Theo
Laatst gewijzigd door tcoppers op 01 sep 2011, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Theo.

Don't take your organs to heaven, heaven knows we need them here Ja of Nee
Op weg naar een nieuwe lever en een nieuw leven
Mijn reis door het Zuid-Westen in 2022
Afbeelding
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik kook niet, ik warm op :mrgreen:

Onze website | Mijn blog
GoGriz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door GoGriz »

Wat ik gemerkt heb is dat in religieuze families, de vrouwen veel meer thuis blijven en poetsen, de kinderen opvoeden etc. Niet/weinig-religieuze families lijken veel meer gebalanceerd te zijn op dat vlak.
http://UtahBelg.blogspot.com: Blog van een Belg in Utah
http://amerikabelgen.com: Belgen in Amerika Forum
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer