Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
dirkwood
Amerikakenner

Re: Dubbele nationaliteit niet opgeven - PETITIE

Bericht door dirkwood »

I guess mijn Hollandse vlag gaat dus verbrand worden.
Oranje hagelslag...en ZZ tops.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Petra/VS schreef: De Amerikaanse regering en heel veel (de meeste?) andere regeringen hebben zulke standpunten dus niet.
Amerikaanse regering heeft dat dus wel, als men een Security Clearance nodig heeft, dan komt dubbele nationaliteit zeker ten sprake tijdens het interview. Dochterlief is enlisted voor de Airforce Reserves en moet zeer waarschijnlijk haar Nederlanderschap opgeven, wat weer te maken heeft met keuzes maken.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Natuurlijk zijn er restricties bij meerdere nationaliteiten. Zeker als het om leger of voor de regering werken gaat vind ik dat logisch, jij niet? Maar ik had legio klanten als reisagente,die zelfs drie nationaliteiten hadden. Zij werkten voor een gewoon bedrijf zonder toegang tot landsgeheimen. Net als ik of mijn kinderen of duizenden, zo niet tienduizenden anderen. Wil je voor het leger of de regering gaan dienen, dan is het een ander verhaal. Dat is dan toch heel eenvoudig om als regel te stellen. Want verder laten de VS gewoon dubbele of meerdere nationaliteiten toe en het gros van de andere landen ook.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Als mijn zoon Hollander was gebleven dan hadden mijn kleinkinderen 4 nationaliteiten gehad.Nu dus maar 3
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

wiepster schreef:Dit keer met Hockey eens. Als men sommige mede-nederlanders wil verbieden om een dubbele nationaliteit te hebben, maar geboren Nederlanders die uit vrije wil met een andere nationaliteit zijn gaan trouwen en ook nogeens in dat andere land zijn gaan wonen en uit vrije wil de nationaliteit willen aannemen van partner om te kunnen stemmen en eventuele erfenis-belastingen te ontlopen, maar wel het nederlanderschap willen behouden, voor het geval dat........willen toestaan om die dubbele nationaliteit te behouden, is in mijn ogen ook hypocriet.
Het is wellicht oneerlijk, maar het is niet hypocriet: er is sprake van twee verschillende situaties: A+N is niet N+A. Verschillende situaties verschillend behandelen kan nooit hypocriet zijn. Voor dezelfde situaties doen alsof ze verschillend zijn en dan verschillend behandelen, dat is hypocriet.

Een ander mooi verhaal is wat dat betreft het: "Of niemand een dubbele nationaliteit, of iedereen een dubbele nationaliteit." Al wij NLers zijn gelijk, dus als enkelen onder ons een Amerikaans Staatsburgerschap krijgen, dan moeten we dat allemaal mogen hebben! Ja toch zeker? Ja, Flipje weet: ik moet niet met PVV-ers in discussie gaan. :roll:
dirkwood schreef:I guess mijn Hollandse vlag gaat dus verbrand worden.
Dat is de enige juiste manier om een versleten vlag met respect op te ruimen.

Gr., Flipje
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Unfortunately very little respect left my friend..........maar geloof niet dat enigeen daar wakker over zal liggen.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Ik neem aan dat dit een punt is dat door de PVV ingebracht is tijdens de onderhandelingen. Gezien de laatste peiling wordt de PVV er niet minder populair op, bijna de grootste partij van NL. De totale coalitie staat wel op verlies maar dat is normaal, zijn weinig regeringscoalities die op winst staan.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dat van die 'security clearnace' klopt. Ik heb een basis-clearance voor het Amerikaanse Ministerie van Justitie, maar hoger mag niet, is mij verzekerd door een regeringsadvocaat, dan moet ik mijn Nederlandse paspoort opgeven. Lijkt me duidelijk en niet oneerlijk, als je je zo aan een land hecht dat je er gevoelig werk voor gaat doen, moet je een duidelijke keus maken. Deze regel geldt overigens voor alle landen, ook landen die een dubbele nationaliteit onbeperkt toestaan, Engelsen, Fransen, enz. die hogerop willen in dat soort banen (inclusief de Airforce reserves), moeten ook hun paspoort inleveren.

Ik weet overigens niet hoe lang het Amerikaan worden duurt. Ik had een "intieme" bijeenkomst met 749 mensen waarop ik beloofde (zweren hoeft niet!) dat ik mij aan de Amerikaanse grondwet zal houden bijna precies negen maanden nadat ik mijn aanvraag had ingediend. Dat was in Minnesota in 2003, lengte schijnt per immigratiedistrict en per jaar te verschillen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Op government website staat dat het 6 maanden tot 2 jaar kan duren,depending waar je aanvraagt.In New Zealand zelfs als je geen citizen bent maar tax betaald mag je gewoon stemmen en hoeft geen New Zealander te worden.Vind ik dus meer fair.
Laatst gewijzigd door dirkwood op 23 nov 2011, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Dirkwood - Eerder dit jaar, toen ik de Amerikaanse nationaliteit aanvroeg, zat er drie maanden en twee weken tussen het opsturen van de aanvraag en het afleggen van de oath. Het terugkrijgen van het Nederlanderschap duurde ongeveer net zo lang :)

Overigens vind ik dat Flipje een goed argument maakt - je kan twee verschillende situaties niet over een kam scheren als ze niet gelijk zijn...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar waar draait de essentie van dit Nederlandse verhaal om? Draait het om het feit dat mensen financieel misbruik kunnen maken indien ze EN de Nederlandse EN een andere nationaliteit hebben? Dat ze bijvoorbeeld in 2 landen sociale steun gaan vragen of zo? Want dat kan je toch op andere manieren oplossen, daar hoef je toch niet met het paspoortensysteem voor te werken?
En wil dit nu ook zeggen dat sommige mensen, ook al wonen ze sinds hun kindertijd in Nederland, toch geen Nederlander mogen zijn omdat het land waar ze geboren zijn niet toestaat dat die nationaliteit afgenomen wordt? (was dat niet het geval met Marokko?)

En ik vraag me dan ook af hoe het komt dat Belgen dit wel mogen hebben, en dat zij dat bekomen hebben door er rechtszaken over te voeren, ik geloof zelfs tot in Straatsburg (of dat men minstens op het punt stond om het daar aanhangig te maken omdat het tegen bepaalde rechten in zou gaan).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

@ dicksie....waar deed jij je aanvraag ?
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Nou ja, eerst via dat lockbox ding, en toen via Atlanta.
Volgens mij gaf de USCIS toen aan dat de gemiddelde "processing time" iets van 5 maanden was. Zou dat nu al zo achteruit gegaan zijn dan?
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Het is echt van plaats tot plaats verschillend en natuurlijk ook van staat tot staat.Hangt gewoon af hoe druk ze het hebben en hoeveel aanvragen.Ik zou graag van iemand in Texas willen weten hoe lang het daar duurt op het ogenblik.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Niet van Texas, maar nog een data-punt: mijn vrouw haar aanvraag was ook ruwweg 3 maanden. Was eind vorig jaar, hier in CA. Ik zou er in jouw situatie gewoon aan beginnen (mijn eigen situatie is dat ik tot 2013 moet wachten).

Gr., Flipje
heidem
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door heidem »

Tekst van de motie:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
verzoekt de regering, in het definitieve voorstel voor aanpassing van de Rijkswet op het Nederlanderschap af te zien van aanpassingen die betrekking hebben op verlies van het Nederlanderschap voor Nederlanders en hun gezinsleden die in het buitenland wonen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Opmerkingen van Donner hierover
De eerste motie van de heer Van Dam, de motie op stuk nr. 82, gaat over de dubbele nationaliteit. (...) De dubbele nationaliteit komt aan de orde in de voorstellen bij de Rijkswet. De motie verzoekt de regering om voorstellen te wijzigen voordat die in de Kamer aan de orde zijn. Ik ontraad het aannemen van die motie, omdat zulks afdoet aan de eigen verantwoordelijkheid van de regering.
Stemverslag van 22 november 2011:
In stemming komt de motie-Van Dam c.s. (33000-VII, nr. 82)

De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de PvdD, de PvdA, GroenLinks en D66 voor deze motie hebben gestemd en de aanwezige leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

Wanneer zal de wet indienst treden en effective worden officieel?Bij welke datum?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik ontraad het aannemen van die motie, omdat zulks afdoet aan de eigen verantwoordelijkheid van de regering.
Hieruit maak ik op dat er niet direct tegen is gestemd, omdat men tegen de dubbele nationaliteit van NLers in het buitenland is, maar om bovenstaande. Dan is er dus nog geen besluit genomen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dirkwood
Amerikakenner

Bericht door dirkwood »

TY...Petra..
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Ik denk dat het voor VVD en misschien ook CDA een manier is om tijd te winnen voordat ze werkelijk kleur moeten bekennen. De oppositie probeert een vuurtje te stoken door nu al te laten stemmen over een wetsvoorstel dat nog niet aan de orde is.
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer