Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ik wil mijn Amerikaanse nationaliteit niet meer

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

Re: Ik wil mijn Amerikaanse nationaliteit niet meer

Bericht door FlyingHollander »

Sluis schreef:Yep, ik deel ook de mening van Coyote, Dimona & Wiepster.

Terwijl ik de pagina's aan het doorlezen verbaasde ik me meer en meer over de antwoorden van de forumleden. Het zal allemaal best wel goed bedoeld zijn maar de TS vraagt niet om een mening of een discussie ze wil gewoon een duidelijk antwoord hoe ze (goedkoop) van haar Amerikaanse nationaliteit af kan komen. Ze geeft meerdere malen aan dat ze er goed over nagedacht heeft en om eerlijk te zijn vindt ik het zelfs wat disrespectvol richting de TS om er op te blijven hameren dat ze haar Amerikaanse nationaliteit niet moet opgeven.

Gelukkig kwam aan het eind van de 3e pagina wat weerwoord van de personen die ik hierboven genoemd hebt.

@ TS, helaas kan ik je niet helpen met deze vraag... Ik hoop wel dat je je verder niet meer hoeft te verdedigen tegen mensen die een andere mening dan jou zijn toegedaan. Veel succes met je zoektocht en ik hoop dat het je gaat lukken!
Ik ben een hij ;P

Wat betreft de discussie, mij ergens op attenderen mag altijd. Maar na menig malen zeggen dat mijn besluit na veel wikken en wegen vast staat had mijn mening ook wel geaccepteerd mogen worden. Maar ik snap de commotie wel. Je nationaliteit opgeven is niet niets.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Wat Hansi1959 schreef waren ook mijn gedachten.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

kastelke schreef: Als mensen speciaal vanuit New York City naar de Niagara watervallen willen komen, en voor de rest niks speciaals in deze omgeving willen bezoeken, dan zeg ik ook dat ze er eens over na moeten denken of er niet leukere dingen te doen zijn op die 2-3 dagen die je daaraan spendeert. De watervallen zijn leuk, maar om er dan zo'n omweg voor te moeten maken... Moet ik dan de volgende keer ook eerst maar toestemming vragen of ik mijn mening mag zeggen daarover? (en dat had ik nu dan ook moeten doen?) :roll:
En als ze dan zeggen "ik heb er over nagedacht en ik wil het tóch", dan ga je verder toch ook niet aandringen? Het is voor mij de veelheid en vasthoudendheid van de reakties die me verbaast. Een beetje Fawlty Towers achtig scenario waarbij een klant een biefstuk bestelt en Basil hem op allerlei andere gedachten probeert te brengen. Maar goed, ik wil hier verder niet een topic binnen een topic van maken. TS lijkt het niet zo'n probleem te vinden, dus wie ben ik om hier ongevraagd zijn advocaat te gaan uithangen :wink:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Don't mention the war
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

@ Hansi1959: in dit geval heeft het geen zin TO op andere gedachten te brengen. Zijn besluit staat gewoon vast.

'Probleem' hier op het forum is dat het soms lijkt alsof alles anders zou moeten dan een TO aangeeft, ook wat reisadviezen betreft. Op mij komt het soms dwingend over om iemand op andere gedachten te brengen. En ik merk dat ik niet de enige ben die dat opvalt.

Het is natuurlijk anders als iemand niet kan besluiten wat hij/zij wil, dan is dit forum uitermate geschikt om er met de aanwezige kennis over te discussiëren. Maar misschien moeten we eens minder onze eigen mening opdringen als iemand al ergens zeker over is. Dat geldt ook voor reisroutes. Reden dat ik de laatste jaren mijn routes niet uitgebreid post. Ik weet wat ik wil en als ik ergens info over wil hebben dan vraag ik dat wel.

Wie dus roept dat we hier dan wel op kunnen houden met discussiëren snapt ben ik bang niet wat een aantal van ons probeert duidelijk te maken. :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Blijkbaar niet. En aangezien we hier geen meta discussie voeren, doen we dat dus ook maar niet. Terug on topic, als iemand nog de behoefte heeft iets hier over te zeggen.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

ik ga ervan uit dat ik geen advies zal krijgen dus wat mij betreft is dit einde topic.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Aangezien er hier geen informatie meer beschikbaar lijkt te zijn, stel ik voor dat je de vraag even deponeert bij het US Consulate in Amsterdam. Meldt je voordat je daar in persoon naartoe gaat even telefonisch of via email bij de afdeling die zich bezighoudt met US Citizen zaken, anders kom je terecht in de hele lange rij met mensen die daar voor visa en greencard vragen zijn en wordt je op de koop toe naar huis gestuurd omdat je geen afspraak hebt. US Citizens krijgen over het algemeen voorrang. Verwacht ook hier veel commentaar op je besluit, maar zo te horen ben je dat gewend en sta je vrij vast in je schoenen. Als je dat duidelijk hebt gemaakt kunnen zij je vertellen of er ook een minder hoge prijskaartje hangt aan jouw verzoek. Het is soms mogelijk dat de overheid bijspringt in kosten als iemand niet kapitaal krachtig genoeg is om te betalen. Vraag hun naar die mogelijkheden.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

$450, dat is nog aardig wat geld om te zeggen: ik hoef het niet meer. Helemaal omdat je er zelf niet eens de keuze in hebt gehad! :lol:

Nationaliteiten en de gevoelens er bij zijn erg persoonlijk. Het kan veel verschillen en er kunnen veel verschillende situaties zijn. Voorbeeldje uit mijn eigen ervaring: Mijn vader is Spaans en mijn moeder is Nederlands. Toen ik geboren werd in Nederland was de wet zo geregeld dat het kind de nationaliteit van de vader kreeg. Ik had dus eerst alleen de Spaanse nationaliteit. Mijn vader is toen het proces gestart om Nederlander te worden zodat ik alsnog de NL nationaliteit kon krijgen. Een paar jaar later werd de wet echter gewijzigd en toen werd ik automatisch Nederlander via mijn moeder. Mijn vader heeft het nationalisatie proces toen gestopt en hij heeft nu alleen de Spaanse nationaliteit en heeft al jaren een visum. Hij woont nu langer in Nederland dan dat hij in Spanje heeft gewoond, maar hij zegt dat hij toch altijd als buitenlander gezien zal blijven worden, dus waarom zou ie dan nog de NL nationaliteit aanvragen. Hij voelt zichzelf eigenlijk tussen twee landen in.

Ik zelf heb dus de Spaanse nationaliteit, maar heb nooit een paspoort aangevraagd. Ik heb nooit in Spanje gewoond en ben er alleen vaak op vakantie geweest, maar toch kan ik niet ontkennen dat ik, afgezien van mijn uiterlijk, toch wel affiniteit heb met het land. Ik denk ook wel dat mijn vader al dan niet onbewust Spaanse invloeden heeft ingebracht in de opvoeding. Ik weet niet of ik ooit in Spanje zou kunnen wonen. Kunnen wel denk ik, maar willen op dit moment niet. Ik zie ook nog steeds geen reden om een paspoort aan te vragen voor dat land. Aan de andere kant ben ik mij wel bewust dat ik toch gedeeltelijk Spaans ben. Ik zie er dan zelf ook geen nut in om mijn Spaanse nationaliteit af te wijzen. Wat dat betreft kan ik me niet vinden in je emotionele redenen om de nationaliteit op te zeggen, maar dat is echt een persoonlijk iets en je moet doen wat voor jou goed voelt.

Ik wist niet dat het voor jou illegaal is om je NL paspoort te gebruiken met je ESTA als je naar Amerika reist. Daarmee verplichten ze je dus eigenlijk een Amerikaans paspoort aan te vragen. Dat zou mij ook storen inderdaad. Dat je opgeroepen zou kunnen worden voor het leger omdat je tussen de 18 en 26 jaar zit, hoe klein de kans ook is, lijkt mij ook een lastig iets. En dan nog het feit dat je officieel inderdaad twee maal belastingen zou moeten gaan indienen. Eigenlijk allemaal dingen waar jij niet om gevraagd hebt. Dat zijn dingen die mij ook aan het denken zouden zetten, want van die dingen heb ik geen last met mijn Spaanse nationaliteit. Die praktische redenen snap ik daarom wel. Uiteindelijk komt het er denk ik op neer of dit jou $450 waard is en aardig wat uurtjes administratie werk waarschijnlijk.
Vraag is hoeveel tijd/geld de dubbele belastingen enz jou ieder jaar zullen kosten op de lange termijn. Dan kan het best die $450 waard zijn om er nu vanaf te zijn.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

@Oscar G

Ik deel jouw mening.

Los daarvan financieel is het beter om nu 450 dollar te betalen dan de komende 50+ jaar een paspoort aan te vragen. Ook weet je veel beter waar je aan toe bent. De regels zijn al vaag genoeg en de regels van 2 landen volgens is dus niet iets waar ik op zit te wachten. Dus het is niet alleen een morele kwestie maar het is ook gewoon veel praktischer.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

OscarG schreef:$450, dat is nog aardig wat geld om te zeggen: ik hoef het niet meer. Helemaal omdat je er zelf niet eens de keuze in hebt gehad! :lol:

Nationaliteiten en de gevoelens er bij zijn erg persoonlijk. Het kan veel verschillen en er kunnen veel verschillende situaties zijn. Voorbeeldje uit mijn eigen ervaring: Mijn vader is Spaans en mijn moeder is Nederlands. Toen ik geboren werd in Nederland was de wet zo geregeld dat het kind de nationaliteit van de vader kreeg. Ik had dus eerst alleen de Spaanse nationaliteit. Mijn vader is toen het proces gestart om Nederlander te worden zodat ik alsnog de NL nationaliteit kon krijgen. Een paar jaar later werd de wet echter gewijzigd en toen werd ik automatisch Nederlander via mijn moeder. Mijn vader heeft het nationalisatie proces toen gestopt en hij heeft nu alleen de Spaanse nationaliteit en heeft al jaren een visum. Hij woont nu langer in Nederland dan dat hij in Spanje heeft gewoond, maar hij zegt dat hij toch altijd als buitenlander gezien zal blijven worden, dus waarom zou ie dan nog de NL nationaliteit aanvragen. Hij voelt zichzelf eigenlijk tussen twee landen in.
Exact mijn verhaal (en dat van mijn vader, die heeft zich nooit 100% NL'er gevoeld), met dat verschil dat mijn vader uiteindelijk wel de Nederlandse nationaliteit kreeg.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Zoals eerder aangegeven, geen meta discussie meer in dit topic. Betreffende posts zijn verwijderd en met eventuele opvolgers zal hetzelfde gebeuren.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

Even googlen lukt mij als 17 jarige ook wel.

Zoals de eerste link zegt is er weinig te vinden en zijn de officiële (de 2e link) sites erg vaag. De eerste link legt alles in normale mensen taal uit, maar ze vertellen niets dat ik niet al wist.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Iets respectvoller mag ook wel. Kastelke probeert je te helpen. Dat jij deze informatie al wist, kan zij niet weten.
Clint's Thoughts
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

Clint schreef:Iets respectvoller mag ook wel. Kastelke probeert je te helpen. Dat jij deze informatie al wist, kan zij niet weten.
De tweede zin is volgens mij niet respectloos op te vatten aangezien ik alleen zeg dat die info bij mij al bekend was. Dat de eerste zin als respectloos wordt gezien kan ik begrijpen, maar ik probeer alleen maar aan te geven dat ondanks mijn leeftijd ik ook in staat ben om me in het onderwerp te verdiepen. Leeftijd zegt niet alles, en alleen al het feit dat ik hiermee bezig ben zou al moeten aangeven dat ik volwassen genoeg ben om tot dit besluit te komen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik heb hier verder niks meer aan toe te voegen, mijn mening heb ik ongevraagd (en voor sommigen erg ongewenst) al gegeven, en voor de rest kan ik je ook niet verder van nut zijn. Als je goed genoeg zoekt, dan zal alles wel via google te vinden zijn zeker, dus misschien moeten we maar een nieuwe forumregel opstellen: 'verboden om feiten te vragen aangezien je die via google kan vinden'. Die kan dan toegevoegd worden aan de 'verboden een persoonlijke opinie te geven'.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

kastelke schreef:Ik heb hier verder niks meer aan toe te voegen, mijn mening heb ik ongevraagd (en voor sommigen erg ongewenst) al gegeven, en voor de rest kan ik je ook niet verder van nut zijn. Als je goed genoeg zoekt, dan zal alles wel via google te vinden zijn zeker, dus misschien moeten we maar een nieuwe forumregel opstellen: 'verboden om feiten te vragen aangezien je die via google kan vinden'. Die kan dan toegevoegd worden aan de 'verboden een persoonlijke opinie te geven'.
Als ik zeg dat ik al 7 jaar hiermee zit dan mag men er toch wel vanuit gaan dat ik enigszins onderzoek heb gedaan en dit zijn volgens mij de eerste twee links die je tegenkomt. Volgens mij heb ik ook wel duidelijk gemaakt dat ik de inhoud van deze sites begrijp. En ik heb nooit gezegd dat opinies niet mogen worden gegeven, maar het wordt nu wel een beetje heel erg een welles nietes spelletje.

Aangezien dit het AllesAmerika forum is waar toch vooral volwassene actief zijn dacht ik dat ik wat specifiekere antwoorden kon krijgen van mensen die er verstand van hebben. Dit blijkt echter niet het geval te zijn, helaas.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Wat wil je nog meer horen dan. Het is toch gewoon hoe het is; je moet het geld betalen, en lost je probleem op die manier op... of je doet het niet.
FlyingHollander
Amerika-ontdekker

SemJes schreef:Wat wil je nog meer horen dan. Het is toch gewoon hoe het is; je moet het geld betalen, en lost je probleem op die manier op... of je doet het niet.
De eerste link legt het vrij duidelijk uit, maar het is geen officiële website. Ook geeft die website aan dat er veel grijze gebieden zijn. Maar ik begrijp dat de enige manier om volledige duidelijk te krijgen het consulaat mailen is (ook al schijnen de meeste mensen daar ook niet de regels te weten).

Ik dacht dat er op deze website misschien mensen zouden zijn die werkzaam waren voor de VS en er echt verstand van zouden hebben. Of dat er mensen waren die dit proces al hebben voltooid of mensen kennen die dit hebben voltooid en dus uit eigen ervaring kunnen vertellen hoe het precies zit.
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer