Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
"Vriendelijke" Amerikanen
- Symbolio
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Re: "Vriendelijke" Amerikanen
Wij zaten in Washington gezellig te eten toen opeens een Indisch vrouwtje aan ons vroeg: 'Excuse me sir, what language are you speaking?". Toen ik 'Dutch' antwoordde vroegen ze ons de hemd van het lijf. Na circa 15 minuten (we zaten gewoon te eten haha) stelden ze voor dat we maar eens moesten komen (Chicago!) om gezellig met ze te kletsen. Haar man zou het prachtig hebben gevonden en ze wilden van alles weten.
Het grappige is nog, dat ons dat vroeger in El Paso ook vaker is overkomen. Ik was nog een stuk jonger. In mijn 28 jaar in Europa heb ik dát nog nooit meegemaakt en ik heb toch ook al 9 jaar in Duitsland gewoond in die tijd.
Wat betreft obers en dergelijke hebben we ook een paar keer heel vrolijke mensen meegemaakt. In Nederland moet ik vaak 'bezwaard' vragen om de rekening of überhaupt iets extra's. Dan bevalt het Amerikaanse systeem mij beter.
Ik zal heel veel mensen op hun tenen trappen met de volgende uitspraak maar de leaserijders in Nederland zijn ook een blok aan het been wat betreft de verkeersmentaliteit. Ik heb zelf het genoegen een snelle auto te mogen rijden maar het totale disrespect wat er in Nederland heerst ten opzichte van de maximum snelheid is verschrikkelijk. 130 km/h op cruisecontrol waar je 120 km/h mag en er zit er weer 1 in m'n kofferbak te drukken als een gek. Heb je 100m ruimte over omdat er een vrachtwagen inhaalt komen ze me rechts voorbij om in die 'veilige' marge te duiken en niet zelden met gebaren en gedoe. Het nutteloze kleven omdat ik ook niet harder kan doorrijden gaat altijd gestaag door. Als rationalistisch ingesteld persoon geloof ik niet dat mensen daar hun eigen auto constant voor gaan gebruiken. Ik zie het bij veel vrienden om me heen ook met hun leaseauto's. Constant kleven, constant te hard, constant janken om boetes die ze krijgen, schokkerig sturen etc. Die rijstijl hadden ze daarvoor toch echt niet en op 1 na is er niemand die ooit als een 'bezetene' gereden heeft in het verleden.
Dat ben ik in Amerika nog niet tegengekomen uitgezonderd op de rondwegen rond grote steden. Ik rijd daar altijd de snelheid + 5mph op cruisecontrol en wordt soms rustig links en rechts ingehaald zonder enige vorm van 'wild' rijden. Dat is toch prachtig?
Het grappige is nog, dat ons dat vroeger in El Paso ook vaker is overkomen. Ik was nog een stuk jonger. In mijn 28 jaar in Europa heb ik dát nog nooit meegemaakt en ik heb toch ook al 9 jaar in Duitsland gewoond in die tijd.
Wat betreft obers en dergelijke hebben we ook een paar keer heel vrolijke mensen meegemaakt. In Nederland moet ik vaak 'bezwaard' vragen om de rekening of überhaupt iets extra's. Dan bevalt het Amerikaanse systeem mij beter.
Ik zal heel veel mensen op hun tenen trappen met de volgende uitspraak maar de leaserijders in Nederland zijn ook een blok aan het been wat betreft de verkeersmentaliteit. Ik heb zelf het genoegen een snelle auto te mogen rijden maar het totale disrespect wat er in Nederland heerst ten opzichte van de maximum snelheid is verschrikkelijk. 130 km/h op cruisecontrol waar je 120 km/h mag en er zit er weer 1 in m'n kofferbak te drukken als een gek. Heb je 100m ruimte over omdat er een vrachtwagen inhaalt komen ze me rechts voorbij om in die 'veilige' marge te duiken en niet zelden met gebaren en gedoe. Het nutteloze kleven omdat ik ook niet harder kan doorrijden gaat altijd gestaag door. Als rationalistisch ingesteld persoon geloof ik niet dat mensen daar hun eigen auto constant voor gaan gebruiken. Ik zie het bij veel vrienden om me heen ook met hun leaseauto's. Constant kleven, constant te hard, constant janken om boetes die ze krijgen, schokkerig sturen etc. Die rijstijl hadden ze daarvoor toch echt niet en op 1 na is er niemand die ooit als een 'bezetene' gereden heeft in het verleden.
Dat ben ik in Amerika nog niet tegengekomen uitgezonderd op de rondwegen rond grote steden. Ik rijd daar altijd de snelheid + 5mph op cruisecontrol en wordt soms rustig links en rechts ingehaald zonder enige vorm van 'wild' rijden. Dat is toch prachtig?
Ik heb zelfs Belgische facebookvrienden die hun rijverboden en boetes inscannen en dan keicool schrijven dat ze nu x aantal weken een privéchauffeur hebben.
Zou het ook niets te maken hebben met het feit dat amerikanen zeer gelovig zijn en iets hebben van: als ik niet vriendelijk ben, ben ik geen goed mens?
Zou het ook niets te maken hebben met het feit dat amerikanen zeer gelovig zijn en iets hebben van: als ik niet vriendelijk ben, ben ik geen goed mens?
Misschien zegt het meer over jouw vrienden dan over het fenomeen leaseautoSymbolio schreef:Ik zal heel veel mensen op hun tenen trappen met de volgende uitspraak maar de leaserijders in Nederland zijn ook een blok aan het been wat betreft de verkeersmentaliteit. Ik heb zelf het genoegen een snelle auto te mogen rijden maar het totale disrespect wat er in Nederland heerst ten opzichte van de maximum snelheid is verschrikkelijk. 130 km/h op cruisecontrol waar je 120 km/h mag en er zit er weer 1 in m'n kofferbak te drukken als een gek. Heb je 100m ruimte over omdat er een vrachtwagen inhaalt komen ze me rechts voorbij om in die 'veilige' marge te duiken en niet zelden met gebaren en gedoe. Het nutteloze kleven omdat ik ook niet harder kan doorrijden gaat altijd gestaag door. Als rationalistisch ingesteld persoon geloof ik niet dat mensen daar hun eigen auto constant voor gaan gebruiken. Ik zie het bij veel vrienden om me heen ook met hun leaseauto's. Constant kleven, constant te hard, constant janken om boetes die ze krijgen, schokkerig sturen etc. Die rijstijl hadden ze daarvoor toch echt niet en op 1 na is er niemand die ooit als een 'bezetene' gereden heeft in het verleden.

Haha, dankje! Wat een onzin om alle leaserijders over een kam te scheren. Ik geloof best er genoeg leaserijders zijn die wat onvoorzichtiger in het verkeer zijn, "omdat ze een lease-auto hebben". Maar ik ken er minstens net zoveel, die zich prima gedragen.dimona schreef:Misschien zegt het meer over jouw vrienden dan over het fenomeen leaseauto
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
vanaf nov 2013 past men wel wat meer op denk ik: http://www.autoblog.nl/nieuws/leasrijde ... niem-59329Symbolio schreef:Ik zal heel veel mensen op hun tenen trappen met de volgende uitspraak maar de leaserijders in Nederland zijn ook een blok aan het been wat betreft de verkeersmentaliteit. Ik heb zelf het genoegen een snelle auto te mogen rijden maar het totale disrespect wat er in Nederland heerst ten opzichte van de maximum snelheid is verschrikkelijk.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Hoe zie je van buiten dat het een leaserijder is? Ik heb geen plakkaat op m'n auto zitten.... 

- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Re: vriendelijk of "gemaakt" vriendelijk
Soms, als ik dit topic lees vraag ik me wel eens af in wat voor omgeving sommige mensen wonen.sabrinad schreef: Wanneer ik hier eens mijn zak aan de supermarkt liet vallen en al mijn spullen in het rond vlogen, kreeg ik bekijks, maar geen hulp. Denk dat ik in Amerika wel zou zijn geholpen. Zo'n dingen zijn voor mij wel belangrijk.
Of dat ik toevallig net op dat plekje in Nederland woon waar mensen over het algemeen wel aardig tegen elkaar zijn, elkaar vriendelijk gedag zeggen als ze in het bos wandelen,soms een praatje maken in de supermarkt en elkaar helpen als ze hun boodschappen laten vallen?
Wat een bofkont ben ik dan zeg

Of zou het misschien liggen aan je eigen houding en wat je uitstraalt. Zo van ; wat je geeft ontvang je?

Grappig dat je dat zegt. Dat dacht ik dus ook. Samen met het gevoel dat mensen hun hele leven hier vergelijken met een paar weken vakantie elders. Natuurlijk kan het je opvallen dat de mensen dan vriendelijker zijn of dat het verkeer rustig lijkt. Maar zou dat ook zo zijn als je er dag in dag uit mee te maken hebt?vana schreef:Soms, als ik dit topic lees vraag ik me wel eens af in wat voor omgeving sommige mensen wonen.
Nou ja, je leaseauto in de prak rijden is één ding, maar je zit er ook nog zelf in natuurlijk. Toch raar dat mensen dan ineens levensgevaarlijke fratsen zouden gaan uithalen. Nog niet helemaal volwassen geworden, denk ik dan. De leaseautorijders die ik ken, zitten in de categorie 35+, huisje boompje beestje, MPV, kinderen op de achterbank. Als tweede (privé) auto hebben ze vaak iets sportiefs.tosca schreef:Ik geloof best er genoeg leaserijders zijn die wat onvoorzichtiger in het verkeer zijn, "omdat ze een lease-auto hebben".
- Symbolio
- Amerikafan
Dat over 1 kam scheren valt goed mee. Hoe groter de auto hoe asocialer het gedrag. Daar is nota bene onderzoek naar gedaan. Overigens ben ik niet tegen leaserijders. Ik verdien er onder andere mijn geld mee met ons bedrijf. Ik heb het nu ook niet over de 107's en C1'tjes maar de sectie waarin de iets grotere auto's geleased worden. Wat je gelooft is 1 ding, maar de feiten liggen anders. Vergelijk de cijfers daarin maar eens met de privérijders daar is de pyramide andersom. Hoe erger het barrel hoe asocialer de, bewezen, geschiedenis qua weggedrag. Vraag me niet waar dat aan ligt. Verder is dat het hele punt overigens niet wat ik probeerde te makentosca schreef:Haha, dankje! Wat een onzin om alle leaserijders over een kam te scheren. Ik geloof best er genoeg leaserijders zijn die wat onvoorzichtiger in het verkeer zijn, "omdat ze een lease-auto hebben". Maar ik ken er minstens net zoveel, die zich prima gedragen.dimona schreef:Misschien zegt het meer over jouw vrienden dan over het fenomeen leaseauto

Amerikanen rijden chill en dat is wat telt.
- Symbolio
- Amerikafan
Aan het weggedrag en aan de database waarin ze geregistreerd staan hè. Athlon is daar nogal open mee. Ik heb er in werkgerelateerde sfeer mee te maken en ik verbaas me er vaak genoeg over.Arno schreef:Hoe zie je van buiten dat het een leaserijder is? Ik heb geen plakkaat op m'n auto zitten....
Daar zou je je wel eens in kunnen vergissen. Zoals ik al eerder in dit draadje ergens zei, zit de vriendelijkheid hem m.i. vooral in het gemak waarmee mensen hier een praatje met je aanknopen, en positieve dingen weten te zeggen. Ze waarschuwen je gemakkelijker als er iets van je boodschappenkar af dreigt te vallen (waar in Nederland sneller wordt gedacht "bemoei je met je eigen zaken mens").sabrinad schreef:Wanneer ik hier eens mijn zak aan de supermarkt liet vallen en al mijn spullen in het rond vlogen, kreeg ik bekijks, maar geen hulp. Denk dat ik in Amerika wel zou zijn geholpen. Zo'n dingen zijn voor mij wel belangrijk.
Maar of er mensen in de buurt zijn die met jouw op hun knieën duiken om alles bij elkaar te scharrelen, daarin zal Nederland niet veel verschillen met de VS, denk ik. Ik doe altijd erg groot boodschappen, en het gebeurt me wel eens dat ik wat verlies. Al vaak meegemaakt dat ik daarop attent werd gemaakt; nog nooit meegemaakt dat iemand het voor me opraapte.
- jerbia
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Precies Marjonvana schreef:Soms, als ik dit topic lees vraag ik me wel eens af in wat voor omgeving sommige mensen wonen.sabrinad schreef: Wanneer ik hier eens mijn zak aan de supermarkt liet vallen en al mijn spullen in het rond vlogen, kreeg ik bekijks, maar geen hulp. Denk dat ik in Amerika wel zou zijn geholpen. Zo'n dingen zijn voor mij wel belangrijk.
Of dat ik toevallig net op dat plekje in Nederland woon waar mensen over het algemeen wel aardig tegen elkaar zijn, elkaar vriendelijk gedag zeggen als ze in het bos wandelen,soms een praatje maken in de supermarkt en elkaar helpen als ze hun boodschappen laten vallen?
Wat een bofkont ben ik dan zeg![]()
Of zou het misschien liggen aan je eigen houding en wat je uitstraalt. Zo van ; wat je geeft ontvang je?

- Symbolio
- Amerikafan
Paradigm shift, een leuke auto (klein, zoals in Nederland) gebruikelijk aanschaffen want de rest is te groot, te duur of 'vind ik niet fijn om te rijden'. Ik noem een Toyota Aygo. Niks mis mee natuurlijk, maar op het moment dat je daar een klapper door maakt, los van het feit of het eigen schuld is of niet, dan denk ik dat je wel anders gaat praten. Veel mensen negeren de 'veiligheids' indicaties omdat het 'hen' niet zou overkomen. De crashtests zijn leuk en aardig maar zoals recent in het nieuws was zijn deze volledig gebaseerd op standaarden. Als er ook maar een heel klein beetje van die standaard wordt afgeweken zijn de gevolgen opeens geen 5-sterren in de EuroNCAP meer. Wat is de natuurlijke reactie van iemand die gaat botsen? Juist, wegsturen want frontaal is niet prettig. En dan val je dus buiten de standaard test en blijft er van een klap tussen een Aygo en Mondeo vrij weinig tot niets over van de Aygo. En geef die argumenten van pro kleine wagen maar eens als je geen benen meer hebt. Dan ligt je prioriteit wellicht anders. Denken wat veilig is vs wat daadwerkelijk veilig is. Goed voorbeeld staat wellicht beschreven in het boek 'Freakonomics' over ouders die hun kind niet laten spelen bij iemand die wapens bezit, maar wel bij iemand die een zwembad heeft (15 kinderen per jaar stierven aan wapengebruik, vs 3800 per jaar die verdronken in privé zwembaden). Zoek de percentages eens op uit dat boek.dimona schreef:Nou ja, je leaseauto in de prak rijden is één ding, maar je zit er ook nog zelf in natuurlijk. Toch raar dat mensen dan ineens levensgevaarlijke fratsen zouden gaan uithalen. Nog niet helemaal volwassen geworden, denk ik dan. De leaseautorijders die ik ken, zitten in de categorie 35+, huisje boompje beestje, MPV, kinderen op de achterbank. Als tweede (privé) auto hebben ze vaak iets sportiefs.tosca schreef:Ik geloof best er genoeg leaserijders zijn die wat onvoorzichtiger in het verkeer zijn, "omdat ze een lease-auto hebben".
Natuurlijk is het gedramatiseerd maar ik heb een grote reeks aan schrijnende gevallen meegemaakt.
Er zijn ook mensen die "een hele lange vakantie hebben, lees: geemigreerd zijn" en ook beamen dat Amerikanen vriendelijker zijn. Nee, zelfs zeggen dat ze zelf ook vriendelijker zijn geworden dan voorheen nadat ze geemigreerd zijn. Ik ben er daar ook 1 van en ben ook van mening dat ze veel vriendelijker/behulpzamer/service gerichter zijn. Dus ik geloof niet dat het alleen maar de vakantiegangers zijn.tosca schreef:Samen met het gevoel dat mensen hun hele leven hier vergelijken met een paar weken vakantie elders.
En qua verkeer, hoe langer ik hier woon hoe meer ik ervan overtuigd ben dat het een en ander ook te maken heeft met ruimte. Ik denk werkelijk dat teveel mensen op een te kleine oppervlakte gewoon extra problemen geeft. Vergelijk het met "proppen in een lift". Dan voelen mensen zich toch ook ongemakkelijk meestal. Ik denk dat het op een land niet anders is. Hoe meer ruimte, hoe minder problemen, hoe minder mensen zich benauwd voelen en hoe minder wrijving er ontstaat. Maar ja, dat is mijn perceptie, kan hem niet onderbouwen met cijfers

- RiverCola
- Amerika-expert
Same here! En dat in het asociale Rotterdam! Ik was vroeger een stuk minder open naar vreemde mensen, en kreeg ook weinig warmte terug. Door een heleboel verschillende dingen, maar zeker ook door reizen in het buitenland, ben ik zelf een stuk opener geworden en heb nu aan de lopende band spontane contacten met vreemden. Een glimlach, een praatje, elkaar hepen....ik maak het regelmatig mee. Ik durf nog steeds te zeggen dat Amerikanen inderdaad nog wat spontaner zijn dan de 'gemiddelde' Nederlander, maar ik zie geen causaal verband tussen 'nuchter' en 'onvriendelijk' (zoals sabrinad stelt) en vind Nederlanders absoluut niet onvriendelijk. Ik hoor trouwens regelmatig van toeristen in Nederland dat ze Nederlanders zo aardig vinden.vana schreef:Soms, als ik dit topic lees vraag ik me wel eens af in wat voor omgeving sommige mensen wonen.sabrinad schreef: Wanneer ik hier eens mijn zak aan de supermarkt liet vallen en al mijn spullen in het rond vlogen, kreeg ik bekijks, maar geen hulp. Denk dat ik in Amerika wel zou zijn geholpen. Zo'n dingen zijn voor mij wel belangrijk.
Wat een bofkont ben ik dan zeg![]()
- Henriëtte
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Als ik dit topic lees, dan denk ik echt regelmatig "Hebben wij het hier echt over hetzelfde land???" Ja, natuurlijk kom ik hier in Nederland wel ooit onvriendelijke mensen tegen, of chauffeurs die zich hufterig gedragen. Maar dat is toch absoluut niet de norm, het zijn uitzonderingen.vana schreef:
Soms, als ik dit topic lees vraag ik me wel eens af in wat voor omgeving sommige mensen wonen.
Of dat ik toevallig net op dat plekje in Nederland woon waar mensen over het algemeen wel aardig tegen elkaar zijn
Zijn wij hier op het forum, toch meest Nederlanders en Belgen die gewoon nog hier wonen, dan echt ook zo onaardig met z'n allen??
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
Ik heb op veel plekken gewoond in NL maar vind de mensen hier vriendelijker en aardiger.
Zijn Nederlanders trouwens wel zo aardig?
Er moet zelfs een brochure/youtube filmpje/website voor gemaakt worden over hoe je met aardige mensen moet omgaan
Hoe aardig is Nederland? Naar die vraag liet SIRE een representatief onderzoek uitvoeren onder Nederlanders van 18 tot 65 jaar. Daaruit komt naar voren dat 78% van de Nederlanders vindt dat we aardiger voor elkaar zouden moeten zijn. Tegelijkertijd blijkt echter dat ruim twee miljoen Nederlanders er niet goed raad mee weten als een onbekende een aardig gebaar maakt. De helft daarvan is zelfs achterdochtig als een onbekende aardig doet. Terwijl we aardig gedrag eigenlijk zouden moeten aanmoedigen in plaats van ontmoedigen. Immers, een aardiger Nederland begint met je openstellen voor de vriendelijkheid van anderen. Dat is namelijk wel zo aardig. Reden voor SIRE om aardige mensen een hart onder de riem te steken. Onder het motto ‘Aardige mensen. Hoe gaan we ermee om?’ http://www.pasopaardig.nl/
Koop ook meteen een t-shirt, zodat mensen je kunnen herkennen als je eens aardig wil doen
Zijn Nederlanders trouwens wel zo aardig?

Hoe aardig is Nederland? Naar die vraag liet SIRE een representatief onderzoek uitvoeren onder Nederlanders van 18 tot 65 jaar. Daaruit komt naar voren dat 78% van de Nederlanders vindt dat we aardiger voor elkaar zouden moeten zijn. Tegelijkertijd blijkt echter dat ruim twee miljoen Nederlanders er niet goed raad mee weten als een onbekende een aardig gebaar maakt. De helft daarvan is zelfs achterdochtig als een onbekende aardig doet. Terwijl we aardig gedrag eigenlijk zouden moeten aanmoedigen in plaats van ontmoedigen. Immers, een aardiger Nederland begint met je openstellen voor de vriendelijkheid van anderen. Dat is namelijk wel zo aardig. Reden voor SIRE om aardige mensen een hart onder de riem te steken. Onder het motto ‘Aardige mensen. Hoe gaan we ermee om?’ http://www.pasopaardig.nl/
Koop ook meteen een t-shirt, zodat mensen je kunnen herkennen als je eens aardig wil doen

- vana
- Amerika-expert
- Contacteer:
Precies wat ik zeg dusziva schreef:Nee, zelfs zeggen dat ze zelf ook vriendelijker zijn geworden dan voorheen nadat ze geemigreerd zijn. Ik ben er daar ook 1 van en ben ook van mening dat ze veel vriendelijker/behulpzamer/service gerichter zijn. Dus ik geloof niet dat het alleen maar de vakantiegangers zijn.
Blijkbaar was je zelf ook 1 van die onvriendelijke Nederlanders. Geen wonder dus dat je veel gesloten en/of onaardige mensen om je heen zag, je houding was waarschijnljik niet erg uitnodigend. In het nieuwe land waar je vers kwam wonen was je zelf ook opener en vriendelijker naar de mensen om je heen want jij bent vreemd, bent nieuwsgierig en wilt geaccepteerd worden in je nieuwe thuisland.vana schreef: Of zou het misschien liggen aan je eigen houding en wat je uitstraalt. Zo van ; wat je geeft ontvang je?
Toch ook apart dat je je dus pas vriendelijker bent gaan gedragen in Amerika. Jij werd blijkbaar beinvloed door de mensen om je heen, misschien werden de mensen om jou heen ook beinvloed door jouw onvriendelijke houding?
Laatst gewijzigd door vana op 05 sep 2013, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Is dit een vraag of een statement?vana schreef:Of zou het misschien liggen aan je eigen houding en wat je uitstraalt. Zo van ; wat je geeft ontvang je?
Het zal een kwestie van beiden zijn, zowel locatie als eigen houding. Ik heb op meerdere plekken in Nederland gewoond en in Twente waren mensen echt wel vriendelijker dan in de Randstad. En ook in de VS merk ik verschillen. In de San Fernando Valley zijn mensen vriendelijker dan in downtown LA en in kleinere plaatjes in Californië weer vriendelijker dan in de San Fernando Valley. Tevens merk ik ook dat men weer vriendelijker is naar toeristen dan naar niet toeristen en ook weer voor buitenlandse toeristen t.o.v. Amerikaanse toeristen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 2172 Weergaves
-
Laatste bericht door Dude