Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

IRS en pensioen, lijfrente etc.

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
rdr96
Amerika-ontdekker

IRS en pensioen, lijfrente etc.

Bericht door rdr96 »

Na bijna 3 jaar woonachtig te zijn in de VS, loop ik zo nu en dan tegen nieuwe 'tax' issues aan.
Het gaat dan voornamelijk over buitenlandse pensioen (niet AOW), lijfrente en bankaccounts.
Deze heb ik ieder jaar netjes gerapporteerd via FBAR (TD F 90-22.1) en FATCA (form 8938).
Rente op rekeningen heb ik ook gerapporteerd.

Maar nu hoorde ik dat buitenlandse pensioenen, lijfrentes, verzekeringspolis gezien worden als foreign funds,
waarover dus capital gain tax betaald dient te worden.
Omdat ik ervan uitging dat het om unrealized capital gains ging heb ik de winsten niet gerapporteerd.

Misschien mijn fout, maar de meeste belastingconsulenten in de buurt leken mij niet in staat mijn
aangifte beter te doen dan ikzelf...

Zie ik het nu complexer dan het werkelijk is of had de unrealized capital gain ergens gerapporteerd moeten worden?
dimona
Amerika-expert

Re: IRS en pensioen, lijfrente etc.

Bericht door dimona »

Wij hebben dat probleem ook. Wel steeds netjes gemeld op FBAR, maar niet opgenomen in het aangifteprogramma van onze belastingconsulent (het was in Nederland ook vrijgesteld van belasting, dus dat idee heb ik maar eigenhandig geëxporteerd naar de VS). Nu vroeg mijn belastingconsulent na het invullen van hun tax organizer om een 8938 formulier en daar heb ik de rekening wel op vermeld, maar ik heb hem in de aangifte die ze daarna hebben opgesteld niet meer teruggezien, dus het zal wel goed zijn.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer