Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ik wil mijn Amerikaanse nationaliteit niet meer

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

Ik wil mijn Amerikaanse nationaliteit niet meer

Bericht door FlyingHollander »

Ik heb een vraag met betrekking tot het opgeven van mijn Amerikaanse nationaliteit. Misschien kan iemand mij helpen.

Ik ben in 1995 geboren in Nederland. Mijn moeder is Amerikaans en mijn vader Nederlands. Vanaf mijn geboorte heb ik beide nationaliteiten gehad. Van mei 2005 t/m augustus 2007 heb ik in Amerika gewoond. Sinds die tijd heb ik me steeds meer gerealiseerd dat ik geen Amerikaan "ben" of wil zijn (Ik heb hier jaren over nagedacht en mijn besluit staat vast.). Ik ben me steeds meer gaan verdiepen in het proces om van mijn Amerikaanse nationaliteit af te komen. Wat mij tegenhoudt is heit feit dat het $450.00 kost. Dat er administratiekosten zijn vind ik niet zo erg maar ik vind deze prijs absurd. Als 17-jarige heb ik niet veel geld en door bepaalde omstandigheden kan zal dit de komende tijd niet veranderen. Ik zou echter alles graag voor mijn 18e verjaardag (januari) af willen handelen. Weten jullie misschien een manier waarop ik de kosten minimaliseren? Het opgeven van de Nederlandse nationaliteit is volgens mij gratis. Bovendien is de Nederlandse staat tegen het bezitten van meerdere nationaliteiten. Kan NL mij misschien helpen?

note mod : dit topic is afgesplitst van http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=3&t=37632
Hockey
Amerika-expert

Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Bericht door Hockey »

Hallo FlyinHollander, wees welkom hier. Waarom zou je je Amerikaanse nationaliteit willen opgeven? Naar ik begrijp kan je gewoon beide houden zonder dat dit problemen oplevert. Dus waarom moeite doen om van de ene nationaliteit af te komen?
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

Hockey schreef:Hallo FlyinHollander, wees welkom hier. Waarom zou je je Amerikaanse nationaliteit willen opgeven? Naar ik begrijp kan je gewoon beide houden zonder dat dit problemen oplevert. Dus waarom moeite doen om van de ene nationaliteit af te komen?
Zoals gezegd staat mijn besluit vast. Het is slechts een kwestie van tijd en geld. Maar ik zal het proberen enigszins uit te leggen.

Voordat ik naar Amerika verhuisde was ik wel trots om Amerikaan te zijn, toen ik mijn familie opzocht was het altijd leuk. De tijd dat wij daar woonden waren echter twee vreselijke jaren voor mij. Ik had al snel door dat ik totaal niet in Amerika hoorde. Ik wil nu een opsomming maken van dingen die mij ergerde maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Alles zo'n beetje. Na een jaar kwamen we terug op vakantie in NL en ik was weer helemaal in m'n element. (1 van de belangrijkste dingen die ik miste was m'n zelfstandigheid als kind. In NL kon ik alles zelf doen terwijl ik me in Amerika als gevangene voelde.) Ik vond het geweldig. Maar toen moesten we weer terug. Het komende jaar heb ik er alles aangedaan om m'n ouders duidelijk te maken dat het niet zo langer door kon gaan, en hebben ze besloten om inderdaad terug te gaan. Ik was die dag in extase.

Als ik met mijn vrienden praat heb ik al eindeloos veel moeite om m'n verhaal duidelijk te maken, maar zo met woorden zie ik dat het nog veel moeilijker is.

Eenmaal terug in NL voel ik me gewoon echt een Nederlander. En mijn enige connectie met Amerika is dat mij moeder toevallig Amerikaans is. Ik voel me totaal niet verbonden met Amerika. Ik zou mezelf ook nooit voorstellen als Amerikaan, ik ben gewoon een Nederlander. Ik vind het dan ook belachelijk dat als ik naar Amerika toe ga op vakantie dat ik dan strafbaar ben als ik als Nederlander het land in ga (met ESTA). Ik wil me distantiëren van Amerika.

Ik heb geen haat aan Amerika, het is eerder een teleurstelling. Als vakantieland zou ik het aanraden. Maar het is niet mijn land. Dat is Nederland. Ik voel me net zozeer verbonden met Amerika als jij met China, of welk ander willekeurig land dan ook.

Hoe meer ik typ hoe meer ik het gevoel krijg dat ik totaal niet duidelijk ben, dus ik laat het hier maar bij.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Misschien om emotionele redenen? Dat kan...

Zelf zou ik het niet doen. Je weet tenslotte nooit. Aan de andere kant, waarschijnlijk kun je ten alle tijden je Amerikaanse nationaliteit weer terug 'claimen', maar dan zul je daar weer de papieren molen voor in moeten. En je kunt van dat papiertje af willen, maar je blijft altijd wie je bent. Daar kun je niets aan veranderen.

Tot slot: de NL overheid is NIET tegen dubbele nationaliteiten. Tenminste, enkele partijen zijn daartegen en vooralsnog moeten er nog verkiezingen plaatsvinden in september. Ik acht het nog maar de vraag of wat die partijen willen rechtmatig wordt bevonden door de Eerste Kamer en de EU, mocht het zover komen.

EDIT: Topicstarter heeft al gereageerd.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@FlyingHollander, dank voor je reactie. Je hoeft mij gelukkig niet te overtuigen, want het blijft jouw eigen keuze. Maar inderdaad, snappen doe ik het nog steeds niet. Bij mijn weten kan je als Amerikaan met een dubbele nationaliteit gewoon middels je VS paspoort de VS in en Europa in middels je NL paspoort.

Ondanks jouw stellige overtuiging zou ik je toch adviseren om gewoon Amerikaan te blijven. In de toekomst kan dit wellicht (zeer) handig zijn (bijvoorbeeld als je voor je werk of studie naar de VS moet) of wellicht verandert je overtuiging en dan zit je in een lastig parket.
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

RiverCola schreef:Misschien om emotionele redenen? Dat kan...

Zelf zou ik het niet doen. Je weet tenslotte nooit. Aan de andere kant, waarschijnlijk kun je ten alle tijden je Amerikaanse nationaliteit weer terug 'claimen', maar dan zul je daar weer de papieren molen voor in moeten. En je kunt van dat papiertje af willen, maar je blijft altijd wie je bent. Daar kun je niets aan veranderen.

Tot slot: de NL overheid is NIET tegen dubbele nationaliteiten. Tenminste, enkele partijen zijn daartegen en vooralsnog moeten er nog verkiezingen plaatsvinden in september. Ik acht het nog maar de vraag of wat die partijen willen rechtmatig wordt bevonden door de Eerste Kamer en de EU, mocht het zover komen.

EDIT: Topicstarter heeft al gereageerd.
Aangezien ik onder de 18 ben kan ik tot 6 maanden na me 18e verjaardag besluiten om het terug te draaien. Als ik het na me 18e zou doen is het onomkeerbaar. Ik weet het wel. Mijn gevoel tov Amerika zal misschien wat genuanceerder zijn maar ik zal me altijd 100% Nederlands voelen. En ik blijf inderdaad wie ik ben: een Nederlander, met een Amerikaanse moeder.

Ieder geval is een geval apart. Sommige mensen willen beide, sommige 1 van de twee. Zoals gezegd is mijn besluit weloverwogen.

Tot slot: de NL overheid is tog ook niet VOOR dubbele nationaliteiten? Het volgende komt van de website van de rijksoverheid: De Nederlandse overheid wil dubbele nationaliteiten zoveel mogelijk beperken. De rechtspositie van een burger is dan duidelijker.
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

Hockey schreef:@FlyingHollander, dank voor je reactie. Je hoeft mij gelukkig niet te overtuigen, want het blijft jouw eigen keuze. Maar inderdaad, snappen doe ik het nog steeds niet. Bij mijn weten kan je als Amerikaan met een dubbele nationaliteit gewoon middels je VS paspoort de VS in en Europa in middels je NL paspoort.

Ondanks jouw stellige overtuiging zou ik je toch adviseren om gewoon Amerikaan te blijven. In de toekomst kan dit wellicht (zeer) handig zijn (bijvoorbeeld als je voor je werk of studie naar de VS moet) of wellicht verandert je overtuiging en dan zit je in een lastig parket.
Studeren of wonen in Amerika is absoluut geen optie voor mij en dat zal het ook nooit worden. Familie opzoeken of misschien een vakantie kan gewoon met een ESTA. En zou ik voor werk een keer naar de VS moeten dan maar een visum.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@FlyingHollander, "ons" advies om de VS nationaliteit niet op te geven is gebaseerd op de levenservaring van oudere mensen (bijna iedereen die hier reageert is ouder dan jij) die weten dat er in het leven veel kan veranderen en je nooit weet waar dat extra paspoort nog van pas kan komen. Mijns inziens is het gevoel van Hollander zijn niet verbonden aan het paspoort en betekent het Amerikaanse paspoort niet dat jij je Amerikaan moet voelen of dingen moet doen die Amerikanen doen.
RiverCola
Amerika-expert

Ik wil de Amerikaanse nationaliteit niet meer

Bericht door RiverCola »

Volgens mij blijf je gewoon altijd 'Amerikaan' voor de Amerikaanse overheid. Een tijdje terug was er hier iemand op het forum, een volwassen persoon, die een Amerikaanse vader had en die had volgensmij nooit, of alleen als kind, een Amerikaans paspoort had gehad. Na wat uitzoekwerk bleek die persoon, als ik het me goed herinner, dat paspoort gewoon weer terug te kunnen krijgen.

Misschien herinnert forumlid en voormalig moderator van het emigratieforum Kastelke het zich nog?
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

@Hockey

Ik weet dat ik nogal koppig ben, en dat jullie vanwege mij leeftijd erg sceptisch zijn. Maar er is niets dat mijn mening zal wijzigen. Voor mij blijft het een last op m'n schouders en daar wil ik vanaf. De fase wel of niet doen ben ik gepasseerd. Het is nu nog de vraag of ik op een of andere manier om de belachelijk regel kan komen dat het $450.00 moet kosten.
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

RiverCola schreef:Volgens mij blijf je gewoon altijd 'Amerikaan' voor de Amerikaanse overheid. Een tijdje terug was er hier iemand op het forum, een volwassen persoon, die een Amerikaanse vader had en die had volgensmij nooit, of alleen als kind, een Amerikaans paspoort had gehad. Na wat uitzoekwerk bleek die persoon, als ik het me goed herinner, dat paspoort gewoon weer terug te kunnen krijgen.

Misschien herinnert forumlid en voormalig moderator van het emigratieforum Kastelke het zich nog?
Op de volgende site staat precies hoe en wat:

http://travel.state.gov/law/citizenship ... p_776.html

(Een paspoort hebben is natuurlijk niet een nationaliteit bezitten. Een paspoort is een middel om een nationaliteit mee aan te tonen.)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

FlyingHollander schreef:Als ik het na me 18e zou doen is het onomkeerbaar.
Wat bedoel je met 'onomkeerbaar'?:
1) Eenmaal je 18 geworden bent kan je geen afstand meer doen van je Amerikaanse nationaliteit?
of
2) Eenmaal 18 en je doet afstand van je Amerikaanse nationaliteit, kan je daar ook nooit meer op terugkomen en die nationaliteit toch terug opeisen?

Ik weet niet wat jij wilt bedoelen, maar je kan zelfs als je 100 jaar bent nog steeds afstand doen van je Amerikaanse nationaliteit.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

kastelke schreef:
FlyingHollander schreef:Als ik het na me 18e zou doen is het onomkeerbaar.
Wat bedoel je met 'onomkeerbaar'?:
1) Eenmaal je 18 geworden bent kan je geen afstand meer doen van je Amerikaanse nationaliteit?
of
2) Eenmaal 18 en je doet afstand van je Amerikaanse nationaliteit, kan je daar ook nooit meer op terugkomen en die nationaliteit toch terug opeisen?

Ik weet niet wat jij wilt bedoelen, maar je kan zelfs als je 100 jaar bent nog steeds afstand doen van je Amerikaanse nationaliteit.
Sorry voor de verwarring. 2) is correct.

Toevoeging: in die bovenstaande link staat alles officieel.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

De oude Nederlandse zegswijze is niet voor niets: beter mee verlegen dan om verlegen.

Er zijn inderdaad Amerikanen die officieel afstand doen van hun nationaliteit. Maar dat gaat dan meestal om mensen die geen Amerikaanse belasting willen betalen, hoe laag die ook (vooral voor rijken) zijn.

Ik zou gewoon elke tien jaar je Amerikaanse paspoort vernieuwen en dan in de kast leggen en het alleen gebruiken als je naar de VS gaat.

Op lange termijn gezien, en dat doen oude knarren (die al AOW krijgen) nog wel eens: overweeg ook wat dat Amerikaanse paspoort voor je eventuele kinderen kan betekenen. Ik hoop dat je voorlopig geen ouder wordt (niet omdat kinderen krijgen niet leuk is, maar omdat wat ouder -- zeg in de 30 -- zijn als je kinderen krijgt, leuker is. In mijn ervaring tenminste, ik was 35 toen onze zoon geboren werd), maar ik zou die toekomstige kinderen alle kansen willen geven.

Als jij nog steeds een Amerikaans paspoort hebt, kun je dat aan jouw kinderen doorgeven. En wie kan voorspellen wat die van dit alles gaan vinden?

Hoe meer kansen (en hoe meer paspoorten) hoe beter, wat mij betreft. Zeker als het je minder kost om dat paspoort te houden dan het officieel weg te doen.

En: Amerika is inderdaad op een aantal punten niet bepaald goed. Maar ook/zelfs Nederland heeft zijn niet zo goede kanten. Met twee paspoorten kan je profiteren van de goede kanten van zowel Nederland als de VS.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Als je niet verbonden wilt zijn met het land prima, ja toch? Maak er dan lekker "misbruik" van. Met een paspoort kan je een stuk sneller langs al die mannetjes op het vliegveld. Daarna gooi je hem weer in je koffer en klaar ben je.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Je kunt ook de nationaliteit van een vijandig land aannemen, is misschien goedkoper maar dan kom je Amerika misschien helemaal niet meer in (alhoewel ik me afvraag of je dat nog wel wilt haha).

Ik vind het lastig. Met dezelfde passie als waar jij van je Amerikaanse nationaliteit wilt afkomen wil ik mijn Nederlandse nationaliteit behouden als ik me zou laten naturaliseren tot Amerikaanse. In die zin begrijp ik je dus wel. Ik wil graag mijn roots behouden ook al woon ik in Amerika, jij wil graag van je roots af terwijl je in Nederland woont.

Aan de andere kant, als Nederland het tegen die tijd onmogelijk heeft gemaakt voor mij om 2 paspoorten te hebben zal ik moeten kiezen. Dat is ook geen punt en dan zal ik kiezen.

Wat ik me wel afvraag is of je beseft dat, ook al ben je je Amerikaanse paspoort kwijt, je zult altijd voor een deel Amerikaans blijven. Daar verandert niets aan. Je roots kun je nooit wegvegen hoe graag je het ook zou willen misschien ;)
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

(bijna) Exact mijn woorden. Een papiertje meer of minder veranderd niets aan waar jij, of je moeder, vandaan komt.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

kastelke schreef: Wat bedoel je met 'onomkeerbaar'?:
of

FlyingHollander schreef: Sorry voor de verwarring. 2) is correct.
Als je er dan ooit misschien toch nog op terug wilt komen, is dat dan niet heel erg hypocriet?...
Dus misschien nu toch maar dat vodje papier gewoon houden, dan hoef je later nooit met de staart tussen je benen terug te gaan bedelen om het je jeugdige stommiteit terug ongedaan te maken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Een negatief punt is dan wel dat FlH. belasting plichtig wordt in de US, maakt niet uit waar hij woont of werkt.
Benno stelt het voor alsof dit alleen 'wat vervelend' is voor miljonairs and upwards, maar ook voor gewone mensen is het een lastige, jaarlijks weerkerende plicht. Als je in loondienst bent is het misschien niet zo vervelend, en wellicht kun je het zelf doen, maar als je een bedrijfje begint, of inkomen hebt uit meerdere bronnen kan het geld gaan kosten om aan deze verplichtingen te voldoen.
Er is op dit moment een enorme jacht op USers die buiten de US wonen. Sommigen de getroffenen wisten niet eens dat ze, doordat ze in de US zijn geboren - en vlak daarna naar land van origin ouders gebracht - offocieel USC waren. Een aantal heeft het al een groot deel van hun spaarcentjes gekost.
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

Ziva schreef:Je kunt ook de nationaliteit van een vijandig land aannemen, is misschien goedkoper maar dan kom je Amerika misschien helemaal niet meer in (alhoewel ik me afvraag of je dat nog wel wilt haha).

Ik vind het lastig. Met dezelfde passie als waar jij van je Amerikaanse nationaliteit wilt afkomen wil ik mijn Nederlandse nationaliteit behouden als ik me zou laten naturaliseren tot Amerikaanse. In die zin begrijp ik je dus wel. Ik wil graag mijn roots behouden ook al woon ik in Amerika, jij wil graag van je roots af terwijl je in Nederland woont.

Aan de andere kant, als Nederland het tegen die tijd onmogelijk heeft gemaakt voor mij om 2 paspoorten te hebben zal ik moeten kiezen. Dat is ook geen punt en dan zal ik kiezen.

Wat ik me wel afvraag is of je beseft dat, ook al ben je je Amerikaanse paspoort kwijt, je zult altijd voor een deel Amerikaans blijven. Daar verandert niets aan. Je roots kun je nooit wegvegen hoe graag je het ook zou willen misschien ;)
Ik blijf natuurlijk Amerikaans bloed houden ja. Daar kan niemand iets aan doen. En dat vind ik ook niet erg. Dat is eenmaal wie ik ben. Maar ik ben ook iemand die zich 100% verbonden met NL voelt en 0% met Amerika. En ik wil niet aan de plichten van een USC voldoen en hun rechten hoef ik ook niet. En ik kom hier echt niet op terug. Ik denk hier al 7 jaar over na en heb echt alles overwogen. En ik weet dat ik jong ben, maar in sommige gevallen dan maakt leeftijd niet uit. Mijn besluit staat vast. Ik ben alleen benieuwd of ik om die $450 dollar heen kan. Ik ga ze sowieso vragen waar dat geld voor gebruikt wordt. (Zoals gezegd in NL is nationaliteit opgeven gratis.) Als het moet dan betaal ik het, het is alsnog goedkoper dan 5x m'n paspoort verlengen.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer