Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Taxes(BTW) en fooien op restaurant

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Re: Taxes op restaurant

Bericht door Coyote »

dimona schreef:Huh? Niet voor vol aangezien? Maximaal te tippen? Waar heb je het over?
Nou, jouw quote hieronder vind ik anders behoorlijk neerbuigend en komt bij mij (mijn mening, hè?) niet erg aardig over richting de toeristen die Amerika toch elk jaar van de nodige dollars voorzien.
dimona schreef:En laten we wel wezen: toeristen zijn nou niet bepaald het type klant dat 100 nieuwe klanten introduceert.
Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Het woord arrogantie in deze discussie hoort m.i. vooral thuis in de context van Europeanen die vinden dat het Amerikaanse systeem zou moeten veranderen. Er wonen in dit land 300 miljoen mensen die niet beter weten dan dat het zo gaat, dus wat is het probleem? Ik zou de commentaren wel eens willen zien als Amerikanen luidkeels verkondigen dat het Europese systeem bagger is en zo snel mogelijk aangepast zou moeten worden aan het Amerikaanse systeem. Ik denk dat het woord arrogantie dan zeker zal vallen.

Ik ben zelf iemand die snel geneigd is zich aan te passen aan lokale gebruiken, maar het is duidelijk dat dat niet voor iedereen geldt. Van mij mag iedereen tippen wat hij wil, maar - zoals ik al zei - het is handig om te weten hoe jouw goedbedoelde tip wordt gezien door de ontvanger. Ik zou het echt naar vinden als ik iemand denk te belonen en er dan achteraf achter kom dat ik hem eigenlijk heb beledigd.

Ik zou nog de volgende vraag willen stellen aan de 10% tippers: als je vindt dat 10% genoeg is, wat bedoel je dan? Is het genoeg vanuit de context die je in Europa kent? Is het genoeg qua aanslag op je portemonnee? Is het genoeg voor de ontvanger? Ik verbaas me er altijd wel over hoe gemakkelijk veel mensen hun eigen cultuurdenken zonder enig voorbehoud los laten op een andere cultuur, maar misschien zit er wel iets heel anders achter?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Coyote schreef:Nou, jouw quote hieronder vind ik anders behoorlijk neerbuigend en komt bij mij (mijn mening, hè?) niet erg aardig over richting de toeristen die Amerika toch elk jaar van de nodige dollars voorzien.
dimona schreef:En laten we wel wezen: toeristen zijn nou niet bepaald het type klant dat 100 nieuwe klanten introduceert.
Iemand die in de buurt van een bepaald restaurant woont, kent doorgaans erg veel mensen in dezelfde omgeving die hij dat restaurant kan aanbevelen of die hij kan meenemen naar dat restaurant. Dat geldt niet voor de doorreizende toerist. Daar is niks neerbuigends aan. Ik maakte die opmerking als reaktie op jouw betoog dat een restauranthouder liever tevreden gasten heeft die zijn restaurant aanbevelen dan dat hij goedtippende gasten heeft. Dat is natuurlijk onzin. Een goedtippende gast IS in de ogen van de restauranthouder een tevreden gast én de restauranthouder heeft er zelf ook baat bij dat zijn personeel goed getipt wordt.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

dimona schreef:Het woord arrogantie in deze discussie hoort m.i. vooral thuis in de context van Europeanen die vinden dat het Amerikaanse systeem zou moeten veranderen.
Dan heb je toch duidelijk niet begrepen wat een aantal van ons hier probeert duidelijk te maken. Maar goed, als je het jaren gewend bent (in jouw geval dan niet omdat je nog geen jaren in Amerika woont volgens mij) dan vind je een andere houding t.o.v. dat systeem misschien al gauw arrogant. En ja, het is duidelijk dat Europeanen anders tegen bepaalde zaken aankijken dan Amerikanen. Daar is niets mis mee. Mis gaat het pas als men elkaars mening daarover niet respecteert en dat zie ik hier gebeuren. Respect dwing je in ieder geval niet af door een andere kijk op het systeem van fooien als arrogant te bestempelen...
dimona schreef:Daar is niks neerbuigends aan.
Dat kun jij zeggen maar hoe ik die zin opvat kun jij niet bepalen. De formulering van een zin kan een wereld van verschil maken... :wink:

Roland

lovely_laura
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door lovely_laura »

Ik vind het nogal raar dat als iemand hier denkt een betere oplossing te hebben gelijk gezien word als arrogant. Wat is er mis mee als iemand denkt een andere/ betere oplossing te hebben op iets wat duidelijk een probleem is. Door naar elkaars ideeën te luisteren kan misschien wel een hele goede oplossing bedacht worden in plaats van je maar gewoon aan te passen en je erbij neer te leggen.

En als amerikanen roepen dat het europese systeem bagger is en ze komen met een paar goede ideeën/ veranderingen waardoor het beter word zijn ze bij mij van harte welkom want zeg nou zelf zo goed gaat het nou ook weer niet in europa :wink:
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

rvd4always schreef:Voor het bedienen wordt het personeel toch betaald of zie ik dat verkeerd?
Ik wil hier nog even op terugkomen. Personeel wordt inderdaad betaald, maar veel minder dan het normale minimumloon, juist omdat er verwacht wordt dat ze getipt worden. Zoals je hier ziet, is het federale minimum uurloon $7.25, maar medewerkers die tips verdienen, hoeven (afhankelijk van de staat waarin ze werken) vaak maar $2.13 per uur betaald te worden.

Ik heb deze discussie echt met enige verbazing gelezen. Ik sta er echt van te kijken dat er mensen zijn die toegeven dat ze echt wel weten dat 15% de norm is, maar bewust de beslissing nemen om maar 10% te tippen, zelfs als de service goed is. Dat ze een ander systeem (zoals in Nederland) vinden is tot daar aan toe, maar ga je het Amerikaanse systeem als toerist dan echt "verbeteren" door het personeel maar 10% te tippen? In mijn ogen benadeel je het personeel alleen maar.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

lovely_laura schreef:Ik vind het nogal raar dat als iemand hier denkt een betere oplossing te hebben gelijk gezien word als arrogant. Wat is er mis mee als iemand denkt een andere/ betere oplossing te hebben op iets wat duidelijk een probleem is. Door naar elkaars ideeën te luisteren kan misschien wel een hele goede oplossing bedacht worden in plaats van je maar gewoon aan te passen en je erbij neer te leggen.
Misschien hebben Amerikanen er geen probleem mee? En zijn ze dus ook niet op zoek naar een Europese oplossing? Zoals ik al schreef: Amerikanen houden ervan om ZELF te bepalen wat de service hen waard is geweest in plaats van dat dat wordt gedicteerd door de serviceverlener. Helemaal niet zo'n gekke insteek als je er over nadenkt, maar Europeanen zijn dat gewoon niet gewend.
Encinitas
Amerikafan

Bericht door Encinitas »

Lovely Laura schreef:lovely_laura wrote:
Ik vind het nogal raar dat als iemand hier denkt een betere oplossing te hebben gelijk gezien word als arrogant. Wat is er mis mee als iemand denkt een andere/ betere oplossing te hebben op iets wat duidelijk een probleem is. Door naar elkaars ideeën te luisteren kan misschien wel een hele goede oplossing bedacht worden in plaats van je maar gewoon aan te passen en je erbij neer te leggen.
Prima als jij vind dat je betere ideen hebt dan de 300 miljoen Amerikanen hier, maar het feit dat JIJ in jouw ogen een oplossing hebt, wil niet zeggen dat heel de USA zich daar naar moet richten. Begrijp echt niet hoe mensen zo respektloos kunnen zijn naar de gebruiken van andere landen, met name omdat je anderen benadeelt. Blijf dan weg in restaurants. wanneer je niet de prijs wil betalen die gebruikelijk is voor de service die je krijgt. Ik heb ook vele zaken waar ik me aan stoor in dit land, maar daarmee ga ik toch niet anderen bewust benadelen/tekort doen.
Jij rijdt in Engeland ook gewoon rechts van de weg, en maakt daarmee de Engelsen duidelijk dat rechts rijden veel beter voor hen is omdat dat in West Europa gebruikelijk is?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Plus nog dat bewust minder tip geven aan je serveerder dan de norm het systeem niet gaat veranderen. Schrijf dan de organisatie van restaurant eigenaren aan. Hier op een Nederlands forum gaan discussieren over "oplossingen" heeft toch absoluut geen zin? En "iets wat duidelijk een probleem is"? Mijn Amerikaanse man en iedereen hier in mijn omgeving, die ik ken, heeft er geen probleem mee. Ik moet mijn man er juist van weerhouden niet telkens een enorme fooi te geven als we in Europa op vakantie zijn, al denk ik dat de serveerders daar er absoluut geen problemen mee zouden hebben die te accepteren :dontknow:.

Edit: Encinitas postte terwijl ik dit schreef
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

dimona schreef:Zoals ik al schreef: Amerikanen houden ervan om ZELF te bepalen wat de service hen waard is geweest in plaats van dat dat wordt gedicteerd door de serviceverlener.
Ik snap jouw punt. Maar dan is elk % fooi dus goed, immers je bepaalt het zelf. Doch het gekke is dat aan de ene kant Amerikanen zelf willen bepalen wat de service hen waard is geweest, maar aan de andere kant 15% wel als het minimum wordt beschouwd. Dat spreekt elkaar tegen.
Encinitas schreef:Prima als jij vind dat je betere ideen hebt dan de 300 miljoen Amerikanen hier,
......
Blijf dan weg in restaurants. wanneer je niet de prijs wil betalen die gebruikelijk is voor de service die je krijgt.
En wie zegt dat alle 300 miljoen Amerikanen dit een goed systeem vinden? Of dat zelfs maar de meerderheid dat vindt?

Jouw tweede zin is nu net het punt van rvd4always en anderen. Verhoog dan de prijzen zodat dit standaard bij de rekening inbegrepen zit. Of accepteer dat mensen dit zelf bepalen.
Laatst gewijzigd door Hockey op 04 sep 2012, 02:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

De norm is 15% als je tevreden bent, meer als je erg tevreden bent, minder als je problemen hebt/had, die niet worden opgelost na een klacht. Dat weet iedereen hier en dat is wat je als toerist ook zou moeten weten en aanhouden. In Nederland wordt het een automatisch percentage op de rekening, hier niet, maar dat betekent toch niet dat je maar krenterig moet gaan bepalen dat, ook al is de norm 15%, jij een maximale 10% gaat geven, ongeacht de service?

Er bestaat nog zoiets als een ongeschreven wet en dit is daar een van. Zoals iemand al eerder schreef in dit draadje, restaurantmedewerkers moeten automatisch 15% bij hun inkomsten tellen van de belastingdienst hier, wat dat is de *gemiddelde* verwachting van hun tip inkomsten door de IRS, toch zeker een regeringsbureau. Andere cultuur = andere gewoontes, het blijft me verbazen dat dat voor landen, die een compleet andere cultuur hebben, zonder moeite wordt geaccepteerd, maar voor de VS/Canada niet. You're not in Europe anymore, vrij naar Dorothy van de Wizard of Oz. Enfin, ik snap het argument duidelijk niet.

Trouwens, Hockey, je hebt gelijk, niet alle Amerikanen vinden het een fijn systeem, natuurlijk, maar het is wel gewoon zoals het is hier. Er zullen vast ook Nederlanders zijn, die liever niet standaard 18% (of wat het ook moge zijn) aan bedieningsgeld betalen, ongeacht de service.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
bergmeid
Amerika-ontdekker

Bericht door bergmeid »

Goeie discussie toch wel. ik zou het eens willen omdraaien. Wat vindt men in Nederland van het principe om 18 procent bedieningsgeld te moeten betalen, ook al is de service bereslecht? Ik zat vorig jaar met mijn familie in een nogal prijzig visrestaurant in IJmuiden waar niet alleen de service tijdens de maaltijd waardeloos was maar ik op de koop toe ook nog een grote mond van de serveerster kreeg toen ik voor de derde keer om de rekening moest vragen na een half uur wachten. Ik kon mijn oren niet geloven. Nu begrijp ik wel dat het bedienend personeel van dat percentage betaald wordt maar wat is de reden dat de service soms zo onder de maat is? Waarom pikken restauranteigenaars dat? En wat doet de Nederlandse clientele eraan? Wordt onbehoorlijk gedrag van bedienend personeel al dan niet zwijgend getolereerd? Geven jullie dan minder of geen fooi, zeggen jullie er wat van? Moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat het natuurlijk niet in alle restaurants zo is, ik heb ook best vaak goeie service als ik in Nederland ben, maar als het dus slecht is, is het vaak ook echt bereslecht en dat is me toch al een paar keer overkomen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Hockey schreef:Doch het gekke is dat aan de ene kant Amerikanen zelf willen bepalen wat de service hen waard is geweest, maar aan de andere kant 15% wel als het minimum wordt beschouwd. Dat spreekt elkaar tegen.
Er is niet een minimum; 15% is de norm, alles er boven kan en alles er onder ook, waarbij 10% meestal wordt aangehouden voor ondermaatse service en 20% voor bovengemiddelde service. Wij zijn één keer een restaurant uitgelopen zonder tip, maar toen was de service ook echt abominabel. 10% hebben we ook wel eens gegeven aan een chagrijnige ober. Een ober mag van mij best eens iets fout doen; als hij het netjes oplost dan krijgt 'ie toch nog 15 à 20 % tip.

Ik snap best dat het onlogisch lijkt, maar zoals met alles in een maatschappij ontwikkelen dingen zich nou eenmaal in een bepaalde richting. Zo vind ik het stelsel van kinderbijslag in Nederland ook zo verschrikkelijk onlogisch (zelfs multimiljonairs krijgen het en je kunt het niet eens weigeren) maar ja, het is zoals het is. Ik denk wel dat de Amerikaanse maatschappij in het algemeen veel onlogischer in elkaar zit dan de Nederlandse en dat vind ik dan net weer de grote charme van het expatbestaan: die continue verrassingen waar je steeds voor komt te staan en hoeveel je daardoor leert over jezelf en de mate waarin je vastgeroest zit in je eigen culturele achtergrond zonder dat je het zelf in de gaten had :)
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Gisteren bij roomservice in Tropicana Las Vegas werd er standaard 18% aangerekend. Niet te wijzigen.
Ook vandaag in RockV cafe in Kanab werd 18% voorgesteld. Je kreeg twee rekeningen. Eén blanco en één met 18% op. Je kon dan zelf kiezen welk je gebruikte.
We vonden het eten zooo lekker en de service zo goed dat we het bedrag afgerond hebben en daardoor als je het omrekende aan 26% kwam. Als we onze hele rekening bekeken was die bijna de helft minder dan wat we in B zouden betalen.
Ik heb er dan ook echt geen moeite mee.
Groetjes,
Carine
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Mensen mensen mensen...het sterft hier ineens van de wereldverbeteraars he..."het Amerikaanse systeem willen verbeteren"...ja dat gaat je echt lukken als je 10 dollar minder tipt...

Ik heb nou nooit iemand horen roepen dat ze de wereld in Thailand willen verbeteren als ze voor 10 euro pp incl fooi ze zich kapot zitten te eten want dan passen we ons massaal aan de normen en prijsniveaus van Thailand aan. Ik wist niet dat er zoveel mensen op dit forum oneens zijn met de fooien in de USA.

Wie tipt de serveerster in LV niet wanneer ze gratis drank serveersters omdat je het indirect betaal met gokken en ze vast een minimum loon hebben? Wie tipt de valet man niet in LV omdat je al een service fee betaal? Kan nog wel even doorgaan
Laatst gewijzigd door DejaVu op 04 sep 2012, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

Petra/VS schreef:Plus nog dat bewust minder tip geven aan je serveerder dan de norm het systeem niet gaat veranderen.
Blijkbaar toch wel,restaurants gaan er toe over de tip al op de rekening toe te voegen.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

DejaVu schreef: Ik wist niet dat er zoveel mensen op dit forum oneens zijn met de fooien in de USA.
Volgens mij valt dat wel mee en tipt het merendeel van de forumleden gewoon volgens de norm. Overdrijven is ook een vak ;)

Het is wel leuk om te lezen hoe de serveerders in de USA er zelf over denken. Wie zijn volgens hen de slechtste tippers: http://waiterrant.net/?p=1597

Wij tippen altijd minimaal 20%. Ik vind het verder ook geen probleem dat het systeem in Amerika zo in elkaar zit en we passen ons er gewoon op aan. Wat ik wel krom vind, is dat een serveerder in een duur restaurant in verhouding veel meer tip krijgt dan zijn/haar collega die serveert bij een goedkope keten. De een doet echt niet beter zijn best dan de ander. Zo hebben wij wel eens $10 tip gegeven na een maaltijd, maar ook wel eens $100...
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Haha leuke website. Het zijn niet alle Europese landen maar wel Duitsland, Nederland, Belgie, Scandinavie, Frankrijk, Spanje, Polen, Russen, Italie, Britten, Ieren, Schotten etc. maar de rest van Europa is wel goed :lol: Canada krijgt ook de schuld, vrouwen tussen de 20 en 40 ook, rijke mensen ook, Asians ook. Eigenlijk tipt niemand goed als je alles bij elkaar optelt.

Wat wel leuk is dat er mensen/serveerders zijn die naar Europa zijn geweest en ineens zien waarom Europeanen het niet gewend zijn om zo te tippen. Kijk het is iets anders wanneer je het niet weet dat je zo'n percentage "moet" tippen. Misschien kunnen USA restaurant op toeristische plekken een tabel achter in het menu doen van gangbare percentages ofzo. Maar ja hoeveel Nederlanders begrijpen het woord Gratuity?
rvd4always
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door rvd4always »

lovely_laura schreef:Ik vind het nogal raar dat als iemand hier denkt een betere oplossing te hebben gelijk gezien word als arrogant. Wat is er mis mee als iemand denkt een andere/ betere oplossing te hebben op iets wat duidelijk een probleem is. Door naar elkaars ideeën te luisteren kan misschien wel een hele goede oplossing bedacht worden in plaats van je maar gewoon aan te passen en je erbij neer te leggen.
Dat is wel meer op dit forum, als je met mogelijke oplossingen komt, zijn er altijd wel forumleden (meestal uit USA) die zeer fel reageren. Dat is jammer want je zou juist van elkaar kunnen leren.
DejaVu schreef:Misschien kunnen USA restaurant op toeristische plekken een tabel achter in het menu doen van gangbare percentages ofzo. Maar ja hoeveel Nederlanders begrijpen het woord Gratuity?
Als die 15% zo belangrijk is voor het bedienend personeel, waarom maken alle restaurants de prijzen dan niet standard inclusief de minimale 15% bedienings fee. Iemand die meer wil geven dan de standard 15%, moet dat vooral doen. Wie kan hier nu tegen zijn? Komt alleen maar ten goede van het bedieningspersoneel en voorkomt misverstanden. :wink:
jerbia schreef:Zo hebben wij wel eens $10 tip gegeven na een maaltijd, maar ook wel eens $100...
Ik vraag mij af wat een gemiddelde Amerikaan per maand aan tip kwijt is.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

dimona schreef:Zoals ik al schreef: Amerikanen houden ervan om ZELF te bepalen wat de service hen waard is geweest in plaats van dat dat wordt gedicteerd door de serviceverlener.
Dat zelf bepalen blijkt in de praktijk dan heel anders te zijn. Als je minder dan 15% tipt wordt dat gezien alsof je niet te tevreden bent? Wat blijft er dan over dat men ervan houdt om het zelf te bepalen? Er mag in mijn ogen niets zelf bepaald worden want je wordt 'geacht' goed te tippen, minstens 15%.

Ik heb mij vanaf het allereerste begin al aangepast naar de norm van 20%, heb ik helemaal geen moeite mee. Aan de andere kant is het raar dat je niet minder 'mag' tippen omdat dat bijna als belediging gezien wordt. Ik heb 2x anders getipt in al die 20x dat ik in Amerika geweest ben en dus in honderden restaurants heb gegeten. Eén keer helemaal niets (heel slecht eten en bediening was 0,0) en één keer slechts 1 dollar omdat ik zeer ontevreden over de bediening (jongeman) was. Nou had ik er wat van kunnen zeggen maar iemand die jou de hele maaltijd negeert en liever bij de meiden rondhangt (wie niet? :wink: Maar dan niet onder werktijd) hoeft bij mij niet meer op enige sympathie te rekenen en dan heb ik helemaal geen behoefte meer om mijn beklag te doen. Mijn ontevredenheid kan ie uitlezen uit de tip.

In zulk soort gevallen bepaal ik dus graag zelf wat ik tip en wil ik mij het liefst niet aan de norm van 15% houden, wat ik dus ook niet doe en mocht zoiets in de toekomst voorkomen dan handel ik op precies dezelfde wijze. Ontrek ik mij dan aan het systeem van tippen? Vind zelf van niet. Een normale bediening kan bij mij altijd rekenen op 20%, daar hoeven ze niet veel extra voor te doen. Alleen maar dat waarvoor ik kom. :)

Roland

Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer