Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Patriottisme

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Patriottisme

Bericht door w8in »

In mijn voorstel-berichtje kwamen wat reacties op mijn opmerking dat ik niet zo gek ben op het patriottisme hier in Amerika.

Ik zal hier even wat meer uitleg geven over wat ik bedoel.
Laat ik als eerste even duidelijk stellen: Waar je ook geboren bent, je hebt altijd een bepaalde trots naar je eigen geboorteland toe. Als ik iemand Nederland zie of hoor afkraken, kom ik zeker met tegenargumenten. Het is het land waar ik opgegroeid ben, en ik vind dat ik als persoon een product ben van de sociale en culturele omgeving in Nederland. Als je aan Nederland komt, kom je ook een beetje aan mij.
Dat is zo'n beetje mijn definitie van vaderlandsliefde.

Ben ik trots op het softdrugs gedoogbeleid? Ja, hoor. Trots op het homohuwelijk? Jazeker. Trots op euthanasie-mogelijkheden? Ook. En zo zijn er nog wel meer zaken waarvan ik vind dat Nederland "goed bezig" is.

Wij Nederlanders lopen echter in het algemeen niet zo te koop met onze liefde voor ons land. "Doe maar gewoon, dan doe je al...", nou ja...je weet wel.

In Amerika vind je bovenop de imo gezonde trots zoals ik die hierboven beschreef echter ook nog een ongezonde vorm, die misschien het best te omschrijven valt als "hollow patriotism", omdat het puur gaat om verheerlijking die op een gedachtengoed gebaseerd is, in plaats van op 'accomplishments'.

Het komt hier op mij af en toe een beetje over als een totalitair gedachtengoed, met grote billboards langs de snelwegen met "God Bless America" en "United we stand" en bumperstickers met leuzen als "proud to be an American", alsof het een prestatie is om in Amerika geboren te worden. Ik denk niet dat het overal gebeurt, maar in veel scholen worden leerlingen nog steeds elke dag gedwongen om "vrijwillig" met de hand op het hart en zich richtend tot de Amerikaanse vlag de 'Pledge of Allegiance' op te zeggen. Ook in sommige verenigingen vindt dit nog plaats. In de Rotary-club van mijn vrouw doen ze het ook bij elke bijeenkomst.

Bij bijna elke sportwedstrijd wordt het volkslied gezongen...nou goed, da's een kwestie van smaak misschien. En dat Amerikanen elke dag de vlag (mogen) laten wapperen vind ik alleen maar mooi. Maar het probleem is dat de vlag ook gebruikt mag worden voor commerciele doeleinden. Zo zie je bijvoorbeeld veel bedrijven die de Amerikaanse vlag bij hun gebouw voeren. Het gaat dan al niet meer om liefde voor het vaderland, maar meer om aan klanten te laten zien dat men trots is op Amerika. De Amerikaanse vlag is bijna een logo, een merk. Je ziet varieties op de Amerikaanse vlag ook loeigroot op traningspakken en allerlei andere artikelen.

In de jaren dat ik hier in Amerika heb gewoond vallen me een paar dingen op over de Amerikanen zelf. Ten eerste: net als wij moeten zij ook gewoon naar de wc om hun behoefte te doen :D
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat alle mensen op deze aardbol gewoon allemaal mensen zijn. Sommige mensen zijn vriendelijk, anderen weer niet. Daarin verschilt Amerika niet van Nederland.
Maar wat me ook opvalt is dat veel Amerikanen echt voelen dat ze in "the greatest nation on Earth" wonen en dat Amerika echt het beste land is om in te wonen....dat het "Nummer 1" is. Ik denk dat dat er door de maatschappij, de cultuur en de media echt ingestampt wordt. Ik kan me nog goed herinneren dat een collega hier aan me vroeg of ik naar Amerika verhuisd was vanwege "the freedom". Ik dacht eerst dat het een geintje was, maar ze was dus echt in de veronderstelling dat landen over de grens minder vrijheid kennen dan de USA.

Ik weet dat ik in Amerikaanse medestanders heb, Amerikanen die er ongeveer net zo over denken als ik doe. De meeste Amerikanen echter vinden niets verkeerds aan hun uitingen van vaderlandsliefde. En dat is hun goed recht. Ik word er echter zelf af en toe een beetje kriegel van, al erger ik me er niet dagelijks aan. Alles went, zullen we maar zeggen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nou, ik ben een van die Amerikanen, die niets verkeerd ziet aan die uitingen van vaderlandsliefde. Als mensen zich daar goed bij voelen, moeten ze dat gewoon doen. Doen ze jou daar verder pijn mee?
Live and let live.

Ben jij perfekt? Zeker niet in de ogen van de Amerikanen, die jij zo kritisch bekijkt. There are always two sides to a coin. Misschien moet je iets meer open gaan staan voor een andere manier van denken, dat zal je leven makkelijker maken.
De meeste mensen, waar jij zoveel kritiek op hebt, hebben gigantisch veel over voor hun medemens. Maar dat zie je niet zo, als buitenstaander.

Dit is een andere cultuur. Een los samenraapsel van vijftig vrijwel autonome staten. De vlag, het volkslied en nog wat dingen houden die staten bij elkaar. Ik woon in de staat met de meeste Burgeroorlog geschiedenis en dan is het maar al te duidelijk, hoe los de staten staan.
De verschillen in dit land tussen iemand uit Louisiana en iemand uit Vermont zijn vrijwel net zo groot.

Ik ben nu op vakantie in Florida (woon in Virginia) en ik waan me in een ander land. Niet alleen kwa omgeving, maar ook kwa mensen, die om me heen zie en kwa mentaliteit.

Je woont in Clio, Michigan (waar in de staat is dat?), mijn schoonvader woont in Muskegon, Michigan. Leuke plaats om te bezoeken voor een weekje, maar het is een wereld van verschil met waar wij wonen, het internationale gebied rond Washington DC.
Zoals Timmo al schreef in dat introductie topic, waar je bent in de VS maakt een groot verschil, net zoals dat in Europa het geval is.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

Petra/VS schreef:Nou, ik ben een van die Amerikanen, die niets verkeerd ziet aan die uitingen van vaderlandsliefde. Als mensen zich daar goed bij voelen, moeten ze dat gewoon doen. Doen ze jou daar verder pijn mee?
Live and let live.

Ben jij perfekt? Zeker niet in de ogen van de Amerikanen, die jij zo kritisch bekijkt. There are always two sides to a coin. Misschien moet je iets meer open gaan staan voor een andere manier van denken, dat zal je leven makkelijker maken.
De meeste mensen, waar jij zoveel kritiek op hebt, hebben gigantisch veel over voor hun medemens. Maar dat zie je niet zo, als buitenstaander.
Petra, uit je reactie maak ik op dat je bijna het gevoel heb dat ik Amerikanen als zwijnen o.i.d. beschouw, en dat is zeker niet zo.

Zoals ik al in de laatste regels van mijn bericht probeerde aan te geven, erger ik me er niet dagelijks aan. Mijn leven wordt niet bepaald of vergald door het patriotism hier en ik dacht dat uit mijn bericht ook wel af te lezen viel dat ik het de mensen zelf niet kwalijk neem, omdat ze nou eenmaal zo zijn opgegroeid.

Ik ben zeker niet perfect, maar ik weet niet of dat terzake doet :P

Clio ligt op zo'n anderhalf uur rijden boven detroit, bijna in de 'Thumb' van Michigan.
Joanna
Amerika-ontdekker

Pattriotisme

Bericht door Joanna »

Ik ben het wel een beetje met w8in eens. Ik ben zelf ook Amerikaanse en ik ben blij dat ik de stap gezet heb, begrijp met niet verkeerd.
Maar soms denken mensen hier wel te snel dat alleen Amerika het best land is op de wereld. Men beseft niet dat er genoeg landen op de wereld zijn waar mensen net zo in vrijheid kunnen leven of nog wel vrijer dan hier.
Wat me wel een klein beetje iriteerd is dat zo snel word gezegt the best in the world, met sportwedstrijden of producten etc. Baseball bijv ze noemen het de worldseries, maar er spelen alleen maar USA teams in.

Denk ook dat het komt dat mensen zo reageren, omdat veel Amerikanen niet echt ver reizen. ( de gemiddelde Midwestener tenminse ) Trips naar Europa word vaak nog gezien voor rijke mensen tenminste voor sommigen. Wij hebben gelukkig vrienden en familieleden die de reis wel gemaakt hebben, en dan denken mensen toch wat anders.

Ondanks alles ben ik toch ook wel trots om als een Amerikaanse Nederland binnen te gaan, hoewel ik ook mijn Ned paspoort kan laten zien, maar zelden meer doe.
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Re: Pattriotisme

Bericht door w8in »

Joanna schreef: Wat me wel een klein beetje iriteerd is dat zo snel word gezegt the best in the world, met sportwedstrijden of producten etc. Baseball bijv ze noemen het de worldseries, maar er spelen alleen maar USA teams in.
Even ter info: dit is zo ontstaan omdat toen de 'World Series' startte, Amerika het enige land was waar baseball op een hoog niveau gespeeld werd.

Van Wikipedia: "The term "World Series" (short for "World's Championship Series") was first used in the 1880s, when baseball existed at a highly-skilled level only in the USA and international travel was rare. The traditional term "World Series" continues to be used for the Major League Baseball championship."

Verder denk ik dat je een heel goed punt aanstipt voor wat betreft het reizen (of niet reizen). Van Amerikanen wordt door niet-Amerikanen (en ook veel Nederlanders) nogal eens gezegd dat ze "dom en arrogant" zijn. En hoewel ik daar voordat ik naar Amerika verhuisde misschien in zou meegegaan, ben ik het er nu compleet mee oneens.
Doordat Amerika zo groot is, is er voor veel Amerikanen minder reden om buiten de grenzen te kijken voor een vakantie. Daarbij komt nog eens dat Amerikanen ook niet zoveel vakantiedagen hebben als Nederlanders en dus minder snel geneigd zijn om buiten het Amerikaanse continent, laat staan buiten het land te reizen.
Een ander aspect is dat Amerika een erg belangrijk land is, zo niet het belangrijkste land in de wereld. Dit betekent dat er voor Amerikaanse media meestal minder reden is om over de grenzen te kijken. Men "leert" dus meer over eigen land dan over het buitenland.

De enige keer dat Nederland in Amerika in het nieuws is, is als Theo van Gogh vermoord wordt, bijvoorbeeld. In Nederland is Amerika elke dag onderwerp van nieuws. Daarom weten Nederlanders meer over Amerika dan andersom. Helaas vertalen veel mensen dat als zouden Amerikanen "dom en arrogant" zijn.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mag ik hier even opmerken dat je een Belg zelden zal verdenken van vaderlandslievendheid. Tot op het moment dat je als Belg tegen een medebelg zegt dat je wilt verhuizen naar Amerika (of zelfs eender welk ander land). Dan krijg je opmerkingen als:
- maar hier is het toch heel goed, waarom wil je dan toch ergens anders gaan leven?
- ze hebben daar geen cultuur
- ze eten daar heel ongezond
- ze hebben daar de domste president ter wereld
- het onderwijs is daar slecht
- de mensen zijn daar dik
- de mensen zijn daar oppervlakkig
- je wordt als werknemer niet gerespecteerd, maar enkel uitgezogen en misbruik
- ...
'Vaderlandslievend' is dan nog steeds een woord dat ze niet op zich geplakt willen hebben, maar mij dunkt dat hun opmerkingen toch flink getuigen van de opmerkig 'In België is het fantastisch om te wonen, waarom zou je elders naar toe willen gaan want daar kan het nooit zo goed zijn als in dit land'. Noem het dan maar hoe je het wilt, maar het effect is wel hetzelfde.
(en ik denk dat dit in Nederland niet zo anders is?)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik heb dus ook van die buren gehad: you're here because it is better, yes ? well, no ! Dat valt dan niet goed.
"But everything is better here !" "Have you ever been anywhere else, to Europe e.g. ?" "No, why would I, everything is better here !!!"
Vervolgens in de supermart: "We bet you have in Europe never seen anything like this !" "Well, yes, in France they have them even bigger there and when we lived in Canada...." "Oh, well I don't care I still think we have the best". Maar ze hadden wel gelijk, nog nooit zag ik zo veel slecht en ongezond eten in een ruimte verzameld....

En come on Petra, op tv de OJ Simpson case: The Trial of the Century !
De US is echt net een eiland en een groot deel van de bevoking is behoorlijk ignorant over wat er verder in de wereld gebeurt, and dat is een probleem omdat ze daarbij vaak arrogant zijn.
Veel ellende in de wereld - en in de US zelf - danken we aan deze zelfoverschatting, aan het niet luisteren, aan het Americentristisch denken.

Toen ik nog tv keek viel me vaak op dat als een USer iets presteerde dat breed werd uitgemeten, maar als je bv reddingswerkzaamheden zag - en ik wist dat het Hollanders waren - dan werd de nationaliteit niet vermeldt. In de krant gebeurt dat ook op gezette tijden.

Helaas heeft het boekje "Gekke lui die Amerikanen/The Ugly american" nog steeds waarde. Misschien hadden Bush cs. dat even moeten lezen voor ze zich in Irak verwarden.

Dat Amerikanen niet veel reizen is weinig excuus. Er is zijn boeken, er is radio, tv, film, Internet, Netflix. Maar de meeste USers zien zelden-nooit een niet-US film, goede buitenlandse films worden - vaak slechter - opnieuw gemaakt !
Kijk naar de meeste Amerikaanse films, de USers zijn meestal the good guys, als Jeroen K. meespeelt is-ie bijna altijd een schurk. Idem buitenlanders van ander ras, kleur. "Ja dat is maar spel" ja maar dat spel beinvloedt wel het denken van grote massa's jonge USers - en wat denk je hoe het overkomt in den vreemde ?
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Ik ben het - maar in hoeverre kan je een mening vormen na een paar vakanties in een land? - er wel een beetje mee eens denk ik.

Wij moeten vaak wat grinniken om het beeld wat Amerikanen hebben van 'ons' daar in Europa. Mensen die verbaasd zijn over wat wij óók allemaal hebben aan technologie, wat wij ook gewoon doen en wat bij ons ook gewoon kan. Soms lijkt het inderdaad wel of ze het idee hebben dat het wiel in Amerika is uitgevonden, terwijl Europa toch een veel rijkere historie heeft.

Maar de trots van de Amerikanen (terecht of niet terecht) op hun land doét me zeker wel wat. Het 'doe maar gewoon dan doe je gek genoeg'-gevoel van Nederland is ook vaak een vorm van valse bescheidenheid en de saamhorigheid is in Amerika voor mijn gevoel vaak heel groot.

Afgelopen zomer waren we in Durango, Colorado. We gingen daar naar een Chuckwagon Diner bij Bar D, waar we (voor zover we merkten en meemaakten) de enige niet-Amerikanen waren. We hebben er met 600 mensen in de buitenlucht onder de sterrenhemel genoten van lekker eten , maar vooral van een hele leuke show. Aan het eind van de show gingen alle lichten uit, behalve de spotlights op het podium en werd een echt pattriotisch lied gezongen: 'Proud to be an American'. Alle hoeden af, iedereen zong uit volle borst mee. En ik? Ik heb heel hard gezongen en de tranen stroomden over mijn wangen. Na afloop heb ik nog even heel hard gesnikt, zo ontroerend vond ik het. Ik kreeg een 'big hug' van de lieve dame uit Arizona waar ik de hele avond zo leuk mee had gepraat en het was gewoon geweldig! Zelfs mijn pubers waren diep onder de indruk.
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Ik had niet gedacht dat ik dit zou zeggen, maar ik ben het helemaal eens met de TS. Ik heb als exchange student ook vaak te horen gekregen dat alle buitenlandse kindjes naar Amerika komen omdat het zo geweldig is.
Nou geweldig was het zeker, maar niet omdat Amerika superieur is.

Ik noem vaak als pluspunten van Amerika dat je trots mag zijn op het land en dit ook mag uiten. De vlag, het volkslied. Als je de Nederlandse vlag teveel gebruikt word je in het zelfde hokje geduwd als die mensen met kale hoofden en bomberjacks.
Maar wat mij dus wel heel erg tegen staat is de uiterst intelligente manier waarop de overheid de Amerikanen van jongs af aan hersenspoeld om trots te zijn op het land. Het gaat dan om dingen als die pledge die ze op scholen doen, opdrachten waarin kinderen over hun heritage leren en dat dan bijvoorbeeld tekenen met een grotere Amerikaanse vlag erbij.
De mensen waar ik verbleef waren trouwens iets meer open-minded en hadden al reizen naar Europa en Nederland in het bijzonder gedaan. Waarvan 1 familielid buitengewoon onder de indruk was van de efficiëntie en de manier waarop wij omgaan met de schaarse ruimte in ons land. Dat was best een eye-opener voor mij :P .
Nou, ik ben een van die Amerikanen, die niets verkeerd ziet aan die uitingen van vaderlandsliefde. Als mensen zich daar goed bij voelen, moeten ze dat gewoon doen. Doen ze jou daar verder pijn mee?
Live and let live.

Hiermee zeg ik echt niet dat Amerikanen niets over hebben voor hun medemens. En dat lees ik ook niet in het bericht van w8in.

Sommige Amerikanen zouden in principe pijn kunnen doen met hun vaderlandsliefde. Ik heb er al een paar ontmoet, net als een aantal Canadezen trouwens, die terwijl ze in een ander land zijn constant over hun eigen land praten en dit verheerlijken terwijl ze over de grens zijn.
Where we come from we do it like this, or that blablaba. Nou en, je bent ergens anders. Geniet van het land met zijn cultuur en houd ff een tijdje je mond ofzo :shock: .

Als buitenstaander word je in Amerika wel gauw een warm hart toegedragen, niet alleen omdat de meeste Amerikanen gewoon hele aardige mensen zijn, maar vooral ook omdat ze je als buitenlander zo zielig vinden. Ze vinden het zielig dat je al die jaren zonder de freedom en greatness of the US of A hebt moeten leven en vragen zich af hoe je dat hebt volgehouden. Met die torenhoge benzine prijzen ook :wink: .
Ik maak er een lolletje van, maar in zekere mate is dit toch wel hoe ik het allemaal ervaar.

Dat doet er verder niet aan af dat ik gewoon een te gek land vind, met een hoop mogelijkheden en een leefklimaat die mij een stuk meer aan staat. Maar ik vind wel dat je realistisch moet blijven kijken en niet als een blinde Amerika altijd maar positief moet afschilderen en Nederland zwart moet maken.
- Mike
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Het valt mij dus op, dat hier voornamelijk mensen reageren, die in het Midden-Westen wonen of gewoond hebben.
Dat er Amerikanen zijn, die hun land het geweldigste ter wereld vinden, is ongetwijfeld waar. Maar vergis je niet, er zijn legio Nederlanders, die dat ook vinden van Nederland.
Dat wordt misschien niet geuit op dezelfde manier, maar wel met eindeloze kritiek op andere culturen en een negatief vergelijken met alles wat Nederlands is.
Zoals al gezegd heb ik er persoonlijk geen enkele moeite mee, dat mensen trots zijn op hun land en het de beste plek ter wereld vinden. Tenslotte moeten zij er ook wonen en doen ze er verder niemand kwaad mee.
Mijn mening verschilt dus van de anderen hier en daardoor krijg je discussies :). Ik woon ook in een gebied met zeer bereisde Amerikanen.

Het ontgaat mij gewoon compleet, waarom je je beledigd zou voelen, als iemand denkt dat dit land het fantastische op aarde is. Het betekent, dat ze blij zijn met hun leven, lijikt me.

En Ronald, ik had niet het gevoel, dat je Amerikanen als zwijnen oid beschouwt, hoor ;). Ik had niet zo persoonlijk "ben jij perfect" moeten schrijven, het was meer een algemeen bedoeld iets, dat er zo gauw wordt geoordeeld en geergerd over hoe anderen hun leven leven.

Oortjes, hoe meer ik je stukjes lees, hoe meer het lijkt, alsof je echt miserabel bent in de VS. Ik hoop, dat er voor je man een kans komt om terug naar Nederland te gaan. Gelukkig heb ik nog nooit in de tweeentwintig jaar hier en reizen door het hele land de opmerkingen, die jij van Amerikanen te horen hebt gekregen, gehoord. Eerder een soort verering van alles wat Europees is.
Laatst gewijzigd door Petra/VS op 12 nov 2006, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Petra/VS schreef:Het valt mij dus op, dat hier voornamelijk mensen reageren, die in het Midden-Westen wonen of gewoond hebben.

De problemen die de mensen hier allemaal opnoemen dat ken ik hier in virginia waar wij wonen niet zo..

Oortjes, hoe meer ik je stukjes lees, hoe meer het lijkt, alsof je echt miserabel bent in de VS. Ik hoop, dat er voor je man een kans komt om terug naar Nederland te gaan.
Als ik sommige mensen toch hoor, dan zullen ze in nederland heel wat gelukkiger zijn dan hier...
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

oortjes schreef:Ik heb dus ook van die buren gehad: you're here because it is better, yes ? well, no ! Dat valt dan niet goed.
"But everything is better here !" "Have you ever been anywhere else, to Europe e.g. ?" "No, why would I, everything is better here !!!"
Vervolgens in de supermart: "We bet you have in Europe never seen anything like this !" "Well, yes, in France they have them even bigger there and when we lived in Canada...." "Oh, well I don't care I still think we have the best". Maar ze hadden wel gelijk, nog nooit zag ik zo veel slecht en ongezond eten in een ruimte verzameld....
Ja, je moet natuurlijk tegen een Amerikaan zeggen dat ze het in Frankrijk beter doen, want Amerikanen kijken erg op de Fransen neer :twisted:
Zo uitdrukkelijk als jij het hierboven beschrijft heb ik het niet meegemaakt, maar ik merk inderdaad (zelfs onder m'n Amerikaanse vrienden) dat veel Amerikanen een vervormd wereldbeeld hebben.

Mijn schoonouders hebben in de jaren '80 vijf exchange students gehad (uit Duitsland, Denemarken en Japan) en hebben zelf sowieso al een wat meer geinformeerde blik op de wereld. Mijn schoonvader in ieder geval...mijn schoonmoeder leeft een beetje in haar eigen religieuze wereldje ;-)

Je schrijft verderop dat het probleem mede ligt in het gebrek aan buitenlandse films, maar volgens mij raakt die opmerking alleen de oppervlakte. Kijk eens naar radio en tv. Op de radio is er naast muziekformats, right wing talk radio en religieuze radio maar heel weinig tijd over voor nieuwsvoorziening. Gelukkig is er nog NPR, de publieke radio die door veel Amerikanen als "links bevooroordeeld" wordt beschouwd, wat ik bijna een logisch gevolg vind.
Dan de tv...van de cable news channels CNN, FOX en MSNBC hoef je bijna geen wereldnieuws te verwachten. Ik weet niet meer wie het was, maar een Amerikaanse komiek zei ooit zoiets als "The only countries we get to know something about are the ones we invade".
Verder is het alleen maar oppervlakkig amusement op tv (afgezien van PBS, de publieke tv). Kijk bijvoorbeeld eens naar "Discovery Health Channel", een tv-kanaal dat dan over gezondheid en medische zaken zou moeten gaan. Maar het blijft bij "documentaires" over gezinnen met 16 kinderen, over dwergen en over mensen die 600 kilo wegen. Leer je iets over ziektes als Alzheimer en Parkinson's? Nee, dat is waarschijnlijk niet interessant genoeg.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de media uit zijn op geld en reclame-inkomsten en zo de mensen "dom" houden. Amerikanen krijgen via de media niet dezelfde kansen om algemene ontwikkeling op te doen als dat in Nederland het geval is. (En helaas is de verloedering in Nederland ook al ingetreden, sinds commerciele zenders zijn toegestaan).

Ik weet uit persoonlijke ervaring dat er genoeg Amerikanen zijn die snakken naar meer informatie, meer betrokkenheid, en minder "Bobsledding with the Stars". Het probleem is echter dat je in Amerika niet echt gestimuleerd wordt om verder te kijken dan hapklare brokken.
Je moet echt die drang naar meer informatie in je hebben, je moet ervoor werken.
De laatste jaren heb ik een paar opmerkingen gelezen van Amerikanen die blij zijn dat het internet en de blogs er zijn, want dat maakt informatie over andere zaken dan Paris Hilton's nieuwe hondje veel meer toegankelijk.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

Petra/VS schreef: En Ronald, ik had niet het gevoel, dat je Amerikanen als zwijnen oid beschouwt, hoor ;). Ik had niet zo persoonlijk "ben jij perfect" moeten schrijven, het was meer een algemeen bedoeld iets, dat er zo gauw wordt geoordeeld en geergerd over hoe anderen hun leven leven.
Dat begrijp ik, maar toch bedankt voor de uitleg :D

Ik vind er echter niets verkeerds aan om te oordelen. Ik woon hier nu 6 jaar en ik ben veel beter geinformeerd over Amerikanen dan ik was toen ik hier pas woonde. Toen (ver-)oordeelde ik veel sneller dan dat ik nu doe. Ik schaam me niet voor wat ik mijn beginjaren over Amerika heb gezegd en gedacht (namelijk dat "het in Nederland beter is"), maar ik kijk er nu wel stukken genuanceerder tegenaan.

Ik vind dat ik na 6 jaar hier wonen een vrij goed beeld heb kunnen krijgen van de culturele en maatschappelijke omstandigheden die Amerikanen tot Amerikanen maakt en ik vind dat een beetje maatschappij-kritiek moet kunnen. Want denk maar niet dat de Nederlandse betrekkelijke tolerantie t.o.v. bijvoorbeeld homoseksuelen aangeboren is...dat is echt iets wat de maatschappij vormt voor je, het is niet genetisch bepaald of jij nou voor of tegen "live and let live" bent.
Zo worden Amerikanen ook niet conservatief, patriottisch of jingoistisch geboren.

Oh..enneh..Psst...je moest eens weten hoeveel Amerikanen kankeren op Fransen en dan eens kijken hoeveel van die Amerikanen ooit een Fransman hebben ontmoet :lol:
En wat denk je van het grote aantal Amerikanen dat denkt dat wij Nederlanders geen prostitutie of marijuana moeten gedogen? Of Amerikanen die vinden dat homo's niet zo gek moeten doen en gewoon heterosexueel moeten worden? Da's toch ook allemaal oordelen over hoe andere mensen leven?
Ik bedoel maar, iedereen heeft kritiek op andere culturen en "levensstijlen". Sommige kritiek is wat beter geinformeerd dan andere. Ik heb zelf een bloedhekel aan Nederlanders die vooroordelen over Amerikanen hebben zonder ooit voet op Amerikaanse bodem te hebben gezet.
Maar als je in een land woont, dan moet je op dat land gewoon kritiek op kunnen geven, in mijn ogen.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Het patriottisme geeft soms een bijzonder gevoel, maar ik kan me zeker voorstellen (ik ervaar dat zelf soms ook zo) dat het soms lijkt doorgeslagen naar zelfoverschatting en arrogantie, vaak vanuit onwetendheid. Het zal er - aansluitend bij Petra's reactie - veel mee te maken hebben in wat voor sociale omgeving je verkeert. Hoog opgeleid versus laag opgeleid, internationaal bereisd of niet, etc.

De rituele Pledge of Allegiance op de scholen hoeft van mij ook niet en al helemaal niet met de verplichte religieuze verwijzing erin (one nation under god). Ik vrees echter dat dat niet gauw zal veranderen en dat ook mijn kinderen er t.z.t. aan moeten geloven of ik het nou leuk vind of niet. Ik zie het dan maar als mijn taak om ze te helpen daar wat relativerend mee om te gaan.
Life is good in the Tarheel State.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Wat losse opmerkingen (gebaseerd op 18 jaar New York en 12 jaar Midden Westen):

Wat mij altijd opvalt bij dat 'beste land in de wereld' en zo van de Amerikanen is dat de meesten niet meer dan twee of drie generaties van de 'Oude Wereld' af staan.

Een man heeft mij een tijdje geleden eens uitgebreid verteld dat hij geen Nederlandse melkveehouders in zijn buurt wilde hebben, zijn argument kwam neer op die 'vieze, blanke noordeuropeanen, die ongeveer een miljoen dollar meebrengen om een bedrijf te kopen' moet ik niet. Hij deed dat overigens in perfect Duits! Zijn grootvader was naar de VS getrokken en had 'niks' meegenomen. Maar hij kreeg wel gratis land.

Een andere ervaring: als Amerikanen horen dat je meer dan één taal spreekt/verstaat, dan verontschuldigen zij zich altijd over het feit dat zij maar één taal spreken. Waar ze vaak aan toevoegen dat hun Engels niet altijd even goed is!

En ach, die Pledge of Allegiance, ik zeg die tegenwoordig mee, omdat ik nu tenslotte ook Amerikaan ben, maar laat 'under god' altijd weg, die stond immers niet in de oorspronkelijke tekst (gemaakt door een dominee) maar is in de jaren vijftig toegevoegd.

Het is gewoon een heel andere benadering: hier probeert iedereen er het beste van te maken en is er geen geschiedenis die duizenden jaren terug te voeren is, terwijl je in Europa een 5.000 jaar oude nederzetting kan vinden onder een Romeins fort (zoals ik een paar weken geleden in Nijmegen heb gezien). De vlag en het patriottisme zijn een manier voor immigranten om snel één te worden met hun nieuwe vaderland. En daar zit natuurlijk ook een beetje afzetten in: ik heb mijn geboorteland verlaten en om dat idee van 'ik ben een landverrader' weg te werken, worden ze super-nationalistisch.

Maar ik erger me nog steeds aan Amerikaanse collega journalisten, die beter zouden moeten weten, maar er bijvoorbeeld geen idee van hebben hoe het er in een 'echte' democratie aan toegaat, waar je niet het vreemde schouwspel hebt, dat er de komende twee jaar een patstelling zal zijn in Washington, touwtrekken zonder dat er veel gedaan zal worden met de Democraten in het Congress en een Republikein in het Witte Huis.

Zoals al vaker is opgemerkt: dit is een groot land, met 300 miljoen inwoners. Je kunt altijd wel een groep(je) vinden die het met je eens of juist heel oneens is.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

W8in - ik noemde het niet kijken naar films uit andere landen niet als het probleem, maar als een symptoom van het probleem.

Petra, het valt wel mee hoor ! Maar als je getrouwd bent met een USer en volop in de US samenleving staat, ziet het er anders uit dan wanneer je (noofgedwongen) vanaf de zijkant naar binnen kijkt. Jij staat in de huiskamer van de US zeg maar, ik kijk van buiten naar binnen en zie ook de kelder, de wc en de slaapkamer. (hoe kom ik er toch op.)
Ik spreek veel immigranten en voor de meeste geldt: 'ja veel deugt hier niet maar het is hier nog altijd duizend maal beter dan waar ik vandaan kom !'
Maar ik ben Hollander en voor mij geldt dat minder. Het is in de US niet beter of slechter, het is gewoon anders. Maar het idee dat God de US bevoorrecht om een of andere reden, dat sluit me tegen de borst. Nu woon ik denk ik aldoor in meer conservatieve gebieden toevallig.
Overigens, het heeft ons acht lange harde jaren en een boel energie en geld gekost G.K.en te krijgen - dus we blijven zolang het kan. Voor mijn man speelt het allemaal minder, de teams waar hij leiding aan geeft bestaan uit werkers van overal vandaan.

Zoals ik al eerder schreef, het gevecht van mijn vriendin de laatste jaren - geen health care, eindeloos zoeken naar werk, haar zelfmoord, heeft me wederom de harde kant laten zien van dit 'greatest country on earth'.
De US is een reus maar heeft lemen voeten. Terwijl men nog steeds God bless de USA staat te zingen is inmiddels een groot deel van de arbeidsplaatsen vertrokken naar China, India. En in de US drijft de ITC etc. op grote groepen aliens.
Wie maken dat we groenten en fruit kunnen eten tegen betaalbare prijzen ? Wie bouwen al die huzien, leggen de tuinen aan, enz. enz. Dat zij voor een groot deel onderbetaalde binnenkomers van dow south, vaak (half)illegaal. Maar overal maar schetteren dat die illegals (en legals) hier komen om de ruif leeg te vreten.
Er zitten meer zwarte jongeren in de gevangenis dan op voortgezet onderwijs. Gevangenissen zijn hellholes waar gevangenen elkaar mishandelen, verkrachten. Veel veteranen zijn homeless en verlaafd. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dagelijk sterven er US soldiers in Iraq - of raken voor het leven verminkt - en voor wat ? Omdat zowel politici als publiek een aantal jaar geleden gehersenspoeld werd. Vooral door de pers, het is toch godgeklaagd dat je voor enigzins nieuws en een ander geluid naar het Comedy channel moet kijken !
Twits als Sean Hannity en Ann Coulter gelden hier als intellectuelen. Fox bespeelt het US tv kijkend publiek als een rechtsgestemde viool. Godzijdank lijkt er nu een kentering te komen....
Ik had zo gehoopt dat er na 9-11 een diskussie zou komen over de US, de rol in de wereld e.d., Maar wat ik vooral te horen krijg is: die mensen die dat deden waren evil, teveel mensen haten de US want ze willen geen vrijheid ! enz. Wil je de diskussie over 'waarom' voeren dan krijg je meteen te horen dat je geen patriot bent. En da's nou net het probleem.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bennogr schreef:Maar ik erger me nog steeds aan Amerikaanse collega journalisten, die beter zouden moeten weten, maar er bijvoorbeeld geen idee van hebben hoe het er in een 'echte' democratie aan toegaat, waar je niet het vreemde schouwspel hebt, dat er de komende twee jaar een patstelling zal zijn in Washington, touwtrekken zonder dat er veel gedaan zal worden met de Democraten in het Congress en een Republikein in het Witte Huis.
Benno, off topic, maar dit kan helpen om je wat minder te ergeren in je Amerikaanse collega's/ :wink:
Bekijk de Vlaamse Federale Regering op dit moment: Het Vlaams Belang (vergelijkbaar met Lijst Pim F of iets in die aard) is in feite de grootste partij, maar heeft niet de helft van de stemmen.
In een Ware Democratie zou je dan mogen verwachten dat de grootste partij, zijnde die met de meeste kiezers, de leiding neemt, en nog een partner zoekt waarmee ze wel >51% van de stemmen komt, om dan samen het land te gaan regeren.
Neen dus. Alle andere grote partijen zijn samen moeten gaan zitten, om er voor te zorgen dat het Vlaams Belang uit de regering blijft. Met als gevolg dat het onmogelijk geworden is het om het land op een deftige manier te regeren, want de onderlinge opinies van die regeringspartijen zijn zo verschillend, dat er geen echte lijn te voeren is. Ze zijn slechts in één ding gelijk: de partij met de meeste stemmen vooral uit de regering houden.
Los van het feit of je achter het gedachtengoed van zo'n partij staat, is dit een zeer frustrerende situatie. Niet alleen voor 'de burger', die allerlei vreemde dingen ziet gebeuren (of vooral niet ziet gebeuren), en die zijn vertrouwen in de politiek helemaal kwijt geraakt.
En voor mij persoonlijk is dit frustrerend, omdat ik lobbywerk doe dat haast onmogelijk gemaakt wordt door het feit dat wij opkomen voor een punt dat gesteund werd door dat Vlaams Belang. :-( Wij kunnen dus binnen deze regeringsperiode niks concreets gaan verwezenlijken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Kastelke: waar het mij om gaat/ging was/is dat de Amerikaanse collega's geen weet hebben van andere stelsels en desondanks naar hartelust verkondigen dat het Amerikaanse systeem het beste systeem ter wereld is.

En wat dat Vlaams belang betreft: alle partijen hebben het recht te doen wat ze willen, mits ze maar een meerderheid hebben. Als iedereen samenzweert tegen het VB en dat doet met 50 procent plus 1 stem, dan noem ik dat democratie, de meerederheid beslist. Die interne spanningen zullen dan vanzelf wel ontploffen, waard oor nieuwe verkiezingen nodig zijn (ook een onmogelijkheid in de VS, er zijn alleen tussentijdse verkiezingen als iemand dood gaat, of (al dan niet vrijwillig) vertrekt).

Maar je moet dat soort dingen aan de meeste Amerikanen uitleggen, er zijn maar heel weinig mensen hier die zelf weten hoe andere systemen werken. Ze snappen zelfs het Britse systeem nauwelijks en niemand weet wat van Canada!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Dan
Amerikakenner

Bericht door Dan »

Het ligt misschien aan mijzelf, of de mensen die ik spreek, maar in veel van de 'negativiteit' in this draadje kan ik me niet vinden. Het komt zoals wel vaker op dit board soms wat generaliserend over.

Ik ken ik veel Amerikanen en maak ook regelmatig een praatje met mensen die ik tegenkom. Ik heb immers tijd genoeg als stay-at-home-dad :lol: . Nooit maar dan ook nooit heb ik het gevoel gehad dat ik niet welkom was.

Veel interesse wel in het land waar ik vandaan kom. Soms discussies over bijvoorbeeld het drugsbeleid. Sommigen vinden dan het NL drugbeleid goed, anderen niet...prima toch.
Vinden ze mij zielig omdat ik uit Europa kom??.....LOL.

De mensen die ik spreek zien de voordelen van Nederland/Europa, maar ook de voordelen van hun land. Die denken echt niet dat de VS het beste land ter wereld is. Zij zien bijvoorbeeld ook wel in dat hun healthcare beleid 3 keer niets is. Een paar weken geleden sprak ik nog een Amerikaanse arts die ons systeem prees.
Negatieve mensen kom je overal tegen, arrogante mensen ook.

By the way, ik zie ook dat zoveel als Amerikanen kunnen ze het etiket 'European' plakken aan producten en winkels, and they love it.

Kortom, zo negatief zoals het door sommigen beschreven wordt is het zeker niet altijd. Als je de laatste verkiezingen hier een beetje gevolgd hebt, dan komen alle negatieve punten van het land ook echt wel voorbij. Amerikanen zijn gelukkig kritisch genoeg over hun eigen land en overheidsbeleid. Eng zou het pas worden als ze blind hun leider achterna zouden lopen.
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Het Patriotisme op zich vind ik niet zo storend. Nou heeft de VS toch echt heel veel om trots op te zijn. Maar het patriotisme hoort nou eenmaal bij Amerika net als McDonalds. In mijn ogen valt veel van het patriotisme terug te voeren op het groot aantal mensen dat in de Armed Forces hebben gezeten. Niet iedereen is ongeschonden uit de strijd gekomen. Juist van wege de opofferingen die jonge mensen hebben gemaakt voor het vaderland, wordt in mijn ogen het vaderland de hemel in geprezen. Als het vaderland geen moer voorsteld waarom zou je dan je leven willen geven om het te beschermen?

Als ik vertel dat ik uit Nederland kom, dan is er altijd wel een broer, oom , grootvader die ergens in de 2de Wereld Oorlog op het Europese strijdtoneel of in de Pacific is gesneuveld.Je kan van oorlog vinden van je wilt maar de Amerikanen halen toch wel weer de kastanjes uit het vuur.

Al ben ik hier nog maar vijf jaar en kan er nog van alles met mijn gezondheid en carriere fout aflopen, toch denk ik dat ik beter af ben hier dan dat ik in Nederland ooit had kunnen dromen.

En het fantastische drugsbeleid in Nederland.... Wow je hebt nog nooit naast een kraakpand met junken gewoond. Je voelt je enorm machteloos als je een junk in jouw gestolen kleding ziet lopen en de politie doet geen donder..
Was that for us?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer