Dat is inderdaad het grootste bezwaar wat ik heb tegen deze wet. Ik heb 29 jaar in NL gewoond. Stel dat ik over 2 jaar de Amerikaanse nationaliteit aan neem en dan 5 of 10 jaar later toch besluit om terug naar NL te willen. Dan zou dat alleen kunnen als ik een werkvisum kan krijgen, anders kom ik er gewoon niet in. En als ik dan een visum krijg, dan moet ik alsnog binnen 3 jaar het inburgeringsexamen doen.kastelke schreef:Het gaat er volgens mij veel meer om dat je, omdat je er geboren bent, er jaren gewoond hebt, de cultuur in je hebt, je er ten allen tijde nog welkom wilt zijn. Om te blijven. Zonder speciale voorwaarden waaraan misschien wel anderen moeten voldoen die er nooit geboren zijn en gewoond hebben. Maar door je paspoort af te nemen, heb jij, die misschien 30 jaar in Nederland woonde en bijdroeg aan die maatschappij, dezelfde rechten als een Chinees/Australier/... die nog nooit zijn voet aan de grond gezet heeft in Nederland. En dat zou mij wel kwetsen indien mijn land mij zo zou raken.
Ik hoef niet meer te stemmen in NL, hoef geen rechten te hebben op zorg of wat dan ook want ik woon er niet meer. Maar het feit dat men de nationaliteit af pakt en ik daardoor niet meer terug zou kunnen keren naar mijn geboorteland zonder het hele visum traject als iedere andere buitenlander te moeten doorlopen, dat snap ik niet echt.
En dan kan je zeggen: maar dan hou je toch lekker de greencard en nationaliseer je niet? Maar ook dat heeft weer veel gevolgen: Je mag niet stemmen en hebt dus geen inspraak in het land waar je woont, je kan het land uitgezet worden, als K1-visum applicant zit je vast aan het sponsor contract voor 10 jaar en kan je geen aanspraak maken op social security in die tijd tenzij je na 3 of 5 jaar nationaliseert... en hoe zit het als je dan kinderen hebt met een Amerikaanse partner, maar het loopt fout? Heb je dan evenveel rechten met je greencard?