Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
OscarG
Amerikakenner

Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Bericht door OscarG »

kastelke schreef:Het gaat er volgens mij veel meer om dat je, omdat je er geboren bent, er jaren gewoond hebt, de cultuur in je hebt, je er ten allen tijde nog welkom wilt zijn. Om te blijven. Zonder speciale voorwaarden waaraan misschien wel anderen moeten voldoen die er nooit geboren zijn en gewoond hebben. Maar door je paspoort af te nemen, heb jij, die misschien 30 jaar in Nederland woonde en bijdroeg aan die maatschappij, dezelfde rechten als een Chinees/Australier/... die nog nooit zijn voet aan de grond gezet heeft in Nederland. En dat zou mij wel kwetsen indien mijn land mij zo zou raken.
Dat is inderdaad het grootste bezwaar wat ik heb tegen deze wet. Ik heb 29 jaar in NL gewoond. Stel dat ik over 2 jaar de Amerikaanse nationaliteit aan neem en dan 5 of 10 jaar later toch besluit om terug naar NL te willen. Dan zou dat alleen kunnen als ik een werkvisum kan krijgen, anders kom ik er gewoon niet in. En als ik dan een visum krijg, dan moet ik alsnog binnen 3 jaar het inburgeringsexamen doen.

Ik hoef niet meer te stemmen in NL, hoef geen rechten te hebben op zorg of wat dan ook want ik woon er niet meer. Maar het feit dat men de nationaliteit af pakt en ik daardoor niet meer terug zou kunnen keren naar mijn geboorteland zonder het hele visum traject als iedere andere buitenlander te moeten doorlopen, dat snap ik niet echt.

En dan kan je zeggen: maar dan hou je toch lekker de greencard en nationaliseer je niet? Maar ook dat heeft weer veel gevolgen: Je mag niet stemmen en hebt dus geen inspraak in het land waar je woont, je kan het land uitgezet worden, als K1-visum applicant zit je vast aan het sponsor contract voor 10 jaar en kan je geen aanspraak maken op social security in die tijd tenzij je na 3 of 5 jaar nationaliseert... en hoe zit het als je dan kinderen hebt met een Amerikaanse partner, maar het loopt fout? Heb je dan evenveel rechten met je greencard?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Over het weekeinde mocht ik dus in WSJ lezen dat de Franse overheid nu voor expats (dubbele nationaliteit toegestaan) de wereld in gebieden heeft ingedeeld, waarin de expat Fransen eigen vertegenwoordigers mogen stemmen in het Franse parlement. Zodat ook de belangen van de expats (enigszins) beter behartigd kunnen worden.
Het Italiaanse parlement, zo zei het artikel heeft sinds enkele jaren een indirecte manier van vertegenwoordiging voor expats.

Waarom zijn we niet bozer ? Waarom laten we ons door onze eigen overheid zo min behandelen omdat we tijdelijk in een ander land wonen/werken ?!

De dag daarvoor werd er een meubeltje bezorgd bij ons, door een besteldienst eigendom van een Armeense familie. En ja hoor, allemaal dubbelen. Die waren verbijsterd te horen dat de Ned. overheid dat pertinent niet toe wil staan.

(Even excuses aan Benno - je had gelijk, het blijkt toch 5 miljoen te zijn aan vrijstelling.)

Oscar, je bent bij je argument vergeten te zetten: groot aantal banen gesloten voor groene kaart houders, alsmede bepaald vrijwilligerswerk. Ik ben het overigens helemaal met je eens, maar dat had je denk ik al begrepen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als Belg in het buitenland ben je ook verplicht om te stemmen. Meer nog: we mogen blijkbaar zelfs kiezen in welke gemeente we ons willen laten inschrijven om te stemmen. Voor de stemming zelf moeten we dan ofwel naar het consulaat gaan, ofwel iemand in Belgie een volmacht geven om onze stem uit te brengen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Wow dus in BE heb je nog stem-plicht ? In Ned. was dat ook toen ik jong was - maar het is veranderd in stem-recht (waar ik het overigens meer mee eens ben.)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wij hebben inderdaad stemplicht.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je hoeft niet te stemmen, maar je moet in het stemlokaal verschijnen, of je daar laten vertegenwoordigen. Het is dus een verschijningsplicht niet een plicht om inderdaad te stemmen.

Dat is iets wat Nederland in dit geval beter doet: de ambassade in Washington DC wordt tot een stemlokaal verklaard en Nederlanders in de VS kunnen dan een stemformulier aanvragen in Den Haag en mogen dan hun stem naar DC sturen. We hebben 1 keer via het internet kunnen stemmen, dat was eigenlijk best mooi: je stuurde een wachtwoord op en kreeg dan een ander wachtwoord vanuit Nederland, je had beide wachtwoorden nodig om te stemmen. Je kon dan zelfs later bekijken of je stem goed was aangekomen en of die voor de juiste partij was geregistreerd.

Doen ze helaas niet meer, vonden ze te onveilig.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 29 mar 2012, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik zal maar even het breaking news uit de lage landen brengen:
Catshuisoverleg in kritieke fase
DEN HAAG - De onderhandelingen in het Catshuis tussen regeringspartijen VVD en CDA en gedoogpartner PVV over miljardenbezuinigingen „gaan door een moeilijke fase”. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst woensdag bekendgemaakt.

Wegens de moeizame besprekingen is het overleg woensdag eerder dan gepland afgebroken. Het is de bedoeling dat de partijen onder leiding van premier Mark Rutte de beraadslagingen donderdagochtend om 10.00 uur voortzetten.
Als de gesprekken knallen dan zullen er nieuwe verkiezingen komen >>> gaat die wet ook meteen de prullenbak in.

Ik zelf denk dat dit gewoon een toneelstukje is waardoor ze later kunnen zeggen "Ja beste mensen, het was een hele moeilijke tijd maar na veel lastige dagen zijn we er toch uitgekomen en we zijn niet over 1 nacht ijs gegaan."

Ik zal ook meteen even een gerucht plaatsen, het gerucht gaat dat Minister van Financiën (Jan Kees de Jager) wilt opstappen. Maar niemand kan dit bevestigen en het ministerie zwijgt.
Sunny10
Amerika-ontdekker

Bericht door Sunny10 »

Ben beniewd wat er gaat gebeuren nu de parijen er niet uit zijn gekomen, spannend.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Gaat de vriezer in en ligt aan een nieuw kabinet.
Amikix
Amerikakenner

Bericht door Amikix »

Maar het gedoe met het kabinet betekent niet het einde van de plannen. Zoals ze zeggen op nederlanderblijven.nl:

Afbeelding
saskiiaa
Amerika-newbie

Bericht door saskiiaa »

Spannend, inderdaad! Hopelijk vergeten ze nu die hele boel... dat zou handig zijn. Het is moeilijk om bij te houden wat er allemaal gezegd wordt over dit wetsvoorstel vanuit het buitenland, vooral als er zoveel interessante politiek vlak onder onze neuzen gebeurd.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Volgens een artikel bij de Wereldomroep zal in ieder geval D66 hard proberen om het nieuwe nationaliteitswetvoorstel de ijskast in te duwen (dank voor de link Eelco Keij, D66-er in New York en organisator van een handtekeningenactie).

http://www.rnw.nl/nederlands/article/d6 ... an-kabinet
Sunny10
Amerika-ontdekker

Bericht door Sunny10 »

Ik weet op wie ik ga stemmen dit jaar :-). Dit alles heeft mij wel doen beseffen hoe graag ik beide nationaliteiten zou willen, dus ik ga de aanvraag tot US citizenship indienen, spannend!

Misschien een ander topic, maar kan iemand mij vertellen wat het behoud Nederlanderschap en bijbehorend proces precies inhoud?
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Staat op een lijstje op de website van de Nederlandse ambassade in Washington DC. Gewoon opzoeken, uitprinten en afvinken.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Nieuwe en tevens demissionair minister van binnenlandse zaken:
DEN HAAG - Minister van Binnenlandse Zaken Liesbeth Spies vindt dat het door haar voorbereide boerkaverbod van tafel kan, net als het voorgestelde verbod op een dubbele nationaliteit. Nu het kabinet is gevallen zal ze er „geen traan om laten” als de Tweede Kamer het PVV-plan in de prullenbak doet. „Door de kabinetsval staat er niets meer tegenover”, zegt ze woensdag in een interview met de Volkskrant.

Spies heeft zich gemeld als kandidaat voor het lijsttrekkerschap van het CDA. Tot nu toe zijn vier aanmeldingen binnengekomen. Ook Sybrand van Haersma Buma, Harry Wesselink en Marcel Wintels willen de partij graag leiden.

Over de gedoogconstructie met de PVV zegt Spies: „We hebben geprobeerd er het beste van te maken. Het bleek geen succes.” Ze ziet nu des te meer reden op het CDA te stemmen voor kiezers die niet blij waren met de samenwerking met de partij van Geert Wilders. Er is volgens Spies nu „een ander verhaal te vertellen” dan bij de verkiezingen van 2010, toen veel CDA-stemmers afhaakten omdat ze geen vertrouwen hadden in de partijkoers.

Toekomstige samenwerking met de PVV sluit Spies desondanks niet uit. „Het is onverstandig voor de verkiezingen een partij uit te sluiten, dan neem je kiezers niet serieus. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat we daarmee gaan regeren. Ik hoop dat steeds minder kiezers vertrouwen hebben in Wilders. We hebben nu een Wilders met slappe knieën gezien die wegrende toen het erom ging.”
Zij zal het niet winnen tenzij er hele rare dingen en als ze lijsttrekker wordt dan kan je het vergelijken met Palin die voor USA President gaat. Na 1 debat wordt ze van het podium geblazen.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Het is toch heel apart dat ze deze zaken geroepen heeft, want zowel het burka-verbod als het verbod op dubbele nationaliteit staan expliciet benoemd in het verkiezingsprogramma van het CDA. Bovendien vindt ik het een ernstige aantasting van je geloofwaardigheid als minister als je met hart en ziel knokt voor beleid waar je uit principe tegen bent. Dan had ze beter in de Tweede Kamer kunnen gaan zitten in plaats van aan het roer van dit soort beleid.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ze moet iets...CDA staat met één been in het graf. Dan krijg je dit soort dingen...roepen, schreeuwen, gillen maar iedereen vraagt zich dan af "wat wil je nou eigenlijk?"

Ze wilt zich nu positioneren als de vrouw die het CDA gaat leiden en weet waar de partij naartoe moet. Nouja met haar gaan ze sowieso naar de slachtbank. Zie je haar al debatteren met Pechtold, Wilders en Roemer?
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik vind haar eerlijk gezegd ook IETS te onaantrekkelijk voor de rol :oops:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Buma ziet er ook niet uit als George Clooney...
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Nee....dat is 'm ook niet....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer