Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Maarten86
Amerika-ontdekker

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door Maarten86 »

Globalisering is het woord dat jullie zoeken denk ik.

Maar om Nederland te beschuldigen van veramerikanisering vind ik niet erg kloppen, dat zou moeten betekenen dat er een originele Nederlandse identiteit was voor alle invloeden uit Amerika over kwamen waaien.

En gaan we terug naar het begin van Nederland is het altijd een land geweest waar verschillende culturen handel kwamen doen.
Een van de vroegste sporen van onze cultuur leiden terug naar Romeinse vestigingen in het land.

Daarna zijn we beinvloed door Fransen, Spanjaarden, Duitsers, Aziaten, Arabieren noem maar op.

Er wordt nu wel veel geklaagd over de multiculturele samenleving maar het enige verschil met vroeger is dat het nu om verschillende kleuren mensen gaat.

Zelfs onze befaamde Hollandse tulpen komen uit Turkije.

Als je het mij vraagt is het overnemen van gewoontes en gebruiken altijd onderdeel geweest van de Nederlandse samenleving of het nou Amerikaans is of iets anders.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

JulesR schreef:Dingen zoals dat Nederland, als een van de weinigen, Amerikaanse films ondertitelt en niet nasynchroniseert.
Dat is gewoon omdat alles naspreken te duur is in verhouding met aantal Nederlands sprekende mensen. Ondertiteling is goedkoper.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Daar ben ik het helemaal mee eens Maarten. Nederland is denk ik helemaal niet aan het "veramerikaniseren" maar neemt gewoon een aantal gewoontes en producten van Amerika over, net als we dat van andere landen overnemen. Af en toe is bepaalde kleding in de mode zoals Nike schoenen maar veel jeugd die ik ken loopt bijvoorbeeld ook in Replay kleding, een Italiaans merk. Ook hebben we nu Starbucks en MacDonalds maar ook tallozeTapas, Italiaanse en Griekse restaurantjes en de kebab/shoarma tentjes schieten ook als paddestoelen uit de grond.
Ja er worden veel films en series uit Amerika gekeken, maar dat is logisch want er is een enorme film en televisie industrie in Amerika en veel Nederlandse films en series worden er niet gemaakt in verhouding. De vele Nederlandse televisie netten en de bioscopen moeten ook gevuld woren natuurlijk. :D

Er zullen best wel mensen zijn die opkijken naar Amerika en er zijn vast veel ook mensen die een hekel aan Amerika hebben. Maar er denk ik meer mensen in Nederland die gewoon helemaal niets speciaals hebben met Amerika (en dus ook geen haat-liefde verhouding)
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik heb dit ook al in een ander topic gezegd maar kijk eens naar al die goedkopere Japanse restaurants die de afgelopen 2/3 jaar ineens overal zitten. Iedereen heeft ineens verstand van sushi :lol:
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Zijn in het algemeen chinezen die de All-You-Can-Eat Sushi tenten runnen.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dat verklaart waarom ze mijn Japans niet verstaan.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Nederlanders kunnen goed engels?
Nederlanders denken dat ze goed engels kunnen. Een groot verschil :lol:
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

vana schreef:Nederland is denk ik helemaal niet aan het "veramerikaniseren" maar neemt gewoon een aantal gewoontes en producten van Amerika over, net als we dat van andere landen overnemen.
Dat verklaart nog niet het enorme scala aan Amerikaans-Engelse uitdrukkingen in NL. Zowel in de media, alsook op straat. En aangezien taal de belangrijkste manier is om uiting te geven aan een cultuur is dat toch wel een grotere invloed dat dat van welk ander land ook. Ik denk trouwens ook niet dat "veramerikaniseren" een juiste term is, want dat is volgens mij niet het geval. Wel denk ik dat het opvallend is hoeveel invloed Amerika op NL heeft, veel meer dan andere landen.
vana schreef:veel jeugd die ik ken loopt bijvoorbeeld ook in Replay kleding, een Italiaans merk.
Ik vraag me alleen af hoeveel jongeren weten dat ze in Italiaanse kleren lopen. Het wordt zelfs door het bedrijf zelf in hun marketing gelinkt aan de Amerikaanse "pop culture", net zoals een Diesel (ook Italiaans) dat doet.
ned in MO schreef:Nederlanders kunnen goed engels?
:thumbup: :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Zolang Amerikaanse toeristen in de trein tegen elkaar zeggen(ik luister ze altijd af) dat het Engels in Nederland "amazing" is, ben ik tevreden. Hou er wel rekening mee dat het een tweede taal is. Als de Amerikanen beter Frans spreken dan Nederlanders Engels, ga ik mij zorgen maken.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Misschien kan je beter zeggen: Boven het Europees gemiddelde. Exclusief het VK & Ierland natuurlijk alhoewel die versta je soms ook niet... :roll:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Nederlanders spreken zo goed Engels dat ik als (telefoon)tolk/vertaler,een redelijke boterham kan verdienen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Sinds ik in Amerika woon besef ik eigenlijk pas hoe groot de invloed van Amerika op Nederland eigenlijk is op allerlei gebieden. Ik herriner me nog goed een opmerking van een ex collega 2 jaar geleden met de Amerikaanse verkiezingen en wij in Nederland dagelijks 15 minuten nieuws daarover kregen gevolg door 5 minuten Nederlands nieuws. Zijn opmerking was "jeetje, zijn ze nou nog bezig met die stomme verkiezingen????" Om maar aan te geven hoeveel je daar in Nederland van mee krijgt.

Ik heb werkelijk geen idee "waarom" die invloed zo groot is. Ik vermoed omdat Nederland een klein land is en daardoor wel min of meer gedwongen wordt om buiten eigen land te kijken. Daarentegen zijn er wel meer kleinere landen die dat niet echt doen of in mindere mate.

Gebruiken mensen in Nederland dagelijks woorden als sh*t en f*ck, waar ik woon is dat echt "not done". Het is misschien ook makkelijker om woorden te gebruiken uit een vreemde taal omdat de betekenis dan minder krachtig is. Verder lijkt het soms alsof men denkt dat het in Amerika allemaal bigger en dus better is terwijl dit helemaal niet zo is.

Overigens denk ik dat Amerika op wel meer landen dan Nederland zijn stempel drukt. En dat is niet altijd een goede zaak :P
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ziva schreef: Gebruiken mensen in Nederland dagelijks woorden als sh*t en f*ck, waar ik woon is dat echt "not done". Het is misschien ook makkelijker om woorden te gebruiken uit een vreemde taal omdat de betekenis dan minder krachtig is.
Dat is het! Je zegt makkelijker sh*t en f*ck maar niet t*er*ngzooi of iets dergelijks.

@Benno

Dat is toch logisch? Tenzij je bij de plaatselijke McDonald's als tolk wordt gebruikt dan is het ineens niet zo logisch. Maar ik neem aan dat het zakelijke dingen(onderhandelingen ed) zijn?
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Bandido schreef: Ik vraag me alleen af hoeveel jongeren weten dat ze in Italiaanse kleren lopen. Het wordt zelfs door het bedrijf zelf in hun marketing gelinkt aan de Amerikaanse "pop culture", net zoals een Diesel (ook Italiaans) dat doet.
Ja hoor, de jeugd die ik ken is namelijk best wel slim. :roll:
Verder kopen jongeren meestal die spijkerbroeken omdat ze ze mooi vinden en niet omdat het Italiaans of Amerikaans is. Momenteel worden er bijvoorbeeld ook meer Lacoste truien verkocht dan Hilfiger truien, omdat de jeugd die nu mooier vind. Hilfiger is een beetje "uit" Het ene moment is het een Amerikaans merk en dan weer een Frans of Italiaans. Italie en Frankrijk zijn ook grote modesteden, daar komt hele mooie kleding vandaan.
Bandido schreef: :thumbup: :wink:
Kijk, dat is nou de reden dat ik nooit zo goed durf te spreken in Amerika. Ik ben namelijk niet zo heel goed in Engels en ik ben bang dat er over mij ook zo spottend wordt gedaan. Tenminste, ik hoor dit soort opmerkingen wel vaker van een aantal Nederlanders die in Amerika wonen.
Heel veel Nederlanders spreken goed Engels in die zin dat ze zich goed verstaanbaar kunnen maken en daar gaat het om.
ziva schreef:Gebruiken mensen in Nederland dagelijks woorden als sh*t en f*ck, waar ik woon is dat echt "not done". Het is misschien ook makkelijker om woorden te gebruiken uit een vreemde taal omdat de betekenis dan minder krachtig is. Verder lijkt het soms alsof men denkt dat het in Amerika allemaal bigger en dus better is terwijl dit helemaal niet zo is.
Ik weet niet waar jij woonde in Nederland maar die woorden worden in mijn omgeving echt niet dagelijks gebruikt.
Ik hoor trouwens in Amerikaanse programma's ook regelmatig die woorden, alleen worden ze consequent weggebliept. Dat betekent dus niet dat het niet gezegd wordt. En luister voor de aardigheid eens naar de vele Rap songs, over grof gesproken, dat soort taal zul je in Nederlandse liedjes niet vaak tegenkomen.
Ook wel grappig is dat als Amerikaanse filmsterren en zangers hier in Nederland geïnterviewd worden en horen dat je het f*** woord gewoon bij ons op tv mag zeggen, ze het ineens in elke zin uitdrukkelijk gebruiken en soms zelfs tien keer achter elkaar zeggen. Dan valt ineens dat laagje beschaving blijkbaar weg alsof het een opluchting is dat ze dat woord eindelijk mogen zeggen.
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Heleen72 »

DejaVu schreef:
Ziva schreef: Gebruiken mensen in Nederland dagelijks woorden als sh*t en f*ck, waar ik woon is dat echt "not done". Het is misschien ook makkelijker om woorden te gebruiken uit een vreemde taal omdat de betekenis dan minder krachtig is.
Dat is het! Je zegt makkelijker sh*t en f*ck maar niet t*er*ngzooi of iets dergelijks.
En ook k*nk*r hoor je bijna nooit...
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik probeerde dat woord expres te vermijden :mrgreen:

Al moet ik wel zeggen in bepaalde Haagse wijken is dat woord een werkwoord ;).
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

vana schreef:
Bandido schreef: :thumbup: :wink:
Kijk, dat is nou de reden dat ik nooit zo goed durf te spreken in Amerika. Ik ben namelijk niet zo heel goed in Engels en ik ben bang dat er over mij ook zo spottend wordt gedaan. Tenminste, ik hoor dit soort opmerkingen wel vaker van een aantal Nederlanders die in Amerika wonen.
Heel veel Nederlanders spreken goed Engels in die zin dat ze zich goed verstaanbaar kunnen maken en daar gaat het om.
Vind ik ook. Trouwens misschien hoor je Nederlanders in Amerika er spottend over doen, maar Amerikanen heb ik nog nooit zien lachen om andermans accent of fouten in het Engels. Ze zullen meestal de eersten zijn, die bewondering hebben voor mensen, die meer dan een taal spreken. Schroom dus niet gewoon jouw Engels te spreken, dat is in ieder geval beter dan hun Nederlands ;). Mijn beste vriendin durft haar gebrekkige Nederlands niet te spreken, als zij in Nederland op bezoek is, omdat haar familie en vrienden daar de spot mee drijven. Bij mij durft ze het wel, wat ik altijd een hele eer vind. Ik vind het gewoon goed, als mensen proberen een andere taal te spreken, al is dat niet perfect. Rick en de kinderen spreken ook zeker geen perfect Nederlands (ikzelf waarschijnlijk inmiddels ook niet meer), maar ik ben maar wat blij dat ze het in ieder geval verstaan en zich verstaanbaar kunnen (durven) maken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

DejaVu schreef: Al moet ik wel zeggen in bepaalde Haagse wijken is dat woord een werkwoord ;).
Dat zeggen alle Hagenezen/Hagenaars ;), maar toch kan, maar vooral WIL ik er niet aan wennen.

Ik kan me (volgens mij) ook redelijk verstaanbaar maken in Amerika en er is nog geen Amerikaan geweest die ongeduldig of lacherig deed als ik niet op een woord kon komen. Ik moet ook zeggen dat het na verloop van mijn vakantie ook makkelijker gaat om Engels te praten. Waarschijnlijk omdat ik ook niets anders, behalve het praten met mijn man, om me heen hoor.
De meeste complimenten over hoe "goed" we Engels spreken komt toch meestal van de Engelsen/Ieren valt me op. Maar nogmaals er is nog geen Amerikaan die me scheef aankeek omdat ik iets niet goed uitspreek.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Heb je geen problemen met Ieren te verstaan? Schotten en Engelsen zijn geen probleem maar bij Ieren heb ik altijd het gevoel dat ze de trein proberen te halen.
Laatst gewijzigd door DejaVu op 31 dec 2011, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Haha, absoluut! Misschien vinden ze daarom dat ik zo "goed" Engels praat ;)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer