Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom zijn veel Amerikanen gemakzuchtig?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Sarissa
Amerika-ontdekker

Re: Waarom zijn veel Amerikanen lui?

Bericht door Sarissa »

Ziva schreef:Grappig om jullie ervaringen te lezen. Maar voor die NederAmerikanen die geeimigreerd zijn naar Amerika, jullie vinden niet dat je minder actief bent geworden nadat je geemigreerd bent t.o.v. de dingen die je deed in Nederland?

Ik snap dat in veel gevallen je huis groter is geworden dus dat speelt wel mee maar je besteed niet meer dingen uit bijvoorbeeld?
Onze levenstijl was in de VS ongeveer hetzelfde als hier in Nederland.
Ik heb wel een aantal verschillende banen gehad maar mijn laatste baan in de VS leek erg op mijn huidige baan. Het verschilt betreffende uren niet zo van elkaar. In beide gevallen ga ik trouwens met de auto naar het werk :)
Ons huis hier is ook niet echt kleiner dan ons laatste huis in de VS. Schoonmaken kost dus ook niet veel meer/minder tijd.
We hebben een hulp in de huishouding en die hadden we daar op het laatst ook.
Tuin hebben we nu ook. Onze tuin nu is wel wat kleiner maar in de tuin werken is een hobby van mijn man dus dat maakt niet zoveel uit.
Boodschappen laat ik hier ook meestal bezorgen.
Koken doen we elke dag.
We hebben vier jonge kinderen dus het huishouden loopt altijd gewoon door....
Ik sport wel met enige regelmaat.

Eigenlijk is het allemaal niet zo anders. Behalve dat we hier helaas geen ATM drive through hebben :)
Dat zou Nederland ook wel eens mogen hebben.

Je neemt jezelf natuurlijk mee en het verbaasd me juist altijd hoe vlug je deels weer in je oude vertrouwde gewoontes valt waar je ook woont.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Tja, wij woonden hiervoor in India, waar ik een full-time huishoudster had, geen tuin en weinig lopend kon doen. Hier moet ik zelf mijn huis schoonhouden, loop/fiets ik elke dag een eind en met supermarkten die 10x zo groot zijn als die in India loop ik zelfs meer tijdens het boodschappen doen. Ook nog een extra kind inmiddels, dus nog drukker. Ik ben er wat beweging betreft dus zeker op vooruit gegaan.
In Nederland fietste ik destijds meer, maar met een veel kleiner huis en tuin kostte dat weer minder energie.

Strijken hebben man en ik allebei een bloedhekel aan, dus we strijken allebei ons eigen spul. Hij draagt wel regelmatig een overhemd dat gestreken moet worden, maar ik draag sinds ik niet meer werk vrijwel nooit een blouse die gestreken moet worden (en buiten in de wind hangen scheelt ook in de kreukels), en verder wordt er niets gestreken.
Terug in Texas!
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Over winkelwagentjes over de parkeerplaats; binnenkort wordt hier de eerste Aldi geopend en die hebben het systeem van muntjes in karretjes meegenomen uit Europa, dus ik zal eens checken hoe de Texanen daarmee omgaan. En de reden dat men in Nederland op die muntjes is overgegaan is toch ook uit gemakzucht? Minder personeel nodig om die karretjes te verzamelen.

Boodschappen doe ik hier echt gewoon in mijn kleding. Vaak na het werk, dus ook nog in nette kleding. Laatst zag ik bij Sam's Club iemand in een Betty Boop fleece broek. Ik heb daar bewondering voor, want ik zou dat dus nooit durven. Toen ik een aantal jaren geleden naar College ging had ik een klasgenote die altijd in haar pyamabroek naar school kwam. Het leek mij wel handig.

Dat Amerikanen op een andere manier hun bestek hanteren maakt ze niet lui of gemakzuchtig vind ik.

Sinds ik in de US woon fiets ik zelden. Dat is iets wat inderdaad anders is. Alles is te ver om te fietsen of te gevaarlijk doordat er geen fietspaden zijn. Alleen al om de wijk uit te komen is al 5 km en dan is er nog geen winkel in zicht. Wel een Mc Donalds, maar daar ga ik nooit heen. Verder heb ik juist het idee dat ik meer loop in die grote supermarkten en op die grote parkeerplaatsen. Tot mijn knieblessure afgelopen jaar liep ik ook 3 keer in de week hard. In Nederland sportte ik al vanaf mijn 18e niet meer. Koken doen we bijna elke dag omdat zowel ik als mijn man dat leuk vinden en we vinden dat we beter koken dan de afhaalchinees, dus dat is ook een goed argument. Strijken heb ik nog nooit gedaan, maar het is wel zo dat de shirtjes die hier te koop zijn ook van een ander materiaal zijn gemaakt dan de meeste shirts in Nederland. Ze kreuken lang niet zo. Dat verschil zag ik nog goed toen ik een combi had van kleding die nog uit Nederland kwam en de kleding hier.

Weet je wat me trouwens wel opvalt? Dat de Amerikanen die ik hier in mijn omgeving heb leren kennen bijna allemaal vrijwilligerswerk doen. Ook op school moeten kinderen vrijwilligerswerk doen. Mijn oudste doet het IB programma en dan is het verplicht om een X aantal uren vrijwilligerswerk te doen. Ook als je lid bent van bepaalde Honors Clubs moet je vrijwilligerswerk doen. Echt ik ben nog nooit zo geconfronteerd met mensen die vrijwilligerswerk doen dan hier. Heel anders dan in Nederland waar ik in mijn omgeving echt niemand van rond mijn leeftijd kende die vrijwilligerswerk deed. Of het was een 65+er die een dagbesteding zocht. Ik vraag me af of ik dat dan onder de luiheid van de Nederlander mag scharen of het gebrek aan belangstelling en verantwoordelijkheid voor de medemens. Net als dat "men" in Nederland liever belasting betaalt om daarmee de zorg van de bejaarden aan de overheid over te laten ipv een familielid zelf in huis te nemen. Dat vind ik ook gemakzuchtig. Maar goed, dat is waarschijnlijk nèt zo kort door de bocht geredeneerd. En mijn grootste ergernis aan "de Nederlander"? Liever thuis gaan zitten met een uitkering dan voor €200 in de maand "meer" 32 uur per week moeten gaan werken, omdat er dus mensen zijn die die uitkering als een recht zien en alleen het bedrag wat boven die uitkering uit komt zien als inkomen. Ik vind dat toch zo'n kromme redenering.

Gemak dient "de mens" is het spreekwoord. Niet gemak dient "de Amerikaan" of "de Nederlander". Ik heb trouwens sinds kort beide nationaliteiten. Ik denk dat ik ga pleiten voor een 60 urige werkweek... in pyama :wink:
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

houstonwehaveaproblem schreef:En de reden dat men in Nederland op die muntjes is overgegaan is toch ook uit gemakzucht? Minder personeel nodig om die karretjes te
Dat noem ik eerder een besparing dan gemakzucht.
Weet je wat me trouwens wel opvalt? Dat de Amerikanen die ik hier in mijn omgeving heb leren kennen bijna allemaal vrijwilligerswerk doen. Ook op school moeten kinderen vrijwilligerswerk doen. Mijn oudste doet het IB programma en dan is het verplicht om een X aantal uren vrijwilligerswerk te doen. Ook als je lid bent van bepaalde Honors Clubs moet je vrijwilligerswerk doen. Echt ik ben nog nooit zo geconfronteerd met mensen die vrijwilligerswerk doen dan hier. Heel anders dan in Nederland waar ik in mijn omgeving echt niemand van rond mijn leeftijd kende die vrijwilligerswerk deed. Of het was een 65+er die een dagbesteding zocht. Ik vraag me af of ik dat dan onder de luiheid van de Nederlander mag scharen of het gebrek aan belangstelling en verantwoordelijkheid voor de medemens.
Maar je zegt het zelf al: het is veelal verplicht. Ik was laatst mee op zo'n verplichte community service day trip van 7th graders, maar er stond daar echt niemand voor zijn lol, dat kan ik je wel vertellen. Ik ken in Nederland overigens ontzettend veel mensen die zich inzetten voor verenigingen waar ze lid van zijn. Een bestuurslid zal zich echter niet zo snel een vrijwilliger noemen. Mijn vader zette zich vroeger naast zijn werk in voor het orkest waar hij lid van was, en voor de muziekschool, waar hij verder geen persoonlijk belang bij had. Mijn moeder hielp bij een instelling voor gehandicapten. Ikzelf heb me tot een aantal jaar geleden ook altijd verdienstelijk gemaakt in besturen en commissies. En er zijn toch ook zat mensen die bijvoorbeeld collecteren (o ja, dat deed mijn moeder ook nog) of op een andere manier aktief zijn voor patientenvereningingen (mijn moeder zat in het bestuur van een regionale ondervereniging en was aanspreekpunt voor patiënten). Bij sportverenigingen zie je trouwens ook ontzettend veel vrijwilligers, ook tieners, die bijvoorbeeld de jeugd trainen. En die krijgen daar geen studiepunten voor.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

houstonwehaveaproblem schreef:Over winkelwagentjes over de parkeerplaats; binnenkort wordt hier de eerste Aldi geopend en die hebben het systeem van muntjes in karretjes meegenomen uit Europa, dus ik zal eens checken hoe de Texanen daarmee omgaan.
Heel galant kan ik je zeggen. Hier zit de Aldi al een poosje en heb al zo vaak een karretje "gehad".
Als mensen zien dat je uit de auto stapt komen ze spontaan hun net uitgeladen karretje naar je toe brengen. En hoeven ze eigenlijk nooit mijn quarter. Vaak zitten de quarters nog gewoon in de karretjes als ze terug gebracht zijn. (Wellicht ook omdat eigenlijk niet veel mensen weten hoe je het muntje weer terug krijgt hoor :mrgreen: )
Oeboemoe
Amerikafan

Bericht door Oeboemoe »

Er zijn inderdaad mensen die misbruik maken van uitkeringen. Maar er zijjn ook mensen die al decennia lang premie hebben betaald. Dan mag je best 3 jaar WW gebruiken voor een lange vakantie of als onderdeel van VUT / vroegpensioen vind ik.

Verder is veel vrijwilligerswerk in de VS nogal onzinnig vind ik. Door een gebrek aan overheidsvoorzieningen en heel veel disfunctionele mensen is er ook veel meer vraag naar hulp. Een kip en het ei verhaal dus. Veel Amerikanen hebben ook geen financiële discipline dus die kloppen bij liefdadigheid aan zodra het tegenzit.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Oeboemoe schreef:Maar er zijjn ook mensen die al decennia lang premie hebben betaald. Dan mag je best 3 jaar WW gebruiken voor een lange vakantie of als onderdeel van VUT / vroegpensioen vind ik.
Goh. En iedereen zich maar afvragen hoe het komt dat het systeem onbetaalbaar is geworden...
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Oeboemoe schreef:Verder is veel vrijwilligerswerk in de VS nogal onzinnig vind ik. Door een gebrek aan overheidsvoorzieningen en heel veel disfunctionele mensen is er ook veel meer vraag naar hulp. Een kip en het ei verhaal dus. Veel Amerikanen hebben ook geen financiële discipline dus die kloppen bij liefdadigheid aan zodra het tegenzit.
Waarom is dat onzinnig? Het is gewoon een andere manier om je maatschappij in te richten. Eentje die bovendien ontzettend veel administratieve kosten voorkomt. Als ik hier op vrijdag iets doneer aan de voedselbank, dan kan ik er redelijk zeker van zijn dat het binnen een week op iemand zijn bord ligt. Een stuk effektiever dan die brave donatie aan postbus weet-ik-veel wat.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

HElemaal mee eens. Veel amerikanen zijn tegen te grote overheidsbemoeienis (zoals die in Nederland bijvoorbeel speelt) Het is hier vaak een taak van de kerken om in te springen mocht dat nodig zijn. Nederland is volgens mij veel minder zo. Zou van Nederlanders wel eens willen weten wanneer de laatste keer was dat jullie de portemonnee trokken en een kennis ( of kennis van een kennis) financieel hebben geholpen zonder daar wat voor terug te verlangen. De overheid is hier immers voor?
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik heb zulke slechte kennissen daar geef je nog geen stuiver aan...
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

ned in MO schreef: Zou van Nederlanders wel eens willen weten wanneer de laatste keer was dat jullie de portemonnee trokken en een kennis ( of kennis van een kennis) financieel hebben geholpen zonder daar wat voor terug te verlangen. De overheid is hier immers voor?
Toevallig vandaag nog. Omdat er hier meer overheidsbemoeienis is hoef je niet de conclusie te trekken dat we dus uit onszelf geen mensen meer (financiëel) helpen.
Ik vind het nogal beledigend wat je zegt, alsof Nederlanders alleen iets geven als ze er iets voor terug krijgen.
Oeboemoe
Amerikafan

Bericht door Oeboemoe »

De WW en andere voorzieningen zijn / (zouden) prima te betalen (zijn) zonder falend bestuur (slecht toezicht op banken, de EU, massa immigratie, onzinnige infrastructuur projecten, zelfverrijking van semi-(overheid) en ga zo maar door). :shock:

Verder heeft de VS net zoveel aan overheidsbemoeienis / voorzieningen als NL dus dat is geen argument voor vrijwilligerswerk. Er zijn teveel disfunctionele mensen in de VS.

De VS heeft geen actief ontmoedigingsbeleid om het aantal kanslozen radicaal terug te dringen. De Republikeinse / Libertarische / Conservatieve / Religieuze lobbies wakkeren de disfunctie juist aan. De Democraten overigens ook want die steunen zwaar op kansarmen/lozen om verkozen te worden.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

vana schreef:
ned in MO schreef: Zou van Nederlanders wel eens willen weten wanneer de laatste keer was dat jullie de portemonnee trokken en een kennis ( of kennis van een kennis) financieel hebben geholpen zonder daar wat voor terug te verlangen. De overheid is hier immers voor?
Toevallig vandaag nog. Omdat er hier meer overheidsbemoeienis is hoef je niet de conclusie te trekken dat we dus uit onszelf geen mensen meer (financiëel) helpen.
Ik vind het nogal beledigend wat je zegt, alsof Nederlanders alleen iets geven als ze er iets voor terug krijgen.
Dat heet lekker uit zijn verband trekken :roll: Als je het wel doet? geweldig. Als je het niet doet? Kan ik me voorstellen. Je betaalt al genoeg aan belastingen en de overheid kan er in voorzien.
Ik denk hier in de USA meer aan anderen helpen dan dat ik dat in Nederland ooit deed, maar dat is mijn ervaring. Komt ook omdat je er meer met de neus op gedrukt wordt misschien.
Dat Nederlanders verder gul zijn dat weet ik. Dat heb ik zelf hier op dit forum mogen ervaren.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

ned in MO schreef:
Dat heet lekker uit zijn verband trekken :roll:
Jammer van die rollende ogen. Wat trek ik uit zijn verband dan? Leg me dan eens uit wat je met de woorden bedoelt "zonder er iets voor terug te verlangen"
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

dimona schreef:Maar je zegt het zelf al: het is veelal verplicht. Ik was laatst mee op zo'n verplichte community service day trip van 7th graders, maar er stond daar echt niemand voor zijn lol, dat kan ik je wel vertellen.
Toch zie ik in mijn omgeving heel wat jongeren (waaronder onze dochters) uit eigen vrije wil allerlei vrijwilligerswerk doen en ik denk dat zulke verplichte community service dat wel in de hand werkt. Ik was daar vroeger helemaal niet mee bezig en de mensen waar ik mee omging ook niet. Hooguit ging mijn moeder met de collectebus een paar straten rond. Je inzetten voor een vereniging vind ik niet hetzelfde, want dat deed ik ook wel met hockeyen, maar daar had ik zelf ook baat bij. Net wat Ned in MO ook schrijft, ik denk hier ook veel meer aan anderen helpen. Maar zoals hij ook schrijft dat is mijn ervaring, YMMV.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

vana schreef:
ned in MO schreef:
Dat heet lekker uit zijn verband trekken :roll:
Jammer van die rollende ogen. Wat trek ik uit zijn verband dan? Leg me dan eens uit wat je met de woorden bedoelt "zonder er iets voor terug te verlangen"
Vooruit dan, zet ik toch even een zonnebril op? 8) Verder heb ik er niet veel zin in om er over in discussie te gaan met je. Uitzonderingen zijn er en misschien ben jij er zoeen maar het is in nederland zeer zeker niet de norm.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dit doet me denken aan het topic over dat iedereen maar dingen van je wilt in de VS. Koekjes kopen, collecten in supermarkt, bijdrages voor school etc.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Nee dat heeft er niets me te maken.

Voorbeeldje:
-Je staat aan de kassa en je ziet iemand voor je waaraan te zien is dat ze het financieel moeilijk hebben. Je trekt je portemonnee en betaalt de boodschappen.
-Je hoort van een kennis dat ze een alleenstaande moeder met 4 kinderen kent die net haar baan kwijt is en de dynamo van de auto is kapot.. Je gaat naar de winkel, koopt een nieuwe dynamo en rijdt een uur naar haar huis en zet er een nieuwe dynamo in zodat ze naar job interviews kan rijden.
- Je hebt een vriend die in scheiding ligt, geen geld heeft maar te trots is om geld aan te nemen. Je huurt hem in om je te helpen voor twee keer de norm (uurloon) zodat ie je geld wel accepteert.
- Je gaat langs senioren huizen in de winter en maakt hun straatje sneeuwvrij

Dat soort dingen dus
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Dat doet bijna niemand.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Mark wel gok ik. En anders kent hij wel mensen die het doen...
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer