Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dimona
Amerika-expert

Re: Taxes op restaurant

Bericht door dimona »

DejaVu schreef:
Nou...of ik kom in de verkeerde restaurants...maar de prijzen op de kaart komen behoorlijk overeen met eu prijzen en dan komt er in de usa nog 10% tax + 20% fooi bij. Dan zitten ze in de usa boven het eu niveau. Maar ik ben er op vakantie dus misschien kom ik in de duurdere restaurants...ik vind het allemaal niet zo heel goedkoop dat buiten de deur eten als je alles erbij optelt. Ik ben trouwens altijd wel degene die de fooien zit aan te vullen want bij sommige mensen in een groep gaat het amerikaanse fooiensysteem er nooit in.
Ik denk dat je inderdaad anders uit eten gaat als je op vakantie bent (wij betalen overigens 6% tax). Maar neem nou alleen al de drankjes: die free refills scheelt echt enorm veel.

Wij gingen laatst uit eten bij zo'n Japans restaurant waar de kok aan je tafel komt. We zaten daar met 4 volwassenen, 3 tieners en 3 kinderen en we waren voor 80 dollar klaar. En toen had de meerderheid niet eens free refill drankjes. Dat vind ik echt ontzettend goedkoop; ik geloof niet dat je dat in Nederland voor elkaar krijgt.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

dimona schreef:
Wij gingen laatst uit eten bij zo'n Japans restaurant waar de kok aan je tafel komt. We zaten daar met 4 volwassenen, 3 tieners en 3 kinderen en we waren voor 80 dollar klaar. En toen had de meerderheid niet eens free refill drankjes. Dat vind ik echt ontzettend goedkoop; ik geloof niet dat je dat in Nederland voor elkaar krijgt.
Stel de tieners en kinderen eten in totaal voor 2 volwassenen. Dan zijn het 6 volwassenen. Dat is 12 dollar pp zonder fooi. Is het restaurant daarna ook meteen falliet gegaan? :p

Nee zo goedkoop eet je niet in NL, zijn meer prijzen voor landen als Vietnam, Oekraine ed.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Haha.. Ja voor dat bedrag kun je hier bij de McDonald's terecht ongeveer.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Tippen jullie ook als je niet aan tafel bediend wordt maar het eten zelf aan een counter afhaalt, zoals bijvoorbeeld bij Subway?
Groet,

Old Faithful
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Nee, meestal niet. Soms hebben ze zo' fooien (of goede doelen) potje bij de kassa staan en als ik wat teveel kleingeld heb of geen zin heb om mijn wisselgeld op te bergen, dan gooi ik het daarin. Maar dat is dus meer ingegeven door mijn eigen convenience dan dat ik er iemand mee wil belonen :)
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Nee hoor, als we zelf het eten af moeten halen geven we geen fooi.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Bedankt voor de antwoorden.
Ik doe dat zelf ook niet. Ik begon echter te twijfelen toen ik dit in de door Petra/VS geplaatste link las:
servers at counter 15% of bill
Groet,

Old Faithful
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ja, ik zag dat ook staan. Maar op de bonnetjes van Subway heb ik nog nooit ruimte gezien voor een tip, dus ze houden er blijkbaar geen rekening mee (denk ik dan maar).
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dus dan gaat de redenering "fooi is niet alleen voor de serveerster" niet op. Bij zelf afhalen is er geen serveerster maar wel de rest van de club. ;)
TineL
Amerikafan

Bericht door TineL »

Wij hebben in Springdale eten afgehaald bij Cafe Soleil, op Tripadvisor heel goed aangeschreven.
Aangezien we aan de toog bleven staan en het eten meenamen naar ons motel, hebben we geen fooi gegeven.
Bij thuiskomst bleek op de afrekening van de Mastercard dat ze er zelf nog 18% fooi aan hadden toegevoegd, nadat wij vertrokken waren.
Dit is de enige keer op heel onze reis dat we zoiets meegemaakt hebben!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Schandalig! Dat zou ik dan dus op Trip Advisor schrijven.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Als het bedrijf actief is op tripadvisor dan willen ze je ook nog wel eens tegemoet komen. Niet dat je er iets aan hebt in deze situatie. Maar als het een hotelketen is dan zou je een tegoedbon ergens anders kunnen gebruiken.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

TineL schreef:Wij hebben in Springdale eten afgehaald bij Cafe Soleil, op Tripadvisor heel goed aangeschreven.
Aangezien we aan de toog bleven staan en het eten meenamen naar ons motel, hebben we geen fooi gegeven.
Bij thuiskomst bleek op de afrekening van de Mastercard dat ze er zelf nog 18% fooi aan hadden toegevoegd, nadat wij vertrokken waren.
Dit is de enige keer op heel onze reis dat we zoiets meegemaakt hebben!
Als je daar niet voor getekend hebt, dan kun je het aanvechten. Bewijsstukken opsturen naar Mastercard en het teveel wordt netjes teruggestort. Is mij ook al twee keer overkomen: één keer een hotel in Zwitserland dat zelf achteraf 100 frank aan de rekening had toegevoegd omdat ze zich naar eigen zeggen verrekend hadden, en één keer een hotel in Egypte dat onze afgesproken Euro-prijs in Egyptische ponden had afgerekend, met bijbehorend verlies voor ons). Dat laatste gebeurt in Egypte trouwens vaker....
TineL
Amerikafan

Bericht door TineL »

We gaan het er maar bij laten, het ging maar over enkele dollars.
En wat is dat op een hele vakantie he :wink:
Ik geloof ook dat we het vakje van de fooi opengelaten hebben.
Andere keren dat we afgehaald hebben schreven we daar 0,00. Dat zijn we deze ene keer vergeten.
Zal ons niet meer gebeuren! :wink:
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

oortjes schreef:10 % ? Wij hebben altijd 20 % aangehouden. De servers in de restaurants verdienen geen minimumloon, ze krijgen iets van $ 2.35 per uur en moeten het van de fooien hebben. En die 20 % doen we na de taxes - als je de mensen die je helpen niet redelijk kunt belonen, blijf dan thuis zou ik zo zeggen.
Word het niet eens tijd dat de laag betaalde salarissen omhoog gaan in plaats van dat ik als consument fooi moet geven om het (lage) salaris van van een werknemer aan te vullen? Ik weet dat het gebruikelijk is in USA om fooi te geven, en dat doe ik ook maar 20% is wel erg veel, 10% vind ik persoonlijk meer als genoeg.
Stiek
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Stiek »

hoe zij de prijzen van de maaltijden in vergelijking met Belgie/Nederland?
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Zie bovenaan deze pagina de posts en een pagina terug ;)
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

rvd4always schreef:Word het niet eens tijd dat de laag betaalde salarissen omhoog gaan in plaats van dat ik als consument fooi moet geven om het (lage) salaris van van een werknemer aan te vullen?
"Wordt het niet eens tijd?" Dat klinkt alsof het een achterlijk systeem is dat nodig aan modernisering toe is. Amerikanen bepalen nou eenmaal liever zelf in hoeverre de verleende service voldoet; in zekere zin lopen ze daarmee eigenlijk voor op ons, die zich gewillig laten dicteren hoeveel een verleende dienst moet kosten, of het nou naar tevredenheid is gebeurd of niet. Het is gewoon een ander systeem, waarbij je "los" betaalt voor de service; laag betaalde werknemers die standaard meer gaan verdienen, betekent ook dat de prijzen omhoog gaan als de service wordt inbegrepen. En er komt dan ook nog eens VAT overheen, dus het huidige systeem is eigenlijk zo gek niet.
rvd4always schreef:Ik weet dat het gebruikelijk is in USA om fooi te geven, en dat doe ik ook maar 20% is wel erg veel, 10% vind ik persoonlijk meer als genoeg.
Het staat je vrij om zelf te bepalen wat de service je waard is geweest, maar het is goed om je te realiseren dat een werknemer een 10% fooi in veel gevallen zal opvatten als een slechte beoordeling.

De restaurantprijzen zijn meestal dusdanig dat het voor jou netto maar om een paar dollar verschil gaat, dus ach, niet echt iets om lang over na te denken als je tegelijkertijd het vijfhonderdvoudige uit kunt geven voor een vakantiereis.
annick&erwin
Amerikafan

Bericht door annick&erwin »

In de restaurants met bediening en bij de valet parking hebben we altijd tip gegeven. Maar ik moet wel eerlijk zijn, voor de kamermeisjes hebben we nooit geld achter gelaten. Daar kreeg je nog geen goeiendag als je ze voorbij liep in de gang.

Ik heb me ook een paar afgevraagd hoe dat nu praktisch in zijn werk gaat wanneer ik mijn fooi op mijn mastercard zet, zou dan op het einde van de maand alles verdeeld worden?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

annick&erwin schreef:In de restaurants met bediening en bij de valet parking hebben we altijd tip gegeven. Maar ik moet wel eerlijk zijn, voor de kamermeisjes hebben we nooit geld achter gelaten. Daar kreeg je nog geen goeiendag als je ze voorbij liep in de gang.

Ik heb me ook een paar afgevraagd hoe dat nu praktisch in zijn werk gaat wanneer ik mijn fooi op mijn mastercard zet, zou dan op het einde van de maand alles verdeeld worden?
Kamermeisjes krijgen van mij ook geen fooi, tenzij er eentje extra moeite moet doen om iets te regelen ofzo. Ik betaal voor een schone kamer en zie dat niet als service.

Voor de rest is het mij ook niet duidelijk hoe het wordt verrekend. Bij de kapper wordt de fooi ter plekke uit de kassa gehaald en apart gelegd als ik met mijn creditcard betaal. Als ik voor 4 kinderen betaal, vragen ze altijd of ze de fooi gelijkelijk over de verschillende kapsters moeten verdelen. Maar hoe het dan zit met de haren-was-mevrouw? Geen idee. Volgens mij worden - net als in Nederland - de regels per etablissement vastgelegd. Soms is de fooi dan alleen voor de bediening, soms ook voor het keukenpersoneel. In Nederland beoordeel ik meestal de hele "experience" terwijl ik in de VS vooral af ga op degene die me bedient.

Naar aanleiding van de link van Petra ben ik wat meer op gaan letten op wat andere mensen doen qua fooi. En het valt me op dat de "baggers" in mijn supermarkt nooit iets krijgen. Ik doe het zelf dus ook niet. Het voelt ook erg ongemakkelijk om de bagger wél iets te geven en de cassiere, die net zo goed staat in te pakken, niet.

Toegegeven, het is voor toeristen best moeilijk om te weten wat er nou van je verwacht wordt, maar afgezien van tips in restaurants, kun je eigenlijk niet echt fout gaan. De tip wordt doogaans niet als iets vanzelfsprekends gezien.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer