Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Nederland heeft zeer zeker wel een eigen cultuur, maar dat ter zijde.JulesR schreef:ligt het eraan dat er zoals ook al eerder gezegd geen echte EIGEN cultuur heerst in Nederland en dat daarom Nederland vatbaarder is voor Amerikaanse invloeden? of is juist die Amerikaanse invloed zo sterk dat alleen die erg opvalt en dat de Duitse invloeden (bijv auto's) daar bij wegvalt?
Jules
Ik denk dat de wereldoorlogen er wel iets mee te maken kunnen hebben.
In beide oorlogen hebben de Amerika, Groot Brittanie, Canada en Australie de hoofdrollen gespeeld aan de reddende kant.
Dat is erg veel Engels.
De handel gaat al lange tijd veel in het Engels.
Daarnaast is het in Nederland bijna taboe om trots op Nederland te zijn, dat is al snel nationalistisch en daar hebben we sinds de 2WO een naar idee bij.
Dat geeft ruimte en zelfs noodzaak om je ergens anders aan op te trekken.
En welk land profileert zich het best/meest : Amerika.
Amerika is voor de comercie een onuitputtelijke bron; je wordt er de hele dag mee geconfronteerd, via internet en vooral TV.
En of de beelden in films en series wel of niet kloppen; het is wel wat wij te zien krijgen.
Dat moet wel invloed heben.
De beelden die we hier in Nederland over de VS te zien krijgen kloppen inderdaad absoluut niet. Series als CSI, Desperate Housewives, Dexter en films uit Hollywood geven een compleet verkeerd beeld van de VS. Perfecte straten met perfect verzorgde huizen als in CSI, Dexter of Desperate Housewives heb ik behalve Hollywood nog nooit ergens in de VS gezien. Alleen de top 1% van de Amerikanen leeft misschien zo. De gemiddelde Amerikaan leeft veel soberder dan de gemiddelde Nederlander en de huizen, woonwijken en steden in de VS hebben op mij een beetje een verpauperde indruk gemaakt.ienekje schreef: Amerika is voor de comercie een onuitputtelijke bron; je wordt er de hele dag mee geconfronteerd, via internet en vooral TV.
En of de beelden in films en series wel of niet kloppen; het is wel wat wij te zien krijgen.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het zijn dan ook films, en geen documentaires.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Allereerst "in de VS" is een generalisatie die je niet kunt maken. Verder vraag ik me af waar in de VS je allemaal bent geweest want er zijn genoeg (niet alleen) "middle class" buurten in alle delen Van het land waar de huizen en straten wél perfect uitzien en perfect worden onderhouden (dank u, HOA), en dat is écht niet alleen voor 1% weggelegd. Ik heb de indruk dat je een wel erg negatief beeld hebt overgehouden. Ja, zeker zijn er buurten waar alles minder goed is onderhouden, en dat dan in elke stad, maar de generalisatie die jij nu maakt is gewoonweg niet terecht.mvdl schreef: de huizen, woonwijken en steden in de VS hebben op mij een beetje een verpauperde indruk gemaakt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Zou je wat voorbeelden willen noemen van wat je hiermee bedoeld?mvdl schreef:De gemiddelde Amerikaan leeft veel soberder dan de gemiddelde Nederlander
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
mvdl, ik begrijp dat jullie Amerikaanse avontuur een teleurstelling is geweest die misschien best wel bitter doorweegt. Maar ook ik herken een aantal dingen toch niet. Mijn ervaring van wonen (en dus niet reizen) is beperkt tot Michigan City, Indiana. Niet bepaald een van de meest fancy steden van Amerika, met een gemiddeld inkomen dat 20% lager is dan het staatsgemiddelde en een echte arbeidersstad met veel industrie.
Toch is het merendeel van de buurten daar wel netjes.
En ondanks dat het geen rijke mensen waren in de buurt waar we woonden (allemaal heel gewone inkomens als leraar, politie, gewone bediende, ....) vond ik helemaal niet dat ze soberder leefden dan wij (die in Belgie een aanzienlijk groter inkomen hadden dan hun). Integendeel!
Nu begrijp ik al te best de verschillen onderling in zo'n groot land als de US. Daarom kan ik me ook frustreren over mensen die zeggen "In de US is het zus". Je hebt zo ook van die mensen die dergelijke uitspraken doen over mijn nieuwe thuisland, Canada. De onderlinge verschillen zijn hier zo groot! Mijn vriendin woont 45 minuten rijden hier vandaan, en we verbaasden er ons onlangs nog over: in onze school zijn info sessies over gaan studeren aan Amerikaanse universiteiten, in haar school gaan ze met de kinderen op bezoek bij arbeiders om te kijken welke beroepen je kan kiezen. Hier is de prijs van een gemiddelde vrijstaande woning met 3 slpk. bijna 3 keer zo hoog als bij een andere kennis die in dezelfde provincie woont. Dus hoe kan je dan dergelijke algemene uitspraken doen? In Nederland heb je toch ook erg verpauperde wijken, maar ook erg chique wijken. Heb je mensen die zeer royaal leven, en anderen die de titel van Koning Wrek zouden verdienen. En Nederland is een pindanootje klein in vergelijking met de gigant Amerika...
Toch is het merendeel van de buurten daar wel netjes.
En ondanks dat het geen rijke mensen waren in de buurt waar we woonden (allemaal heel gewone inkomens als leraar, politie, gewone bediende, ....) vond ik helemaal niet dat ze soberder leefden dan wij (die in Belgie een aanzienlijk groter inkomen hadden dan hun). Integendeel!
Nu begrijp ik al te best de verschillen onderling in zo'n groot land als de US. Daarom kan ik me ook frustreren over mensen die zeggen "In de US is het zus". Je hebt zo ook van die mensen die dergelijke uitspraken doen over mijn nieuwe thuisland, Canada. De onderlinge verschillen zijn hier zo groot! Mijn vriendin woont 45 minuten rijden hier vandaan, en we verbaasden er ons onlangs nog over: in onze school zijn info sessies over gaan studeren aan Amerikaanse universiteiten, in haar school gaan ze met de kinderen op bezoek bij arbeiders om te kijken welke beroepen je kan kiezen. Hier is de prijs van een gemiddelde vrijstaande woning met 3 slpk. bijna 3 keer zo hoog als bij een andere kennis die in dezelfde provincie woont. Dus hoe kan je dan dergelijke algemene uitspraken doen? In Nederland heb je toch ook erg verpauperde wijken, maar ook erg chique wijken. Heb je mensen die zeer royaal leven, en anderen die de titel van Koning Wrek zouden verdienen. En Nederland is een pindanootje klein in vergelijking met de gigant Amerika...
Elke
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dit is inderdaad wel een heel verwrongen beeld van de woonwijken in amerika zegmvdl schreef:De beelden die we hier in Nederland over de VS te zien krijgen kloppen inderdaad absoluut niet. Series als CSI, Desperate Housewives, Dexter en films uit Hollywood geven een compleet verkeerd beeld van de VS. Perfecte straten met perfect verzorgde huizen als in CSI, Dexter of Desperate Housewives heb ik behalve Hollywood nog nooit ergens in de VS gezien. Alleen de top 1% van de Amerikanen leeft misschien zo. De gemiddelde Amerikaan leeft veel soberder dan de gemiddelde Nederlander en de huizen, woonwijken en steden in de VS hebben op mij een beetje een verpauperde indruk gemaakt.ienekje schreef: Amerika is voor de comercie een onuitputtelijke bron; je wordt er de hele dag mee geconfronteerd, via internet en vooral TV.

Dan behoor ik, samen met 95% van de nederamerikanen hier tot de top 1 % (en de helft van mijn dorp) van de amerikanen
mvdl, ik herken het beeld wat jij nu schetst ook niet. Het beeld wat we in films en tv series krijgen is natuurlijk veel rooskleuriger dan het echte leven, maar zo negatief als jij het nu schetst is de andere kant op maar net zo onwaar.
Ik heb in Chicago metro genoeg van zulke woonwijken gezien die je in films ook ziet.
Dit zie je veel in de VS: Urban decay. Als ik de reacties zo lees dan denk ik toch echt dat veel niet buiten hun suburb uit durven te komen en de ogen sluiten voor de realiteit. Om maar weer on-topic te komen, de film 8 mile geeft wel een reeler beeld van hoe de onderklasse in de VS leeft.
@mvdl, de tegenreacties op jouw bericht komen vanwege de extremiteit in jouw uitspraken.
Eerst al dat het beeld wat we in films en op tv krijgen voorgeschoteld alleen in Hollywood voorkomt. Daarna de uitspraak dat alleen de top 1% misschien zo leeft. En nu weer de film 8 Mile, die weegeeft hoe de onderklasse leeft, wat je echter wel als norm stelt voor de VS. Tenslotte nog je uitspraak dat veel niet buiten hun suburb uit durven te komen en de ogen sluiten voor de realiteit.
Tsja, dan krijg je stevige respons. Niemand hier heeft namelijk gesteld dat het in de VS allemaal perfect is, of dat er geen armoede is. Wat wel wordt gesteld is dat het beeld wat jij schept te extreem is. Die perfecte huizen en straten komen buiten Hollywood voor, en ook meer dan de top 1% woont in een mooi huis. En het is niet zo dat 99% leeft zoals in de film 8 Mile.
Eerst al dat het beeld wat we in films en op tv krijgen voorgeschoteld alleen in Hollywood voorkomt. Daarna de uitspraak dat alleen de top 1% misschien zo leeft. En nu weer de film 8 Mile, die weegeeft hoe de onderklasse leeft, wat je echter wel als norm stelt voor de VS. Tenslotte nog je uitspraak dat veel niet buiten hun suburb uit durven te komen en de ogen sluiten voor de realiteit.
Tsja, dan krijg je stevige respons. Niemand hier heeft namelijk gesteld dat het in de VS allemaal perfect is, of dat er geen armoede is. Wat wel wordt gesteld is dat het beeld wat jij schept te extreem is. Die perfecte huizen en straten komen buiten Hollywood voor, en ook meer dan de top 1% woont in een mooi huis. En het is niet zo dat 99% leeft zoals in de film 8 Mile.
Jij had het net zelf over "de gemiddelde Amerikaan" hoor. Ik weet niet wat de onderklasse er nu ineens mee te maken heeft. Ik neem aan dat jij ook niet verwachtte dat de onderklasse in "Desperate Housewives" woningen leefde.
Ik kan verder alleen over deze regio spreken, en ik zie dat die mooie grote huizen gerust voor de middenklasse betaalbaar zijn.
Ik kan verder alleen over deze regio spreken, en ik zie dat die mooie grote huizen gerust voor de middenklasse betaalbaar zijn.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik woon vlakbij Springfield, MO , naast louis en Kansas city de 2 na grootste stad in missouri met ong 200,000 inwoners in de directe omgeving. Wat jij daar schetst mvdl hebben wij hier niet.
In sommige van de grote steden ja en waar de economie zwaar getroffen is.
Je ziet hier meer armoede in de country waren mensen in een oude mobilhome wonen misschien.
Genoeg arme buurten ook in nederland. Alleen zie je er weinig leegstand omdat er woningnood is. Echter de armoede is er net zo goed
In sommige van de grote steden ja en waar de economie zwaar getroffen is.
Je ziet hier meer armoede in de country waren mensen in een oude mobilhome wonen misschien.
Genoeg arme buurten ook in nederland. Alleen zie je er weinig leegstand omdat er woningnood is. Echter de armoede is er net zo goed
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Kom je dat dan in Europa niet tegen?mvdl schreef:Dit zie je veel in de VS: Urban decay. .
Elke
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
mvdl schreef:Als ik de reacties zo lees dan denk ik toch echt dat veel niet buiten hun suburb uit durven te komen en de ogen sluiten voor de realiteit.

Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Tsjah...als de film 8 mile aan geeft hoe de gemiddelde Amerikaan woont, dan geeft het programma "De Tokkies" datzelfde aan over Nederland zeker?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Nee wij slopen zulke gebouwen en bouwen dan een splinternieuw gebouw en plakken er een sticker "Te Huur" op voor de komende 25 jaar. Daarna slopen ze het weer etc.kastelke schreef: Kom je dat dan in Europa niet tegen?

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Zijn in ieder geval leuke sites voor fotografen: viewtopic.php?f=6&t=39201 (dus ook in Belgie of Nederland).
Elke
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat het in Be/Nl sneller gesloopt wordt, komt dan misschien omdat de prijs van bouwgrond over het algemeen duurder is?
Elke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 1248 Weergaves
-
Laatste bericht door USAreiziger
-