$450, dat is nog aardig wat geld om te zeggen: ik hoef het niet meer. Helemaal omdat je er zelf niet eens de keuze in hebt gehad!
Nationaliteiten en de gevoelens er bij zijn erg persoonlijk. Het kan veel verschillen en er kunnen veel verschillende situaties zijn. Voorbeeldje uit mijn eigen ervaring: Mijn vader is Spaans en mijn moeder is Nederlands. Toen ik geboren werd in Nederland was de wet zo geregeld dat het kind de nationaliteit van de vader kreeg. Ik had dus eerst alleen de Spaanse nationaliteit. Mijn vader is toen het proces gestart om Nederlander te worden zodat ik alsnog de NL nationaliteit kon krijgen. Een paar jaar later werd de wet echter gewijzigd en toen werd ik automatisch Nederlander via mijn moeder. Mijn vader heeft het nationalisatie proces toen gestopt en hij heeft nu alleen de Spaanse nationaliteit en heeft al jaren een visum. Hij woont nu langer in Nederland dan dat hij in Spanje heeft gewoond, maar hij zegt dat hij toch altijd als buitenlander gezien zal blijven worden, dus waarom zou ie dan nog de NL nationaliteit aanvragen. Hij voelt zichzelf eigenlijk tussen twee landen in.
Ik zelf heb dus de Spaanse nationaliteit, maar heb nooit een paspoort aangevraagd. Ik heb nooit in Spanje gewoond en ben er alleen vaak op vakantie geweest, maar toch kan ik niet ontkennen dat ik, afgezien van mijn uiterlijk, toch wel affiniteit heb met het land. Ik denk ook wel dat mijn vader al dan niet onbewust Spaanse invloeden heeft ingebracht in de opvoeding. Ik weet niet of ik ooit in Spanje zou kunnen wonen. Kunnen wel denk ik, maar willen op dit moment niet. Ik zie ook nog steeds geen reden om een paspoort aan te vragen voor dat land. Aan de andere kant ben ik mij wel bewust dat ik toch gedeeltelijk Spaans ben. Ik zie er dan zelf ook geen nut in om mijn Spaanse nationaliteit af te wijzen. Wat dat betreft kan ik me niet vinden in je emotionele redenen om de nationaliteit op te zeggen, maar dat is echt een persoonlijk iets en je moet doen wat voor jou goed voelt.
Ik wist niet dat het voor jou illegaal is om je NL paspoort te gebruiken met je ESTA als je naar Amerika reist. Daarmee verplichten ze je dus eigenlijk een Amerikaans paspoort aan te vragen. Dat zou mij ook storen inderdaad. Dat je opgeroepen zou kunnen worden voor het leger omdat je tussen de 18 en 26 jaar zit, hoe klein de kans ook is, lijkt mij ook een lastig iets. En dan nog het feit dat je officieel inderdaad twee maal belastingen zou moeten gaan indienen. Eigenlijk allemaal dingen waar jij niet om gevraagd hebt. Dat zijn dingen die mij ook aan het denken zouden zetten, want van die dingen heb ik geen last met mijn Spaanse nationaliteit. Die praktische redenen snap ik daarom wel. Uiteindelijk komt het er denk ik op neer of dit jou $450 waard is en aardig wat uurtjes administratie werk waarschijnlijk.
Vraag is hoeveel tijd/geld de dubbele belastingen enz jou ieder jaar zullen kosten op de lange termijn. Dan kan het best die $450 waard zijn om er nu vanaf te zijn.