Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Wat zijn economisch gezien sterke staten in de VS
-
- Amerika-ontdekker
Wat zijn economisch gezien sterke staten in de VS
wat zijn de sterke economische staten in de VS
California toch niet meer?
California toch niet meer?
-
- Amerika-expert
Re: Wat zijn economisch gezien sterke staten in de VS
Kijk eens bij het Bureau of Economic Analysis (http://www.bea.gov/).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Bandido
- Amerika-expert
Het hangt er helemaal vanaf in welk opzicht. Bedoel je qua grootte van de economie, of meer qua economische groei?
"Keep Georgia On Your Mind"
Hoewel CA een behoorlijke hoeveelheid problemen heeft en jaarlijks gedonder over het budget, de staat is en blijft een economic powerhouse. Als CA een zelfstandig land was, zou het qua grootte van de economie op de achtste plaats staan in de wereldrangorde.
We hebben hier in het noorden de tech en biomed ind., in het zuiden de entertainment ind., in het midden agri business.
Kritiek is, teveel regelgeving - en ja micromanaging is hier uit de hand gelopen - en dat de belastingen te hoog zijn vooral vlg. met elders in de US.
Voeg daarbij dat we hier - vlgs. de statistieken - een-derde hebben wonen van alle US 'bijstand'trekkers en de helft van alle 'illegalen', dat bijna 20% van de kids de middelbare school niet afmaakt, dat veel counties en ook de staat enorme verplichtingen hebben aangegaan mbt. pensioenen/verz. gezondheidszorg voor ambtenaren, en je snapt dat velen zeggen dat er toch iets zal moeten veranderen in CA.
Dan hebben we ook de kosten van de aardbevingen, de grote branden en hier en daar een modder-verschuiving. Gebrek aan water is de laatste jaren ook meer en meer een probleem. Kwekers moeten hele velden braak laten liggen omdat ze niet kunnen irrigeren.
CA heeft ook enorme klappen opgelopen - waar ik woon was zo ong. het epicentre - door de 'housing meltdown'/hypotheekcrisis.
De werkloosheid is hier vrij hoog, bijna 11% en dat zijn natuurlijk alleen degenen die zich aanmelden, massa's meer mensen zouden ook of meer uren willen werken. Waar ik woon is de werkloosheid rond de 20%, er zijn hier plaatsjes met tegen de 40%.Vooral voor schoolverlaters, ook met college degrees, zijn de vooruitzichten vaak somber, en de meesten hebben hoge studie-schulden.
Onderwijs vooral aan de universiteit is de afgelopen jaren stukken duurder geworden, zo ongeveer verdubbeld de afgelopen tien jaar en voor volgend jaar is er weer een forse verhoging aangekondigd.
We hebben hier in het noorden de tech en biomed ind., in het zuiden de entertainment ind., in het midden agri business.
Kritiek is, teveel regelgeving - en ja micromanaging is hier uit de hand gelopen - en dat de belastingen te hoog zijn vooral vlg. met elders in de US.
Voeg daarbij dat we hier - vlgs. de statistieken - een-derde hebben wonen van alle US 'bijstand'trekkers en de helft van alle 'illegalen', dat bijna 20% van de kids de middelbare school niet afmaakt, dat veel counties en ook de staat enorme verplichtingen hebben aangegaan mbt. pensioenen/verz. gezondheidszorg voor ambtenaren, en je snapt dat velen zeggen dat er toch iets zal moeten veranderen in CA.
Dan hebben we ook de kosten van de aardbevingen, de grote branden en hier en daar een modder-verschuiving. Gebrek aan water is de laatste jaren ook meer en meer een probleem. Kwekers moeten hele velden braak laten liggen omdat ze niet kunnen irrigeren.
CA heeft ook enorme klappen opgelopen - waar ik woon was zo ong. het epicentre - door de 'housing meltdown'/hypotheekcrisis.
De werkloosheid is hier vrij hoog, bijna 11% en dat zijn natuurlijk alleen degenen die zich aanmelden, massa's meer mensen zouden ook of meer uren willen werken. Waar ik woon is de werkloosheid rond de 20%, er zijn hier plaatsjes met tegen de 40%.Vooral voor schoolverlaters, ook met college degrees, zijn de vooruitzichten vaak somber, en de meesten hebben hoge studie-schulden.
Onderwijs vooral aan de universiteit is de afgelopen jaren stukken duurder geworden, zo ongeveer verdubbeld de afgelopen tien jaar en voor volgend jaar is er weer een forse verhoging aangekondigd.
Laatst gewijzigd door USInsider op 11 mei 2012, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-ontdekker
@bandido ik bedoelde eigenlijk qua grootte van de economie
Of het allemaal klopt weet ik niet, maar ik vond dit overzicht op Wiki. De staten worden vergeleken met landen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... nominal%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... nominal%29
Zie ook dit artikel van The Economist.
- Bandido
- Amerika-expert
Dan is de link die net genoemd is een goede. Maar dan nog zegt dat niet alles; je moet ook kijken naar hoe die economie ervoor staat. Een aantal staten in de zgn "Rust Belt" zijn relatief groot qua GDP, maar krimpen of staan stil. Dus als het gaat om economisch perspectief is dat niet perse waar je moet zijn. Niet dat het allemaal kommer en kwel is, maar het zegt wel wat. Een staat als Georgia (waar ik woon), groeit hard en is qua economie heel divers en is daardoor niet afhankelijk van een enkele sector. En qua grootte van de economie is het ongeveer vergelijkbaar met bv Zweden, een middelgroot Europees land dus. Maar het staat maar net in de top 10 van Amerikaanse staten, wat dus maar wil zeggen hoe groot die afzonderlijke staten qua economie zijn. Californie alleen kan zich ondanks alle problemen nog steeds makkelijk meten met landen als Frankrijk. En hoe groot die problemen ook mogen zijn, die zijn er ook in landen als Japan, Italie of Frankrijk. Dus laten we niet te pessimistisch zijn over Californie, het is nog altijd een staat met veel kwaliteiten en mogelijkheden.AmerikaontdekkerNL schreef:@bandido ik bedoelde eigenlijk qua grootte van de economie
Ala je GDP's gaat vergelijken, krijg je typisch een lijstje waarop de landen/staten met de meeste inwoners bovenaan staan; tamelijk nietszeggend dus. GDP per capita zou een veel betere manier zijn om landen/staten te vergelijken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... capita_GDP_(nominal" onclick="window.open(this.href);return false;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... capita_GDP_(nominal" onclick="window.open(this.href);return false;)
- Bandido
- Amerika-expert
Dat zegt wel wat, maar vooral over hoe hoog de inkomens zijn en is dus voor dit doel onvollediger. Alaska staat dan ineens op de derde plaats in Amerika, en om dat nou daarom te bestempelen als "economisch sterk" is wat overdreven. De grootte van een GDP daarentegen laat zien hoe groot een economie en hoeveel geld er dus in omgaat. En het is DE manier om totale economische activiteit per land dan wel staat te vergelijken. Maar goed, het laat ook alleen maar zien dat het lastig kan zijn om staten en landen met elkaar te vergelijken als je niet precies weet met welk doel dat is. Vandaar ook mijn eerdere vraag. 

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
De afgelopen week hoorde ik op de radio (NPR, als ik me goed herinner), dat in heel veel staten de lonen de afgelopen jaren relatief achteruit gegaan zijn. Dus dat je, rekening houdend met de inflatie, op sommige plaatsen zelfs 25% minder verdiende (te besteden had), terwijl in andere staten het een status quo was, of er zelfs op vooruitgegaan was.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 4687 Weergaves
-
Laatste bericht door peterd87
-