Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
JulesR
Amerika-ontdekker

Re: PWS "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur"

Bericht door JulesR »

hahaha Palingsoap is wat mij betreft het ergste wat de nederlandse tv is overkomen.. maar zo zijn er ook mensen die dat vinden van Amerikaanse programma's maar ik denk eigenlijk dat het woord palingsoap wel leuk is maar dat het geen erg sterk idee is ;P

of zou er nog meer uit gehaald kunnen worden? bijvoorbeeld waarom de palingsoap in nederland net zo'n groot succes is als programma's als CSI maar in het buitenland nooit zou slagen..

gr
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar dan is je uitvalspunt dus meer een Nederlands onderwerp.
En roep niet te hard: wie had 15 jaar geleden kunnen denken dat Bollywoodfilms ook redelijk bekeken zouden gaan worden door mensen die niet uit India afkomstig waren? Terwijl we hier echt al Bollywood filmfestivals hebben die zeer populair zijn bij mensen uit Europa en Noord-Amerika!
Idem met de wuxia films, die alsmaar meer aan populariteit weten te winnen. Aanvankelijk dacht ik ook "dit is er over", maar als je je los kan maken van je klassieke verwachtingspatroon rond een film, dan zijn dat ontzettend knappe films!
Dus roep maar niet te hard, dat Palingsoaps het niet gaan maken in het buitenland! (al hoop ik dat ik dat niet meer mee moet maken in mijn leven :lol: )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Niet op nationale TV maar lokale zenders hebben ook wel van die kneuterige programma's. En je hebt voor alles een themakanaal, best kans dat zoiets daar wel te vinden is.

Aan de andere kant, The Voice is hier in NL bedacht en is nu een hit in de USA. Het kán dus wel. En zo zijn er meer TV formats 'Made in Holland'.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@JulesR, de kans is groot dat ik veel te veel met een WO bril naar jouw profielwerkstuk kijk en dus meer verwacht dan op dit moment nodig is ervoor.
JulesR schreef:Omdat ik erg geboeid ben door het feit dat de wereld, en nederland vaak nog erger, ontzettend geboeid is door Amerika. Tenminste dat zijn de conclusies die ik trek uit eerder genoemde feiten.
Of we heel erg geboeid zijn is de vraag. De VS is al jaren de grootste economie van de wereld en het machtigste land van de wereld. Ze zijn zo dominant dat je niet om hen heen kan. Ik zou willen zeggen dat niet om hen heen kunnen een betere benaming is dan geboeid zijn door hen. Een aantal deelaspecten vinden we allemaal (sorry voor de veralgemenisering) erg interessant en nemen we over. Zoals bijvoorbeeld kleding en muziek.
JulesR schreef:Ik heb nu wel een paar ideeen van richtingen waar ik op wil maar ik weet nog niet waar ik het beste mee aan de slag zou kunnen..
Dit waren de volgende richtingen:

- Talenverwikkelingen (het amerikaanse taalgebruik in de nederlandse taal) Ik zou zeggen, pas hiermee op. Nemen wij woorden over, of de gehele taal. En dat overnemen, gebeurt dat door subgroepen of door iedereen?
- Trends en Hypes (Apple, Nike etc.) Ook hier, pas op. Dit zijn commerciële bedrijven die hun waar aan de man brengen. Je gaat nu commercie mengen met Amerika omdat die bedrijven toevallig uit de VS komen.
- Muziekindustrie en/of Filmindustrie Hier heb je wat te pakken, mits je meeneemt dat het gebruik van de Engelse taal maakt dat VS film en muziekindustrie zich wijder kan verbrijden dan bijvoorbeeld de Nederlandse.
- Palingsoap vs CSI Hier zou ik weer willen zeggen, pas op. Pas heel erg op. Je noemt 2 specifieke programma's, zeer specifieke programma's zelfs in een verschillend genre. De palingsoap is een reallife programma, en juist in dit genre is de Nederlandse invloed wereldwijd zeer groot geweest door het programma Big Brother. Pas hier op dat je geen appels met peren vergelijkt en daarnaast de geschiedenis vergeet.
Ik wil je veel succes wensen met je profielwerkstuk.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

JulesR schreef:Omdat ik erg geboeid ben door het feit dat de wereld, en nederland vaak nog erger, ontzettend geboeid is door Amerika. Tenminste dat zijn de conclusies die ik trek uit eerder genoemde feiten.
Welke feiten? Jouw uitgangspunt is "De veramerikanisering van de Nederlandse cultuur" maar wat als dit uitgangspunt helemaal niet juist blijkt te zijn? In dit topic zijn zat mensen die aangeven dat op veel gebieden juist het tegendeel blijkt namelijk dat Amerika achterloopt.

Het kan aan mij liggen en het is al een paar jaar geleden dat ik naar school ben geweest maar is het niet zo dat je eerst een vraagstelling doet, vervolgens feiten verzamelt om daarna je conclusie daarmee te kunnen onderbouwen? Of gooit men tegenwoordig lukraak een aanname (persoonlijke opvatting) in de lucht en gaat men vervolgens allerlei dingen zoeken die dan als bewijs moeten dienen zonder te kijken naar de andere kant?

En discussie "binnen de richtlijnen te houden" .... welke richtlijnen???? De boeken, tips, ideen waar je om vroeg? Zijn dat je richtilijnen? Die hebt je toch gekregen, dan is de discussie dus klaar of niet? En je noemt vervolgens als richtlijn "talenverwikkelingen" maar als mensen dan hun ervarinen posten over taal dan moet men "to the point sticken". Tja.... :roll:

Nogmaals, je bent zelf de gastheer in deze discussie. Uitleggen wat een PWS is (en wat het niet is) en een paar richtingen opnoemen zonder concrete vragen te stellen is wederom een open uitnodiging voor iedereen om compleet een eigen invulling te geven aan dit onderwerp. Buiten het goede advies wat je van Deja kreeg is mijn advies aan jou "stel concrete vragen en geef aan waar je mee bezig bent, waar je tegenaanloopt". Je kunt niet lukraak dingen roepen zonder te aan te geven waar je heen wilt en dan verwachten dat mensen "to the point sticken".
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

edit: ik heb mijn originele post verwijderd. Punt is eigenlijk dat je met Palingsoap vs CSI, de kwaliteit van je werkstuk naar beneden haalt. Maar dat is mijn mening.
Laatst gewijzigd door DejaVu op 05 jan 2012, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Nu is het mijn beurt om het volledig eens te zijn met Ziva en te zien en melden dat zij dingen heeft gezegd die ik dit keer aardiger wilde brengen.

Neem het advies van DejaVu goed mee, beperk daarna je scope sterk en trek geen conclusies vantevoren.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Njit schreef: En zo zijn er meer TV formats 'Made in Holland'.
Youp van 't Hek had daar een leuk grapje over in zijn oude jaars conference. :mrgreen:

Was iets in de trend van " je kan het de programma maker niet kwalijk nemen, want het blijkt dat de bedenker veel van zijn eigen tv programma's niet eens kan zien"
Radiowood
Amerika-ontdekker

Bericht door Radiowood »

Nu ken ik de palingsoap niet zo goed, maar is dat niet gewoon een stukje scripted reality serie a la zelfde Amerikaanse series, maar dan met de naam paling? :wink:

Ik denk dat Jules veel heeft aan onze kritische houding, maar ik denk we de door Hockey genoemde WO-bril misschien beter (een beetje) af kunnen doen. Met alle respect, maar we hebben het hier over VWO5. Kijk voor de aardigheid nog eens terug naar een werkstuk uit je middelbare schooltijd en beoordeel dat met WO-criteria. Doorstaat het de test? Mijn profielwerkstuk over olie zeker en vast niet. Ik denk dat Jules en zijn docent het best kunnen bepalen wat wordt verwacht van het werkstuk. En let wel, VWO5 is de tijd waarin je een repetitie leren over een 30-pagina groot hoofdstuk verschrikkelijk veel werk vindt (en dan kom je in je eerste jaar van je studie, moet je voor een tentamen 500 pagina's leren....). Met andere woorden, laten we allemaal niet te hard van stapel lopen :).

@ Ziva, ik denk dat je best aan een werkstuk kunt beginnen met een verkeerd uitgangspunt als je er hopelijk dan wel tijdens het onderzoek achterkomt dat het niet klopt. En ik denk dat het vaker voorkomt dat je denkt dat mensen gewoon argumenten voor hun eigen uitgangspunt zoeken, haha. Is het niet een cliche dat mensen, ook op dit forum, ook ik, in de VS zien wat ze willen zien?

Er mag dan niet zozeer sprake zijn van een Amerikanisering van de Nederlandse cultuur: als mensen daar willens en wetens wel in geloven (en daar zijn er erg veel van, tot in de hoogste regionen) dan creëert dat zo zijn eigen realiteit die minstens zo interessant is om te onderzoeken. Waarom noemen mensen dit Amerikanisering? Doen we dat dan toch om een Nederlandse cultuur, wat dat ook moge zijn, te verdedigen (is het een retorisch spel)?

Abraham Kuyper, minister-president van Nederland aan het begin van de 20e eeuw werd door een conservatief-liberale tegenstander een democratische politicus genoemd, naar het "Amerikaanse" model. Wat kunnen we daarmee? Zag deze W.H. de Beaufort de Amerikaanse democratie als dreiging? en kunnen we Kuyper eigenlijk wel vergelijken met een Jackson, of toch beter met Gladstone of Bismarck? Als dat laatste het geval is, vanwaar dan toch de epitheton "Amerikaans"?

@ DejaVu, ik denk dat een theoretisch kader heel mooi zou zijn, maar, zoals gezegd, het blijft middelbare schoolwerk. Hofstede heeft, in het laatste geval, een essentialistische kijk op culturen. Een figuur als Joep Leerssen moet hier niets van hebben. Dus min of meer tegenover de sociologische invalshoek van Hofstede staat de "Imagologie" van o.a. Leerssen die (vooral literaire) representaties van nationaal karakter en nationale stereotypen deconstrueert.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Hofstede heeft inderdaad ook veel kritiek gekregen, ook omdat zijn onderzoeken vooral in bedrijven wordt gehouden(later zijn er natuurlijk ook weer aanpassingen gekomen zoals elke theorie). Maar goed ik wist ook niet wat een PWS was, ik heb zelf op de middelbare school de MAVO gevolgd daarna pas de weg naar de universiteit gevolgd. Vandaar dat ik ook al zei dat het misschien te diep zou gaan voor een VWO werkstuk. Maar afzakken naar de palingsoap... :wink:
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

DejaVu schreef: Maar afzakken naar de palingsoap... :wink:
Tsja, we kunnen ook stijgen naar Jersey Shore. :wink:
Steffen
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Steffen »

Radiowood schreef: Hofstede heeft, in het laatste geval, een essentialistische kijk op culturen. Een figuur als Joep Leerssen moet hier niets van hebben. Dus min of meer tegenover de sociologische invalshoek van Hofstede staat de "Imagologie" van o.a. Leerssen die (vooral literaire) representaties van nationaal karakter en nationale stereotypen deconstrueert.
Kan dit vertaald vanuit WO niveau naar VWO5 niveau? :wink:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Maar zelfs als je een verkeerd uitgangspunt neemt, dan maak je daar toch geen concluderende titel van lijkt me? Ook niet in 5 VWO? Ik denk zelf dat je misschien het niveau juist weer onderschat ;) Deze studenten worden toch klaargestoomd voor de universiteit?

Hoe dan ook, ik heb er in mijn posts rekening mee gehouden dat we het niet hebben over een WO stuk maar de basisvragen en onderbouwingen lijken me toch wel essentieel voor een 5 VWO werkstuk.

Overigens heeft Amerika wel degelijk televisie wat gelijk staat aan de "palingsoap", sterker nog, hele televisiestations zenden de hele dag niets anders uit dan realiteitsprogramma's. Als je ook maar iets afwijkt van Jan Doorzon heb je hier al een eigen realiteitshow ook al heet het dan geen palingsoap. Als je hier geen "desperate housewive" was dan wordt je het vanzelf met alle realiteitsprogramma's over wanhopige huisvrouwen uit (komt ie) Beverly Hills, Atlanta, Texas.... eh.... een heleboel meer staten". En, het is al gezegd maar volgens mij is de moeder van alle realiteitsprogramma's toch echt Big Brother van de heer de Mol en die komt uit, juist ja, Nederland dus eh.... "De vernederlandisering van Amerika??" :P
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik moet het weer met Ziva eens zijn. De verwachting is inderdaad lager, maar dat zegt niet dat je maar naar een conclusie toe kan gaan schrijven "omdat het slechts 5 VWO is". Juist omdat de tijd beperkt is zou ik nogmaals willen zeggen: beperk je onderwerp, kader het goed af.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Misschien zijn wij gewoon allemaal te oud? Want ik heb me de afgelopen jaren ook blauw en paars geergerd aan het niveau van de eindwerken die studenten van de hogeschool afleverden.. Dan vragen ze je feedback, maar na het lezen van hun werk had ik soms het idee dat ik beter het hele werk opnieuw zou gaan schrijven (want ze hebben natuurlijk tot het allerlaaste moment gewacht, zodat je 2 dagen krijgt voor feedback terwijl je suggestie is om eens wat kwalitatief goede wetenschappelijke werken te lezen en dan opnieuw te beginnen).
(sorry, :offtopic: , ik zit weer op mijn paard)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik denk dat jouw paard kastelke het paard van meerdere mensen is, of althans door meerdere mensen hier bereden wordt.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Hier, Elke, voor je paard :wink: :

Afbeelding

Zoals Hockey al aangaf, je bent niet de enige; ik vind ook al jaren dat het niveau behoorlijk gedaald lijkt met wat er uit de middelbare scholen en hoger onderwijs komt rollen...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ziva schreef: Overigens heeft Amerika wel degelijk televisie wat gelijk staat aan de "palingsoap", sterker nog, hele televisiestations zenden de hele dag niets anders uit dan realiteitsprogramma's.
Schei uit, we hebben in NL ook E entertainment... Kardashians/Playmates/Coco/Kendra etc etc
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Lol ja... erg he? Ik verbaas me erover dat er blijkbaar genoeg kijkers zijn om dit soort programma's draaiend te houden. Ik zet het soms op met een sleep timer omdat het lekkere "ik wil in slaap vallen" tv is :)

En ja, ik vind het lastig om te beoordelen wat het huidige niveau is maar ik kan me herinneren dat ik in 4 HAVO ook zoiets moest maken en dat dit behoorlijk uitgebreid was en ik niet zomaar stellingen kon neerzetten maar alles moest onderbouwen (met boeken en bronvermeldingen, lekker ouderwets nog haha). En dat was "slechts" havo zeg maar dus ik mag hopen dat het in 5 VWO kwalitatief veel beter is.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Ziva schreef:En ja, ik vind het lastig om te beoordelen wat het huidige niveau is maar ik kan me herinneren dat ik in 4 HAVO ook zoiets moest maken en dat dit behoorlijk uitgebreid was en ik niet zomaar stellingen kon neerzetten maar alles moest onderbouwen (met boeken en bronvermeldingen, lekker ouderwets nog haha). En dat was "slechts" havo zeg maar dus ik mag hopen dat het in 5 VWO kwalitatief veel beter is.
Heb je die link van mij dan niet gezien?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer