waitwhat schreef:.....Je collega ....
??????????
waitwhat schreef:.....Je collega ....
Je collega hypotheekgever.vana schreef:waitwhat schreef:.....Je collega ....
??????????
Meh... lijkt meer te maken te hebben met de tax break die NL gekregen heeft, net als dat de 8,000 dollar first time home buyer credit dit deed voor de VS. Maar als je die grafiek ziet is er toch een bubbel, die pas volledig gepoot is zodra NL weer terug is zodra we bij 1999 prijzen terug zijn.vana schreef:Hier kun je de ontwikkeling van de huizenprijzen van de laatste maanden zien.
Als dit klopt, is er dus weer een lichte stijging te zien.
Marjon
Ja maar daar bedoel ik in principe hetzelfde mee. Je kunt dus niet van je huis af want je blijft met je hypotheek zitten, Of te wel je gaat van zeeland naar Groningen waar je de komende 30 jaar loonbeslag krijgt om je hypotheek te betalen of je blijft in Zeeland en dan maar geen carriereHockey schreef:@ned in MO, je blijft aan de hypotheek vastzitten, niet aan het huis. Als de bank jouw huis gedwongen zou moeten verkopen en men krijgt er minder voor terug dan je nog aan hypotheek hebt staan, dan blijft die schuld openstaan.
Jouw punt dat Nederland een probleem heeft deel ik. Maar de wijze waarop waitwhat hier de discussie wil voeren doet mij afhaken.
En het probleem is nog groter dan veel mensen denken. Pensioenen zijn altijd gebaseerd op 70% van het inkomen, omdat men er in het verleden van uit ging dat mensen tegen die tijd hun huis zouden hebben afbetaald. met een aflossingsvrije hypotheek zal dat dus niet gebeuren.
De variabele hypotheekrente hadden we hier ook. Die hebben we hier nog steeds. Nederland heeft inderdaad een probleem, maar helaas wel een zelf veroorzaakt probleem.
Heb je goed getimed!ned in MO schreef:Hier gebeurde dus hetzelfde met de huizenmarkt in Bijv florida. Men kocht 3 kondo's tegelijkertijd voor de speculatie.Hockey schreef:@ned in MO, je blijft aan de hypotheek vastzitten, niet aan het huis. Als de bank jouw huis gedwongen zou moeten verkopen en men krijgt er minder voor terug dan je nog aan hypotheek hebt staan, dan blijft die schuld openstaan.
Jouw punt dat Nederland een probleem heeft deel ik. Maar de wijze waarop waitwhat hier de discussie wil voeren doet mij afhaken.
En het probleem is nog groter dan veel mensen denken. Pensioenen zijn altijd gebaseerd op 70% van het inkomen, omdat men er in het verleden van uit ging dat mensen tegen die tijd hun huis zouden hebben afbetaald. met een aflossingsvrije hypotheek zal dat dus niet gebeuren.
De variabele hypotheekrente hadden we hier ook. Die hebben we hier nog steeds. Nederland heeft inderdaad een probleem, maar helaas wel een zelf veroorzaakt probleem.
Ik heb ook real estate gekocht in die tijd maar heb wel goed gekocht. Ook toen. Ik kan het nu nog steeds van de hand doen voor wat ik er voor heb betaald. Daar bij draait het een redelijke cash flow. Maar inderdaad ik had binnen 1 jaar 11 woningen bij elkaar gekocht waarvan ik het gros net voor de bursting bubble weer van de hand heb gedaan. Ik heb er nu nog 4 over waarvan 1 hypotheek vrij en de andere met een vrij lage hypotheek. Zelfs al zouden ze allemaal leegstaan dan kon ik het nog heel lang uitzingen gelukkig.
Als je een indexfund koopt (dus bv een deel van alle 500 aandelen in de S&P 500) gaat het om 500 bedrijven tegelijk. In de lange termijn (ten minste tot nu toe in zeg, de laatste 75 jaar) maak je dan 8-12% winst per jaar. De enige fout die sommige mensen maken is investeren voor de korte termijn en eruit stappen tijdens een slechte periode. Als je spaart voor je pensioen dat meer dan 10 jaar van vandaag is zou ik zeker in aandelen investeren. Als je het geld eerder nodig hebt, allicht niet.Stan.Gobien schreef:Aandelen in een bedrijf is ook een gok, want de koers kan kelderen zonder dat het bedrijf enorm verlies draait. De beurs is een rollercoaster.
Forgeron schreef:Als je een indexfund koopt (dus bv een deel van alle 500 aandelen in de S&P 500) gaat het om 500 bedrijven tegelijk. In de lange termijn (ten minste tot nu toe in zeg, de laatste 75 jaar) maak je dan 8-12% winst per jaar. De enige fout die sommige mensen maken is investeren voor de korte termijn en eruit stappen tijdens een slechte periode. Als je spaart voor je pensioen dat meer dan 10 jaar van vandaag is zou ik zeker in aandelen investeren. Als je het geld eerder nodig hebt, allicht niet.Stan.Gobien schreef:Aandelen in een bedrijf is ook een gok, want de koers kan kelderen zonder dat het bedrijf enorm verlies draait. De beurs is een rollercoaster.
"Nobody gets hurt on a roller coaster, unless you get off halfway."
Ik kan me geen situatie bedenken (behalve een hele dure medische noodzaak) waarbij je ineens "moet" uitstappen.kaap koraal schreef:Forgeron schreef: "Nobody gets hurt on a roller coaster, unless you get off halfway."
Maar vaak heb je het niet in de hand en MOET je halfway uitstappen. Je zou de pech kunnen hebben dat je pensioen nu afliep en dat je het nu nodig hebt en je dus gekocht had met een beursstand van rond de 800 en nu van rond de 280 !